تحلیل بنیادی خساپا – گروه خودروسازی سایپا

تحلیل خساپا به عنوان یکی از شرکتهای خودروسازی در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. شرکت خودروسازی سایپا در سال ۱۳۴۴ با نام شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل سیتروئن و سرمایهی اولیه 160 میلیون ریال و ظرفیت تولید 4٬500 دستگاه خودرو، تاسیس شد. این شرکت در سال ۱۳۴۷ با تولید انواع ژیان فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. در سال ۱۳۵۴ نام این شرکت، به شرکت سهامی ایرانی تولید اتومبیل با نام اختصاری «سایپا» تغییر پیدا کرد و در سال ۱۳۷۵ سهام این شرکت در بورس اوراق بهادار با نماد خساپا عرضه شد. در ادامه این مقاله به بررسی صورتهای مالی در تحلیل بنیادی خساپا پرداخته شده است.
میتوانید در مقالهی تحلیل بنیادی چیست با تحلیل بنیادی و روشهای مختلف آن بیشتر آشنا شوید.
موضوع فعالیت گروه خودروسازی سایپا
گروه سایپا با توان تولید حدود ۱ میلیون دستگاه در سال، در ۶ سایت خودروسازی تولیدکنندهی خودروهای پراید، زانتیا، ریو، تیبا، ساینا، کوییک، سراتو، چانگان و… است. همچنین کارخانههای سایپا دیزل و زامیاد، از زیرمجموعههای سایپا، به تولید خودروهای سبک و سنگین و ۴ کارخانهی سایپا، پارسخودرو، بن رو و سایپا سیتروئن به تولید خودروهای سواری تخصیص داده شدهاند. شرکتهای سایپا یدک و خدمات فنی رنا نیز با هدف ارائه خدمات فروش و پس از فروش سایپا تأسیس شدهاند. سایپا تاکنون همکاری مشترکی با خودروسازان فرانسوی، کرهای، ژاپنی و چینی داشته است.
جایگاه سایپا در صنعت خودروسازی
جدول زیر برای تحلیل خساپا، سهم گروه سایپا از تولیدات داخلی در سالهای 1399 و 1400 را نشان میدهد. طبق این جدول در سال 1400 به میزان 38.7 درصد از تولیدات گروه خودروهای سواری در بازار داخل توسط شرکت سایپا انجام شده است. همچنین این شرکت در تولیدات گروه خودروهای تجاری سبک و سنگین 82.7 درصد سهم داشته است.
نوع محصول | تولید کل بازار داخلی در سال 1400 (دستگاه) | سهم سایپا از بازار داخلی | تولید کل بازار داخلی در سال 1399 (دستگاه) | سهم سایپا از بازار داخلی |
---|---|---|---|---|
سواری | 868,130 | 38.7% | 903,314 | 39.5% |
تجاری سبک و سنگین | 95,049 | 82.7% | 88,384 | 84.5% |
جمع | 963,179 | 41.3% | 991,698 | 42.4% |
نمودار زیر سهم گروه سایپا از تولیدات خودروی کشور در سه سال گذشته (1400-1398) را نشان میدهد. طبق نمودار زیر سایپا بیشترین سهم تولید را در سال ۱۳۹۸ داشته است و پس از آن روند نزولی را پیش گرفته و در حال حاضر ۴۱ درصد از خودروهای کشور را تولید میکند.

در تحلیل بنیادی خساپا، این شرکت در مقایسه با سایر خودروسازان کشور رتبهی دوم از لحاظ مقدار تولید را دارد. لازم به ذکر است در این رتبهبندی ایرانخودرو با ۴۸.۹ درصد تولید در رتبهی نخست قرار دارد.
شرکت | کل | سواری | تجاری-سبک | تجاری-سنگین |
---|---|---|---|---|
گروه سایپا | 41.3% | 38.7% | 75% | 7.7% |
گروه ایرانخودرو | 48.9% | 53.5% | 1.3% | 42.3% |
سایر خودروسازان | 9.8% | 7.8% | 23.7% | 50% |
واردات | 0 | 0 | 0 | 0 |
سهامداران عمده در تحلیل خساپا
سهامدارن بالای یک درصد سایپا در جدول زیر نمایش داده شدهاند. سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با ۱۶.۸ درصد، صندوق بازنشستگی فولاد با ۱۵.۵ درصد و شرکت سرمایهگذاری گروه صنعتی رنا با ۱۵.۴ درصد مالکیت از سهامداران عمدهی خساپا هستند.

در سایت انیگما میتوان لیست سهامداران تمامی شرکتهای بازار سرمایه را بهصورت عادی و تلفیقی مشاهده کرد.
مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل خساپا
جدول زیر مقدار و مبلغ فروش سایپا در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۱۳۹۹ را نشان میدهد. در تحلیل بنیادی خساپا، این شرکت از لحاظ مقدار و مبلغ فروش در سال ۱۴۰۰ به ترتیب با ۶ درصد و ۹۶ درصد رشد روبرو بوده است.

در بررسی دقیقتر فروش خالص سایپا به شرح زیر است. با توجه به جدول زیر پرفروشترین محصولات سایپا در دستهی خودروهای سواری تیبا با فروش 132,088 دستگاه و ساینا با فروش 76,142 دستگاه میباشند. کمترین فروش نیز متعلق به سراتو و آریو به ترتیب با تولید 2 و 7 دستگاه در سال ۱۴۰۰ بوده است. از لحاظ مبلغ فروش در سال ۱۴۰۰ فروش خالص سایپا 150 درصد رشد را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است.

فروش صادراتی در تحلیل بنیادی خساپا
عملکرد فروش صادراتی سایپا به صورت زیر است. مقاصد فروش صادراتی برای سایپا کشورهای عراق، سوریه، آذربایجان و تونس بوده که در سال ۱۴۰۰ کشورهای اسپانیا، چین و اکراین به این لیست اضافه شدند. در سال ۱۴۰۰ فروش صادراتی از لحاظ تعداد 34.6 درصد افزایش و از لحاظ مبلغ با ۲۶.۷ درصد افزایش روبرو بوده است.

صورت سود و زیان در تحلیل خساپا
جدول زیر صورت سود و زیان خساپا در سایت کدال را نشان میدهد. در تحلیل خساپا درآمدهای عملیاتی در نیمسال اول ۱۴۰۱ نسبت به دورهی مشابه سال قبل با ۷۲ درصد افزایش یافته است. با این حال خساپا همانند سال گذشته سودده نبوده است.

مقاله پیشنهادی: آموزش تحلیل بنیادی
تغییرات قیمتی سهام سایپا
نمودار زیر تغییرات قیمتی در تحلیل بنیادی خساپا را نشان میدهد. در تحلیل خساپا قیمت این سهم از سال ۱۳۹۲ روند صعودی خود را آغاز کرده و در سال ۱۳۹۹ به بالاترین قیمت خود 5,800 تومان باارزش بازار حدود ۹۷ هزار میلیارد تومان رسید. پس از آن ۷۵ درصد ریزش را تجربه کرد. هم اکنون قیمت سهام خساپا در محدودهی 2,500 تومان با ارزش بازار حدود 50 هزار میلیارد تومان، در حال نوسان است.
