اخبار بورس

افزایش سرمایه پتروشیمی بوعلی سینا

افزایش سرمایه فرآیندی است که شرکت‌ها یا سازمان‌ها با افزودن منابع مالی جدید به روش‌های مختلف در جهت بهبود ساختار مالی و سرمایه خود انجام می‌دهند. راه‌های مختلف افزایش سرمایه شامل، افزایش سرمایه از محل اندوخته یا انباشته، آورده نقدی، تجدید ارزیابی دارایی‌ها یا صرف سهام هستند. شرکت‌ها معمولا جهت اصلاح ساختار سرمایه یا گسترش پروژه‌های شرکت و اجرای طرح‌هایی همچون افزایش ظرفیت تولید، راه‌اندازی طرح‌های توسعه و پروژه‌های شرکت، نوسازی ماشین آلات و… تصمیم به افزایش سرمایه می‌گیرند. روش افزایش سرمایه در هر شرکت به شرایط مالی و اقتصادی آن شرکت وابسته است. افزایش سرمایه باید تحت نظارت سازمان‌های مرتبط و پایبندی به مقررات مربوطه، در بازار سرمایه انجام شود. در این مطلب تاریخچه افزایش سرمایه بوعلی بررسی می‌شود.

افزایش سرمایه در مجمع عمومی فوق‌العاده

اقدامات مربوط به افزایش سرمایه و هرگونه تغییر در سرمایه شرکت به صورت انحصاری در صلاحیت مجمع عمومی فوق‌العاده قرار دارد و این مجمع با رای دو سوم سهامداران اعتبار دارد. فرآیند افزایش سرمایه، دارای مراحل مهمی است که در این باره، محل تامین مالی افزایش سرمایه شرکت، بسیار قابل اهمیت است.

شرکت‌ها موظف‌ هستند تا پیش از انجام افزایش سرمایه، اطلاعات مربوط با این عملیات و آگهی برگزاری مجمع فوق‌العاده و را در سامانه کدال به نشانی codal.ir اطلاع‌رسانی کنند. صدور مجوز توسط سازمان بورس برای افزایش سرمایه الزامی است. سپس اطلاعیه‌ای تحت عنوان «آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده» پس از صدور مجوز منتشر می‌شود. در اطلاعیه دعوت به مجمع به تمامی سهامداران اطلاع‌رسانی می‌شود تا در مجمع فوق‌العاده حضور داشته باشند. برای دریافت تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده در رابطه با افزایش سرمایه لازم است تا در سامانه کدال به قسمت اطلاعیه «تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده» مراجعه کرد. در ادامه این مقاله به معرفی بوعلی و سپس به بررسی افزایش سرمایه آن در سال‌های اخیر پرداخته شده است.

معرفی شرکت

شرکت پتروشیمی بوعلی سینا به‌عنوان تولیدکننده محصولات آروماتیکی با کیفیت استاندادهای جهانی مطابق با نیاز بازار داخل و خارج کشور دارای ظرفیت اسمی تولید سالانه 1٬729٬000 تن محصول از واحدهای آروماتیک کشور است. این شرکت در تاریخ ۱۳۷۷٫۰۱٫۲۹ تاسیس شد و در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسید. بوعلی در سال ۱۳۸۳ با نام طرح آروماتیک سوم و تحت لیسانس شرکت‌های AXENS فرانسه UHDE آلمان و SINOPEC چین پیمانکاری مهندسی اصولی شرکت UHDE آلمان و با سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی از طریق فاینانس کشورهای بلژیک و فرانسه و سرمایه‌گذاری ریالی از طریق مشارکت بانک ملت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی به بهره‌برداری رسید.

شرکت در تاریخ ۱۳۹۹٫۰۴٫۱۵ در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت و در تاریخ ۱۳۹۹٫۰۸٫۱۰ با نماد «بوعلی» در فهرست بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران درج شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جایگاه این شرکت در صنعت آروماتیک و ارزش‌گذاری سهام این شرکت مطالعه مقاله تحلیل بوعلی پیشنهاد می‌شود.

سرمایه شرکت پتروشیمی بوعلی سینا

سرمایه شرکت پتروشیمی بوعلی سینا، هنگام تاسیس مبلغ ۵۰۰ میلیارد ریال شامل تعداد ۵۰۰ میلیون سهم به ارزش اسمی هر سهم ۱۰۰۰ ریال بود. سپس سرمایه شرکت در تاریخ ۱۳۹۷٫۰۲٫۳۱ به مبلغ ۳،۵۰۰ میلیارد ریال و در تاریخ ۱۴۰۱٫۰۹٫۰۱ از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به مبلغ ۱۴،۳۵۰،۰۰۰ میلیون ریال افزایش یافت. اطلاعات این افزایش سرمایه‌ها به شرح زیر است:

افزایش سرمایه بوعلی در سال 1396

به منظورتامین منابع مالی جدید برای پیشروی طرح‌ها و گسترش فعالیت‌های بوعلی در سال 1396، در اجرای قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب آذرماه 1384)، تقاضای افزایش سرمایه و انتشار سهام جدید شرکت پتروشیمی بوعلی سینا (سهامی عام) در این سازمان مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس رسیدگی انجام شده، مواردی حاکی از مغایرت با قوانین و مقررات مربوط در انتشار سهام ملاحظه نشد و افزایش سرمایه در تاریخ 1396/11/08، از نظر این سازمان بلامانع اعلام شد.

سرمایه شرکت در سال 1396 و پیش از افزایش سرمایه 500,000,000,000 ریال و تعداد سهام قابل انتشار آن  3,000,000,000 سهم با ارزش اسمی هر سهم 1000 ریال بود. مبلغ افزایش سرمایه مذکور 3,000,000,000,000 ریال اعلام شد که منبع تامین آن، تنها از محل سود انباشته بود. موضوع افزایش سرمایه شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در این سال، جبران مخارج سرمایه‌ای انجام شده، تامین و حفظ نقدینگی شرکت جهت اجرای پروژه‌های در جریان بود.

آخرین افزایش سرمایه بوعلی

همچنین، برای افزایش سرمایه سال 1401 بوعلی، طبق آگهی ثبت افزایش سرمایه منتشرشده در سامانه کدال بورس با دریافت مجوز افزایش سرمایه مورخ 1401/06/19 بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 1401/07/20  افزایش سرمایه شرکت از مبلغ 3,500,000 میلیون ریال به‌مبلغ 14,350,000 میلیون ریال (از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها مبلغ 10,850,000 میلیون ریال) در تاریخ 1401/09/01 در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است. تعداد سهام قابل انتشار در این زمان 10,937,771,441 سهم و ارزش اسمی هر سهم 1,000 ریال بود. موضوع این افزایش سرمایه اصلاح ساختار مالی و در راستای اجرای مفاد ماده 14 قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» مصوب 1398/02/15 مجلس شورای اسلامی انجام شد.

افزایش سرمایه بوعلی 1402

طبق بررسی مستندات و اطلاعات منتشرشده شرکت پتروشیمی بوعلی سینا و هیئت‌مدیره آن، درخواست جدیدی در سال 1402 مبنی بر افزایش سرمایه ارائه نکرده‌اند. سرمایه‌گذاران جهت اطلاع از وضعیت افزایش سرمایه این شرکت، می‌توانند سامانه کدال را بررسی کنند. جهت کسب جدیدترین اطلاعات درباره افزایش سرمایه بوعلی در سایت کدال لازم است تا پس از سرچ نماد بوعلی، گزارش‌های آگهی ثبت افزایش سرمایه، اطلاعیه تکمیلی صدور مجوز افزایش سرمایه و دیگر بخش‌های مربوط به افزایش سرمایه این شرکت را مشاهده و بررسی کنند.

3/5 - (1 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا