پارامترهای اثرگذار در بورستحلیل‌ بنیادی

بررسی افزایش نرخ محصولات دارویی- شرکت‌های دارویی‌ چقدر افزایش نرخ می‌گیرند؟

در اواخر هفته سوم خرداد 1401 خبری مبنی بر افزایش نرخ محصولات دارویی از سوی سازمان غذا و دارو منتشر شد. در پی انتشار این خبر روز شنبه (24 تیر 1401) در معاملات گروه دارو شاهد رنج مثبت یکپارچه در تمامی نمادهای دارویی بودیم؛ این درحالی بود که در سایر سهم‌ها، وضعیت بازار چندان مطلوب نبود و شاخص کل و هم‌وزن هر دو با افت همراه بودند. اکنون در این مقاله به بررسی درصد افزایش نرخ محصولات در شرکت‌های دارویی با فرض حذف کامل ارز 4200 تومانی پرداخته شده است. همچنین پربازده‌ترین سهم‌های صنعت دارویی نیز در بازه‌های زمانی مختلف معرفی شده است.

صنعت دارویی در بورس

شرکت‌های تولیدکننده دارو در بازار سرمایه تحت عنوان «گروه مواد و محصولات دارویی» معامله می‌شوند. در حال حاضر شرکت‌های مختلفی در این گروه فعالیت می‌کنند. با توجه به ارزش بازار گروه دارویی می‌توان گفت که این گروه به‌عنوان یک گروه متوسط شناخته می‌شود.

شرکت‌های زیادی در این گروه حضور دارند. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به گروه دارويی بركت، ایران دارو، داروسازی‌ امين‌، داروسازی‌ جابرابن‌حيان‌، داروسازی‌ اكسير و… اشاره کرد. روز گذشته (24 تیر) تمامی نمادهای گروه دارویی مثبت بودند؛ زیرا طی آخرین روزهای هفته گذشته خبری از جلسه سازمان غذا و دارو منتشر شد که طبق آن مجوز افزایش نرخ 20 تا 300 درصدی قیمت دارو صادر شده است. در محافل غیررسمی نیز بیان شد که 80 درصد داروهای بازار از این افزایش نرخ متاثر خواهند شد. طبق این خبر و احتمال حذف ارز 4200 تومانی در صنعت دارو، پیش‌بینی می‌شود نرخ محصولات دارویی افزایش قابل توجهی داشته باشند. در ادامه به بررسی افزایش نرخ محصولات دارویی توسط تیم تحلیلی انیگما پرداخته شده است.

میزان افزایش نرخ محصولات دارویی

در ادامه به بررسی درصد افزایش نرخ محصولات هر یک از شرکت‌های دارویی با فرض حذف کامل ارز 4200 تومانی پرداخته شده است. پیش‌بینی می‌شود شرکت شیمی داروئی داروپخش با نماد «دشیمی» و شرکت مواد اولیه دارویی البزر بالک (دبالک)، بیشترین افزایش نرخ را در محصولات خود داشته باشند.

ردیفنماددرصد افزایش نرخ
1دشیمی255%
2دبالک254%
3دلر122%
4ددانا98%
5دکیمی96%
6دیران91%
7دارو85%
8دالبر80%
9دتولید80%
10درازک80%
  • برای مشاهده ادامه این لیست می‌توانید به صفحه اینستاگرام یا کانال تلگرام انیگما به آدرس enigma_investing مراجعه کنید.

پربازده‌ترین شرکت‌های دارویی

برخی از شرکت‌های دارویی در ماه‌ها یا طی یک سال گذشته بازدهی قابل توجهی داشته‌اند. بنابراین در ادامه پربازده‌ترین سهم‌های صنعت دارویی در بازه‌های زمانی یک‌ماه، سه‌ماهه، شش‌ماهه و یک‌ساله معرفی شده است.

جدول زیر پربازده‌ترین شرکت‌های دارویی در یک ماه اخیر (24 خرداد- 24 تیر 1401) را نشان می‌دهد. شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو در این بازه زمانی با 24 درصد بازدهی در صدر جدول قرار دارد. پس از آن نماد دشیمی با 15 درصد از پربازده‌ترین شرکت‌های دارویی در ماه گذشته به‌شمار می‌آید.

نماددرصد بازدهی یک‌ماهه
شفا24%
دشیمی15%
درهآور11%
دکیمی6%
برکت6%

علاوه بر نماد شفا که در سه ماه و شش ماه گذشته نیز بالاترین بازدهی را در گروه دارویی داشته است، شرکت‌های کیمیادارو، دارویی ره‌آورد تامین، شیمی داروئی داروپخش و فرآورده‌های تزریقی ایران از اواخر فروردین تاکنون (24 تیر 1401) بیش از 30 درصد بازدهی داشته‌اند.

نماددرصد سه‌ماهه
شفا70%
دکیمی56%
درهآور43%
دشیمی37%
دفرا32%

جدول زیر پربازده‌ترین شرکت‌های دارویی در 6 ماه گذشته را نشان می‌دهد که طبق آن دو نماد شفا و درهآور با حدود 80 درصد بازدهی از بهترین شرکت‌های دارویی در این بازه زمانی بوده‌اند.

نماددرصد بازدهی شش‌ماهه
شفا83%
درهآور80%
دکپسول56%
داسوه55%
دکیمی48%

در انتها نیز بازدهی بهترین شرکت‌های دارویی در یک سال اخیر (24تیر 1400- 24 تیر 1401) آمده است.

نماددرصد بازدهی یک‌ساله
پخش75%
وپخش51%
تیپیکو49%
دفرا45%
دکپسول42%

همانطور که در جدول فوق مشاهده می‌شود افراد می‌توانستند با سرمایه‌گذاری در برخی شرکت‌های دارویی در بازه‌ زمانی یک ساله تا بیش از 40 درصد بازدهی کسب کنند.

امتیاز خود را ثبت کنید
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا