اخبار بورس

افزایش سرمایه اخابر 1402 – تجدید ارزیابی اخابر

با توجه به تورم موجود در کشور، عموما شرکت‌ها هر چند سال یک ‌بار سرمایه خود را از محل تجدید ارزیابی افزایش می‌دهند. اخیرا اخباری مبنی بر تجدید ارزیابی اخابر منتشر شده است. تجدید ارزیابی به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که ارزش دارایی‌های غیربورسی خود را به‌روزرسانی کنند. در ادامه علاوه بر بررسی افزایش سرمایه اخابر، به ارزش روز دارایی‌های این شرکت پرداخته شده است.

افزایش سرمایه

شرکت‌ها گاهی برای ادامه فعالیت‌های خود، اجرای طرح‌های توسعه مختلف از جمله ایجاد خط جدید یا بهبود تکنولوژی، نیاز به افزایش سرمایه دارند. افزایش سرمایه شرکت‌ها معمولا به دو روش اصلی شامل تامین منایع مالی جدید برای گسترش فعالیت‌های شرکت یا اصلاح ساختار مالی و سرمایه شرکت انجام می‌شود. پیش از بررسی تجدید ارزیابی اخابر به تشریح انواع روش‌های

افزایش سرمایه اخابر و سایر شرکت‌ها از چهار محل اصلی به ‌شرح زیر امکان‌پذیر است:

  1. سود انباشته
  2. آورده نقدی و مطالبات حال‌شده سهامداران
  3. تجدید ارزیابی
  4. صرف سهام

همانطور که گفته شد با توجه به وجود تورم در کشور، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی برای شرکت‌ها، امری ضروری است. دارایی شرکت‌ها عموما به دو دسته دارایی بورسی و غیربورسی تقسیم می‌شوند. ارزش روز دارایی‌های بورسی با توجه به قیمت روز سهام مشخص می‌شود؛ اما دارایی‌های غیربورسی شامل سرمایه‌گذاری در شرکت‌های غیربورسی، خرید طلا، زمین و… بر اساس بهای تمام‌شده ثبت می‌شوند. این در حالی است که با گذر زمان ارزش این دارایی‌ها تغییر زیادی خواهند داشت. بنابراین شرکت‌ها می‌توانند با ارزش‌گذاری روز دارایی‌های در اختیار، سرمایه خود را از محل «تجدید ارزیابی» افزایش دهند. در ادامه به بررسی تجدید ارزیابی اخابر پرداخته شده است.

افزایش سرمایه اخابر

سرمایه شرکت مخابرات ایران در بدو تاسیس مبلغ 5 میلیارد تومان بوده است که در زمان واگذاری به بخش خصوصی به مبلغ 45٬873 میلیارد ریال رسید.

با عنایت به جز «ب» ماده 13 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت‌شده نزد سازمان به پیوست اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی افزایش سرمایه اخابر مورخ 1394/07/18 هیئت مدیره شرکت مبنی بر لزوم افزایش سرمایه از مبلغ 45٬873 میلیارد ریال به مبلغ 60٬000 میلیارد ریال از محل آورده نقدی سهامداران، مطالبات حال‌شده سهامداران و آورده نقدی، سایر اندوخته‌ها به منظور اصلاح طبقه‌بندی حقوق صاحبان سهام ناشی از توسعه شبکه روستایی و همچنین توسعه فعالیت‌های عملیاتی و جبران مخارج سرمایه‌گذاری ارائه شد. بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 1395/01/24 افزایش سرمایه شرکت (از محل مطالبات و آورده نقدی مبلغ 9٬631٬024 میلیون ریال و از محل اندوخته مبلغ 4٬495٬320 میلیون ریال) در تاریخ 1396/02/25 در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید.

مقاله پیشنهادی: تحلیل بنیادی سهام

محاسبه مازاد ارزش غیربورسی در تجدید ارزیابی اخابر

جدول زیر ارزش‌گذاری روز دارایی‌های شرکت مخابرات ایران را نشان می‌دهد. در این گزارش، صرفا ارزش روز زمین، ساختمان و سرمایه‌گذاری‌های شرکت مخابرات در همراه اول و لوتوس پارسیان برآورد شده است. در صورت برآورد ارزش روز ماشین‌آلات و تجهیزات، خالص ارزش دارایی‌ها به مراتب بالاتر خواهد بود.

داراییارزش روزبهای تمام‌شدهمازاد ارزش
زمین و ساختمان195٬9312٬872193٬059
همراه اول42٬89490341٬991
تامین سرمایه لوتوس پارسیان1٬722151٬707
ارقام به میلیارد تومان

برای محاسبه خالص ارزش دارایی‌ها در تحلیل اخابر حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و 4٬767 میلیارد تومان محاسبه شده است. مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش دارایی‌ها تقسیم بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم 40,254 ریال محاسبه می‌شود. همچنین با توجه به قیمت روز این سهم در سایت TSE نسبت P/NAV آن 22 درصد است.

شرحمقدار
مازاد ارزش دارایی‌ها236٬757
حقوق صاحبان سهام4٬767
خالص ارزش دارایی‌ها241٬524
NAV هر سهم (ریال)40٬254
P/NAV٪22
ارقام به میلیارد تومان

تجدید ارزیابی اخابر

مطابق آنچه در بخش قبل محاسبه شد، در صورت افزایش سرمایه اخابر از محل تجدید ارزیابی، مازاد ارزش دارایی‌های آن حدود 236 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. اطلاعات به‌روز مرتبط با افزایش سرمایه این شرکت را می‌توان از طریق سایت کدال بورس مشاهده کرد.

3.8/5 - (10 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

۷ دیدگاه

  1. سلام؛ وقت به خیر؛ منشا اولیه این خبر افرایش سرمایه اخابر از تجدید ارزیابی کجا بوده؟ آیا خبر رسمی بوده یا بیشتر حالت شایعه داشته؟

    1. سلام، تجدید سرمایه اخابر بر اساس اخبار موجود در خصوص الزام شرکت‌ها به تجدید ارزیابی مورد بررسی قرار گرفته است.

  2. عزیزان سال ۹۸ این سهم به ۳۴۰۰تومان هم رسید و دوباره به پائین ترین حد خود رسید حالا اگر بخواد تجدید ارزیابی بده و مبلغ به پائین ترین برسد چه فایده همان بهتر که همینطور بماند

  3. سلام ، با توجه به کنفرانس امروز اخابر به نظر شما حدود افزایش سرمایه چند درصد خواهد بود ، مدیر گفت از طبقه سرمایه گذاری های بلند مدت تجدید می‌دهیم، آیا زمین جز این طبقه هست ، ؟؟

    1. سلام، زمین در طبقه دارایی‌های مشهود قرار می‌گیرد، در این مطلب پیش‌بینی ما از ارزش دارایی‌های اخابر بعد از تجدید ارزیابی آمده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا