مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی غمهرا – شرکت گروه تولیدی مهرام

تحلیل غمهرا به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیش‌رو در صنعت غذایی کشور در این مقاله انجام شده است. گروه تولیدی مهرام فعالیت خود را در سال 1349 آغاز کرد. این شرکت در تاریخ 1375/11/24 توسط هئیت پذیرش بورس اوراق بهادار پذیرفته و با نماد غمهرا در فهرست نرخ‌های سازمان بورس اوراق بهادار تهران درج شد. فعالیت غمهرا تولید انواع محصولات غذایی و چاشنی از قبیل انواع سس‌های مایونز و کچاپ، رب، مربا، زیتون و نظایر آن است. در ادامه برای ارزش‌‌گذاری سهام این شرکت به تحلیل بنیادی غمهرا از طریق محاسبه EPS و P/E تحلیلی آن پرداخته شده است.

  • برای آشنایی بیشتر با مفاهیم تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

بررسی جایگاه غمهرا در صنعت

عمده شرکت‌های فعال در صنعت مواد غذایی که فعالیت مشابهی با این شرکت دارند، شرکت‌های دلپذیر، بیژن، بهروز، بدر، یک و یک، روژین، سحر، مشکات، وجین و اروم آدا هستند. گروه تولیدی مهرام در بین شرکت‌های فعال در این صنعت با مبلغ فروش 13٬417٬431 میلیون ریال در دوره مالی منتهی به 1402/06/31 جزو شرکت‌های پیش‌رو در زمینه تولید و فروش سس مایونز، کچاپ، ترشی و خیارشور است.

غمهرا در گروه مایونز با فروش 6٬457٬355 میلیون ریال دارای سهم میانگین 35 درصد الی 37 درصد از بازار کل کشور و در برخی استان‌ها تا 60 درصد از بازار بوده و رهبر این بازار به‌شمار می‌آید. در گروه درسینگ دارای سهم تقریبی 18 درصد از بازار و در گروه کچاپ با 29 درصد از سهم بازار در جایگاه اول قرار دارد. جدول زیر میزان تولید واقعی شرکت در تحلیل بنیادی غمهرا را نشان می‌دهد.

نوع محصولواحد اندازه‌گیریتولید واقعی
انواع سس مایونز، کچاپ و درسینگتن16٬827
انواع سرکهتن1٬938
رب گوجه فرنگیتن207٬716
سایر محصولاتتن1٬350

سرمایه و ترکیب سهامداران غمهرا

سرمایه شرکت گروه تولیدی مهرام در بدو تاسیس مبلغ 10٬000٬000 ریال بوده که بر اساس مصوبات مجامع عمومی فوق‌العاده در طول فعالیت شرکت به مبلغ 1٬900٬000 میلیون ریال افزایش یافته است.

عمده سهامداران گروه تولیدی مهرام اشخاص حقیقی هستند. بیش از 46 درصد از سهام غمهرا متعلق به خانواده تقی گنجی است. تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل غمهرا را به‌همراه درصد و ارزش آن‌ها نشان می‌دهد.

سهامداران غمهرا

در محصول سهامداران سامانه تحلیل بنیادی انیگما تمام سهامداران بالای یک درصد و حقوقی‌های زیر یک درصد که در کدال گزارش شده‌ است، به‌صورت عادی و تلفیقی قابل مشاهده هستند.

قیمت‌گذاری محصولات گروه تولیدی مهرام

قیمت فروش داخلی محصولات تولیدی شرکت به استثنای رب گوجه‌فرنگی که توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان تعیین می‌شود، بر اساس مصوبات کمیته قیمت‌گذاری شرکت تعیین می‌شوند. آخرین قیمت‌‌های مصوب قبلا در سامانه جامع کدال اطلاع رسانی شده است.

قیمت‌ صادراتی فروش محصولات شرکت نیز بر اساس مصوبات کمیته قیمت‌گذاری متشکل از کارشناسان و مدیران ارشد شرکت تعیین می‌شود که به‌صورت ارزی از خریدار دریافت و طبق مقررات برای رفع تعهدات ارزی به صرافی‌های مجاز با نرخ سامانه نیما به‌فروش می‌رسد.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی غمهرا

تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ فروش محصولات گروه تولیدی مهرام را برای 3 دوره مالی گذشته و دو دوره مالی منتهی به پایان سال مالی 1402 نشان می‌دهد. غمهرا در دوره 3 ماهه منتهی به خردادماه 1402 بیش از 10 هزار تن از محصولات خود را به‌فروش رسانده است. مبلغ حاصل از فروش محصولات در این دوره مبلغ 591 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل (1401) 57 درصد افزایش یافته است. این افزایش عمدتا به دلیل افزایش در نرخ محصولات است. با توجه به تصویر زیر درآمدهای عملیاتی غمهرا در پایان سال مالی 1402 بیش از 2٬796 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی غمهرا

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل غمهرا

مواد اوليه تشكيل‌دهنده انواع سس مايونز شامل روغن، شكر، سركه و ساير موارد هستند. مواد اوليه مصرفی در توليد سس كچاپ شامل رب، شكر، سركه و ساير موارد است كه عمدتا از تامین‌كنندگان داخلی خريداری می‌شوند. تامین‌کنندگان محصولات تولید غمهرا، شرکت‌های عالیا گلستان، قند قزوین، تلاونگ، لیموندیس، کیمیا لذیذ کاسپین و… هستند. در تحلیل بنیادی غمهرا ، این شرکت برای تهیه مواد اولیه مورد نیاز در دوره 3 ماهه منتهی به خردادماه 1402 بیش از 435 میلیارد تومان هزینه کرده است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل غمهرا

سربار شرکت تولیدی مهرام

هزینه سربار گروه تولیدی مهرام شامل هزینه‌های حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت و… در دوره 3 ماهه ابتدای سال مالی 1402 مبلغ 36 میلیارد تومان بوده است. مطابق تصویر زیر هزینه حقوق و مزایا به‌تنهایی در این دوره بیش از 20 میلیارد تومان شده است. با توجه به افزایش 30 درصدی حقوق و مزایا در سال جاری، هزینه سربار در تحلیل غمهرا تا پایان دوره 12 ماهه منتهی به اسفندماه 1402 مبلغ 164 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سربار شرکت تولیدی مهرام

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی غمهرا

یکی از اقدامات مهم در تحلیل شرکت‌های بورسی، بررسی صورت سود و زیان آن‌ها است. همانطور که گفته شد درآمدهای عملیاتی گروه تولیدی مهرام در دوره 3 ماهه منتهی به خردادماه 1402 بیش از 591 میلیارد تومان بوده است. بهای تمام‌شده غمهرا در این دوره نیز 473 میلیارد تومان بوده است. با کسر بهای‌تمام‌شده و سایر هزینه‌ها از درآمدهای عملیاتی، سود خالص غمهرا در این دوره بیش از 30 میلیارد تومان محقق شده است.

بر اساس برآورد انجام‌شده در ستون پیش‌بینی منتهی به پایان سال مالی 1402، سود خالص غمهرا در پایان سال جاری بیش از 190 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل غمهرا

سود نقدی (DPS) در تحلیل غمهرا

سود خالص (DPS) غمهرا در پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم مبلغ 1٬053 ریال محقق شده است. مجمع عمومی عادی سالیانه غمهرا در تاریخ 1402/04/26 برگزار شد. بر اساس تصمیمات اتخاذشده در این مجمع سود نقدی غمهرا به ازای هر سهم 300 ریال تقسیم شده است.

سود غمهرا برای سهامداران حقیقی سجامی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها در تاریخ 1402/08/15 به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز شد و به قرار اطلاع در تاریخ 1402/08/16 توزیع شد.

همچنین سود سهامداران حقوقی در تاریخ 1402/08/26 از طریق سامانه سجام پرداخت شد. سهامداران غیرسجامی نیز در صورت مراجعه به شرکت، ارائه نامه درخواست و مدارک شناسایی معتبر سود خود را دریافت می‌کنند.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29

در تحلیل بنیادی غمهرا حاشیه سود محصولات بازرگانی 15 درصد در نظر گرفته شده است. همچنین در این تحلیل نرخ گروه سس 701٬366٬048 ریال بر تن لحاظ شده است. مطابق نکات تحلیل موجود در سایت انیگما، EPS تحلیلی منتهی به سال مالی 1402 غمهرا 1٬005 ریال برآورد شده است. همچنین با تقسیم قیمت روز سهم در تاریخ 1402/08/27 در سایت TSE (10٬040 ریال) بر ای پی اس تحلیلی، نسبت P/E فوروارد در تحلیل غمهرا 10 واحد محاسبه می‌شود.

تحلیل بنیادی غمهرا

طبق جدول فوق کابران انیگما پی بر ای تحلیلی این نماد را به‌صورت میانگین 6٫6 واحد محاسبه کرده‌اند. همچنین در این مقاله می‌توانید از طریق لینک بهترین سهام لیست شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E فوروارد را مشاهده کنید.

نمودار قیمتی غمهرا

مطابق تصویر زیر قیمت سهام غمهرا اولین‌بار در تاریخ 1399/11/27 به بیشترین مقدار خود رسید. سپس قیمت این سهام کاهش یافت و مجدد از آبان‌ماه 1401 روند صعودی قیمت خود را آغاز کرد و در تاریخ 1402/02/24 به بالاترین مقدار خود (16٬150 ریال) با ارزش بازار 3 هزار میلیارد تومان رسید. در حال حاضر باتوجه به قیمت روز سهم در تاریخ نگارش مقاله ارزش بازار آن هزار و 930 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی سهام گروه تولیدی مهرام
5/5 - (2 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا