تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی ونفت – شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت

تحلیل ونفت به‌عنوان یک هلدینگ فعال در صنعت نفت است. شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت سال 1382 در بورس اوراق بهادار تهران در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای با نماد «ونفت» درج شد و سهام آن مورد معامله قرار گرفت. در این مقاله به تحلیل بنیادی ونفت و محاسبه NAV آن از طریق بررسی پرتفوی بورسی و غیربورسی شرکت پرداخته شده است.

مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست برای کسب آشنایی بیشتر با تحلیل فاندامنتال پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت شرکت

از فعالیت‌های این شرکت می‌توان به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نفت و گاز به‌منظور اکتشاف، استخراج و پالایش نفت خام، گاز و فرآورده‌های آن و تامین تجهیزات موردنیاز در صنایع نفت، گاز و ذخیره‌سازی و انتقال آن‌ها اشاره کرد.

همچنین تهیه و تولید انواع مواد و محصولات پتروشیمی و شیمیایی و فرآورده‌های فرعی آن‌ها که از فرآوری نفت، مشتقات نفتی، گازهای طبیعی، هیدروکربن‌ها و سایر مواد خام به‌دست می‌آید، از دیگر فعالیت‌های این شرکت است.

اجرای طرح‌های تاسیساتی و زیربنایی مرتبط با اکتشاف، استخراج، پالایش، فرآوری، ذخیره‌سازی و انتقال نفت خام، مشتقات نفتی و گازهای طبیعی نیز از فعالیت‌های این شرکت است.

سرمایه و ترکیب سهامداران ونفت

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 136,006,863,000 ریال بوده است. اکنون سرمایه شرکت پس از چندین مرحله افزایش سرمایه به 5,000,000 میلیون ریال رسیده است. افزایش سرمایه‌های ونفت عموما از محل آورده نقدی و مطالبات و همچنین سود انباشته بوده‌اند.

شرکت سرمایه‌گذاری اهداف حدود 48 درصد از سهام ونفت را در اختیار دارد و از ذینفعان مهم این هلدینگ به‌شمار می‌آید. در ادامه جدول سهامداران بالای یک درصد در تحلیل ونفت قابل مشاهده است.

سهامداران شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت

صندوق بازنشستگی نفت به همراه زیرمجموعه‌های خود به‌صورت تلفیقی بیش از نیمی از سهام این شرکت را در اختیار دارد. در ادامه بخشی از جدول سهامداران تلفیقی ونفت آمده است. طبق این جدول بانک مسکن و کارگزاری مفید نیز به صورت تلفیقی بخشی از سهام این شرکت را در اختیار دارند.

سهامداران تلفیقی شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت

در سایت انیگما سهامداران تمامی شرکت‌ها به‌صورت عادی و تلفیقی قابل مشاهده است.

تحلیل بنیادی ونفت

برای تحلیل بنیادی شرکت‌های سرمایه‌گذاری، لازم است ارزش خالص دارایی‌های آن‌ها (NAV) محاسبه شود. آنچه در محاسبه ان ای وی شرکت‌های سرمایه‌گذاری دخیل است، مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی و همچنین حقوق صاحبان سهام شرکت است. پرتفوی بورسی از طریق قیمت روز سهام در سایت TSE ارزش‌گذاری می‌شود.
اما عموما اطلاعات دقیقی از پرتفوی غیربورسی شرکت‌ها در دسترسی نیست؛ بنابراین بسیاری از تحلیلگران از در نظر گرفتن مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی صرف نظر کرده و ارزش آن را معادل بهای تمام شده در نظر می‌گیرند. این امر باعث می‌شود در شرکت‌هایی مانند شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت، که مازاد ارزش دارایی‌های غیربورسی آن قابل توجه است، دقت تحلیل را کاهش دهد. انیگما تنها شرکتی است که در محاسبه NAV شرکت‌های سرمایه‌گذاری، علاوه بر پرتفوی بورسی، ارزش روز پرتفوی غیربورسی را نیز به‌صورت دقیق محاسبه می‌کند. در ادامه برای ارزش‌گذاری و محاسبه NAV ونفت دارایی‌های بورسی و غیربورسی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

ارزش روز پرتفوی بورسی در تحلیل ونفت

میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌ سرمایه‌گذاری صنعت نفت در شرکت‌های بورسی ناچیز بوده و عمده مازاد ارزش این شرکت مربوط به شرکت‌های غیربورسی است. مازاد ارزش پرتفوی بورسی ونفت طبق ارزش بازار آن در تاریخ 1402/02/04، حدود 172 میلیارد تومان است که بخشی از جزئیات آن در جدول زیر قابل مشاهده است.

پرتفوی بورسی در تحلیل ونفت
  • لازم به ذکر است که درصد سهام در سایت انیگما گرد می‌شوند؛ بنابراین در قسمت‌هایی که درصد مالکیت صفر نمایش داده می‌شود، مالکیت شرکت کمتر از 0.5 درصد است.

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی ونفت

یکی از مهم‌ترین شرکت‌های پرتفوی غیربورسی ونفت، شرکت سرمایه‌گذاری نفت قشم است که به تنهایی 2 هزار 800 میلیارد تومان مازاد ارزش برای این شرکت داشته است.

شرکت‌های مهم پرتفوی غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت باتوجه به آخرین اطلاعات منتشر شده تا 4 اردیبهشت ماه 1402 طبق جدول زیر است. مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی ونفت در این تاریخ توسط تیم تحلیلی انیگما بیش از 4 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی ونفت

در این تحلیل برآورد می‌شود ارزش شرکت سرمایه‌گذاری نفت قشم حدود 6 هزار میلیارد تومان باشد. همچنین پیش‌بینی می‌شودشرکت سوخت‌رسانی و خدمات فرودگاهی اوج در سال 1402 حدود 200 میلیارد تومان سود خالص داشته باشد.

شما می‌توانید سایر نکات تحلیل پرتفوی غیربورسی در تحلیل ونفت را در سایت انیگما مشاهده کنید.

همچنین می‌توانید برآورد خود از ارزش هر یک از دارایی‌های غیربورسی ونفت را در سایت انیگما وارد کرده و تحلیل این شرکت را مطابق با مفروضات خود مشاهده کنید.


اگر تاکنون در سایت انیگما ثبت‌نام نکرده‌اید، می‌توانید با وارد کردن شماره خود در لینک زیربه مدت یک سال به‌صورت رایگان به تحلیل به‌روز ونفت دسترسی داشته باشید.

دریافت رایگان


سود هر سهم (EPS) در تحلیل ونفت

سود خالص به ازای هر سهم ونفت در سال مالی 1400 معادل 537 ریال بوده است. طبق گزارش 9 ماهه منتشر شده شرکت در سامانه کدال، ای پی اس ونفت در این دوره برابر با 34 ریال بوده است. در جدول زیر نسبت P/E در هر یک از این دوره‌ها و دیگر دوره‌های مالی نمایش داده شده است. همچنین سایر نسبت‌های مالی در تحلیل بنیادی ونفت ، مانند P/S و P/E و همچنین حاشیه سود خالص و ناخالص شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت نیز نمایش داده شده است. طبق این جدول نسبت قیمت به فروش شرکت در دوره 9 ماهه ابتدای سال 1401 معادل 8.3 واحد بوده است.

نسبت‌های مالی در تحلیل ونفت

سود مجمع (DPS) ونفت

همانطور که در بخش پیش گفته شد شرکت در سال مالی 1400 برای هر سهم به میزان 537 ریال سود محقق کرده است. در مجمع عمومی عادی سالیانه ونفت که در تاریخ 1401/04/21 برگزار شد، سود نقدی به هر سهم 500 ریال تصویب شد.

برنامه زمانبندی سود سهامداران ونفت مطابق جدول زیر است:

شرح زمان پرداخت سود نقدی نحوه پرداخت سود نقدی
سهامداران حقیقی دارای کد سجام 1401/07/25 واریز به حساب معرفی شده در سامانه سجام
سهامداران حقیقی بدون کد سجام 1401/10/15 الی 1401/11/15 ارسال مشخصات حساب بانکی به آدرس saham@oiicgroup.com
سهامداران حقوقی زیر یک درصد و دارای کد سجام 1401/07/25 واریز به حساب معرفی شده در سامانه سجام
تمامی سهامداران حقوقی بالای یک درصد 1401/12/05 ارسال درخواست کتبی و اعلام شماره حساب

محاسبه و تحلیل NAV ونفت

برای محاسبه NAV و تحلیل بنیادی ونفت حقوق صاحبان سهام آن متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و حدود 569 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام، مازاد ارزش بورسی و غیربورسی ونفت بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم 9,624 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت روز (4 فروردین 1402) در سایت www.tsetmc.com (6،430 ریال) تقسیم بر NAV به دست آمده، نسبت P/NAV در تحلیل ونفت 67٫1 درصد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی ونفت

مقاله پیشنهادی: آموزش تحلیل بنیادی


سوالات متداول:

مهم‌ترین دارایی بورسی ونفت کدام است؟

شرکت سرمایه‌گذاری نفت قشم با ارزش نزدیک به 3 هزار میلیارد تومان مهم‌ترین دارایی غیربورسی ونفت است.

نسبت پی به ناو ونفت چقدر است؟

طبق محاسبات انیگما نسبت p به nav ونفت در تاریخ 4 اردیبهشت 1402 حدود 67 درصد است.

ان ای وی ونفت چند است؟

NAV ونفت توسط تحلیلگران انیگما 9,624 ریال برآورد شده است.

مهم‌ترین سهامدار ونفت کدام شرکت است؟

شرکت سرمایه‌گذاری اهداف با حدود 48 درصد مهم‌ترین سهامدار شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت به حساب می‌آید.

2.7/5 - (4 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا