تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی شستا – آینده شستا 1402

تحلیل شستا به‌عنوان محوری‌ترین سازمان بیمه‌ای کشور و یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های چندرشته‌ای بازار سرمایه در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. شرکت سرمایه‌گذاری تامين اجتماعی در سال 1399 در بخش هلدينگ چندرشته‌ای صنعتی بورس اوراق بهادار درج و عرضه عمومی شد. هدف اصلی شستا مديريت کارآمد منابع مالی تخصيص‌يافته با رويکرد سودآوری و ارزش افزوده حداکثری در بازارهای سرمايه داخلی و خارجی از طريق فعاليت‌های توليدی، خدماتی و بازرگانی است. در ادامه به تحلیل بنیادی شستا از طریق محاسبه NAV و EPS تحلیلی و همچنین آینده شستا 1402 پرداخته شده است.

  • برای آشنایی بیشتر با تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

جایگاه شستا در صنعت

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی پس از 35 سال فعالیت مستمر، به یکی از شرکت‌های بزرگ اقتصادی در سطح خاورمیانه تبدیل شده است. این شرکت به‌واسطه در اختیار داشتن 175 شرکت مدیریتی و 90 شرکت غیرمدیریتی و پوشش طیف متنوعی از حوزه‌های صنعتی شامل نفت، گاز و پتروشیمی، دارویی، معدنی و فلزی، کشت و دامداری، کشتیرانی، سیمان و ارتباطات در نظام اقتصادی کشور نقش ویژه‌ای ایفا می‌کند. شستا هم‌اکنون در قالب 9 هلدینگ به‌شرح ذیل در حوزه‌های مختلف مشغول به فعالیت است.

شرکت‌های زیرمجموعه سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی

در تحلیل شستا از میان 9 هلدینگ تابعه این شرکت، 6 هلدینگ تاپیکو، تیپیکو، تاصیکو، صبا تامین، سیمان تامین و کشتیرانی بورسی هستند و طبق برنامه‌ریزی شرکت، مراحل ورود به بورس 3 هلدینگ دیگر شامل صنایع عمومی تامین، مدیریت توسعه انرژ ی تامین و خدمات ارتباطی رایتل نیز در حال انجام است.

سهامداران شستا

شستا از زیرمجموعه‌های سازمان تامین اجتماعی است و این سازمان مالک 85٫73 درصد از سهام شستا است. تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل سهام شستا را به‌همراه درصد مالکیت و ارزش هر یک نشان می‌دهد.

سهامداران شستا

در محصول سهامداران سامانه تحلیل بنیادی انیگما تمام سهامداران بالای یک درصد و حقوقی‌های زیر یک درصد که در کدال گزارش شده‌ است، به‌صورت عادی و تلفیقی قابل مشاهده هستند. در حالت تلفیقی هر شرکت با شرکت مادر خود نمایش داده می‌شود. برای مثال سازمان تامین اجتماعی به واسطه زیرمجموعه‌های خود و به‌صورت تلفیقی بیش از 89 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد.

محاسبه و تحلیل NAV شستا

برای ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) آن محاسبه شود. در ادامه برای آینده شستا 1402 و محاسبه NAV این شرکت، پرتفوی بورسی و غیربورسی و همچنین حقوق صاحبان سهام آن در تحلیل بنیادی شستا مورد بررسی قرار گرفته شده است.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل شستا

مازاد ارزش پرتفوی بورسی شستا در تاریخ 8 آبان‌ماه 1402 حدود 65 هزار میلیارد تومان محاسبه شده است. در ادامه بخشی از پرتفوی بورسی در تحلیل سهام شستا به‌همراه درصد مالکیت و ارزش بازار آن قابل مشاهده است. طبق پرتفوی بورسی این شرکت، شستا 89 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین (تحلیل سیتا) را در اختیار دارد.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل شستا

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی شستا

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی شستا توسط تیم تحلیل انیگما و باتوجه به آخرین اطلاعات منتشرشده تا تاریخ 1402/08/08 مبلغ 29 هزار و 417 میلیارد تومان برآورد شده است که بخشی از آن در تصویر زیر قابل مشاهده است. همانطور که مشاهده می‌شود مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی شستا نسبت به پرتفوی بورسی آن قابل توجه است؛ اما بسیاری از تحلیلگران به‌دلیل دشواری دسترسی به اطلاعات پرتفوی غیربورسی، ارزش روز آن‌ها را معادل بهای تمام‌شده در نظر می‌گیرند که این امر باعث کاهش دقت در تحلیل می‌شود.

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی شستا

برای محاسبه ارزش پرتفوی غیربورسی، باید تمامی شرکت‌های مهم غیربورسی را تحلیل و ارزش‌گذاری کرد. همچنین لازم است که این تحلیل‌ها به‌طور پیوسته به‌روز شوند. تیمی متخصص در انیگما ارزش روز و مازاد ارزش تمامی شرکت‌های غیربورسی را تحلیل و به‌روزسانی می‌کنند. در ادامه نمونه‌ای از نکات ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل شستا آمده است.

  • شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تامین در تاریخ 31 شهریورماه 1402 دارای بیش از 7٬000 میلیارد تومان پرتفوی بورسی با بهای تمام‌شده 275 میلیارد تومان است. باتوجه به آخرین حقوق صاحبان سهام این شرکت ارزش خالص دارایی‌های آن را می‌توان حدود 9٬000 میلیارد تومان دانست.

سود هر سهم در آینده شستا 1402

سود نقدی حاصل از شرکت‌های پرتفوی بورسی و غیربورسی، یکی دیگر از محل‌های کسب سود شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند. بنابراین در ادامه برای پیش‌بینی دقیق سود و تحلیل بنیادی شستا به بررسی سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه آن پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی شستا

سود هر سهم شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین در سال مالی 1403، 3٬244 ریال پیش‌بینی می‌شود. در صورتی که این شرکت 98 درصد از این سود را میان سهامداران خود تقسیم شود، سهم شستا از این سود نقدی 22٬620 میلیارد تومان خواهد شد. به‌صورت کلی پیش‌بینی می‌شود سود سهم شستا از تمام زیرمجموعه‌های بورسی خود به بیش از 35 هزار میلیارد تومان برسد.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل شستا

سود نقدی پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی شستا

مجموع سود نقدی پیش‌بینی شده پرتفوی غیربورسی در تحلیل شستا 654 میلیارد تومان برآورد می‌شود که 342 میلیارد تومان آن حاصل سود سهم شرکت از سود نقدی شرکت سنگ آهن مرکزی ایران است.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی شستا

صورت سود و زیان در تحلیل شستا

در تصویر زیر جزئیات صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی شستا برای 4 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن در سال مالی منتهی به 1403/03/31 قابل مشاهده است. طبق این تصویر شرکت در دوره 12 ماهه منتهی به خردادماه 1402، مبلغ 34٬351 میلیارد تومان درآمد سود سهام داشته است؛ پیش‌بینی می‌شود این مقدار در سال مالی 1403 معادل 36٬130 میلیارد تومان باشد. سود خالص تحلیل سهام شستا در این سال حدود 34 هزار و 117 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

صورت سود و زیان شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی

نسبت‌های مالی مهم شستا

براساس صورت سود و زیان منتشرشده در سایت کدال سود شستا در سال مالی منتهی به 1402/03/31 به ازای هر سهم 201 ریال بوده است. P/E ttm شستا در این دوره مالی 6٫5 است. جدول زیر نسبت‌های مالی گذشته‌نگر برای تحلیل شستا و همچنین حاشیه سود خالص و ناخالص شستا در 5 دوره مالی گذشته را نشان می‌دهد. طبق این جدول پی بر ای این نماد در دوره مالی 9 ماهه منتهی به 29 اسفند 1401 برابر با 10٫3 است.

نسبت‌های مالی مهم شستا

در بخش کدال پلاس سایت انیگما، امکان مقایسه شرکت‌ها و صنایع براساس نسبت‌های مالی و پارامترهای مختلف از طریق فیلترنویسی وجود دارد.

سود مجمع در آینده شستا 1402

تاریخ مجمع شستا برای سال مالی 1402 روز 29 مهرماه 1402 بود. از طریق لینک سود شستا 1402 سود مجمع این سهم در سال 1402 قابل مشاهده است. همانطور که در بخش پیش گفته شد سود خالص شستا به ازای هر سهم در سال مالی 1402 برابر با 201 ریال بوده است. در مجمع عمومی سالیانه میزان سود نقدی شستا به ازای هر سهم 188 ریال تصویب شد.

سود شستا برای سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های دارای کد سجام در تاریخ 1402/08/30 و برای سهامداران فاقد کد سجام در تاریخ 1402/11/01 واریز خواهد شد. همچنین سهامداران حقوقی سجامی سود خود را در تاریخ 2 دی‌ماه 1402 و سهامداران فاقد کد سجام از 5 اسفندماه 1402 به بعد دریافت خواهند کرد. زمان‌بندی دقیق و نحوه واریز سود سهامداران این نماد در مقاله زمان واریز سود شستا به‌طور کامل توضیح داده شده است.

تحلیل بنیادی شستا

برای محاسبه ان ای وی و تحلیل شستا حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و 179٬640 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم برای شستا 1٬621 ریال است. نسبت قیمت به NAV شرکت (P/NAV) در تاریخ 1402/08/08 معادل 68٫3 درصد محاسبه شده است.

باتوجه به محاسبات انجام‌شده در این تحلیل EPS فوروارد شستا برای سال مالی 1403 مبلغ 209 ریال برآورد شده است. نسبت P/E تحلیلی این سهم نیز 5٫3 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی شستا

در مقاله آموزش تحلیل بنیادی نحوه دسترسی به اطلاعات مالی شرکت‌ها و نحوه انجام تحلیل بنیادی آموزش داده شده است.

روند قیمتی سهام شستا

چارت زیر روند قیمتی سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی را نشان می‌دهد. سهام این شرکت در فروردین‌ماه 1399 عرضه شد و با آغاز روند صعودی قیمت خود، در 1399/05/15 به بالاترین قیمت تاریخی خود 62٬670 ریال رسید. ارزش بازار شستا در زمان مذکور بیش از 501 هزار میلیارد تومان بود. در حال حاضر سهام شستا با 98 درصد ریزش در تاریخ 1402/08/08 در سایت TSE با قیمت 1٬107 ریال معامله می‌شود. ارزش بازار شستا در زمان نگارش این مقاله 182 هزار میلیارد تومان است.

روند قیمتی سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی

سوالات متداول

NAV شستا چقدر است؟

ناو شستا در تاریخ 8 آبان‌ماه 1402 توسط تیم انیگما 1٬621 ریال محاسبه شده است.

سود هر سهم شستا چقدر است؟

ای پی اس تحلیلی شستا برای سال مالی 1403 معادل 209 ریال پیش‌بینی شده است.

تاریخ مجمع در تحلیل سهام شستا چه زمانی است؟

مجمع عمومی عادی سالیانه شستا منتهی به 1402/03/31 در تاریخ 29 مهرماه سال 1402 برگزار شد.

سود نقدی شستا چقدر است؟

سود تقسیمی در آینده شستا 1402 معادل 188 ریال است.

4.4/5 - (24 رای)
۱۲ دیدگاه
  1. با سلام خدمت بزرگوان گرامی
    با توجه به زمان پرداخت سود زیر مجموعه های بورسی شستا (برای سهام داران درصدی) مثل تاپیکو ، تاصیکو ، حکشتی و …. در سال 1402 که همگی بعد از تاریخ مجمع مهر ماه امسال شستا میباشد، آیا سودهای دریافتی شستا از زیر مجموعه هایش در سال مالی آینده شناسایی میشود؟

    1. سلام، سود شرکت‌های زیرمجموعه باتوجه به سال مالی و مجمع هر شرکت در شرکت مادر منعکس می‌شود. در خصوص شستا باتوجه به اینکه سال مالی آن منتهی به 31 خرداد هر سال است، سود زیرمجموعه‌های تاپیکو و تاصیکو درسال مالی منتهی به 31 اردیبهشت 1403، در سال مالی 1403 شستا شناسایی می‌شود.

  2. یک تحلیل جامع و کامل کارشناسی و بدون نقص که در نوع خود گنجی به حساب میاد.چون من کلی سهم از این نماد دارم و مدتی با جستجو در سایتهای مختلف درگیر این مسئله بودم که ارزش واقعی شستا چقدر است که متاسفانه هیچ منبعی به جز انیگما این اطلاعات دقیق را ارائه نکرده اند.دست مریزاد به تیم تحلیل انیگما.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا