ارزنده‌ترین‌هاتحلیل‌ بنیادی

ارزنده‌ترین شرکت‌های سیمانی در فروردین 1401 و مقایسه بازدهی آن‌ها

اخیراً در پی برنامه دولت جدید در خصوص طرح عرضه مسکن، کارشناسان معتقدند احتمال افزایش قیمت سیمان در بورس کالا وجود دارد؛ بنابراین شرکت‌های سیمانی فعال در بورس می‌توانند پتانسیل رشد داشته باشند. در این مقاله لیستی از ارزنده‌ترین شرکت‌های سیمانی بر اساس شاخص P/E فوروارد ارائه شده است. این سهم‌ها علاوه بر نسبت P/E از نظر ارزش بازار، بازدهی و ظرفیت‌های تولید نیز مقایسه شده‌اند.

←برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این صنعت می‌توانید گزارش‌ شرکت‌های ارزنده سیمانی در دی ماه و بهمن ماه سال 1400 را مطالعه کنید.

P/E ارزنده‌ترین شرکت‌های سیمانی

در میان شرکت‌های سیمانی، شرکت سیمان فارس‌نو با نماد سفانو دارای ظرفیت اسمی تولید 900,000 تن کلینکر و 936,000 تن سیمان در سال است. این شرکت دارای EPS تحلیلی 7،896 ریال و نسبت P/E فوروارد 3/9 درصد، از لحاظ بنیادی یکی از ارزنده‌ترین شرکت‌های سیمانی محسوب می‌شود. شرکت سیمان شرق نیز با ظرفیت اسمی تولید 2,000,000 تن کلینکر، 2,000,000 تن سیمان و 165,000 تن آهک صنعتی در سال، دارای P/E تحلیلی 4 است که می‌توان در این نماد انتظار رشد قیمت داشت.

شرکت‌های سیمان هگمتان، سیمان مازندران و سیمان ساوه دارای P/E فوروارد کمتر از 5 هستند و جزو شرکت‌های ارزنده گروه سیمانی به‌حساب می‌آیند. در جدول زیر 5 نماد برتر شرکت‌های سیمانی به‌همراه EPS و P/E تحلیلی هر یک به تاریخ 1401/01/17 نمایش داده شده است.

EPS و PE سیمانی‌ها

ارزش بازار ارزنده‌ترین شرکت‌های سیمانی

جدول زیر ارزش بازار هر یک از نمادهای ارزنده سیمانی که در بخش قبل آمده است (مربوط به تاریخ 17 فروردین 1401) را نشان می‌دهد. مرکز اصلی شرکت سیمان فارس‌نو در شهر شیراز است. این شرکت جزء واحدهای زیرمجموعه شرکت سهامی عام سیمان فارس و خوزستان (مالک 77% سهام) می‌باشد. همچنین شركت اصلی كنترل‌كننده واحد تجاری شرکت سیمان شرق، شركت توسعه سرمايه و صنعت غدير می‌باشد كه در صنايع مختلف ازجمله صنعت سيمان به‌صورت كارگروه تخصصی فعاليت می‌کند.

ارزش بازار سیمانی‌ها

مقایسه بازدهی یک‌ماهه

شرکت سیمان فارس‌نو علاوه بر اینکه داری نسبت P/E تحلیلی مناسبی است، در یک ماه اخیر با 14/7 درصد بازدهی، بالاترین بازدهی را میان شرکت‌های سیمانی در یک ماه اخیر داشته است. پس از آن سیمان هگمتان و سیمان مازندران با حدود 10 درصد، بازدهی مناسبی را در یک ماه اخیر داشته‌اند. باتوجه به P/E این نمادها همچنان می‌توان انتظار داشت قیمت این سهام رشد کنند. در ادامه لیستی از بازدهی شرکت‌های ارزنده سیمانی در یک ماه گذشته آمده است.

مقایسه بازدهی یک‌ماهه

مقایسه بازدهی سه‌ماهه

باتوجه به بازدهی سه‌ماهه سفانو می‌توان مشاهده کرد که عمده رشد این نماد در یک ماه اخیر بوده است. نمادهای سشرق، سهگمت و سمازن نیز در سه ماه گذشته نزدیک به 12 درصد رشد را در قیمت خود داشته‌اند. جدول زیر بازدهی 3 ماهه نمادهای فوق را نشان می‌دهد.

مقایسه بازدهی سه‌ماهه

ظرفیت شرکت‌های سیمانی

در دوره مالی 9 ماهه منتهی به 1 آذر 1401، کارخانجات سیمان کشور با ظرفیت اسمی سالانه 88،3 میلیون تن، جمعاً حدود 47 میلیون تن سیمان تولید کرده‌اند. شرکت سيمان هگمتان با ظرفيت اسمی حدود 2،000،000 تن در سال 2/4 درصد از سهم بالقوه توليد سيمان كشور را به خود اختصاص می‌دهد. در انتها به مقایسه ظرفیت سیمان و کلینکر هر یک از این شرکت‌ها پرداخته شده است.

ظرفیت‌ شرکت‌های سیمانی

در محصول دیده‌بان بنیادی انیگما لیستی از ارزنده‌ترین شرکت‌های تولیدی بر حسب شاخص‌های مختلف مانند EPS و P/E تحلیلی هر یک ارائه می‌شود. همچنین می‌توان این لیست را به تفکیک گروه‌های موجود در بازار سرمایه فیلتر کرده و هر صنعت را به‌صورت جدا مشاهده کرد.

مقاله پیشنهادی : لیست بهترین سهم با کمترین p/e تحلیلی

برای اطلاع بیشتر و دریافت مشاوره رایگان از کارشناسان انیگما، شماره خود را در بخش دیدگاه‌ها وارد کنید.

4/5 - (4 رای)
۳ دیدگاه
  1. معمولاتحلیلهای خوب وقابل اعتنایی ارائه می‌شودکه قابل استفاده است،انشاالله اگه ادامه پیداکنم وباپشتکاربیشترکاردنبال بشه شاهدنتایج بهتری هم خواهیم بود.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا