تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی ومعادن – شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات

در این مقاله تحلیل ومعادن به‌عنوان یکی از واحدهای تجاری فرعی شرکت فولاد مبارکه اصفهان در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات یک هلدینگ توسعه‌ محور با هدف ارتقا معدن و صنایع معدنی در کشور به‌شمار می‌رود. این هلدینگ در سال 1377 در گروه استخراج کانه‌های فلزی در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. در این مقاله علاوه بر معرفی این شرکت به تحلیل بنیادی ومعادن و محاسبه NAV و EPS تحلیلی این شرکت پرداخته شده است.

موضوع فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های صنایع معدنی و فلزی، نقش موثر و به‌سزایی را در سرمایه‌گذاری بخش‌های توسعه‌ای و افزایش ظرفیت شرکت‌های موجود در صنعت سنگ‌آهن و فولاد ایفا کرده است. همچنین با حمایت و افزایش نقدشوندگی سهام شرکت‌های مزبور در بورس اوراق بهادار، سعی در بالا بردن ارزش پرتفوی خود دارد. در این راستا شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با در اختیار داشتن سهم مناسبی از دوقلوهای سنگ‌آهنی (چادرملو و گل‌گهر) و شرکت سنگ‌آهن گهرزمین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سنگ‌آهن کشور، مجتمع فولاد خراسان به‌عنوان قطب چهارم تولید فولاد کشور و همچنین بسیاری از شرکت‌های واقع در حوزه‌های تولیدی، خدمات‌دهنده فولادی، بازرگانی، کارگزاری و… علاوه بر ایجاد پتانسیل سودآوری بالا، نقش موثر و حائز اهمیتی به‌لحاظ مدیریتی و تامین منابع مالی لازم برای شرکت‌های زیرمجموعه خود را دارد. در ادامه تحلیل ومعادن به بررسی جایگاه این شرکت در صنعت پرداخته شده است.

جایگاه ومعادن در صنعت

جایگاه شرکت در صنعت

سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۸ میلیون تن سنگ‌آهن در کشور استخراج شد که نسبت به سال 1400، ۵/۳ درصد کاهش داشته است. مجتمع سنگ‌آهن سنگان با استخراج بیش از ۲۱/۶ میلیون تن سنگ‌آهن بیشترین استخراج را به خود اختصاص داده است. پس از آن شرکت‌های گهر زمین، چادرملو و گل گهر در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در صورت احتساب مالکیت مستقیم و غیرمستقیم هلدینگ معادن در شرکت‌های گروه، این هلدینگ در استخراج سنگ‌آهن در سال 1401 سهم ۱۲/۸ درصدی داشته است. لازم به ذکر است که نزدیک به ۴۵ درصد از سنگ‌آهن کشور توسط شرکت‌های گروه استخراج شده است.

همچنین در سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۵ میلیون تن کنسانتره آهن تولید شده است که نسبت به سال گذشته حدود 3 درصد کاهش یافته است. شرکت گل گهر با تولید نزدیک به 10 میلیون تن بزرگ‌ترین تولیدکننده کنسانتره کشور است. پس از آن چادرملو و میدکو در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. هلدینگ معادن نیز به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم سهم ۱۲/۹ درصدی در تولید کنسانتره کشور را در اختیار دارد و ۵۱/۱ درصد از کل کنسانتره تولیدی کشور توسط شرکت‌های گروه تولید می‌شود.

در بخش فولاد نیز، سال ۱۴۰۰ در کشور حدود ۳۰/۴ میلیون تن فولاد خام شامل انواع بلوم، بیلت و اسلب فولادی تولید شده است که نسبت به سال 1399، ۹/۱ درصد رشد داشته است. گروه فولاد مبارکه با ۱۰/۲ میلیون تن تولید انواع فولاد خام ۳۳/۷ درصد از کل تولید فولاد خام کشور را به خود اختصاص داده و در رتبه اول قرار دارد. فولاد خوزستان نیز با ۳/۶ میلیون تن و ذوب‌آهن اصفهان با ۲/۶ میلیون تن تولید در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم سهم ۲/۶ درصدی و مجموع گروه سهم ۱۱/۸ درصدی در کل تولید فولاد خام کشور دارد.

مهم‌ترین سهامداران ومعادن

در جدول زیر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل ومعادن آمده است. فولاد مبارکه اصفهان با 50.34 درصد سهامدار عمده این هلدینگ است. از دیگر سهامداران عمده ومعادن می‌توان به صندوق بازنشستگی عشایر و شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین اشاره کرد.

سهامداران ومعادن

شرکت فولاد مبارکه اصفهان به‌عنوان شرکت مادر به‌همراه زیرمجموعه‌های خود بیش از نیمی از سهام ومعادن را در اختیار دارد. در ادامه بخشی از سهامداران ومعادن به‌صورت تلفیقی نمایش داده شده است. می‌توانید برای مشاهده تمامی سهامداران ومعادن به‌صورت تلفیقی به محصول سهامداران سامانه تحلیل بنیادی انیگما مراجعه کنید.

سهامداران تلفیقی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات

محاسبه و تحلیل NAV ومعادن

برای تحلیل بنیادی از طریق محاسبه NAV لازم است مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی و همچنین حقوق صاحبان سهام شرکت محاسبه شوند. مازاد ارزش دارایی‌های غیربورسی که بسیاری از تحلیلگران آن را صفر در نظر می‌گیرند، یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در دقت محاسبه ان ای وی است. بنابراین در ادامه به بررسی دارایی‌های بورسی و غیربورسی ومعادن پرداخته شده است. 55 درصد از بهای تمام شده دارایی‌های این شرکت مربوط به پرتفوی بورسی، 30 درصد پرتفوی خارج از بورس و 15 درصد سایر سرمایه‌گذاری‌ها را تشکیل می‌دهد.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل ومعادن

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات علاوه بر دو شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر و چادرملو در پرتفوی بورسی خود 19 درصد از سهام سنگ‌آهن گهرزمین و بخش عمده‌ای از سهام شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور را در اختیار دارد. در جدول زیر بخشی از پرتفوی بورسی این شرکت نشان داده شده است. 76 درصد از کل پرتفوی بورسی این شرکت را صنعت استخراج کانه‌های فلزی و 11 درصد نیز فلزات اساسی تشکیل می‌دهند. مجموع مازاد ارزش بورسی ومعادن در تاریخ 26 تیر 1402 حدود 142 هزار میلیارد تومان است.

پرتفوی بورسی در تحلیل ومعادن

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی ومعادن

در پرتفوی غیربورسی ومعادن شرکت‌های مهمی مانند شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر وجود دارد. همچنین این شرکت مالک 100 درصدی شرکت تولید و توسعه پویا انرژی نگین سبز خاورمیانه است. طبق ارزش‌گذاری تیم تحلیلی انیگما، مجموع مازاد ارزش غیربورسی این شرکت در تاریخ 1402/04/26 بیش از 18 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی ومعادن

کلیه نکات تحلیلی ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی ومعادن در سایت انیگما وجود دارد. در ادامه به یک نمونه آن اشاره شده است:

  • شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر سالیانه 3 میلیون تن آهن اسفنجی تولید می‌کند که با فرض دلار 40,000 تومان و بیلت 550 دلار و نسبت آهن اسفنجی به شمش 64 درصد در سال 1402 می‌تواند حدود 42,000 میلیارد تومان فروش و 18,000 میلیارد تومان سود خالص داشته باشد.

مقاله پرتفوی غیربورسی شرکت های سرمایه گذاری نحوه ارزش‌گذاری دارایی‌های غیربورسی را آموزش داده است. در سایت انیگما قابلیت ادیت ارزش دارایی‌های غیربورسی وجود دارد. شما می‌توانید برآورد خود از ارزش هر یک از این دارایی‌ها را وارد کرده و تحلیل ومعادن را مطابق مفروضات خود مشاهده کنید.

تحلیل یکساله این سهم، برای افرادی که تاکنون در سایت انیگما ثبت‌نام نکرده‌اند.

سود هر سهم (EPS) ومعادن

درآمد حاصل از دریافت سود نقدی زیرمجموعه‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز یکی دیگر از منابع کسب سود آن‌ها هستند. بنابراین برای تحلیل دقیق‌تر ومعادن به بررسی سود نقدی حاصل از پرتفوی بورسی و غیربورسی و همچنین محاسبه EPS تحلیلی این شرکت پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی

جدول زیر بخشی از زیرمجموعه‌های بورسی ومعادن به‌همراه پیش‌بینی سود هر سهم و درصد تقسیم سود به‌همراه سال مالی مرتبط هر یک نمایش داده شده است. آنچه در تحلیل بنیادی ومعادن اهمیت دارد، سهم شرکت از این سود است؛ به‌صورت کلی سهم هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات از سود شرکت‌های پرتفوی بورسی خود بیش از 11,463 میلیارد تومان است.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل ومعادن

سود نقدی پرتفوی غیربورسی

سود هر سهم شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در تحلیل ومعادن، 947 ریال و درصد تقسیم سود آن 19 درصد پیش‌بینی شده است. باتوجه به میزان مالکیت ومعادن از این شرکت، سهم شرکت از این سود 342 میلیارد تومان محاسبه شده است. درمجموع سود سهم شرکت از دارایی‌های غیربورسی آن 552 میلیارد تومان برآورد شده است.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی

صورت سود و زیان در تحلیل ومعادن

در ادامه جزئیات صورت سود و زیان ومعادن در 4 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای سال مالی منتهی به 1402/12/29 نمایش داده شده است. در صورتی که مجموع درآمد حاصل از سود سرمایه‌گذاری‌ها در این سال حدود 12 هزار میلیارد تومان باشد، سود خالص ومعادن در سال 1402 معادل 12,295 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی ومعادن

نسبت‌های مالی ومعادن

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 10 میلیارد ریال، شامل 10 میلیون سهم، بوده است. این سرمایه طی چندین مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 84,000 میلیارد ریال رسیده است. لازم به ذکر است که پیشنهاد افزایش سرمایه شرکت از این مبلغ به 192,428 میلیارد ریال در تاریخ 1401/12/02 به ثبت رسیده است. بنابراین سود هر سهم ومعادن در سال مالی 1401، 717 ریال بوده است.

در تحلیل ومعادن نسبت P/E این سهم در دوره مذکور 8.7 واحد است. در جدول زیر مهم‌ترین نسبت‌های مالی در تحلیل بنیادی ومعادن از جمله نسبت P/E ،P/S و P/B گذشته‌نگر برای 5 دوره‌ مالی گذشته نمایش داده شده است. همچنین حاشیه سود خالص و ناخالص ومعادن نیز آمده است. طبق این جدول حاشیه سود ومعادن در دوره 12 ماهه منتهی به اسفند 1401، 100 درصد بوده است.

نسبت‌های مالی شرکت توسعه معادن و فلزات

سود مجمع (DPS) ومعادن

ومعادن مجمع‌عمومی سالیانه خود برای سال مالی منتهی به 1401/12/29 را در تاریخ 17 تیرماه سال 1402 برگزار کرد. طبق تصمیمات شرکت، از 717 ریال سود خالصی که به‌ازای هر سهم داشته است، 400 ریال سود تقسیمی به‌ازای هر سهم تصویب کرد. در جدول زیر روند تقسیم سود شرکت در 4 سال گذشته آمده است.

سال مالی منتهی بهسود هر سهم (ریال)سود نقدی هر سهم (ریال)درصد تقسیم سود
۱۴۰۱/۱۲/۲۹71740055%
۱۴۰۰/۱۲/۲۹1,64240024%
۱۳۹۹/۱۲/۳۰1,72360034%
۱۳۹۸/۱۲/۲۹69660086%

طبق اطلاعیه زمان‌بندی پرداخت سود منتشرشده در سامانه کدال، پرداخت سود در تحلیل ومعادن به‌شرح زیر است:

سود سهامداران حقیقی، سبدگردان‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری که در سامانه سجام ثبت‌نام خود را کامل کرده‌اند در مهر ماه سال 1402 واریز خواهد شد. سهامداران حقیقی غیرسجامی نیز می‌توانند با ارسال شماره حساب بانکی و شماره شبا به واحد امور سهام سود نقدی خود را دریافت کنند. سبدگردان‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری غیرسجامی و همچنین حقوقی باید با ارائه درخواست کتبی نسبت به دریافت سود سهام خود اقدام کنند.

تحلیل بنیادی ومعادن

برای تحلیل بنیادی ومعادن و محاسبه NAV آن حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل شده است. بنابر محاسبات انجام‌شده حقوق صاحبان سهام ومعادن حدود 38 هزار میلیارد تومان محاسبه شده است. همچنین NAV این سهم از طریق تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام، مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام ومعادن به ازای هر سهم 10,496 ریال به‌دست آمده است. برای تحلیل ومعادن قیمت روز در تاریخ 1402/04/25 در سایت TSE بر ان ای وی محاسبه شده، نسبت پی به ناو ومعادن 49 درصد محاسبه شده است.

همچنین باتوجه به تحلیل ومعادن EPS تحلیلی منتهی به سال 1402 معادل 639 ریال و نسبت P/E فوروارد ومعادن 8 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی ومعادن

مقاله پیشنهادی: آموزش تحلیل بنیادی

نمودار قیمتی ومعادن

نمودار زیر روند قیمتی سهم ومعادن در چند سال گذشته را نشان می‌دهد. طبق این نمودار، قیمت ومعادن پس از روندی صعودی در سال 1399 در تاریخ 21 مرداد سال 1399 به بیشترین مقدار خود رسید. ارزش بازار شرکت در این تاریخ حدود 108 هزار میلیارد تومان بوده است. قیمت ومعادن در تاریخ 10 اردیبهشت 1402 به سقف تاریخی خود با ارزش بازار 143 هزار میلیارد تومان رسید.

چارت قیمتی سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات
  • لازم به ذکر است که نمودار فوق نسبت به افزایش سرمایه شرکت تعدیل شده است.

سوالات متداول

ان ای وی ومعادن چقدر است؟

خالص ارزش دارایی ومعادن در تاریخ 26 تیر 1402 توسط تیم تحلیلی انیگما 10,496 ریال محاسبه شده است.

نسبت پی به ناو ومعادن چقدر است؟

نسبت P/NAV ومعادن در تاریخ 1402/04/25 معادل 49 درصد محاسبه شده است.

مهم‌ترین دارایی‌های بورسی ومعادن کدام‌اند؟

دو شرکت صنعتی و معدنی گلگهر و چادرملو از مهم‌ترین دارایی‌های پرتفوی بورسی ومعادن هستند.

ای پی اس تحلیلی ومعادن چند است؟

EPS تحلیلی منتهی به سال 1402 ومعادن 639 ریال برآورد شده است.

4.2/5 - (11 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا