پارامترهای اثرگذار در بورستحلیل‌ بنیادی

بررسی قیمت سیمان در شرکت‌های بورسی تولیدکننده سیمان

در  تیرماه سال 1400 با وارد شدن به فصل تابستان و افزایش نگرانی‌ کمبود سیمان در سطح بازار به دلیل قطعی برق، موجی از تقاضا حول این صنعت شکل گرفته است. افزایش تقاضا در این صنعت منجر به افزایش قیمت سیمان شده است. در این مقاله به کمک محصول کدال پلاس انیگما به ارزیابی صنعت سیمان و گزارش سهم‌های فعال در این صنعت طی ماه‌های گذشته پرداخته شده است.

برای آشنایی بیشتر با صنعت سیمان، مقاله‌های تحلیل بنیادی سیمان در ایران و ارزنده‌ترین شرکت‌های سیمانی بر اساس تحلیل بنیادی پیشنهاد می‌شود.

روند قیمتی سیمان

قیمت سیمان بر اساس عرضه و تقاضا در بورس کالا تعیین می‌شود. سیمان از اوایل تابستان و با اعمال محدودیت برق با افزایش تقاضا روبرو شد. از طرفی هجوم برای خرید سیمان منجر به افزایش قیمت این محصول شد. این افزایش قیمت در فصل تابستان سال‌های گذشته نیز رخ داده است. قیمت سیمان در اواسط تیر ماه بین ۵۰ تا ۶۸ هزار تومان اعلام شد. با این حال پیش‌بینی می‌شود با کاهش عرضه این نرخ‌ها تغییر کند. در ادامه بررسی روند قیمتی 4 شرکت تولیدکننده سیمان در کشور یعنی سیمان سپاهان، سیمان تهران، سیمان ساوه و سیمان مازندران پرداخته شده است.

سیمان سپاهان

سیمان سپاهان با نماد سپاها در بورس کالا معامله می‌شود. این شرکت دارای ظرفیت اسمی تولید 2,700,000 تن کلینکر و 3,660,000 تن سیمان در سال است که طی پنج سال اخیر به صورت میانگین با 65 درصد ظرفیت خود را تولید کرده است. در ادامه روند نرخ فروش ماهانه سیمان سپاهان از ابتدای سال 1400 نمایش داده شده است.

سیمان سپاهان
روند نرخ فروش ماهانه سیمان سپاهان (بر حسب تن)

سیمان تهران

سیمان تهران دارای ظرفیت عملی تولید 2,384,605 تن کلینکر و 3,014,890  تن سیمان در سال می‌باشد که نماد ستران در بازار سرمایه معامله می‌شود. همانطور که در نمودار زیر دیده می‌شود، قیمت سیمان تهران از ابتدای سال 1400 تاکنون همواره روند صعودی داشته است.

سیمان تهران
روند نرخ فروش ماهانه سیمان تهران (بر حسب تن)

سیمان ساوه

ظرفیت اسمی تولید سیمان ساوه، 315,000 تن کلینکر سفید، 322,500 تن سیمان سفید، 2,160,000 کلینکر خاکستری و 2,250,000 سیمان خاکستری در سال است. در ادامه چارت قیمتی سیمان ساوه از ابتدای سال 1400 قابل مشاهده می‌باشد. نرخ فروش این شرکت در خرداد 1401 نسبت به سایر شرکت‌ها بالاتر بوده است.

سیمان ساوه
روند نرخ فروش ماهانه سیمان ساوه (بر حسب تن)

سیمان مازندران

ظرفیت اسمی تولید سیمان مازندران نیز 2,160,000 تن کلینکر و 2,277,000 تن سیمان در سال است. همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، نرخ فروش سیمان مازندران از 328 هزار تومان در خرداد 1400 به 556 هزار تومان در تیر و 572 هزار تومان در مرداد رسید. در سال جاری نیز نرخ فروش این شرکت از اردیبهشت تا خرداد رشد محسوسی داشته است.

سیمان مازندران
روند نرخ فروش ماهانه سیمان مازندران (بر حسب تن)

همانطور که از نمودارهای فروش ماهانه این 4 شرکت مشاهده شد، طی فصل تابستان در سال گذشته نیز فشار تقاضا موجب افزایش نرخ سیمان شده است و رفته رفته از انتهای تابستان نرخ کاهش یافته است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود باتوجه به حجم افزایش تقاضا در هفته‌های اخیر، نرخ فروش و به دنبال آن درآمد شرکت‌های سیمانی در تابستان 1401 نیز افزایش یابد.

شما می‌توانید با مراجعه به محصول کدال پلاس انیگما گزارش تولید و فروش تمامی شرکت‌های بازار را در قالب جدول و نمودار و به‌صورت رایگان مشاهده کنید.

5/5 - (1 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا