تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی ونیکی «شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران»

تحلیل ونیکی به‌عنوان یکی از شش شرکت چندرشته‌ای صنعتی در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران در آبان 1354 در راستای قانون گسترش مالکیت واحدهای تولیدی تاسیس شد. این شرکت در اسفندماه همان سال در فهرست شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران قرار گرفت. سرمایه اولیه این شرکت در بدو تاسیس، 10 میلیون ریال بود و به‌تدریج طی سال‌های فعالیت شرکت، افزایش یافت. در این مقاله به تحلیل بنیادی ونیکی و محاسبه ارزش خالص دارایی‌های این شرکت (NAV) پرداخته شده است. از دیگر اقدامات انجام‌شده در این تحلیل می‌توان به برآورد EPS تحلیلی منتهی به سال مالی 1403 اشاره کرد.

جایگاه ونیکی در صنعت

شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران یکی از شش شرکت چندرشته‌ای صنعتی است. این شرکت در صنایع شیمیایی، معادن و فلزات اساسی، سیمان و صنایع وابسته، برق و انرژی، محصولات غذایی و آشامیدنی، مواد و محصولات دارویی، استخراج کانی‌های فلزی، خودرو، فرآورده‌های نفتی، ساخت کانی غیرفلزی و واسطه‌گری‌های مالی فعالیت دارد. عمده فعالیت این شرکت در فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای است. تصویر زیر میزان سهم ونیکی از صنایع مختلف را نشان می‌دهد.

سهم ونیکی از صنعت

سرمایه و ترکیب سهامداران ونیکی

همانطور که گفته شد سرمایه ونیکی در بدو تاسیس مبلغ 10 میلیون ریال بوده است که به‌تدریج در سال‌های فعالیت افزایش یافت. آخرین افزایش سرمایه شرکت سرما‌یه‌گذاری ملی ایران در تاریخ 1401/06/13 از محل اندوخته و آورده نقدی با افزایش 100 درصدی نسبت به سرمایه قبلی بوده که در نهایت به 35٬000 میلیون ریال رسیده است.

اصلی‌ترین سهامدار نماد ونیکی، بانک تجارت است که 41٫94 درصد از سهام شرکت را در اختیار دارد. صندوق بازنشستگی بانک‌ها با در اختیار داشتن 33٫94 درصد از سهام این شرکت، در جایگاه دوم سهامداران ونیکی قرار دارد. در تصویر زیر، لیست سهامداران بالای یک درصد و درصد مالکیت هر یک از آن‌ها در تحلیل بنیادی ونیکی نمایش داده شده است.

سهامداران ونیکی

می‌توان تمامی سهامداران شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تولیدی را به صورت عادی و تلفیقی در سایت تحلیل بنیادی انیگما مشاهده کرد. در ادامه سهامداران ونیکی به‌صورت تلفیقی نمایش داده شده است.

سهامداران تلفیقی شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران

محاسبه و تحلیل NAV ونیکی

برای ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری مانند ونیکی، ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) محاسبه می‌شود. برای به‌دست آوردن NAV شرکت، تمام دارایی‌های بورسی و غیربورسی آن بررسی و ارزش‌گذاری می‌شوند. بر همین اساس در ادامه مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی در تحلیل بنیادی ونیکی محاسبه شده است.

لازم به ذکر است یکی از مهم‌ترین موارد در افزایش دقت ارزش‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری محاسبه مازاد ارزش دارایی‌های غیربورسی است که بسیاری از تحلیلگران به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات کافی، آن را صفر در نظر می‌گیرند. انیگما ارزش روز پرتفوی غیربورسی تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری را محاسبه و در تحلیل‌های خود لحاظ کرده است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل ونیکی

مازاد ارزش پرتفوی بورسی ونیکی در تاریخ 1402/12/01 حدود 40 هزار و 494 میلیارد تومان محاسبه شده است. در تصویر زیر برخی از دارایی‌های بورسی ونیکی قابل مشاهده است. طبق این تصویر، ونیکی 5 درصد از سهام شرکت ایران‌خودرو و 15 درصد از سهام شرکت نفت پارس را در اختیار دارد.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل ونیکی

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی ونیکی

مهم‌ترین‌ شرکت‌های پرتفوی غیربورسی ونیکی با توجه به آخرین اطلاعات منتشر شده تا اول اسفند ماه 1402 مطابق تصویر زیر هستند. مجموع مازاد ارزش غیربورسی ونیکی مبلغ 2٬424 میلیارد تومان است. همچنین با توجه به لیست زیر می‌توان دریافت ونیکی مالک 100 درصد شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران است.

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی ونیکی

برای ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران نکات تحلیلی زیر آورده شده است:

  • شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران در تاریخ 30 آذر ماه 1402 بیش از 1٬900 میلیارد تومان پورتفوی بورسی با بهای تمام‌شده 1٬465 میلیارد تومان داشته است. با توجه به آخرین حقوق صاحبان سهام این شرکت، می‌توان ارزش خالص دارایی‌های آن را 1٬975 میلیارد تومان دانست.
  • پیش‌بینی می‌شود شیمی بافت در سال‌های 1402 و 1403 مبلغ 900 میلیارد تومان سود خالص بسازد.

برای مشاهده دیگر شرکت‌های پرتفوی ونیکی و نحوه ارزش‌گذاری هریک از این شرکت‌ها به سایت Enigma.ir مراجعه کنید.

سود خالص (EPS) ونیکی

سود نقدی حاصل از شرکت‌های پرتفوی بورسی و غیربورسی، یکی دیگر از محل‌های کسب سود شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند. بنابراین در ادامه برای پیش‌بینی دقیق سود ونیکی به بررسی سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه آن پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی ونیکی

سود سهم ونیکی در پایان سال مالی 1402 از شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان به مبلغ 427 میلیارد تومان محقق شد. با توجه به زیرمجموعه‌های بورسی شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران، مجموع سود سهم شرکت از پرتفوی بورسی بیش از 415 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سود نقدی پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران

سود نقدی پرتفوی غیربورسی ونیکی

سود خالص شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران به ازای هر سهم مبلغ 600 ریال برآورد شده است. در صورتی‌که شرکت مذکور 90 درصد از سود خالص را تقسیم کند، با توجه به میزان سهام ونیکی، سود سهم آن از این شرکت مبلغ 539 میلیارد تومان خواهد بود. از آنجایی که سه شرکت ذکرشده در تصویر زیر از مهم‌ترین دارایی‌های غیربورسی ونیکی به شمار می‌آیند، 98 درصد سود نقدی حاصل از شرکت‌های پرتفوی غیربورسی ونیکی را شامل می‌شوند.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی ونیکی

صورت سود و زیان در تحلیل ونیکی

درآمد سود سهام ونیکی در دوره 9 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 مبلغ 3٬434 میلیارد تومان بوده است. این مبلغ 83 درصد از مجموع درآمدهای عملیاتی ونیکی را تشکیل می‌دهد. همچنین در این دوره هزینه‌های مالی شرکت به مبلغ 278 میلیارد تومان رسیده است. با اعمال درآمدها و هزینه‌ها، سود خالص در تحلیل بنیادی ونیکی تا پایان دوره 9 ماهه سال مالی 1402 مبلغ 3٬825 میلیارد تومان محقق شده است.

تصویر زیر جزئیات صورت سود و زیان ونیکی را برای دوره‌های مالی مختلف نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود مجموع درآمدهای عملیاتی ونیکی در پایان سال مالی 1402 مبلغ 5 هزار میلیارد تومان و سود خالص حاصل از آن 4٬726 میلیارد تومان باشد.

صورت سود و زیان در تحلیل ونیکی

سود مجمع (DPS) ونیکی

مجمع عمومی عادی سالیانه ونیکی در تاریخ 1401/01/30 برگزار شد. سود نقدی ونیکی در مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به 1401/09/30 به ازای هر سهم 1٬200 ریال تصویب شده است.

نحوه پرداخت سود سهامداران شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران به‌شرح زیر است:

سهامدارانتاریخ پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی دارای کد سجام1402/03/28از طریق سامانه سجام
سهامداران حقیقی فاقد کد سجام1402/05/15مراجعه به شعب بانک تجارت با ارائه کارت ملی و کد بورسی
سایر سهامداران حقیقیمهرماه 1402واریز به حساب با معرفی شماره حساب به اداره سهام
سهامداران حقوقیظرف مهلت قانونیبا ارائه مدارک ثبتی و آخرین تغییرات و اعلام شماره حساب

تحلیل بنیادی ونیکی

برای محاسبه NAV و تحلیل ونیکی ، حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و حدود 10 هزار و 964 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم برای ونیکی 15٬395 ریال محاسبه شده است. با تقسیم قیمت روز این سهم در تاریخ 1402/12/01 بر NAV محاسبه شده، نسبت P/NAV ونیکی 46٫1 درصد است. مطابق تصویر زیر سود خالص ونیکی (DPS) به ازای هر سهم در پایان سال مالی 1403 مبلغ 1٬350 ریال برآورد شده است.

تحلیل بنیادی ونیکی

تحلیل سهم ونیکی

به‌طور کلی فرمول یا محاسبه مشخصی برای ارزش‌گذاری مقایسه‌ای در روش NAV وجود ندارد؛ اما به‌طور سنتی P/NAV  برای این سهم باید حدود 60 تا 70 درصد باشد. با توجه به محاسبات انجام شده P/NAV ونیکی 46٫1 درصد است. پس می‌توان انتظار داشت ارزش سهم ونیکی در آینده افزایش یابد.

نمودار قیمتی ونیکی

چارت زیر روند قیمتی سهام ونیکی را نشان می‌دهد. قیمت سهام ونیکی در تاریخ 1399/09/26 به بالاترین قیمت تاریخی خود رسید. ارزش بازار این نماد در تاریخ مذکور 38٬867 میلیارد تومان بود. مطابق چارت زیر قیمت سهام ونیکی بعد از رسیدن به سقف قیمتی، افت کرد. مجدد قیمت این سهم در تاریخ 1402/02/11 به سقف قیمتی رسید. در حال حاضر قیمت این سهم در تاریخ 1402/12/02 در سایت TSE مبلغ 7٬190 ریال و ارزش بازار آن مبلغ 25 هزار و 165 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی ونیکی

سوالات متداول

سهامداران عمده ونیکی چه کسانی هستند؟

بانک تجارت با مالکیت بیش از 40 درصد سهامدار عمده ونیکی است.

ان ای وی ونیکی چقدر است؟

در تحلیل بنیادی ونیکی NAV این شرکت به ازای هر سهم 15٬395 ریال محاسبه شده است.

سود خالص ونیکی چقدر است؟

سود خالص ونیکی به ازای هر سهم برای پایان سال مالی 1402 مبلغ 1٬350 ریال برآورد شده است.

نسبت P/E ونیکی چقدر است؟

با توجه به قیمت روز سهم ونیکی در زمان نگارش این مقاله، نسبت پی بر ای ونیکی 5٫3 واحد محاسبه شده است.

4.2/5 - (10 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا