تحلیل‌ بنیادی

ارزنده‌ترین سهم‌های گروه ماشین‌آلات و لوازم خانگی

یکی از صنعت‌هایی که در بازار سرمایه مورد معامله قرار می‌گیرد، صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات است که سهم کوچکی از بازار را در بر می‌گیرد. در این مقاله به تحلیل بنیادی ارزنده‌ترین سهم‌های این گروه در بورس و محاسبه EPS فوروارد هر یک پرداخته شده است.

گروه ماشین‌آلات و لوازم خانگی

گروه ماشین‌آلات و لوازم خانگی در تابلو معاملات بازار سرمایه شامل 19 نماد است که از بین آن‌ها 13 نماد فعال و در حال معامله هستند. عمده سهم‌های حاضر در این گروه از وضعیت بنیادی مطلوبی برخوردار نیستند. در ادامه در میان این سهم‌ها، 5 سهمی که پایین‌ترین نسبت P/E فوروارد را دارند معرفی و بررسی شده است.

لیست صنعت لوازم خانگی و ماشین‌آلات

لابسا

سهام شرکت آبسال با نماد لابسا در بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار می‌گیرد.  ظرفیت عملی شرکت تولید 70,000 عدد کولر، 130,000 عدد بخاری و 23,000 عدد ماشین لباسشویی در سال است.

این شرکت در راستای ارتقا و طراحی مدل‌های جدید محصولات خود در شش ماهه اول سال 1400 موفق به تولید مدل‌های جدید کولر سلولزی  AC33, AC75, Axial  و یك مدل جدید بخاری گازی مدل 405 شد. در ادامه صورت سود و زیان لابسا و پیش‌بینی آن تا پایان سال مالی 1401 نمایش داده شده است.

صورت سود و زیان لابسا

در تحلیل بنیادی این نماد سود پایه هر سهم در سال 1401 (EPS تحلیلی) 5,785 ریال پیش‌بینی شده است. باتوجه به قیمت روز این نماد در تاریخ 6 بهمن 1400، نسبت P/E فروارد این سهم 5٫4  محاسبه شده است که دارای کمترین نسبت P/E در گروه ماشین‌آلات و لوازم خانگی می‌باشد.

تایرا             

شرکت تراکتورسازی ایران با ظرفیت اسمی 30،000 دستگاه در سال با تولید انواع تراکتور در محدوده 38 تا 150 اسب بخار، که شامل تراکتورهای سبک، متوسط، نیمه‌سنگین و سنگین می‌گردد، توانسته بیش از 98 درصد سهم بازار داخلی را به خود اختصاص دهد. این شرکت با 180 نمایندگی در سراسر کشور به عنوان بزرگترین تولیدکننده تراکتور در سطح خاورمیانه محسوب می‌شود. جدول زیر صورت سود و زیان شرکت تراکتورسازی ایران در 4 دوره مالی و پیش‌بینی آن در سال آینده می‌باشد.

صورت سود و زیان تایرا

با توجه به اینکه سود خالص شرکت در 6 ماهه ابتدای سال 1400 حدود 162 میلیارد تومان بوده است، پیش‌بینی می‌شود باتوجه به افزایش نرخ‌ها تا انتهای سال 1401 سود شرکت به ازای هر سهم 2,921 ریال باشد. پی بر ای فوروارد محاسبه شده تایرا در این حالت 5٫6 می‌باشد.

لخزر

شرکت پارس خزر به عنوان بزرگترین تولیدکننده لوازم خانگی برقی کوچک در ایران است که سهام آن با نماد لخزر در بورس مورد معامله قرار می‌گیرد. محصولات این شرکت در 4 گروه محصولات سرمایشی و گرمایشی، محصولات پخت و پز، محصولات غذاساز و… می‌باشد. این محصولات از طریق شرکت پخش پارس خزر، شبکه نمایندگی‌هاي شرکت و… در سراسر کشور و همچنین صادرات به خارج کشور عرضه می‌شود. همچنین این شرکت یکی از ارکان شرکت سرمایه گذاری پارس توشه می‌باشد.

صورت سود و زیان لخزر

طبق صورت سود و زیان این شرکت در 6 ماهه ابتدای سال 1400 توانسته 5,875 ریال سود به ازای هر سهم داشته باشد. طبق تحلیل انیگما EPS تحلیلی لخزر تا پایان سال آینده 15,189 ریال پیش‌بینی شده است. طبق این پیش‌بینی و قیمت سهام شرکت در 6 بهمن 1400 نسبت P/E فوروارد نماد لخزر 6٫2 محاسبه شده است.

لسرما

شرکت صنایع سرماآفرین ایران در صنعت تهویه مطبوع کشور فعالیت می‌کند. این شرکت با نماد لسرما در گروه لوازم خانگی و ماشین‌آلات بازار سرمایه معامله می‌شود. عمده محصولات تولیدی لسرما چیلر است که در 6 ماهه ابتدای سال 1550 عدد فروش داشته است. پیش‌بینی می‌شود این شرکت در سال آینده 7303 عدد چیلر به فروش برساند. با بررسی صورت و زیان این شرکت، میزان سود پایه هر سهم این نماد در سال 1401، 2,298 ریال پیش‌بینی می‌شود. طبق این پیش‌بینی پی بر ای تحلیلی لسرما در 7٫9  محاسبه شده است.

صورت سود و زیان لسرما

لبوتان

شرکت گروه صنعتی بوتان با ظرفیت تولید سالانه 617,000 دستگاه آبگرمکن، 253,000 دستگاه شوفاژ، 3,376,000 پره رادیاتور و 54,000 دستگاه حوله خشک‌کن با نماد لسرما در بورس مورد معامله قرار می‌گیرد. يكی از استراتژی‌های شركت در خصوص دستيابی به بازارهای جدید، افزايش ميزان سهم بازار و همچنین طراحی و توسعه محصولات خود می‌باشد .در این راستا شرکت در سال ١٣٩٨ اقدام به خرید شرکت آذر گرمای سهند تبریز، توليدکننده انواع رادیاتورهای پنلی نمود. همچنين در جهت تکميل سبد محصولات خود توليد نوع جدیدی از محصولات آبگرمکن مخرنی دیواری گازی و برقی را در دوره جاری به مرحله توليد رسانده است و توليد و توزیع انبوه آن را در دستور کار خود قرار داده است.

صورت سود و زیان لبوتان

طبق عملکرد شرکت بوتان، سود خالص به ازای هر سهم برای سال آینده این شرکت 4,698 ریال پیش‌بینی می‌شود.

لازم به توضیح است که برخی نمادها مانند مادیرا در تولید لوازم خانگی فعال هستند، اما به دلیل اینکه سهام این شرکت‌ها در بازار سرمایه در گروه ماشین‌آلات و تجهیزات قرار ندارد در این گزارش مورد بررسی قرار نگرفته‌اند.

در دیده‌بان بنیادی انیگما می‌توان P/E فوروارد تمامی نمادهای معاملاتی بازار سرمایه را به تفکیک صنعت در لیستی مشاهده کرد.

امتیاز خود را ثبت کنید
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا