ارزنده‌ترین‌هاتحلیل‌ بنیادی

کدام اوره‌ساز ارزنده‌تر است؟ تحلیل بنیادی شپدیس و خراسان

رشد چشم‌گیر صنعت اوره در روزهای ابتدای شهریور 1401 منجر به توجه دوباره سرمایه‌گذاران به این صنعت شد. نرخ آتی اوره طی یک هفته از 630 دلار به 760 دلار رسید. در این مقاله به کمک محصول کدال پلاس انیگما و محصول بنیادی به ارزیابی صنعت اوره و تحلیل بنیادی شپدیس، خراسان و دیگر سهم‌های فعال در این صنعت پرداخته شده است.

بررسی چارت قیمت اوره

شرکت‌های پتروشیمی محصولاتی مانند اوره، آمونیاک و کریستال ملامین تولید می‌کنند. اوره یکی از محصولات شیمیایی است که به‌عنوان کود شیمیایی در کشاورزی و سایر بخش‌های صنعت کاربرد دارد. شرکت‌های پتروشیمی پردیس (شپدیس)، پتروشیمی شیراز (شیراز)، صنایع پتروشیمی کرمانشاه (کرماشا)، پتروشیمی خراسان (خراسان) و کود شیمیایی اوره لردگان (شلرد) شرکت‌های بورسی تولیدکننده اوره می‌باشند.

←برای آشنایی بیشتر با صنعت اوره و شرکت‌های فعال در این صنعت مقاله تحلیل صنعت اوره و آمونیاک را مطالعه کنید.

قیمت اوره به عوامل مختلفی مانند نرخ جهانی گاز طبیعی و زغال سنگ و همچنین میزان تقاضای جهانی در بخش کشاورزی بستگی دارد. نمودار زیر چارت اوره در 5 سال گذشته را نشان می‌دهد. طبق این نمودار پس مدتی کاهش در قیمت اوره، در هفته ابتدایی شهریور ماه قیمت این محصول رشد قابل توجهی داشت؛ به‌طوری که قیمت اوره از 630 دلار به 760 دلار رسید. رشد قیمت اوره باعث شد تا سهام این صنعت بار دیگر مورد توجه سهامداران قرار بگیرند.

چارت اوره خلیج فارس

تحلیل حساسیت اوره در شرکت‌های پتروشیمی

به میزان تغییرات سود شرکت‌ها نسبت به یک عامل تاثیرگذار، تحلیل حساسیت می‌گویند. هرچه درصد حساسیت شرکت نسبت به یک عامل تاثیرگذار بیشتر باشد، با افزایش یا کاهش قیمت عامل تاثیرگذار سود آن شرکت نیز بیشتر تغییر می‌کند در ادامه تحلیل حساسیت شرکت‌های تولیدکننده اوره و آمونیاک نسبت اوره نمایش داده شده است. در این مدل‌سازی میزان رشد EPS هر کدام از شرکت‌ها نسبت به رشد 1 درصدی نرخ اوره سنجیده شده است.

نمادضریب حساسیت
شپدیس0/85%
خراسان0/49%
کرماشا0/64%
شیراز0/77%

طبق جدول فوق ضریب حساسیت شرکت پتروشیمی پردیس نسبت به اوره 85 درصد می‌باشد و سود این شرکت با تغییرات قیمت اوره، تغییرات قابل توجهی خواهد داشت. پس از آن شرکت پتروشیمی شیراز با 77 درصد، حساسیت بالایی نسبت به این محصول دارد.

تحلیل بنیادی شپدیس، خراسان و سایر شرکت‌های اوره‌ساز

در ادامه باتوجه به افزایش نرخ اوره به تحلیل بنیادی شرکت‌های فعال در این حوزه پرداخته شده است. برای تحلیل بنیادی اوره و شرکت‌های فعال در آن، اوره پریل 760 دلار بر تن، گاز طبیعی 5,000 تومان بر متر مکعب و هزینه سوخت 2,000 تومان بر متر مکعب در نظر گرفته شده است. همچنین در این تحلیل میانگین دلار 25,000 تومان و نرخ افزایش حقوق و دستمزد در سال جاری 50 درصد لحاظ شده است.

ردیفنمادEPS (ریال)P/E تحلیلی
1شپدیس47,7393/9
2خراسان26,9714
3کرماشا15,6353/8
4شیراز21,1243/3

طبق جدول فوق شرکت پتروشیمی شیراز که یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین واحدهای تولید اوره می‌باشد، کمترین P/E تحلیلی را در این گروه دارد. شرکت پتروشیمی خراسان نیز با ظرفیت 686 هزار تن اوره در سال در ردیف دوم این جدول قرار دارد. شرکت پتروشیمی پردیس و پتروشیمی خراسان نیز با P/E فورواد حدود 4 از شرکت‌ها ارزنده این صنعت می‌باشند.

4.3/5 - (10 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا