مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی غدانه – شرکت پنبه و دانه‌های روغنی خراسان

در مقاله پیش‌رو، تحلیل غدانه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان روغن‌هایی نظیر کنجد و ذرت در کشور بررسی شده است. شرکت کارخانجات پنبه و دانه‌های روغنی خراسان با ظرفیت اسمی روغن‌کشی 150 هزار تن انواع دانه‌های روغنی در سال، جهت تامین مواد اولیه کارخانجات تصفیه روغن نباتی و خوراک دام و طیور آبزیان از سال 1390 فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت تولیدکننده روغن خام و کنجاله از قبیل سویا، کلزا، آفتاب‌گردان، کنجد است. شرکت در تابلو سازمان بورس اوراق بهادار با نماد غدانه معامله می‌شود. در ادامه برای ارزش‌گذاری سهام این شرکت به تحلیل بنیادی غدانه از طریق محاسبه EPS و P/E تحلیلی آن پرداخته شده است.

  • برای یادگیری مفاهیم تحلیل بنیادی و آشنایی بیشتر با رویکردهای آن مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

ماهیت شرکت کارخانجات پنبه و دانه‌های روغنی خراسان

شرکت کارخانجات پنبه و دانه‌های روغنی خراسان با ظرفیت عملی سالانه 108٬000 تن از انواع دانه‌های روغنی، سهمی معادل 2٫4 درصد از ظرفیت روغن‌کشی را به خود اختصاص داده است. این شرکت یکی از محدود شرکت‌های تولیدکننده لیسیتین در کشور است. ظرفیت واقعی روغن‌کشی طی دوره 9 ماهه منتهی به شهریورماه 1402 به شرح جدول زیر است:

نوع محصول (اصلی یا فرعی)واحد اندازه‌گیریتولید واقعی
روغن‌کشی از انواع دانه‌های روغنیتن36٬953

سرمایه و ترکیب سهامداران در تحلیل غدانه

سرمایه اولیه شرکت 4 میلیون ریال (شامل تعداد 800 سهم به ارزش هر سهم پنج هزار ریال) بوده که طی 9 مرحله به مبلغ 540٬000 میلیون ریال در پایان سال مالی منتهی به 1399/09/30 افزایش یافته است.

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعت کوثر صبا حدود 50 درصد از سهام شرکت کارخانجات پنبه و دانه‌های روغنی خراسان را در اختیار دارد و مهم‌ترین سهامدار آن محسوب می‌شود. مطابق تصویر زیر سازمان اقتصادی کشور نیز با توجه به درصد مالکیت خود در رده دوم سهامداران غدانه قرار دارد.

سهامداران غدانه

در محصول سهامداران سامانه تحلیل بنیادی انیگما، علاوه بر مشاهده سهامداران عادی، امکان دسترسی به سهامداران تلفیقی این شرکت و سایر شرکت‌های فعال در بازار سرمایه وجود دارد.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش محصولات در تحلیل بنیادی غدانه

مقدار فروش محصولات شرکت کارخانجات پنبه و دانه‌های روغنی خراسان در دوره 9 ماهه منتهی به 1402/06/31 بیش از 54 میلیون کیلوگرم بوده است. کلیه محصولات غدانه در بازار داخل کشور به‌فروش رسیده و به دلیل وجود موانع قانونی و مصرف در کشور تاکنون فروش صادراتی نداشته است. همچنین مصرف‌کنندگان اصلی روغن تولیدی شرکت، کارخانجات تصفیه روغن نباتی هستند. در ادامه جزئیات مقدار فروش محصولات غدانه در تصویر زیر آورده شده است.

مقدار فروش محصولات شرکت کارخانجات پنبه و دانه‌های روغنی خراسان

قیمت فروش داخلی بخش عمده‌ای از محصولات در تحلیل غدانه با توجه به تخصیص ارز ترجیحی توسط دولت تعیین می‌شود. تصویر زیر نرخ فروش محصولات غدانه را برای 3 دوره مالی گذشته و دو دوره مالی منتهی به 1402/09/30 نشان می‌دهد.

نرخ فروش محصولات

با توجه به مقدار فروش شرکت در دوره 9 ماهه نخست سال مالی 1402، در آمدها عملیاتی غدانه در این دوره مبلغ 1٬302 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال مالی 1401 حدود 69 درصد افزایش یافته است. این افزایش عمدتا ناشی از حذف فعالیت کارمزدی و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در اردیبهشت‌ماه 1401 به دلیل حذف ارز 4٬200 تومانی و تخصیص از 285 هزار ریالی جهت تامین مواد اولیه و متعاقبا افزایش چند برابری قیمت محصولات استحصالی نسبت به دوره مشابه سال مالی قبل بوده است. درآمدهای عملیاتی غدانه در پایان سال مالی 1402 بیش از 1٬710 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

مبلغ فروش محصولات در تحلیل بنیادی غدانه

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل غدانه

مواد اولیه محصولات روغن‌کشی شامل انواع دانه‌های روغنی (سویا، کنجد، کلزا، ذرت و هسته انگور) هستند. به دلیل کمبود آب و سطح زیر کشت پایین دانه‌های روغنی در کشور، عمدتا تامین مواد اولیه (سویا) از طریق کشورهای آمریکای جنوبی، آسیای مرکزی و روسیه انجام می‌شود.

قیمت‌گذاری مواد اولیه تولید داخل در تحلیل بنیادی غدانه ، توسط دولت و قیمت‌گذاری مواد اولیه وارداتی متاثر از قیمت جهانی دانه و ارز تخصیصی توسط دولت تعیین می‌شود.

فروشندگان عمده مواد اولیه به شرکت در دوره 9 ماه منتهی به 1402/09/30 با توجه به عدم واردات مستقیم، شرکت‌های واردکننده دانه از جمله شرکت‌های صبا پیشرو کالا، توسعه کشت و صنعت اکسون و در سال قبل شرکت تولیدی و بسته‌بندی پاکدیده، صنعت غذایی کوروش و ماهیدشت کرمانشاه بوده است. تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی شرکت را برای 5 دوره مالی گذشته نشان می‌دهد.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل غدانه

سربار شرکت کارخانجات پنبه و دانه‌های روغنی خراسان

هزینه سربار غدانه در دوره 9 ماهه منتهی به شهریورماه 1402 بیش از 16 میلیارد تومان بوده است. با توجه به برآورد هزینه سربار در دوره 3 ماهه باقی‌مانده از سال جاری، مجموع هزینه سربار تا پایان سال مالی 1402 بیش از 33 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود. نرخ افزایش حقوق و مزایا در تحلیل غدانه برای سال مالی 1402 معادل 30 درصد لحاظ شده است.

سربار شرکت کارخانجات دانه روغنی خراسان

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی غدانه

بهای تمام‌شده شرکت کارخانجات پنبه و دانه‌های روغنی خراسان در دوره 9 ماهه منتهی به 31 شهریورماه 1402 مبلغ 1٬193 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال مالی 1401 بیش از 95 درصد افزایش یافته است. با کسر بهای تمام‌شده از درآمدهای عملیاتی، سود خالص غدانه مبلغ 109 میلیارد تومان شده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 31 درصد کاهش یافته است.

بر اساس داده‌های موجود در تصویر زیر، پیش‌بینی می‌شود غدانه در پایان دروه 12 ماهه منتهی به آذرماه 1402، مبلغ 120 میلیارد تومان از درآمدهای عملیاتی شرکت را به سود خالص تقسیم کند.

صورت سود و زیان در تحلیل غدانه

سود نقدی (DPS) غدانه

مجمع عمومی عادی سالیانه غدانه منتهی به دوره 12 ماهه سال مالی 1401 در تاریخ 1401/12/28 برگزار شد. غدانه در این مجمع از 3٬033 ریال سود خالصی که به ازای هر سهم ساخته است، مبلغ 304 ریال را به‌عنوان سود غدانه میان سهامداران خود تقسیم کرد.

سود نقدی برای کلیه سهامداران در تحلیل غدانه مطابق جدول زمان‌بندی زیر پرداخت شد.

شرحزمان‌بندینحوه پرداخت
سهامداران (حقیقی)سجامی1402/05/30واریز به شماره‌ حساب اعلام شده توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه
سهامداران (حقوقی) سجامی1402/06/30واریز به شماره‌ حساب اعلام شده توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه
سهامداران (حقیقی و حقوقی) غیرسجامیاز تاریخ 1402/06/30 لغایت مهلت قانونیسهامداران حقیقی: مراجعه به بانک ملت با ارائه کارت ملی و کد بورسی
سهامداران حقوقی: با ارسال درخواست کتبی به همراه اعلام شماره حساب

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/09/30

برای تحلیل بنیادی غدانه و برآورد EPS تحلیلی منتهی به آذر ماه 1402 آن مفروضات زیر لحاظ شده است:

  • نرخ دانه سویا 490 دلار بر تن
  • نرخ دانه کلزا 409 دلار بر تن
  • روغن خام سویا 428٬148 ریال بر کیلوگرم
  • 28٬500 تومان میانگین دلار کالای اساسی در سال 1402

مطابق مفرضوات فوق EPS تحلیلی غدانه مبلغ 602 ریال برآورد شده است. همچنین با در نظر گرفتن قیمت روز سهم در تاریخ 1402/09/18 در سایت TSE (6٬540 ریال)، نسبت P/E فوروارد در تحلیل غدانه 10٫8 واحد محاسبه می‌شود.

تحلیل بنیادی غدانه
  • شما می‌توانید با مراجعه به سایت انیگما مفروضات تحلیل را تغییر دهید و با توجه به مفروضات خود، سود خالص غدانه را برای سال مالی 1402 و 1403 مشاهده کنید. همچنین از طریق لینک بهترین سهم می‌توانید به لیست شرکت‎‎‌های تولیدی با کمترین P/E دسترسی داشته باشید.

نمودار قیمتی سهام غدانه

سهام غدانه از بهمن ماه سال مالی 1401 در بازار سرمایه عرضه شد. این سهام بلافاصله پس از عرضه روند صعودی داشته و در تاریخ 1402/04/04 به قله قیمتی رسید. ارزش بازار غدانه در تاریخ مذکور مبلغ 2٬111 میلیارد تومان بوده است. سپس قیمت سهام این نماد کاهش یافته و در حال حاضر با قیمت 6٬540 ریال معامله می‌شود. ارزش بازار غدانه در زمان نگارش این مقاله مبلغ 1٬290 میلیارد تومان است.

چارت قیمتی غدانه
4.5/5 - (2 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا