مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی چخزر – شرکت صنایع چوب خزر کاسپین

در این مقاله تحلیل چخزر به‌عنوان اولین تولیدکننده پارکت و MDF در ایران بررسی شده است. شرکت صنایع چوب خزر کاسپین در صنعت سلولزی با تولید انواع ام دی اف خام، روکش‌شده، پارکت و ورق فوم PVC فعالیت دارد. این شرکت در تاریخ 1399/07/16 در بازار دوم شرکت فرابورس با نماد چخزر در گروه محصولات چوبی درج شد. در حال حاضر چخزر از واحدهای فرعی شرکت گروه صنعت سلولزی است. در ادامه به تحلیل بنیادی چخزر از طریق محاسبه EPS و P/E منتهی به پایان سال مالی 1402 آن پرداخته شده است.

جایگاه چخزر در صنعت

شرکت صنایع چوب خزر کاسپین در دوره 6 ماهه منتهی به شهریورماه 1402 در بین شرکت‌های فعال در این صنعت و همچنین در بین شرکت‌های بورسی این صنعت دارای حجم فروش 24٬999 متر مکعب معادل 2٬805 میلیارد تومان است. سهم بازار چخزر در مقایسه با تولیدکنندگان کل کشور کمتر از 3 درصد است.

انواع محصولات تولیدی در این دوره، ظرفیت تولید هریک از محصولات به ‌شرح جدول زیر است.

نوع محصولاصلی/فرعیواحد اندازه‌گیریتولید واقعی در شش ماهه
منتهی به 1402/06/31
ورق ام.دی.افاصلیمتر مکعب28٬475
ورق فوم برداصلیتن413
ورق پارکتاصلیمتر مکعب58
ورق روکش ملامینهاصلیمتر مکعب264

مهم‌ترین سهامداران در تحلیل چخزر

شرکت گروه صنعتی سلولزی تامین گستر نوین با بیش از 67 درصد از سهام شرکت صنایع چوب خزر کاسپین مهم‌ترین سهامدار چخزر است. در تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل بنیادی چخزر قابل مشاهده هستند.

سهامداران چخزر

بیش از 74 درصد از سهام چخزر به‌صورت تلفیقی متعلق به سازمان تامین اجتماعی است. در سامانه تحلیل بنیادی انیگما تمامی سهامداران این نماد به‌صورت عادی و تلفیقی قابل مشاهده هستند.

سهامداران تلفیقی شرکت صنایع چوب خز کاسپین

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی چخزر

قیمت فروش داخلی محصولات بر اساس هزینه تمام‌شده، بررسی قیمت سایر رقبا، کشش بازار و مصوبه هیئت مدیره تعیین می شود که آخرین قیمت‌های مصوب برای هر تن ورق فوم برد 504 میلیون ریال، هر مترمکعب ام دی اف خام 108 میلیون ریال، هر متر مکعب ام دی اف ملامینه 142 میلیون ریال و هر متر مکعب پارکت 234 میلون ریال است.

مطابق تصویر زیر مبلغ حاصل از فروش محصولات چخزر در نیمه اول سال مالی 1402 مبلغ 280 میلیارد تومان بوده است. بیشترین درآمد شرکت از فروش ورق ام دی اف خام است. پیش‌بینی می‌شود درآمدهای عملیاتی چخزر در پایان سال مالی 1402 بیش از 675 میلیارد تومان باشد.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی چخزر

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل چخزر

مواد اولیه مصرفی چخزر از شرکت‌هایی مانند زرین سازان، پاک چوب، پترو رها، توسن، پتروشیمی غدیر و… تامین می‌شود. مواد اولیه بر اساس بهای تمام‌شده شامل بهای خرید، هزینه حمل و… قیمت‌گذاری می‌شود. تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی چخزر را برای 5 دوره مالی گذشته نشان می‌دهد.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل چخزر

سربار شرکت صنایع چوب خزر کاسپین

سربار در تحلیل چخزر شامل حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت، هزینه مواد مصرفی و… است. در تحلیل بنیادی چخزر ، سربار این شرکت در دوره 6 ماهه ابتدای سال مالی 1402 مبلغ 43 میلیارد تومان بوده است. عمده این هزینه مربوط به حقوق و مزایا است. پیش‌بینی می‌شود سربار شرکت در پایان سال مالی 1402 به مبلغ 88 میلیارد تومان برسد.

سربار شرکت صنایع چوب خزر کاسپین

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی چخزر

صورت سود و زیان یکی از صورت‌های مالی مهم برای تحلیل بنیادی و ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های تولیدی است. این صورت مالی اطلاعات موردنیاز از روند عملکرد یک شرکت را در اختیار تحلیلگران بنیادی قرار می‌دهد که از سامانه کدال قابل دریافت هستند.

تصویر زیر صورت سود و زیان شرکت صنایع چوب خزر کاسپین در 3 دوره‌ مالی گذشته و پیش‌بینی آن تا پایان سال 1402 را نشان می‌دهد. مطابق این تصویر سود ناخالص شرکت در دوره 6 ماهه منتهی به شهریورماه 1402 مبلغ 234 میلیارد تومان بوده است. باکسر سایر هزینه‌ها از درآمدهای عملیاتی در این دوره سود خالص چخزر بیش از 35 میلیارد تومان محقق شده است.

پیش‌بینی می‌شود چخزر در پایان سال مالی 1402 بیش از 96 میلیارد تومان از درآمدهای عملیاتی را به سود خالص تبدیل کند.

صورت سود و زیان در تحلیل چخزر

سود نقدی (DPS) چخزر

مطابق صورت سود و زیان فوق، سود خالص چخزر به ازای هر سهم در پایان سال مالی 1401 برابر با 3٬216 ریال بود. مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت در تاریخ 1402/02/24 برگزار شد. براساس تصمیمات اتخاذشده در این مجمع سود نقدی تقسیمی میان سهامداران مبلغ 3٬100 ریال تصویب شد.

سود چخزر برای سهامداران حقیقی، صندو‌ق‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها و سهامداران حقوقی زیر 10 درصد در مردادماه 1402 و برای سهامداران بالای 10 درصد در شهریورماه 1402 توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شماره حساب معرفی‌شده در سامانه سجام واریز شد.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29

با در نظر گرفتن 50 درصد افزایش نرخ صنعت و 30 درصد افزایش نرخ حامل‌های انرژی در سال 1402، سود خالص چخزر به ازای هر سهم (EPS تحلیلی) در پایان سال مالی 1402، 4٬831 ریال برآورد شده است. برای تحلیل بنیادی چخزر باتوجه به قیمت روز سهم در تاریخ 1402/08/23 در سایت tsetmc.com (56٬200 ریال)، نسبت P/E فوروارد در تحلیل چخزر 11٫6 محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی چخزر

تمامی مفروضات مطرح‌شده در این تحلیل در سایت انیگما قابل تغییر هستند. طبق جدول فوق کابران انیگما EPS تحلیلی این نماد را به‌صورت میانگین 5٬314 ریال برآورد کرده‌اند. همچنین در این مقاله می‌توانید از طریق لینک بهترین سهم لیست شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E فوروارد را مشاهده کنید.

نمودار قیمتی چخزر

مطابق چارت زیر که روند قیمتی سهام شرکت صنایع چوب خزر کاسپین را نشان می‌دهد، قیمت سهم چخزر در تاریخ 1402/03/03 به بالاترین میزان خود رسید. ارزش بازار چخزر در این تاریخ 2 هزار میلیارد تومان بود. باتوجه به ریزش قیمتی سهم چخزر، در حال حاضر قیمت روز این سهم در تاریخ 23 آبان‌ماه 1402 برابر با 56٬200 ریال است. ارزش بازار چخزر در تاریخ مذکور 1٬137 میلیارد تومان است. در این بازه زمانی قیمت 44 درصد کاهش یافته است.

نمودار قیمتی شرکت صنایع چوب خزر کاسپین
5/5 - (2 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا