مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی کخاک – شرکت صنایع خاک چینی ایران

در این مقاله تحلیل کخاک به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده انواع کائولن فرآوری‌ شده به‌ صورت رشته‌ای و میکرونیزه در خاورمیانه، مورد بررسی قرار گرفته است. شرکت صنایع خاک چینی ایران در سال 1364 تاسیس و کارخانه فرآوری آن در سال 1372به بهره‌برداری رسیده است. موضوع اصلی فعالیت شرکت، تولید انواع کائولن فرآوری و درجه‌بندی شده است. شرکت صنایع خاک چینی ایران با ظرفیت اسمی سالانه 200٬000 تن محصول کائولن فرآوری شده، 325٬000 مترمکعب بلوک سبک گازی اتوکالو شده، 139٬500 متر مکعب پانل گازی و 48٬000 تن مالت خشک از کل صنعت کائولن فرآوری شده و بلوک گازی را در اختیار دارد. سهام این شرکت در سال 1375 با نماد کخاک در بورس اوراق بهادار عرضه شد. در این مقاله به تحلیل بنیادی کخاک و محاسبه EPS و P/E تحلیلی این شرکت پرداخته شده است.

  • برای آشنایی بیشتر با تحلیل فاندامنتال و انواع روش‌های آن مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

جایگاه شرکت در صنعت

شرکت صنایع خاک چینی ایران به‌ عنوان صنعت مادر در تامین مواد اولیه کارخانجات چینی مظروف، چینی بهداشتی و کاشی و سرامیک شناخته شده است. این شرکت نقش مهمی در تثبیت و حفظ روند تولید و فعالیت این واحدها دارد، به‌طوری‌که به‌صورت متوسط بیش از 70 درصد مواد اولیه مورد نیاز این صنعت توسط کخاک تامین می‌شود.

صنایع خاک چینی ایران با تکیه بر ذخایر کائولن زنوز که در منطقه خاورمیانه مقام اول را دارد، با تولید محصولات متنوع ضمن کاهش محسوس وابستگی صنایع مصرف‌کننده به واردات، ارزش‌افزوده قابل توجهی در مواد اولیه ذخایر مذکور ایجاد می‌کند.

فعالیت‌های صادراتی شرکت خاک چینی ایران به کشورهای مختلف باعث ایجاد درآمدزایی ارزی برای کشور می‌شود. این شرکت به لحاظ وجود حجم بالای ذخایر معدنی و کیفیت بالای محصول و ثبات کیفیت دارای مزیت رقابتی است که باعث می‌شود خریداران این محصول را در اولویت قرار دهند. مهم‌ترین رقیب کخاک، شرکت کائولن خراسان است؛ اما به دلیل این که محصولات آن در صنایع چینی مظروف قابل استفاده نیست، در این صنف رقیب جدی شرکت محسوب نمی‌شود. رقیب‌های اصلی خارجی، کشورهای چک، فرانسه، انگلستان و اکراین هستند که با توجه به آنالیز و خلوص بیشتر معادن در دسترس، رقبای جدی به‌حساب ‌می‌آیند.

سرمایه و ترکیب سهامداران کخاک

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 620 میلیون ریال بوده که طی چندین مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 3.5 میلیارد تومان رسیده است. محل افزایش سرمایه کخاک عموما از محل مطالبات و آورده نقدی بوده است.

تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل کخاک را نشان می‌دهد. شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین مهم‌ترین سهامدار این شرکت با مالکیت 75٫74 درصد است. شرکت معدنی و املاح ایران و تعاونی مصرف کارگران خاک چینی نیز از دیگر سهامداران بالای یک درصد این شرکت هستند که به ترتیب 5٫50 و 1٫85 درصد از سهام این شرکت را در تحلیل بنیادی کخاک در اختیار دارند.

سهامداران شرکت صنایع خاک چینی ایران

در سایت تحلیل بنیادی انیگما علاوه بر سهامداران عادی، سهامداران تلفیقی تمامی شرکت‌ها نیز قابل مشاهده هستند. سازمان تامین اجتماعی به‌ واسطه زیرمجموعه‌های خود مالکیت بیش 84 درصد از سهام کخاک را در اختیار دارد. تصویر زیر بخشی از سهامداران تلفیقی کخاک را نشان می‌دهد.

سهامداران تلفیقی

قیمت، مقدار و مبلغ فروش در تحلیل کخاک

محصولات تولیدی شرکت صنایع خاک چینی ایران شامل کائولن فرآوری شده، کائولن درجه‌بندی شده و همچنین بلوک و پانل بتنی سبک گازی اتوکلاو شده و ملات خشک هستند. در تصویر زیر می‌توان مقدار، قیمت و مبلغ محصولات کخاک و همچنین پیش‌بینی آن برای سال مالی منتهی به 29 اسفند 1402 را مشاهده کرد.

درآمد حاصل از فروش شرکت در تحلیل بنیادی کخاک تا پایان دوره 6 ماهه منتهی به 31 شهریور ماه 1402 بیش از 601 میلیارد تومان بوده است که 86 درصد آن مربوط به فروش داخلی و مابقی را فروش صادراتی تشکیل می‌دهد. از تصویر زیر می‌توان نتیجه گرفت که نرخ فروش محصولات نسبت به دوره مشابه 6 ماهه در سال مالی 1401 افزایش یافته است. در این تحلیل مبلغ فروش کخاک تا پایان سال مالی 1402 بیش از 1٬352 میلیارد تومان تخمین زده شده است.

قیمت، مقدار و مبلغ فروش در تحلیل کخاک

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل بنیادی کخاک

تمامی اطلاعات مربوط به مواد اولیه کخاک طی 5 دوره مالی گذشته در تصویر زیر قابل مشاهده است. این شرکت برای تولید دو نوع متفاوت از محصولات خود نیاز به دو گروه مواد اولیه معدنی و مواد اولیه مصرفی در تولید محصولات AAC دارد.

یکی از برنامه‌های آینده شرکت رفع آهن و کلسیت در مواد اولیه معدنی است؛ زیرا این مواد باعث تولید محصولات با کیفیت پایین‌تر و ارزش اقتصادی کمتر می‌شود. همچنین به‌‌کار‌گیری خط تولید جدید آهک زنده میکرونیزه به‌منظور تکمیل زنجیره ارزش مواد مصرفی در تولید محصولات AAC نیز جزو برنامه‌های آتی شرکت است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل بنیادی کخاک

سربار شرکت صنایع خاک چینی ایران

هزینه سربار در تحلیل کخاک تا پایان دوره 6 ماهه منتهی به 1402/06/31 حدود 108 میلیارد تومان بوده است. با توجه به اقلامی که در تصویر سربار قابل مشاهده است، بیشترین هزینه سربار مربوط به حقوق و مزایا و پس از آن هزینه مواد مصرفی است. هزینه سربار تا پایان سال مالی 1402 در تحلیل بنیادی کخاک مبلغ 312 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

سربار شرکت صنایع خاک چینی ایران

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی کخاک

در ادامه صورت سود و زیان در تحلیل کخاک برای 3 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای سال مالی 1402 قابل مشاهده است. با توجه به تصویر زیر، بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته در دوره مالی منتهی به 31 شهریور ماه 1402 نسبت به دوره مشابه سال قبل 150 درصد افزایش یافته است. این افزایش ناشی از افزایش هزینه‌های استخراج مواد مستقیم و سربار در اثر تورم و افزایش حقوق و دستمزد مطابق نرخ قانون کار بوده است. سود ناخالص تحقق یافته کخاک تا پایان دوره مالی مذکور برابر با 287 میلیارد تومان بوده است. بر اساس عملکرد شرکت در سال 1401 و مفروضات در نظر گرفته شده، پیش‌بینی می‌شود در صورتی که بهای تمام‌شده شرکت در سال 1402 حدود 535 میلیارد تومان باشد، سود خالص کخاک به 622 میلیارد تومان برسد.

صورت سود و زیان در تحلیل کخاک

سود نقدی (DPS) کخاک

کخاک در سال مالی منتهی به 1401/12/29 به ازای هر سهم 1٬833 ریال سود خالص داشته است. مجمع عادی سالیانه کخاک در تاریخ 1402/03/02 تشکیل شد که طی تصمیمات مجمع میزان سود نقدی به ازای هر سهم 1٬750 ریال تصویب شد. به عبارتی 95 درصد سود کخاک میان سهامداران تقسیم شده است.

طبق اطلاعیه زمان‌بندی، پرداخت سود منتشر‌شده در سامانه کدال مطابق جدول زیر است.

سهامدارانتاریخ پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقیتیر ماه 1402از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب بانکی اعلام‌شده در سامانه سجام
سهامداران حقوقیتا 2 مهر ماه 1402از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب بانکی اعلام‌شده در سامانه سجام

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 29 اسفند 1402

برای تحلیل بنیادی کخاک و همچنین  پیش‌بینی نسبت P/E مفروضات زیر را در نظر گرفته شده است:

  • نرخ 30 درصدی افزایش حقوق و دستمزد در سال 1402
  • تورم 30 درصدی سال 1402
  • نرخ محصولات فرآورده شده داخلی 48٬331٬545 ریال بر تن

سایر مفروضات تحلیل کخاک اعم از انرژی برق و سوخت در سایت انیگما قابل مشاهده است.

قیمت سهام کخاک با توجه به زمان نگارش این مقاله (4 بهمن ماه 1402) در سایت www.tsetmc.com  معادل 17٬630 ریال است؛ با توجه به ای پی اس تحلیلی کخاک نسبت P/E فوروارد آن 9٫9 واحد محاسبه شده است.

همچنین در سایت انیگما قابلیت تغییر مفروضات و به دست آوردن مقادیر شخصی تحلیلی فراهم شده است. در جدول ذیل میانگین P/E تحلیلگران که میانگینی از تحلیل کاربران انیگما از این سهم است قابل مشاهده است.

تحلیل بنیادی کخاک

با کلیک بر لینک بهترین سهم به لیست شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E تحلیلی دسترسی خواهید داشت.

وضعیت معاملات و روند قیمتی سهام کخاک

قیمت سهام کخاک در تاریخ اول مهر 1399 به بالاترین مقدار خود با ارزش بازار 7٬694 میلیارد تومان رسید. در حال حاضر قیمت کخاک با کاهش قیمتی که در این بازه زمانی مواجه شده است در تاریخ 1402/11/04 حول 17٬630 ریال در حال نوسان است. ارزش بازار کخاک در این تاریخ بیش از 6 هزار میلیارد تومان است.

چارت قیمتی کخاک

سوالات متداول

EPS تحلیلی کخاک چقدر است؟

ای پی اس تحلیلی کخاک در پایان سال مالی 1402 مبلغ 1٬780 ریال خواهد بود.

مهم‌ترین سهامداران کخاک چه کسانی هستند؟

شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین مهم‌ترین سهامدار این شرکت با مالکیت 75٫74 درصد است.

سود نقدی در تحلیل کخاک چقدر است؟

میزان سود نقدی به ازای هر سهم در پایان سال مالی 1401 مبلغ 1٬750 ریال تصویب شد.

3.8/5 - (6 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا