مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی وصنعت – شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت

در این مقاله تحلیل وصنعت به‌عنوان یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به شبکه بانکی، مورد بررسی قرار گرفته است. این شرکت در سال 1375 شروع به فعالیت کرد. اولین معامله سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت با نماد وصنعت در سال 1377 در بازار بورس اوراق بهادار تهران انجام شد. در ادامه این مقاله به تحلیل بنیادی وصنعت و محاسبه NAV این شرکت پرداخته شده است.

موضوع فعالیت و جایگاه شرکت در صنعت

وصنعت از سال 1382 مالک سهام بلوکی یا مدیریتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران، گلوکوزان، نیروکلر، کاشی پارس و لیزینگ صنعت و معدن شده است. این شرکت با سرمایه 18,000 میلیارد ریالی و ارزش روز 4,625,776 میلیارد ریالی در تاریخ 1402/02/31 رتبه 43 را از منظر ارزش روز در بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارد. وصنعت باتوجه به موضوع فعالیت خود، امکان سرمایه‌گذاری در بورس و خارج از آن در فلزات گران‌بها، گواهی‌های سپرده نزد بانک‌ها، دارایی‌های فیزیکی از جمله ساختمان و املاک، پروژه‌های ساختمانی و واحدهای تولیدی را دارد.

سرمایه و ترکیب سهامداران وصنعت

سرمایه وصنعت در پایان سال مالی منتهی به 31 مرداد 1401 مبلغ 18,000 میلیارد ریال گزارش شده است. عمده افزایش سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت از محل سود انباشته بوده است.

جدول زیر اسامی سهامداران بالای یک درصد در تحلیل وصنعت را نمایش داده است. گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران با داشتن حدود 51 درصد، سهامدار عمده وصنعت است. همچنین گروه توسعه مالی مهر آیندگان با نیز با حدود  16.30 درصد در جایگاه دوم سهامداران قرار دارد.

سهامداران بالای یک درصد شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و تجارت

در سایت انیگما برای تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تولیدی علاوه بر سهامداران عادی، سهامداران تلفیقی که به‌صورت غیرمستقیم و به‌واسطه زیرمجموعه‌های خود مالکیت شرکت را دارند، نیز قابل مشاهده است. در تحلیل بنیادی وصنعت گروه مالی فیروزه، به‌واسطه زیرمجموعه‌های خود مالک 50.97 درصد از سهام شرکت است.

تحلیل بنیادی وصنعت

برای ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری، محاسبه ارزش خالص دارایی‌های این شرکت‌ (NAV) لازم است. برای به‌دست آوردن این مقدار در شرکت‌های سرمایه‌گذاری، دارایی‌های بورسی، غیربورسی و حقوق صاحبان سهام مورد بررسی قرار می‌گیرند و ارزش‌‌گذاری می‌شوند. یکی از مهم‌ترین نکات در افزایش دقت ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری، محاسبه مازاد ارزش دارایی‌های غیربورسی است. سایت تحلیل بنیادی سهام انیگما علاوه بر ارزش روز پرتفوی بورسی، دارایی‌های غیربورسی این شرکت را نیز ارزش‌گذاری کرده است.

ارزش روز پورتفوی بورسی در تحلیل وصنعت

در تصویر زیر قسمتی از پورتفوی بورسی وصنعت به‌همراه ارزش بازار و سود هر یک از شرکت‌ها نمایش داده شده است. مجموع مازاد ارزش پرتفوی بورسی وصنعت باتوجه به قیمت سهام در تاریخ 31 خرداد 1402 حدود 9,706,499 میلیون تومان است.

ارزش روز پورتفوی بورسی در تحلیل وصنعت

ارزش‌گذاری پورتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وصنعت

جدول زیر بخشی از دارایی‌های غیربورسی وصنعت بر اساس ارزش‌گذاری‌های صورت گرفته را به نمایش گذاشته شده است. در پرتفوی غیربورسی وصنعت می‌توان به شرکت‌هایی نظیر شرکت ترغیب صنعت ایران و ایتالیا و سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه اشاره کرد.

ارزش‌گذاری پورتفوی غیر بورسی در تحلیل وصنعت

سود هر سهم (EPS) وصنعت

تصویر زیر نسبت‌های مالی گذشته‌نگر وصنعت را نشان می‌دهد. طبق این جدول، نسبت P/E این شرکت در دوره مالی 9 ماهه منتهی به 31 اردیبهشت ماه 1402 معادل 5.6 است. همین مقدار برای دوره 6 ماهه منتهی به 30 بهمن 1401 برابر با 3.8 بوده است. سایر نسبت‌های مالی مانند نسبت P/S (قیمت به فروش) و P/B و همچنین حاشیه سود خالص و ناخالص وصنعت در 5 دوره مالی گذشته در جدول زیر ارائه شده است.

نسبت‌های مالی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت

سود مجمع (DPS) وصنعت

وصنعت مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام در تاریخ 15 آبان 1401 برای سال مالی منتهی به 1401/05/31 برگزار و در خصوص تقسیم سود تصمیم‌گیری شد. این شرکت در دوره مالی مذکور 486 ریال سود خالص به‌ازای هر سهم داشته است که طبق تصمیمات مجمع، از این میزان، 300 ریال را به‌عنوان سود تقسیمی به‌ازای هر سهم تصویب کرد. به‌عبارت‌دیگر شرکت 61 درصد سود به‌دست‌آمده خود در سال 1401 را میان سهامداران تقسیم کرده است.

طبق اطلاعیه زمان‌بندی پرداخت سود منتشره در سایت کدال، پرداخت سود به شرح زیر است:

شرحتاریخ پرداخت نحوه پرداخت
سهامداران حقیقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های دارای کد سجام1401/09/28از طریق شرکت سرمایه‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و واریز به حساب اعلامی
سهامداران حقیقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های فاقد کد سجام1401/12/01با اعلام شماره حساب از طریق اداره امور سهام
سهامداران حقوقی دارای کد بورسی1401/10/07از طریق شرکت سرمایه‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و واریز به حساب اعلامی
سهامداران حقوقی فاقد کد سجام1402/02/02با اعلام شماره حساب از طریق اداره امور سهام

محاسبه و تحلیل NAV وصنعت

برای تحلیل بنیادی وصنعت و محاسبه NAV آن، حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و 3 هزار و 183 میلیارد تومان محاسبه شده است. بر اساس محاسبات و مفروضات، مجموع خالص ارزش دارایی‌های این شرکت به ازای هر سهم (NAV) 2,308 ریال تخمین زده شده است. برای تحلیل وصنعت قیمت روز در تاریخ 1402/03/31 در سایت TSE (2,290 ریال) بوده که بر ان ای وی محاسبه شده، نسبت P/NAV این شرکت 99.2 درصد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی وصنعت

مقاله پیشنهادی جهت یادگیری بیشتر نحوه انجام تحلیل بنیادی : آموزش تحلیل بنیادی

نمودار قیمتی در تحلیل وصنعت

تصویر زیر چارت قیمتی وصنعت از ابتدای مهر 1398 تاکنون را نشان می‌دهد. طبق این نمودار قیمت وصنعت در تاریخ 14 تیر 1399 به بالاترین مقدار خود رسید. ارزش بازار شرکت در این تاریخ (1399/04/14) حدود 8,640 میلیارد تومان بوده است. اکنون این سهم در تاریخ 31 خرداد 1402 در محدوده 2,200 ریال با ارزش بازار حدود 4,105 میلیارد تومان در حال نوسان است.

نمودار قیمتی وصنعت
5/5 - (2 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا