مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی درازک – شرکت دارویی رازک

تحلیل درازک به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان معتبر داروهای انسانی و دامپزشکی در این مقاله بررسی شده است. شرکت لابراتورهای رازک در تاریخ 1343/09/22 با نام شرکت سهامی لابراتورهای فایزر تاسیس شد و در سال 1360 به نام شرکت لابراتوارهای رازک تغییر یافت. این شرکت در صنعت تولید دارو، محصولات انسانی و دامی فعالیت می‌کند و با نام درازک در بورس اوراق بهادار معامله می‌شود. در ادامه به بررسی عملکرد تحلیل بنیادی درازک از طریق محاسبه EPS و P/E تحلیلی آن پرداخته شده است.

  • برای آشنایی بیشتر با مفاهیم تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

بررسی جایگاه درازک در صنعت

شرکت دارویی رازک به‌عنوان یکی از 10 شرکت برتر داروسازی کشور 2 درصد از سهام کل بازار دارویی را در اختیار دارد. داروهای انسانی درازک در اشکال مختلف دارویی و در گروه‌های مختلف درمانی در سه حوزه داروهای شیمیایی، طبیعی و مکمل و رژیمی در بازار دارویی ایران موجود هستند. به‌صورت کلی در سال 1401، محصولات انسانی 82 درصد و محصولات دامی 18 درصد از مقدار فروش این شرکت را تشکیل داده‌اند. در ادامه انواع محصولات این شرکت به‌همراه ظرفیت اسمی آن‌ها آورده شده است.

نوع محصول واحد اندازه‌گیری ظرفیت اسمی/سالانه
انواع قرض و کپسول عددی 10٬000٬000
انواع محلول و شربت شیشه 6٬500٬000
انواع پماد و ژل تیوپ 7٬000٬000
انواع ویال دامی عدد 7٬000٬000
انواع مکمل غذایی دامی کیلوگرم 7٬200٬000

مهم‌ترین سهامداران در تحلیل درازک

بیش از نیمی از سهام شرکت دارویی رازک متعلق به شرکت داروپخش است و این شرکت سهامدار عمده در تحلیل بنیادی درازک به‌شمار می‌آید. در تصویر زیر تمامی سهامداران بالای یک درصد این نماد قابل مشاهده هستند.

سهامداران درازک

در حالت تلفیقی هر شرکت به‌همراه زیرمجموعه‌های خود نشان داده می‌شود. شرکت سازمان تامین اجتماعی در حالت تلفیقی به‌صورت غیرمستقیم و به‌واسطه زیرمجموعه‌های خود 54٫87 درصد از سهام درازک را در اختیار دارد.

سهامداران تلفیقی شرکت دارویی رازک

با مراجعه به سامانه تحلیل بنیادی انیگما علاوه بر دسترسی کامل به سهامداران عادی، امکان مشاهده سهامداران تلفیقی این نماد و سایر نمادهای فعال در بازار سرمایه وجود دارد.

محصولات شرکت دارویی رازک

محصولات دامپزشکی لابراتوارهای رازک شامل آنتی بیوتیک، ویتامین، ضدانگل، مکمل درمانی، مکمل‌های ویتامینه، آنتی‌هیستامین و ضد التهاب هستند. محصولات انسانی این شرکت نیز در شاخه‌های مختلف درمانی و در سه حوزه داروهای شیمیایی، فرآورده‌های طبیعی و مکمل‌های غذایی و رژیمی در گروه‌های دارویی آنتی بیوتیک‌ها، مراقبت پوستی، کنترل‌کننده دیابت، آلرژی، تسکین‌دهنده درد، قلبی و عروقی، گوارشی و اعصاب در بازار عرضه می‌شوند. درازک در زمینه تولید داروهای عمومی علی‌الخصوص داروی فشار خون با برند لوزار در سطح جامعه پزشکی شناخته می‌شود.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی درازک

تصویر زیر جزئیات مقدار، قیمت و مبلغ فروش شرکت دارویی رازک را برای 3 دوره مالی گذشته و 2 دوره مالی منتهی به پایان سال مالی 1402 نشان می‌دهد. مطابق این تصویر فروش در تحلیل درازک تا پایان دوره 3 ماهه منتهی به خرداد ماه 1402 مبلغ 365 میلیارد تومان بوده که نسبت به دوره مشابه سال 1401 حدود 58 درصد افزایش یافته است. تمرکز شرکت در این دوره بر افزایش فروش و کسب حداکثر سهم بازار محصولات بوده است.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی درازک

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل درازک

باتوجه به تامین بخشی از مواد اولیه از خارج کشور، هرگونه تغییر نرخ ارز بر نرخ‌های مواد اولیه این شرکت تاثیر‌گذار است. شرکت دارویی رازک در دوره 3 ماهه نخست سال 1402 بیش از 680 هزار کیلوگرم مواد اولیه و حدود 125 هزار کیلوگرم مواد بسته‌بندی برای تامین محصولات خود استفاده کرده است. مطابق نرخ‌های موجود در تصویر زیر، مجموع هزینه‌های صورت‌گرفته برای تامین این مقدار مواد اولیه مصرف‌شده در تحلیل بنیادی درازک تا پایان دوره 3 ماهه منتهی به سال مالی 1402 مبلغ 162 میلیارد تومان است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل درازک

سربار شرکت دارویی رازک

شرکت دارویی رازک در دوره 3 ماهه منتهی به 1402/03/31 بیش از 43 میلیارد تومان برای سربار هزینه کرده است. عمده هزینه سربار درازک در این دوره مربوط به حقوق و مزایا بوده است. باتوجه به افزایش 30 درصدی حقوق و مزایا در سال 1402، هزینه سربار درازک تا پایان سال مالی جاری بیش از 263 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

سربار شرکت دارویی رازک

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی درازک

در این مرحله به بررسی صورت سود و زیان درازک پرداخته شده است. درآمدهای عملیاتی شرکت لابراتورهای رازک در دوره 3 ماهه منتهی به 1402/03/31 مبلغ 365 میلیارد تومان و بهای تمام‌شده آن 215 میلیارد تومان بوده است. با کسر بهای تمام‌شده از درآمدهای عملیاتی شرکت، سود ناخالص در تحلیل درازک تا پایان این دوره بیش از 149 میلیارد تومان محقق شده است. پیش‌بینی می‌شود باتوجه به درآمدها و هزینه‌های این شرکت سود خالص درازک در پایان سال مالی 1402 مبلغ 626 میلیارد تومان باشد. تصویر زیر جزئیات صورت سود و زیان شرکت دارویی رازک را برای 3 دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن تا پایان سال مالی 1402 نشان می‌دهد.

صورت سود و زیان در تحلیل درازک

سود مجمع (DPS) درازک

مطابق صورت سود و زیان درازک در بخش فوق، در حال حاضر سرمایه فعلی شرکت دارویی درازک مبلغ 2٬100٬000 میلیون ریال است. این شرکت در پایان دوره 12 ماهه منتهی به سال مالی 1401 به ازای هر سهم 2٬132 ریال سود خالص ساخت. این شرکت مجمع عمومی عادی خود را در تاریخ 18 خردادماه 1402 برگزار کرد. مطابق تصمیمات اتخاذ شده در این مجمع، درازک 2٬529 ریال سودنقدی از محل سود انباشته به ازای هر سهم میان سهامداران خود تقسیم کرد.

سود درازک برای سهامداران حقیقی دارای کد سجام از تاریخ 1402/11/20 از طریق واریز به حساب معرفی‌شده در سامانه سجام و برای سهامداران حقیقی فاقد کد سجام در همین تاریخ از طریق سیستم متمرکز بانک رفاه کارگران (با همراه‌داشتن کارت ملی) پرداخت خواهد شد.

سود سهامداران حقوقی نیز طی درخواست کتبی به‌همراه اعلام اطلاعات کامل سهامداری و شماره حساب بانکی با امضا صاحبان مجاز به‌وسیله چک و طبق توافق فی مابین از اسفندماه سال 1402 واریز می‌شود.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29

برای تحلیل بنیادی درازک و تخمین EPS تحلیلی منتهی به سال مالی 1402، 41 درصد حاشیه سود و دلار کالای اساسی در سال 1402 معادل 35 هزار تومان در نظر گرفته شده است. اگر در این تحلیل تورم سال 1402 معادل 30 درصد باشد؛ آنگاه EPS تحلیلی درازک 2٬983 ریال خواهد بود. همچنین باتوجه به قیمت روز سهم در تاریخ 1402/07/22 در سایت www.tsetmc.com (12٬500 ریال)، نسبت P/E فوروارد در تحلیل درازک 4٫2 محاسبه می‌شود.

تحلیل بنیادی درازک

در سایت انگیما امکان تغییر مفروضات و ایجاد تحلیل شخصی وجود دارد. برای یادگیری و انجام کامل تحلیل بنیادی مطالعه مقاله آموزش تحلیل بنیادی توصیه می‌شود. همچنین در این مقاله می‌توانید از طریق لینک بهترین سهم لیست شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E فوروارد را مشاهده کنید.

روند قیمتی درازک

مطابق چارت زیر که روند قیمتی سهام شرکت دارویی رازک را نشان می‌دهد، سهام این شرکت در تاریخ 1399/04/07 به بالاترین قیمت تاریخی خود 70٬300 ریال با ارزش بازار 5 هزار میلیارد تومان رسید. سپس قیمت سهام درازک با عبور از نوسانات قیمتی بسیار کاهش یافت. در حال حاضر قیمت سهام این نماد در تاریخ 1402/07/22، 12٬500 ریال و ارزش بازار آن 2٬641 میلیارد تومان است.

روند قیمتی سهام شرکت لابراتورهای رازک
4/5 - (5 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا