مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی وملی – شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی ملی

تحلیل وملی و شرکت کفش ملی به‌عنوان یکی از شرکت‌های مهم گروه از نمادهای اصیل و قدیمی تولید ملی در این مقاله انجام شده است. شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی ملی در تاریخ 1348/09/22 تاسیس شد. هلدینگ شرکت در املاک و مستغلات و تولیدات شرکت کفش ملی سرمایه‌گذاری می‌کند. این شرکت از سال 1356 مورد پذیرش سازمان بورس اوراق بهادار قرار گرفت و با نماد وملی شناخته شد. اصلی‌ترین فعالیت وملی، عملیات شرکت کفش ملی است. در ادامه به ارزش‌گذاری سهام شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی ملی از طریق محاسبه NAV و EPS فوروارد در تحلیل بنیادی وملی پرداخته شده است.

  • برای آشنایی با مفاهیم تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

فعالیت شرکت فرعی کفش ملی

فعالیت اصلی شرکت اقدام به هرگونه امور بازرگانی، صنعتی، خرید و فروش و امور کمیسیونری و افتتاح فروشگاه در تمام نقاط ایران و مشارکت در شرکت‌ها است. شرکت کفش ملی تا دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 دارای 225 فروشگاه و نمایندگی فعال در نقاط مختلف کشور بوده و فروشنده محصولات تولیدشده توسط شرکت‌های عضو گروه صنعتی ملی و شرکت‌های تولیدی دیگر عمدتا به صورت خرده فروشی است. این محصولات در 9 گروه کالایی شامل مردانه چرمی، زنانه چرمی، بچه‌گانه چرمی، پسرانه چرمی، مردانه غیر چرمی، زنانه غیر چرمی، بچه‌گانه غیر چرمی، ورزشی، اسپورتی و سایر محصولات در فروشگاه‌های سراسر کشور عرضه می‌شود.

سرمایه و ترکیب سهامداران وملی

در حال حاضر سرمایه وملی مبلغ 247٬360 میلیون ریال است که به 247٬360٬140 سهم یک هزار ریالی تقسیم شده است.

سرمایه‌گذاری آتیه صبا با در اختیار داشتن 78 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی ملی مهم‌ترین سهامدار آن است. تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل وملی را به همراه تعداد سهام آن‌ها نشان می‌دهد.

سهامداران در تحلیل وملی
ترکیب و درصد سهامداران گروه صنعتی ملی

در حالت تلفیقی هر شرکت با زیرمجموعه‌های خود نشان داده می‌شود. صندوق بازنشستگی کشوری به صورت غیرمستقیم مالکیت 78٫60 درصد از سهام وملی را برعهده دارد. با مراجعه به سایت تحلیل بنیادی انیگما سایر سهامداران تلفیقی این شرکت و شرکت‌های فعال در بازار سرمایه قابل مشاهده هستند.

سهامداران تلفیقی

محاسبه و تحلیل NAV وملی

برای تحلیل بنیادی با روش ارزش‌گذاری مبتنی بر دارایی‌ها، ارزش ذاتی یک سهم برآورد می‌شود. شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ دو نوع دارایی بورسی (پورتفوی بورسی) و غیربورسی (پورتفوی غیربورسی) دارند. محاسبه ارزش روز دارایی‌ غیربورسی عاملی مهم برای افزایش دقت در محاسبه ان ای وی محسوب می‌شود؛ اما به‌دلیل سختی محاسبه آن، برخی تحلیلگران آن را معادل بهای تمام‌شده در نظر می‌گیرند. در این مقاله با برآورد ارزش روز دارایی‌های غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی ملی، مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی این شرکت نیز محاسبه شده است. در ادامه برای تحلیل بنیادی وملی ارزش روز دارایی‌های غیربورسی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی ملی فاقد سرمایه‌گذاری در پرتفوی بورسی بوده و از این رو در این مقاله ارزش روز بورسی برای نماد وملی محاسبه نشده است.

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل وملی

شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی ملی مالکیت 100 درصدی شرکت کفش ملی و شرکت مدیریت و توسعه ملی را در اختیار دارد. با توجه به تصویر زیر ارزش روز پرتفوی غیر بورسی وملی در تاریخ 1402/10/26 مبلغ 10 هزار میلیارد تومان بوده است که با کسر بهای تمام شده، مازاد ارزش غیربورسی آن مبلغ 9 هزار و 989 میلیارد تومان محاسبه شده است.

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وملی

همانطور که گفته شد دارایی اصلی وملی شرکت کفش ملی است. توجه بازار به این سهم نه به دلیل سود عملیاتی کفش ملی بلکه بابت دارایی‌های عظیم این شرکت است. اکثر شعبه‌های کفش ملی در مالکیت خود وملی هستند و حدود 40 شعبه آن در تهران و در مناطق مرکزی و جنوبی شهر واقع شده‌اند.

سود هر سهم (EPS) در تحلیل بنیادی وملی

سود حاصل از دارایی‌های بورسی و غیربورسی شرکت‌های سرمایه‌گذاری یکی دیگر از روش‌های کسب سود این شرکت‌ها است. در ادامه سود نقدی هر یک شرکت‌های زیرمجموعه غیربورسی این شرکت و سود سهم وملی از این سودها آمده است. از این طریق می‌توان درآمد سود سهام و در نهایت سود خالص در تحلیل وملی را پیش‌بینی کرد.

سود نقدی غیر پرتفوی بورسی وملی

تصویر زیر پیش‌بینی سود نقدی 2 شرکت پرتفوی غیربورسی وملی را برای پایان سال مالی 1402 نشان می‌دهد. سود خالص کفش ملی به ازای هر سهم 94٬120 ریال برآورد شده است. در صورتی‌که وملی 74 درصد از سود خالص را میان سهامداران تقسیم کند، سهم وملی از سود نقدی پرتفوی غیربورسی مبلغ 74 میلیارد تومان خواهد بود.

سود نقدی غیر پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی ملی

صورت سود و زیان در تحلیل وملی

تصویر زیر صورت سود و زیان شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی ملی را برای 4 دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن برای سال مالی 1402 نشان می‌دهد. سود حاصل از درآمدهای عملیاتی وملی در نیمه نخست سال مالی 1402 مبلغ 715 میلیون تومان بوده است. مطابق تصویر زیر هزینه‌های وملی شامل فروش، اداری و عمومی در پایان سال 1402 مبلغ 13 میلیارد و 849 میلیون تومان برآورد شده است که با کسر این هزینه‌ها سود خالص در تحلیل بنیادی وملی تا پایان سال جاری حدود 68 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل وملی

سود نقدی (DPS) وملی

وملی در پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم 3٬170 ریال سود خالص ساخت. مجمع عمومی این نماد در تاریخ 1402/03/23 برگزار شد. در این مجمع سود نقدی تقسیمی به ازای هر سهم 2٬300 ریال تصویب شد.

سود وملی مطابق جدول زیر در زمان‌بندی اعلامی پرداخت شد.

سهامدارانتاریخ پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی دارای کد سجام1402/04/07از طریق سامانه سجام
سهامداران حقوقی دارای کد سجام1402/08/28از طریق سامانه سجام

لازم به ذکر است کلیه سهامدارانی که تاکنون در سامانه سجام ثبت‌نام نکرده‌اند، می‌توانند تا قبل از زمان مذکور با مراجعه به سایت شرکت نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

تحلیل بنیادی وملی

برای تحلیل وملی و محاسبه ان ای وی این نماد، حقوق صاحبان سهام آن متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و 56 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم برای وملی 406٬117 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت وملی در سایت TSE (295٬250 ریال) به ناو آن در تاریخ 1402/10/26 حدود 72٫7 درصد محاسبه شده است.

بر اساس سرمایه فعلی شرکت سود وملی به ازای هر سهم در پایان سال مالی 1402 مبلغ 2٬753 ریال پیش‌بینی شده است. با توجه به ای پی اس پیش‌بینی شده، نسبت P/E فوروارد وملی107٫2 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی وملی

نمودار قیمتی وملی

بالاترین قیمت سهام وملی در تاریخ 1399/05/11 با ارزش بازار 19٬680 میلیارد تومان بود. بعد از این تاریخ قیمت سهام وملی وارد کانال نزولی شد و سپس تا به امروز در بازه قیمتی مشخصی در حال نوسان است. هم‌اکنون قیمت وملی در تاریخ 1402/10/26 مبلغ 295٬250 ریال و ارزش بازار آن حدود 7 هزار میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی وملی
3.5/5 - (8 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا