مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی ومدیر «گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری»

تحلیل ومدیر به‌عنوان یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه کشور انجام شده است. گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری یکی از هلدینگ‌های پنجگانه مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری محسوب می‌شود که با ارائه خدمات مرتبط با بازارهای مالی به سایر شرکت‌های صندوق بازنشستگی کشوری در سال 1393 تاسیس شد. هدف از شکل گیری این هلدینگ اقدام جهت تامین مالی، تاسیس و مدیریت شرکت های فعال در بازار سرمایه است. این شرکت با نماد ومدیر در بازار بورس در بخش سرمایه‌گذاری‌ها گروه سایر واسطه‌گری‌های مالی قرار دارد. در ادامه سعی شده است گزارش کاملی از تحلیل بنیادی ومدیر از طریق محاسبه EPS و P/E تحلیلی آن برای ارزش‌گذاری سهام این شرکت ارائه شود.

  • برای آشنایی با مفاهیم تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

ماهیت کسب و کار ومدیر

گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری، بر اساس بررسی‌های کارشناسانه فضای کسب و کار داخلی و بین‌المللی و با نگاه دقیق به نیازهای اختصاصی این مجموعه، در راستای تکمیل زنجیره ارزش و هم‌چنین کنترل استراتژیک و نظارت بر شرکت‌های تابعه شکل گرفت. این هلدینگ به منظور کنترل و مدیریت حوزه سرمایه‌گذاری‌ها در بخش مالی و همچنین مدیریت پرتفوی سهام غیرمدیریتی صندوق بازنشستگی دایر شد.

موضوع فعالیت شرکت به صورت تخصصی استفاده از فرصت‌های سرمایه‌گذاری بازار سرمایه، بانک و بیمه، لیزینگ، تامین سرمایه، و نیز بهینه‌سازی پرتفوی منطبق بر تعهدات و سایر خدمات مالی تعریف شده است.

گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری دارای سبد متنوعی از سهام شرکت‌ها در صنایع مختلف است که
می‌توان به صورت عمده زیر دسته بندی کرد.

سهم شرکت از صنایع مختلف

مهم‌ترین سهامداران ومدیر

صندوق بازنشستگی کشوری با مالکیت حدود 59 درصد مهم‌ترین سهامدار ومدیر است. همچنین شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با در اختیار داشتن بیش از 13 درصد از سهام ومدیر در جایگاه دوم سهامداران مهم این نماد قرار دارد. تصویر زیر سایر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل ومدیر را نشان می‌دهد.

سهامداران ومدیر

صندوق بازنشستگی کشوری در حالت تلفیقی نیز به واسطه زیرمجموعه‌های خود درصد زیادی از سهام ومدیر را (حدود 84 درصد) در اختیار دارد. در بخش سهامداران سایت تحلیل بنیادی انیگما سایر سهامداران تلفیقی این نماد قابل مشاهده هستند.

سهامداران تلفیقی شرکت گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری

محاسبه و تحلیل NAV ومدیر

برای تحلیل بنیادی ومدیر و محاسبه خالص ارزش دارایی‌های (NAV) این شرکت، پورتفوی بورسی و غیربورسی آن مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحلیل برای افزایش دقت در محاسبه ان ای وی علاوه بر ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی، ارزش روز دارایی‌های غیربورسی نیز محاسبه شده است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل ومدیر

تصویر زیر بخشی از پرتفوی بورسی ومدیر را نشان می‌دهد. مطابق تصویر زیر 19 درصد از سهام بیمه ملت در تملک ومدیر است و ارزش بازاری معادل 1٬245 میلیارد تومان دارد. مازاد ارزش پرتفوی بورسی ومدیر تا تاریخ 1402/11/16 معادل 3٬651 میلیارد تومان محاسبه شده است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل ومدیر

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی ومدیر

شرکت گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری در پرتفوی غیربورسی خود شرکت‌هایی نظیر نوآوران مدیریت سبا، کارگزاری صبا جهاد و… دارد. مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل ومدیر در زمان نگارش این مقاله معادل 563 میلیارد تومان است.

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی ومدیر

برای محاسبه مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌بایست به‌صورت جداگانه زیرمجموعه‌های آن را تحلیل و ارزیابی کرد. در ادامه نمونه‌ای از نکات ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی ومدیر آمده است.

  • شرکت نوآوران مدیریت سبا در تاریخ 1402/03/31 پرتفوی بورسی به ارزش 776 میلیارد تومان و با بهای تمام‌شده 500 میلیارد تومان داشته است. با توجه به آخرین حقوق صاحبان سهام این شرکت، خالص ارزش دارایی‌های آن را می‌توان معادل 594 میلیارد تومان دانست.

سود هر سهم (EPS) ومدیر

شرکت‌های سرمایه‌گذاری بخشی از سود دریافتی شرکت را از طریق دریافت سود نقدی شرکت‌های بورسی و غیربورسی زیرمجموعه‌‌ خود حاصل می‌کنند. در این راستا برای بررسی و ارزش‌گذاری دقیق‌تر ومدیر، سود مجمع حاصل از پرتفوی بورسی و غیربورسی آن محاسبه شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی ومدیر

تصویر زیر پیش‌بینی سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل ومدیر را نشان می‌دهد. بیشترین تقسیم سود مربوط به شرکت‌های پتروشیمی جم و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی است. مجموع سود سهم شرکت از سود نقدی پیش‌بینی ‌شده در پایان سال مالی منتهی به 1403/09/30 مبلغ 589 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی ومدیر

سود نقدی پرتفوی غیربورسی ومدیر

سود خالص شرکت نوآوران مدیریت سبا به ازای هر سهم 1٬200 ریال برآورد شده است. با تقسیم 99 درصدی این سود، سهم ومدیر از سود نقدی شرکت نوآوران مدیریت سبا مبلغ 178 میلیارد تومان خواهد شد.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی شرکت گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری

صورت سود و زیان در تحلیل ومدیر

جزئیات صورت سود زیان در تحلیل بنیادی ومدیر برای 4 دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن برای دوره 12 ماهه منتهی به اسفند ماه 1403 مطابق تصویر زیر است. درآمدهای عملیاتی ومدیر در دوره 6 ماهه نخست سال مالی 1402 بیش از 43 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال مالی 1401 حدود 55 درصد کاهش یافته است. همچنین سود خالص محقق‌شده ومدیر برای این دوره مبلغ 33 میلیارد تومان است.

پیش‌بینی می‌شود شرکت گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری در پایان دوره 12 ماهه منتهی به آذر ماه 1403 بیش از 95 درصد از درآمدهای عملیاتی خود را به سود خالص تبدیل کند.

صورت سود و زیان در تحلیل ومدیر

سود نقدی (DPS) ومدیر

مجمع عمومی عادی سالیانه ومدیر برای سال مالی منتهی به 1401/09/30 در تاریخ 20 اسفند ماه 1401 برگزار شد. در این مجمع سود تقسیمی به ازای هر سهم 700 ریال تصویب شد. با توجه به اینکه سود ومدیر در این سال مالی معادل 1٬035 ریال بوده، شرکت حدود 67 درصد از سود به دست آمده را میان سهامداران تقسیم کرده است.

زمان‌بندی پرداخت سود ومدیر به شرح جدول زیر است.

سهامدارانتاریخ پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی، صندوق‌ و سبدهای سرمایه‌گذاری دارای کد سجاماز تاریخ 1402/02/31واریز به حساب معرفی‌شده در سامانه سجام
سهامداران حقوقی کمتر از 30 میلیون سهم و سبدهای سرمایه‌گذاری دارای کد سجاماز تاریخ 1402/04/17واریز به حساب معرفی‌شده در سامانه سجام
سهامداران حقوقی بالای 30 میلیون سهماز تاریخ 1402/06/18واریز به حساب معرفی‌شده
سهامداران حقیقی، حقوقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری فاقد کد سجاماز تاریخ 1402/07/01سیستم متمرکز بانک ملت

تحلیل بنیادی ومدیر

برای تحلیل ومدیر و محاسبه NAV آن حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و حدود 3 هزار و 501 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم برای ومدیر 8٬573 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت روز در تاریخ 1402/11/16 تقسیم بر NAV شرکت (P/NAV) 53٫8 درصد است. EPS تحلیلی ومدیر نیز برای پایان سال مالی 1403 مبلغ 837 ریال برآورد شده است.

تحلیل بنیادی ومدیر
  • می‌توانید در مقاله آموزش تحلیل بنیادی ، با نحوه انجام تحلیل بنیادی شرکت‌ها بیشتر آشنا شوید.

نمودار قیمتی سهام ومدیر

در تاریخ 26 خرداد ماه 1400، یک میلیارد و 350 میلیون سهم برابر با 15 درصد از سهام شرکت گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری با قیمت هر سهم 2٬990 ریال در بازار دوم بورس عرضه شد. قیمت سهام ومدیر در تاریخ 1402/02/10 به قله قیمتی 6٬050 ریال با ارزش بازار 5٬445 میلیارد تومان رسید. سپس قیمت این سهم کاهش یافت و امروز در تاریخ 1402/11/16 در سایت TSE مبلغ 4٬647 ریال با ارزش بازار 4٬182 میلیارد تومان است.

چارت قیمتی ومدیر
امتیاز خود را ثبت کنید

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

۲ دیدگاه

    1. سلام، ما تمامی شرکت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری را تحلیل می‌کنیم که شامل شرکت‌های زیان‌ده نیز هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا