دسته‌بندی نشده

تحلیل بنیادی صنعت شوینده در بورس- ارزنده‌ترین شرکت‌های تولیدکننده مواد شوینده کدام‌اند؟

مواد شوینده از قبیل صابون، شامپو، مایع ظرفشویی و… از پرکاربردترین اقلام مصرفی خانوار محسوب می‌شوند. اواخر اردیبهشت سال 1401 اخباری در خصوص افزایش نرخ مواد شوینده منتشر شد. باتوجه به این اخبار در مقاله زیر تحلیل بنیادی نمادهای صنعت شوینده مانند قرن، شپاکسا، شگل و ساینا انجام شده است. هدف از این گزارش بررسی اثر افزایش قیمت مواد شوینده بر سودآوری شرکت‌های تولیدکننده این مواد و شناسایی ارزنده‌ترین شرکت‌های صنعت شوینده بر اساس تحلیل بنیادی است.

صنعت شوینده در ایران

شوینده‌ها شامل انواع پودرهای شوینده مانند پودر لباسشویی دستی و ماشینی، انواع مایعات شوینده مانند ظرفشویی و دستشویی، انواع مایعات سفیدکننده، ضدعفونی‌کننده و خوشبو‌کننده، انواع مواد شوینده جامد مانند صابون و خمیردندان و همچنین انواع لوازم‌آرایشی می‌باشند. محصولات این صنعت جزو کالاهای زودمصرف (FMCG=Fast Moving Consumer Goods) محسوب می‌شوند. کالای زودمصرف کالایی است که به‌سرعت فروش رفته و قیمت نسبتاً کمی دارد.

شرکت‌های تولیدکننده مواد شوینده بورسی در گروه محصولات شیمیایی بازار سرمایه قرار دارند. طی ماه‌های گذشته در پی انتشار گزارش‌های سه‌ماهه زمستان سال 1400، مشاهده شد که شرکت‌های شوینده، زیان شناسایی کرده‌اند. علت اصلی این زیان، قیمت‌گذاری دستوری و همچنین افزایش قیمت مواد اولیه و بهای تمام‌شده‌ی بسیاری از شرکت‌ها این صنعت است.

4 شرکت پدیده شیمی قرن، پاکسان، گلتاش و صنایع بهداشتی ساینا از تولیدکنندگان محصولات شوینده در بورس هستند. این شرکت‌ها جزو گروه محصولات شیمیایی می‌باشند. شرکت پدیده شیمی قرن بالغ بر 144 کالا شامل طیف وسیعی از محصولات بهداشتی، تولید می‌کند و با بیش از 5 هزار میلیارد تومان دارای بیشترین ارزش بازار در میان شرکت‌های این گروه می‌باشد. در ادامه نماد و ارزش بازار شرکت‌های تولیدکننده مواد شوینده نمایش داده شده است.

ارزش بازار شوینده‌ها

مواد اولیه و قیمت‌گذاری محصولات شوینده‌

در صنعت شوینده بیش از بیست نوع ماده اولیه اصلی وجود دارد که در بین آن‌ها می‌توان به پلی‌اتیلن، آلکیل بنزن خطی، پلی‌اتیلن ترفتالات، الکل چرب اتوکسیله، پلی‌پروپیلن، آیروپین، سدیم تری فسفات، سدیم سولفات، سدیم سیلیکات، سدیم، تگزوسیل، اسانس‌ها، آنزیم‌ها و انواع رنگ‌ها اشاره‌ کرد.

مواد اولیه صنعت شوینده عمدتاً از پتروشیمی‌ها تأمین می‌شود و قیمت هر یک به‌صورت ماهانه و هفتگی به‌روزرسانی می‌شود. این قیمت‌گذاری بر اساس مصوبه انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران انجام می‌شود. این محصولات به چند دسته تقسیم شده و باتوجه به جایگاه محصولات در سبد خانوارهای دهک‌های درآمدی بالا یا پایین، نرخ‌گذاری انجام می‌شود. از طرفی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز بر نرخ‌گذاری محصولات ضروری مانند مواد شوینده نظارت دارد.

شرکت‌های شوینده‌ در یک سال گذشته چقدر سود ساخته‌اند؟

برای تحلیل بنیادی شرکت‌های صنعت شوینده صورت سود و زیان آن‌ها بررسی شده است. در جدول زیر EPS شرکت‌های بورسی تولیدکننده مواد شوینده در 3 فصل ابتدایی سال 1400 قابل‌مشاهده می‌باشد. عمده این شرکت‌ها در تابستان سال 1400 بیشترین سود را ساخته‌اند. (لازم به ذکر است که تمامی اعداد جدول زیر بر حسب ریال می‌باشند.)

سودآوری 3 فصل اول شوینده‌ها

شرکت پدیده شیمی قرن تاکنون گزارش مالی 3ماهه زمستان خود را منتشر نکرده است. اما باتوجه به گزارش‌های منتشر شده دیگر شرکت‌های شوینده در این فصل، زیان شناسایی شده است. این زیان ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه و بهای تمام شرکت‌ها بوده است. در ادامه EPS نمادهای شپاکسا، شگل و ساینا آمده است. تاکنون شرکت پاکسان در زمستان 1400 بیشترین زیان را داشته است.

سودآوری زمستان 1400 شوینده‌ها

تحلیل بنیادی شرکت‌های شوینده در بورس

باتوجه به افزایش بهای تمام شده شرکت‌های شوینده، قیمت محصولات این صنعت افزایش داده نشده و آخرین افزایش نرخ توسط سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، خرداد سال 1400 ارائه شده است. اواخر اردیبهشت 1401 و پس از ارائه صورت‌های مالی توسط شرکت‌های شوینده بورسی، اخباری مبنی بر افزایش نرخ محصولات شوینده در فضای مجازی منتشر شد. اما شرکت‌ها تاکنون به‌صورت رسمی افزایش نرخ را اعلام نکرده‌اند.

در ادامه تحلیل بنیادی شرکت‌های تولیدکننده مواد شوینده در بورس توسط تیم تحلیلی انیگما انجام شده است. تحلیل انجام شده شامل EPS و P/E فوروارد شرکت‌های شوینده بورسی در صورت افزایش نرخ محصولات شوینده می‌باشد. در تحلیل سال 1401 افزایش نرخ پودر 30 درصد و سایر محصولات 40 درصد درنظر گرفته شده است. همچنین تحلیل‌های سال 1402 هر یک از این شرکت‌ها با فرض رشد 50 تا 70 درصدی محصولات انجام شده است.

تحلیل بنیادی شوینده‌ها

5/5 - (2 رای)
۲ دیدگاه
  1. بادرود.بسیارعالی است،تنهامحبت کنیدهرکدام ازاصطلاحهاراساده ترتوضیح دهیدتاتحلیل هاقابل درکترباشند.پاینده باشید

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا