مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی فسرب «شرکت ملی سرب و روی ایران»

شرکت ملی سرب و روی ایران به‌‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده شمش سرب و روی کشور شناخته می‌شود. این شرکت در سال 1360 ثبت و در سال 1375 با تولید شمش سرب با ظرفیت اسمی سالانه 40 هزار تن و تولید شمش روی با ظرفیت اسمی سالانه 15 هزار تن به بهره‌برداری رسید. این شرکت در سال 1379 با نماد فسرب در گروه فلزات اساسی مورد پذیرش بورس اوراق بهادار قرار گرفت. در حال حاضر فسرب دارای برند جهانی و معتبر با عنوان NILZ است. در ادامه به تحلیل بنیادی فسرب و محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به سال مالی 1402 آن پرداخته شده است.

  • برای آشنایی با مفاهیم تحلیل بنیادی و انواع رویکردهای آن مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت و جایگاه فسرب در صنعت

تولید شمش سرب و روی، انواع آلیاژها و محصولات جانبی مربوطه، ایجاد و بهره‌‌برداری از کارخانجات تولید و تصفیه فلزات غیرآهنی، محصولات فرعی و جانبی وابسته به آن‌ها از موضوعات اصلی فعالیت شرکت ملی سرب و روی ایران است. همچنین این شرکت در زمینه اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری از معادن و پرعیار کردن انواع سنگ‌ها فعالیت دارد.

شرکت ملی سرب و روی ایران، علاوه بر تامین نیازهای داخلی توانسته سهم قابل توجهی از بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهد. این شرکت تنها شرکت تولیدکننده شمش سرب با عیار 99٫99 درصد از محل خاک (کنسانتره سرب) در سطح کشور بوده و دانش تولید محصول شمش سرب با عیار 99٫99 درصد در کشور برای شرکت انحصاری است.

یکی از ویژگی‌های برتر شرکت ملی سرب و روی ایران نسبت به رقبا در بازار موجود، وجود زیرساخت‌های فنی، تاسیساتی و منابع انسانی متخصص بوده که امکان بالقوه ایجاد زنجیره ارزش و توسعه در حوزه‌های صنایع پایین‌دست و بالادست را میسر کرده است.

ظرفیت عملی شرکت ملی سرب و روی ایران تولید سالانه 6 هزار تن شمش سرب و آلیاژ و 6 هزار تن شمش روی است. فعالیت‌های تولیدی این شرکت برای دوره 9 ماهه منتهی به آذر ماه 1402 به‌شرح جدول زیر است:

محصولواحد اندازه‌گیریتولید واقعی 1402/09/30
شمش رویتن3٬525
شمش سربتن1٬098
نقرهکیلوگرم141

مهم‌ترین سهامداران در تحلیل بنیادی فسرب

شرکت توسعه معادن روی ایران با مالکیت بیش از 55 درصد از سهام شرکت ملی سرب و روی ایران، مهم‌ترین سهامدار فسرب است. در لیست زیر سهامداران بالای یک درصد به‌همراه ارزش آن‌ها در تحلیل فسرب قابل مشاهده هستند.

سهامداران شرکت ملی سرب و روی ایران

در سایت تحلیل بنیادی انیگما علاوه بر دسترسی به سهامداران عادی امکان مشاهده تمامی سهامداران تلفیقی نیز وجود دارد. در این تحلیل شرکت گسترش سرمایه‌گذاری تک‌ تار به‌ صورت تلفیقی، بیش از 58 درصد از سهام فسرب را در اختیار دارد.

سهامداران تلفیقی

مقدار، قیمت و مبلغ فروش فسرب

مقدار فروش محصولات شمش روی در دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402، 997 تن و شمش سرب 175 تن بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال مالی 1400 به‌ ترتیب 30 درصد و 75 درصد کاهش یافته است. درآمد حاصل از فروش محصولات در این دوره مبلغ 147 میلیارد تومان بوده است. در تحلیل بنیادی فسرب پیش‌بینی می‌شود این شرکت تا پایان سال مالی 1402 مبلغ 384 میلیارد تومان از فروش محصولات خود حاصل کند. جدول زیر جزئیات مقدار، قیمت و مبلغ فروش محصولات فسرب برای 3 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی دو دوره مالی منتهی به پایان سال مالی 1402 را نشان می‌دهد.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی فسرب

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل بنیادی فسرب

شرکت ملی سرب و روی ایران مواد اولیه مصرفی خود مانند کنسانتره روی، کنسانتره سرب و سرباره سرب را از شرکت کالسیمین و کشور ترکیه تامین می‌کند. فسرب در دوره 6 ماهه ابتدای سال مالی 1402 بیش از 225 میلیارد تومان برای تامین مواد اولیه مصرفی شرکت هزینه کرده است. این مبلغ نسبت به دوره مشابه سال مالی قبل، 77 درصد افزایش یافته است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل فسرب

سربار شرکت ملی سرب و روی ایران

هزینه سربار در تحلیل بنیادی فسرب تا پایان دوره 6 ماهه منتهی به 1402/06/31 بیش از 106 میلیارد تومان بوده است. عمده هزینه سربار در این دوره مربوط به هزینه مواد مصرفی است. با توجه به افزایش 30 درصدی نرخ حقوق و دستمزد در سال 1402 و نرخ 27٬000 ریال بر متر مکعب سوخت در این سال، هزینه سربار فسرب تا پایان سال جاری مبلغ 240 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سربار شرکت ملی سرب و روی ایران

صورت سود و زیان در تحلیل فسرب

بهای تمام‌شده کالای فروش رفته فسرب در نیمه اول سال مالی 1402 مبلغ 122 میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال مالی 1401 حدود 33 درصد کاهش یافته است. همچنین تا پایان دوره مذکور هزینه‌های فروش، اداری و عمومی در تحلیل بنیادی فسرب حدود 17 میلیارد تومان بوده است. پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های فروش، اداری و عمومی تا پایان سال جاری به مبلغ 36 میلیارد تومان برسد و با احتساب هزینه‌ها و درآمدها از درآمدهای عملیاتی، شرکت زیان‌ده باشد.

صورت سود و زیان در تحلیل فسرب

سود مجمع (DPS) فسرب

سود خالص فسرب در پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم 12 ریال بوده است. مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت در تاریخ 1402/04/21 برگزار شد. مطابق تصمیمات صورت‌گرفته در مجمع فسرب به ازای هر سهم 2 ریال در نظر گرفته شده است.

سود سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها در تاریخ 1402/07/25 و سود سهامداران حقوقی در تاریخ 1402/08/27 با هماهنگی سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از طریق سامانه سجام پرداخت شد.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29

در تحلیل بنیادی فسرب نرخ شمش روی 2٬470 دلار بر تن و نرخ شمش سرب 2٬058 دلار بر تن در نظر گرفته شده است. حال اگر میانگین دلار در سال 1402، 40 هزار تومان و نرخ تورم 30 درصد فرض شود؛ آن‌گاه شرکت تا پایان سال جاری سودی نخواهد ساخت و زیان آن مبلغ 12 ریال برآورد می‌شود.

تحلیل بنیادی فسرب
  • در سایت انیگما علاوه بر EPS فورواردی که تحلیلگران انیگما محاسبه کرده‌اند، میانگین EPS و P/E تحلیلی کاربران انیگما نیز قابل مشاهده است. همچنین از طریق لینک بهترین سهم می‌توانید به لیست شرکت‎‎‌های تولیدی با کمترین P/E دسترسی داشته باشید.

نمودار قیمتی فسرب

چارت زیر روند قیمتی فسرب را نشان می‌دهد. سهام فسرب در تاریخ 1399/04/17 به بالاترین قیمت با ارزش بازار 6٬768 میلیارد تومان رسید و پس از آن روند کاهشی در پیش گرفت. در حال حاضر در تاریخ 1402/12/16 قیمت سهام فسرب در سایت TSE به مبلغ 1٬920 ریال رسیده است. ارزش بازار این سهم در تاریخ نگارش مقاله حدود 2 هزار میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی فسرب

سوالات متداول

سود مجمع فسرب 1402 چقدر است؟

فسرب در پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم 2 ریال سود نقدی تقسیم کرد.

مهم‌ترین سهامداران فسرب چه کسانی هستند؟

شرکت توسعه معادن روی ایران با مالکیت بیش از 55 درصد از سهام شرکت ملی سرب و روی ایران، مهم‌ترین سهامدار فسرب است.

P/E تحلیلی فسرب چقدر است؟

با توجه به زیان‌ده بودن این شرکت در سال مالی 1402، در تحلیل بنیادی فسرب نسبت پی بر ای برای آن محاسبه نشده است.

5/5 - (3 رای)
۲ دیدگاه
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا