مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی دقاضی – شرکت داروسازی شهید قاضی

در این مقاله تحلیل دقاضی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده محلول‌های تزریقی (سرم‌ها) در کشور انجام شده است. شرکت داروسازی شهید قاضی در سال 1363 تاسیس و از سال 1373 به بهره‌برداری رسید. این شرکت تولیدکننده‌ انواع محلول‌های تزریقی و شستشو جهت مصارف انسانی، دامی و آب مقطر و غیره است. در ادامه به بررسی صنعت دارو در کشور و تحلیل بنیادی دقاضی از طریق برآورد EPS و P/E فوروارد آن پرداخته شده است.

  • برای آشنایی با تحلیل بنیادی و انواع رویکردهای آن مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

بررسی صنعت دارو در ایران

از عوامل تاثیرگذار بر صنعت دارو می‌توان به رشد جمعیت، پیری و افزایش درآمد سرانه اشاره کرد. طبق گزارشات منتشرشده توسط سازمان غذا و دارو ارزش ریالی کل بازار فروش دارو در سال 1400 نسبت به سال 1399 با رشد 82 درصدی از مبلغ حدود 348 هزار میلیارد تومان به 636 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. همچنین عوامل سیاسی داخلی باعث کم شدن سرعت رشد صنعت دارو شده است؛ اما باتوجه به حذف ارز ترجیحی و تصمیم بر آزادسازی نرخ فروش محصولات در آینده‌ای نه چندان دور، چشم‌انداز صنعت دارو در کشور روشن است.

در حال حاضر 47 شرکت در عرصه صنعت دارو در بازار سرمایه مشغول به فعالیت هستند. از این میان 37 شرکت تولیدکننده دارو، 4 شرکت پخش دارو و 6 شرکت هلدینگ دارویی هستند. از مجموع کل شرکت‌های فعال در بازار سرمایه، 20 شرکت زیرمجموعه‌های مستقیم و غیرمستقیم شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تیپیکو) بوده و با‌قی‌مانده شرکت‌ها از زیرمجموعه‌های گروه دارویی برکت و سرمایه‌گذاری شفادارو هستند.

نگاهی بر فعالیت و جایگاه دقاضی در صنعت

فعالیت شرکت داروسازی شهید قاضی، تامین نیاز دارویی جامعه (داخلی و خارجی) و خواسته‌های متوازن ذینفعان با طراحی و تولید انواع فرآورده‌های دارویی استریل تزریقی (انسانی و دامی) با به کارگیری مناسب‌ترین تکنولوژی و سرمایه‌های انسانی و متخصص است.

شرکت داروسازی شهید دقاضی در تاریخ 1394/07/11 با نماد دقاضی در گروه دارویی مورد پذیرش سازمان بورس اوراق بهادار قرار گرفت. این شرکت در تحلیل بنیادی دقاضی با تولید و تامین سالیانه 50 میلیون بطری در بین 4 شرکت سرم‌ساز مختلف بازار (شرکت‌های فرآورده‌های تزریقی، کارخانجات داروپخش، شیراز سرم و داروسازی ثامن) با اختلاف، سهم 40 درصدی را دارد.

همچنین دقاضی در گروه محصولات تزریقی جزو اولین شرکت‌های برتر کشور است و 85 درصد سهم بازار آمپول آب‌مقطر، محصولات انحصاری آمپول‌های دارویی و ویال‌های تزریقی را در اختیار دارد.

سرمایه و ترکیب سهامداران دقاضی

سرمایه فعلی شرکت داروسازی شهید قاضی طی آخرین افزایش سرمایه در تاریخ 1401/12/16 مبلغ 1٬700٬000 میلیون ریال است. عمده افزایش سرمایه دقاضی از محل مطالبات حال‌شده سهامداران بوده است.

در حال حاضر شرکت داروسازی شهید قاضی از واحدهای فرعی شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین است و این شرکت با در اختیار داشتن 38٫27 درصد از سهام این نماد، سهامداران عمده در تحلیل دقاضی محسوب می‌شود. تصویر زیر سایر سهامداران بالای یک درصد شرکت را به‌همراه تعداد سهام و ارزش آن‌ها نشان می‌دهد.

سهامداران دقاضی

سهامدار تلفیقی، سهامداری است که به‌صورت غیرمستقیم و به‌واسطه زیرمجموعه‌های خود سهام شرکتی را در اختیار دارد. سازمان تامین اجتماعی به‌صورت تلفیقی مالک 55٫73 درصد از سهام دقاضی است. با مراجعه به سامانه تحلیل بنیادی انیگما سایر سهامداران عادی و تلفیقی این نماد قابل مشاهده هستند.

سهامداران تلفیقی شرکت داروسازی شهید قاضی

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی دقاضی

نرخ فروش محصولات در تحلیل دقاضی برای سال مالی 1402 باتوجه به نوسانات نرخ ارز، متناسب با آن افزایش نیافته است، ولی طبق تجربیات سنوات گذشته احتمال افزایش بین 10 الی 30 درصد پیش‌بینی شده است. در نتیجه باتوجه به مبلغ فروش این شرکت در دوره 3 ماهه نخست سال مالی 1402 (347 میلیارد تومان)، درآمدهای عملیاتی دقاضی در دوره 12 ماهه منتهی به 1402/12/29 مبلغ 1٬493 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی دقاضی

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل دقاضی

در تحلیل بنیادی دقاضی، نوسانات نرخ ارز و عدم تخصیص ارز دولتی تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر قیمت خرید شرکت به‌واسطه بالابودن حجم خارجی خواهد گذاشت. از این‌رو شرکت داروسازی شهید قاضی در دوره 3 ماهه منتهی به خردادماه 1402 بیش از 88 میلیارد تومان برای تامین مواد اولیه خود هزینه کرده است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل دقاضی

سربار شرکت داروسازی شهید قاضی

هزینه سربار دقاضی در دوره 3 ماهه ابتدای سال مالی 1402 مبلغ 41 میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 30 درصد افزایش یافته است. باتوجه به افزایش 30 درصدی حقوق و مزایا در سال مالی 1402، هزینه‌ سربار در تحلیل دقاضی تا پایان سال جاری بیش از 168 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سربار شرکت داروسازی شهید قاضی

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی دقاضی

همانطور که پیش‌تر گفته شد، درآمدهای عملیاتی شرکت داروسازی شهید قاضی در دوره 3 ماهه منتهی به خردادماه 1402 مبلغ 347 میلیارد تومان بوده است. مطابق تصویر زیر که صورت سود و زیان دقاضی را برای دوره‌های مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای دوره‌های مالی آتی را نشان می‌دهد، با کسر هزینه‌های صورت‌گرفته در این دوره، سود خالص دقاضی بیش از 130 میلیارد تومان است. حال پیش‌بینی می‌شود این شرکت در پایان سال مالی 1402 بیش از 548 میلیارد تومان معادل 36 درصد از درآمدهای عملیاتی خود را به سود خالص تبدیل کند.

صورت سود و زیان در تحلیل دقاضی

سود نقدی (DPS) در تحلیل دقاضی

مجمع عمومی عادی سالیانه دقاضی برای سال مالی 1401 در تاریخ 1402/03/04 برگزار شد. سود خالص دقاضی در پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم مبلغ 2٬770 ریال بود که مطابق تصمیمات صورت‌گرفته در این مجمع 2٬592 ریال آن ‌به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران تقسیم شد. سود دقاضی در مطابق زمان‌بندی زیر پرداخت خواهد شد.

سهامدارانتاریخ پرداخت
سهامداران حقیقی، حقوقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ تا یک میلیون سهم27 دی‌ماه 1402
سهامداران حقیقی، حقوقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ بیش از یک میلیون سهمطبق نامه نگاری و توافق با شرکت

سود سهامداران حقیقی دارای کد سجام از طریق سامانه سجام و سود سهامداران حقوقی با ارسال مشخصات و اطلاعات حساب بانکی به حساب آنان واریز خواهد شد. لذا سهامداران می‌بایست نسبت به ثبت‌نام در سامانه سجام اقدام کنند.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29

برای تحلیل بنیادی دقاضی نرخ افزایش حامل‌های انرژی و حقوق و مزایا در سال 1402 معادل 30 درصد در نظر گرفته شده است. باتوجه به سایر مفروضات که در بخش خلاصه تحلیل سایت انیگما درج شده است، پیش‌بینی می‌شود این شرکت تا پایان سال مالی 1402 به ازای هر سهم 3٬229 ریال سود خالص (EPS تحلیلی) بسازد. باتوجه به قیمت روز سهم در تاریخ 1402/07/26 (24٬100 ریال)، نسبت P/E فوروارد در تحلیل دقاضی 7٫5 واحد محاسبه می‌شود.

تحلیل بنیادی دقاضی

در سایت انیگما امکان تغییر مفروضات و پیش‌بینی سود سهم بر اساس تحلیل شخصی‌سازی شده وجود دارد. طبق بخش دوم جدول فوق، کابران انیگما نیز به‌صورت میانگین سود این شرکت را 3٬465 ریال برآورد کرده‌اند. در مقاله آموزش تحلیل بنیادی، می‌توان روش انجام تحلیل بنیادی (فاندامنتال) را آموخت. همچنین می‌توانید از طریق لینک بهترین سهم به سهم‌های بنیادی با کمترین نسبت P/E تحلیلی دسترسی داشته باشید.

نمودار قیمتی سهام دقاضی

چارت زیر روند قیمتی سهام دقاضی را از ابتدای سال 1398 تا به امروز نشان می‌دهد. قیمت سهام این نماد از اوایل سال 1398 افزایش یافت و در تاریخ 1399/04/30 به بالاترین قیمت تاریخی خود حدود 29 هزار ریال رسید. در حال حاضر قیمت این سهام در سایت TSE در محدوده 24 هزار ریال در نوسان است. ارزش بازار دقاضی در تاریخ 1402/07/26بیش از 4 هزار میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی سهام شرکت داروسازی شهید قاضی
2.7/5 - (3 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا