تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی بکام «شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی»

در این مقاله، تحلیل بکام به‌عنوان یکی از شرکت‌های فعال در صنعت کابل‌سازی کشور انجام شده است. صنعت کابل برق و مخابرات جزو صنایع برتر و مادر محسوب می‌شوند. اکثر صنایع بخشی از نیاز خود را از این حوزه تامین می‌کنند؛ بنابراین این شرکت سهم مطلوبی در تامین کالای مورد نیاز صنایع مختلف دارد. شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی تاریخ 1363/08/19 تاسیس شد. این شرکت با نماد «بکام» سال 1382 در گروه «صنعت ماشین‌آلات و دستگاه‌های برقی» در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. در این مقاله به تحلیل بنیادی بکام و محاسبه EPS و P/E فوروارد آن پرداخته شده است.

فعالیت و محصولات بکام

فعالیت شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی تاسیس و ایجاد کارخانه‌های لازم برای تولید انواع کابل‌های مخابراتی، تهیه و تامین مواد اولیه برای تولید، فروش و عرضه محصولات در داخل و خارج از کشور و سرمایه‌گذاری برای توسعه فعالیت‌های شرکت است. بکام در تولید کابل‌های مسی و نوری مخابراتی جایگاه ویژه‌ای دارد. محصولات این شرکت شامل کابل مخابراتی نوری، کابل مخابراتی مسی، کابل نوری FTTX، کابل برق فشار ضعیف، کابل شبکه، دیتا و فرکانسی و کابل‌های خاص و ترکیبی هستند. ظرفیت اسمی محصول کابل مسی 17٬000 mcm، کابل نوری 30 هزار کیلومتر، سیم دوبل هوایی 30 هزار کیلومتر و کابل برق 5 هزار تن است.

جایگاه بکام و شرکت‌های فرعی آن

همانطور که گفته شد بکام در صنعت کابل‌سازی فعالیت دارد. جایگاه شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی در تولید کابل‌های مسی و نوری مخابراتی بسیار وزین بوده و به‌عنوان یک برند در ایران و خاورمیانه شتاخته شده است. در تحلیل بنیادی بکام ، این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده کابل‌های مخابراتی در کشور، تامین‌کننده بیش از 80 درصد از کابل‌های مخابراتی زیرساخت کشور است. بکام دارای چندین شرکت فرعی است که عبارتند از:

  1. شرکت شبکه‌سازان کیهان
  2. شرکت برق آفتابی هدایت نور یزد
  3. شرکت ایساتیس ارتباط قندی
  4. شرکت پلیمر ایساتس قندی ابرکوه
  5. موسسه فرهنگی ورزشی شهید قندی

سرمایه و ترکیب سهامداران در تحلیل بکام

سرمایه بکام در بدو تاسیس مبلغ یکصد میلیون تومان بود که طی چندین مرحله سرمایه آن افزایش یافت. آخرین مرحله افزایش سرمایه بکام سال 1401 از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران است. در این مرحله سرمایه شرکت به مبلغ 1,004 میلیارد تومان رسید.

با توجه به لیست زیر شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با مالکیت 75٫96 درصد، سهامدار عمده بکام است. در لیست زیر سهامداران بالای یک درصد بکام نمایش داده شده است.

سهامداران بکام

شرکت فولاد مبارکه اصفهان با دارابودن زیر مجموعه‌هایی چون شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، ایساتیس ارتباطات قندی و شبکه‌سازان کیهان بیشترین درصد از سهام بکام را به صورت تلفیقی در اختیار دارد.

سهامداران تلفیقی شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی بکام

بکام محصولات خود را علاوه بر فروش در بازار داخلی به خارج از کشور نیز صادر می‌کند. در تصویر زیر مقدار فروش بکام در 3 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن تا پایان سال مالی 1402 نشان داده شده است.

مقدار فروش محصولات بکام

روش قیمت‌گذاری محصولات صادراتی در تحلیل بکام برحسب نرخ روز خرید مواد اولیه و هزینه‌های مترتب آن محاسبه می‌شود و پس از اعمال سود قابل انتظار، فروش صادراتی محقق می‌شود. تصویر زیر نرخ‌گذاری تمام محصولات بکام را در دوره‌های مالی مختلف نشان می‌دهد.

نرخ فروش محصولات شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی

مبلغ فروش حاصل از محصولات در تحلیل بنیادی بکام تا پایان دوره 6 ماهه سال 1402، مبلغ 344 میلیارد تومان است. این مبلغ نسبت به دوره مشابه سال مالی گذشته 184 میلیارد تومان معادل 114 درصد افزایش یافته است. پیش بینی می‌شود بکام در پایان سال مالی 1402 مبلغ 755 میلیارد تومان از فروش محصولات خود به‌دست آورد.

مبلغ فروش در تحلیل بنیادی بکام

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل بکام

بکام برای تولید محصولات خود از مواد اولیه‌ مفتول مس، پلی‌اتیلن، ژله، فیبر نوری، بوتیلن، نوار فولادی، عنصر مقاوم و مفتول آلومینیوم استفاده می‌کند. هزینه‌ی تهیه مواد اولیه مصرفی بکام در دوره 6 ماهه منتهی به 31 شهریور ماه 1402 حدود 283 میلیارد تومان بوده است. این افزایش مبلغ 144 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته ناشی از افزایش نرخ مواد اولیه مصرفی بکام است. در تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی برای دوره‌های مالی گذشته آورده شده است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل بکام

سربار بکام

اقلام سربار بکام شامل حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت مطابق تصویر زیر هستند. هزینه‌‎ی سربار بکام در دوره 6 ماهه نخست سال مالی 1402 بیش از 29 میلیارد تومان شده است. با توجه به افزایش 30 درصدی حقوق و دستمزد در سال 1402، عمده هزینه سربار مربوط به حقوق و مزایا است. پیش‌بینی می‌شود هزینه سربار بکام تا پایان سال مالی 1402 بیش از 69 میلیارد تومان باشد.

سربار شرکت کارخانجات تولیدی شهید قندی

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی بکام

مطابق تصویر زیر، بهای تمام‌شده در تحلیل بکام تا نیمه اول سال مالی 1402 مبلغ 239 میلیارد تومان بوده است. این مبلغ نسبت به دوره مشابه سال مالی گذشته خود 113 درصد افزایش داشته است. همچنین سود ناخالص بکام در این دوره 105 میلیارد تومان محقق شده است. در نتیجه حاشیه سود ناخالص شرکت برابر با 30 درصد است. در ادامه حاشیه سود ناخالص بکام در پایان سال مالی 1402 حدود 34 درصد برآورد شده است. علاوه بر آن، با در نظر گرفتن سایر درآمدها و هزینه‌های عملیاتی بکام، سود خالص این شرکت در پایان سال مالی جاری مبلغ 181 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل بکام

سود مجمع (DPS) بکام

طبق صورت سود و زیان منتهی به تاریخ 1401/12/29، سود خالص بکام به ازای هر سهم117 ریال بوده است. مجمع عمومی عادی سالیانه بکام در تاریخ 1402/03/17 برگزار شد. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در این مجمع سود نقدی بکام به ازای هر سهم 50 ریال تصویب شده است.

سود بکام برای کلیه سهامداران در تاریخ 1402/09/20 با همکاری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از طریق سامانه سجام پرداخت شد.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/12/29

در تحلیل بنیادی بکام نرخ کابل‌های مخابراتی مس صادراتی 8٬958٬000٬000 ریال بر mcm و تورم در سال مالی 1402 معادل 30 درصد لحاظ شده است. با توجه به مفروضات فوق EPS تحلیلی بکام 133 ریال برآورد شده است. همچنین با تقسیم قیمت روز این سهم در تاریخ 1402/11/10 (2٬750 ریال) بر EPS آن، P/E فوروارد در تحلیل بکام 22 واحد محاسبه می‌شود.

تحلیل بنیادی بکام
  • برای دسترسی به شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E تحلیلی از لینک بهترین سهام اقدام کنید.

نمودار قیمتی بکام

مطابق چارت زیر قیمت سهم بکام تاریخ 1399/03/13 در بالاترین حالت خود با ارزش بازار 8,676 میلیارد تومان بوده است. در حال حاضر با توجه به قیمت روز سهم تاریخ 1402/11/10 در سایت TSE (2٬750 ریال)، ارزش بازار بکام 3٬691 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی بکام

سوالات متداول

مجمع عمومی عادی سالیانه بکام چه زمانی برگزار شد؟

مجمع عمومی عادی سالیانه بکام منتهی به سال مالی 1401 در تاریخ 1402/03/17 برگزار شد.

سود خالص (EPS) بکام چقدر است؟

ای پی اس تحلیلی بکام منتهی به سال مالی 1402 به ازای هر سهم 133 ریال برآورد شده است.

P/E تحلیلی بکام چقدر است؟

با توجه به قیمت روز سهم در تحلیل بکام، نسبت پی بر ای فوروارد 20٫7 واحد محاسبه می‌شود.

4/5 - (4 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا