مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی ونیرو – شرکت سرمایه‌گذاری نیرو

تحلیل ونیرو به‌عنوان یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال در عرضه برق کشور در این مقاله انجام شده است. شرکت سرمایه‌گذاری نیرو در سال 1375 تاسیس شد و در سال 1396 به هلدینگ تغییر یافت. فعالیت اصلی هلدینگ سرمایه‌گذاری نیرو و شرکت‌های فرعی آن عمدتا در حوزه‌های مختلف واسطه‌گری مالی و بازار سرمایه، تولید و فروش برق، سرمایه‌گذاری و… است. شرکت سرمایه‌گذاری نیرو در سازمان بورس اوراق بهادار با نماد ونیرو معامله می‌شود. این هلدینگ در حال حاضر مدیریت حدود 1٬200 مگاوات ظرفیت نیروگاهی را بر عهده دارد که با در نظر گرفتن کل ظرفیت نیروگاهی کشور (حدود 92 هزار مگاوات) سهم حدود 1٫2 درصدی از تولید برق در کشور را به خود اختصاص داده است. در ادامه به تحلیل بنیادی ونیرو و محاسبه NAV و EPS فوروارد از طریق بررسی پرتفوی بورسی و غیربورسی آن پرداخته شده است.

جایگاه ونیرو در صنعت

هلدینگ سرمایه‌گذاری نیرو مالک 99٫99 درصد شرکت توسعه مدیریت نیروگاهی ایرسا است که از طریق همین شرکت مالک حدود 61٫5 درصد شرکت انرژی گسترجم است. همچنین ونیرو با مالکیت 99٫9 درصد شرکت توسعه انرژی شمال و جنوب با نیروگاه آریان زنجان که در حال ساخت و بهره برداری است، بخش اعظم برق تولیده شده خود را به مدیریت شبکه برق عرضه می‌کند.

در حال حاضر هلدینگ سرمایه‌گذاری نیرو با تولید حدود 1٫2 درصد از برق کشور توسط نیروگاه‌های تحت مالکیت خود و هدف‌گذاری تولید 5٬000 مگاوات نیروی برق تا 10 سال آینده در این صنعت نقش به‌سزایی ایفا می‌کند. همچنین پس از راه‌اندازی نیروگاه سیکل ترکیبی آریان زنجان به ظرفیت 546MW و نیروگاه 50MW بادی، شرکت سرمایه‌گذاری نیرو می‌تواند سهم بیشتری از تولید برق کشور را به عهده بگیرد.

جدول زیر میزان تولید برق در شرکت‌های فرعی ونیرو را نشان می‌دهد.

شرکتنوع محصولواحد اندازه‌گیریتولید واقعی
انرژی گستر جمانرژی الکتریکیمگا وات ساعت2٬186٬899
توسعه انرژی شمال و جنوبانرژی الکتریکیمگا وات ساعت832٬306

سرمایه و ترکیب سهامداران ونیرو

سرمایه ونیرو در بدو تاسیس مبلغ 100٬000 میلیون ریال بوده که طی چندین مرحله به مبلغ 10٬500 میلیارد ریال رسیده است. آخرین افزایش سرمایه ونیرو در سال 1399 با افزایش 12 درصد نسبت به سرمایه قبلی بوده است. عمده افزایش سرمایه در تحلیل بنیادی ونیرو از محل مطالبات حال‌شده و آورده نقدی است.

سرمایه‌گذاری ونیرو با در اختیار داشتن بیش از 59 درصد از سهام ونیرو، سهامدار عمده این نماد است. در ادامه سهامداران بالای یک درصد در تحلیل ونیرو به همراه ارزش و تعداد سهام آن‌ها قابل مشاهده است.

سهامداران ونیرو

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود، در حالت تلفیقی، شرکت بانک ایران زمین به‌همراه زیرمجموعه‌های خود بیش از 70 درصد از سهام ونیرو را در اختیار دارد. در سامانه تحلیل بنیادی انیگما می‌توانید تمام سهامداران عادی و تلفیقی ونیرو را به‌همراه زیرمجموعه‌هایشان مشاهده کنید.

سهامداران تلفیقی شرکت

محاسبه و تحلیل NAV ونیرو

برای ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید ارزش خالص دارایی (NAV) آن‌ها محاسبه شود. برای تحلیل بنیادی ونیرو و محاسبه NAV این شرکت، مازاد ارزش پورتفوی بورسی و غیربورسی آن مورد بررسی قرار گرفته است. محاسبه ارزش روز دارایی‌های غیربورسی یکی از عوامل مهم در افزایش دقت تحلیل بنیادی است که بسیاری از تحلیلگران از محاسبه آن صرف نظر می‌کنند.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل ونیرو

تصویر زیر بخشی از پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌‌گذاری نیرو را نشان می‌دهد. در این تحلیل ارزش روز ونیرو در تاریخ 1402/10/04 مبلغ 104 میلیارد تومان بوده است. با کسر بهای‌ تمام‌شده، مازاد ارزش ونیرو منفی و بیش از 30 میلیارد تومان محاسبه شده است.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل ونیرو

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی ونیرو

شرکت‌های توسعه مدیریت نیروگاهی ایرسا و صادرات نیرو خلیج فارس کیش، مهم‌ترین شرکت‌های موجود در پرتفوی غیربورسی ونیرو هستند. یکی از اقدامات تاثیر‌گذار در این مقاله محاسبه مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی ونیرو توسط تحلیلگران انیگما است. تصویر زیر بخشی از ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی ونیرو را نشان می‌دهد.

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی ونیرو

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی ونیرو در زمان نگارش این مقاله مبلغ 1٬937 میلیارد تومان محاسبه شده است. در ادامه به بررسی نکات تحلیلی پرتفوی غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری نیرو پرداخته شده است.

  • شرکت صادرات نیرو خلیج فارس کیش در تاریخ 30 آذر ماه 1402 حدود 140 میلیارد تومان پرتفوی بورسی با بهای تمام‌شده 140 میلیارد تومان داشته که با توجه به حقوق صاحبان سهام این شرکت، ارزش آن را می‌توان حدود 137 میلیارد تومان دانست.

برای مشاهده دیگر نکات ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی و تغییر مفروضات مورد نظر خود، به تحلیل ونیرو در سایت انیگما مراجعه کنید.

سود هر سهم (EPS) شرکت سرمایه‌گذاری نیرو

شرکت گروه سرمایه‌گذاری نیرو علاوه بر سود حاصل از خرید و فروش سهام، از طریق سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه خود نیز درآمد کسب می‌کند. بنابراین برای ارزش‌گذاری دقیق سهام این شرکت سود نقدی پرتفوی بورسی و غیربورسی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

سود نقدی پرتفوی بورسی ونیرو

با توجه به محقق‌شدن عمده درآمدهای ناشی از سود سهام ونیرو از پرتفوی بورسی آن، سهم ونیرو از زیرمجموعه‌های پرتفوی بورسی خود بیش از 12 میلیارد و 478 میلیون ریال تخمین زده شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی

سود نقدی پرتفوی غیربورسی در تحلیل ونیرو

مجموع سود سهم شرکت سرمایه‌گذاری نیرو از پرتفوی غیربورسی آن 286 میلیارد تومان برآورد می‌شود؛ طبق تحلیل بنیادی ونیرو این مقدار از سود نقدی شرکت‌های توسعه مدیریت نیروگاهی ایرسا و صادرات نیرو خلیج فارس کیش حاصل خواهد شد. جزئیات این اطلاعات در تصویر زیر قابل مشاهده است.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی

صورت سود و زیان ونیرو

مجموع درآمدهای عملیاتی در تحلیل بنیادی ونیرو شامل درآمد سود سهام، درآمد سود تضمین‌شده و… تا پایان دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 بیش از 23 میلیارد تومان بوده است. این مبلغ در مقایسه با دوره مشابه سال 1401، 216 درصد افزایش یافته است. تصویر زیر صورت سود و زیان ونیرو را برای 4 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای دوره 12 ماهه منتهی به اسفند ماه 1402 نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود ونیرو بیش از 281 میلیارد تومان از درآمد عملیاتی خود در پایان سال مالی 1402 را به سود خالص تبدیل کند.

صورت سود و زیان در تحلیل ونیرو

سود مجمع (DPS) شرکت سرمایه‌گذاری نیرو

EPS ونیرو در سال مالی 1401 به ازای هر سهم مبلغ 641 ریال بوده است. طبق تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه 1401 که در تاریخ 27 تیر ماه 1402 برگزار شد، سود تقسیمی این شرکت در تحلیل ونیرو به ازای هر سهم 65 ریال بوده است. سود ونیرو مطابق زمانبندی جدول زیر برای سهامداران پرداخت شد.

سهامدارانتاریخ پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها1402/05/10واریز به حساب فعال اعلام‌شده در سامانه سجام، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه
سهامداران حقوقی با درصد سهام کمتر از 3 درصد1402/08/24واریز به حساب فعال اعلام‌شده در سامانه سجام، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه
سهامداران حقوقی با درصد سهام بیشتر از 3 درصد1402/08/24ارسال درخواست کتبی و اعلام شماره شبا

سهامداران حقیقی فاقد کد سجام و دارای مطالبات (سود سال مالی منتهی به 1401/12/29 و سنوات گذشته) از تاریخ 1402/08/22 با مراجعه به شعب بانک ایران زمین و ارائه کارت ملی و کدبورسی نسبت به دریافت سود خود اقدام کردند.

تحلیل بنیادی ونیرو

برای تحلیل ونیرو و محاسبه NAV آن حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و بیش از 2 هزار میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم ونیرو 3٬779 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت روز در تاریخ 1402/10/04 (7٬730 ریال) تقسیم بر NAV شرکت، (P/NAV) ونیرو 204٫6 درصد محاسبه شده است. همچنین با توجه به تصویر زیر EPS تحلیلی این شرکت در پایان دوره 12 ماهه منتهی اسفند ماه 1402مبلغ 268 ریال پیش‌بینی شده است.

تحلیل بنیادی ونیرو

روند معاملاتی سهام ونیرو

چارت زیر نمودار قیمتی سهام شرکت سرمایه‌گذاری نیرو را از ابتدای سال 1400 تا به امروز نشان می‌دهد. قیمت ونیرو تا بهمن‌ ماه 1401 در بازه قیمتی مشخصی در نوسان بوده است. اما از اسفند ماه سال 1402 قیمت سهام ونیرو وارد کانال صعودی شده است و امروز در تاریخ 1402/10/04 در بالاترین تاریخ قیمتی خود (7٬730 ریال) است. ارزش بازار ونیرو در زمان نگارش این مقاله در سایت TSE مبلغ 8 هزار میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی ونیرو
3.2/5 - (4 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا