مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی والبر – شرکت گروه سرمایه‌گذاری البرز

تحلیل والبر به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فعالان صنعت داروسازی کشور در این مقاله انجام شده است. شرکت گروه سرمایه‌گذاری البرز در ابتدا با نام شرکت سهامی یکدل در سوم دی‌ماه 1345 تاسیس شد. سپس در سال 1353 به سهامی عام تبدیل و نام آن به شرکت سرمایه‌گذاری البرز تغییر یافت. همچنین این شرکت به‌عنوان اولین شرکت سرمایه‌گذاری در سال 1355 با نماد والبر مورد پذیرش سازمان بورس اوراق بهادار قرار گرفت. در ادامه مطلب به بررسی صورت‌های مالی والبر و همچنین محاسبه NAV و EPS فوروارد آن در تحلیل بنیادی والبر پرداخته شده است.

  • برای آشنایی با تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) و مزیت‌های آن مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

صنعت دارو در سال 1401

صنعت دارو، پس از حذف ارز ترجیحی و اجرای طرح دارویار در سال جاری، با افزایش شدید بهای‌ تمام‌شده و نرخ محصولات مواجه شد؛ به طوری‌که عمدتا هزینه تامین مواد اولیه این صنعت در سال 1401، به طور متوسط سه تا چهار برابر شده است.

اجرای طرح حذف ارز ترجیحی در صنعت دارو، علاوه بر افزایش استقبال سهامداران از این صنعت و افزایش قیمت سهام شرکت‌های دارویی، افزایش تولید را در بعضی از شرکت‌ها به همراه داشت. اما گرانی شدید مواد اولیه وارداتی و تامین ارز برای تامین این مواد، مشکلات فراوانی را برای این صنعت ایجاد کرده است. علاوه بر تحریم‌ها و به تبع آن خرید نقدی مواد اولیه دارو، وصول مطالبات از دولت و بیمارستان‌ها نیز مشکلات نقدینگی صنعت دارو را به شدت افزایش داده است، به‌ طوری‌که کمبود نقدینگی یکی از موانع اصلی پیش‌روی این صنعت بوده و خواهد بود.

جایگاه والبر در صنعت داروسازی

فعالیت اصلی شرکت گروه سرمایه‌گذاری البرز در دوره مورد گزارش ( دوره 6 ماهه ابتدای سال مالی 1402) سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های دارویی، تدوین سیاست‌های کلی، راهبردی و مدیریتی شرکت‌های زیرمجموعه بوده است. تعداد شرکت‌های عضو گروه البرز، 11 شرکت (با شرکت اصلی) شامل 10 شرکت پذیرفته‌شده در بورس (شرکت‌های البرز دارو، سبحان دارو، داروسازی تولید دارو، پخش البرز، ایران دارو، کی بی سی، سرمایه‌گذاری اعتلا البرز، داروسازی سبحان انکولوژی، گروه دارویی سبحان و تولید دارو) هستند.

مجموعه گروه سرمایه‌گذاری البرز به‌عنوان دومین هلدینگ بزرگ دارویی کشور نقش قابل توجهی در تولید و توزیع دارو، تولید مواد اولیه و واردات داروهای ساخته‌شده ایفا می‌کند. سهم مقدار فروش شرکت سرمایه‌گذاری البرز از بازار داخلی در نیمه ابتدای سال مالی 1402 بیش از 12 درصد بوده است. نمودار زیر میزان سرمایه‌گذاری والبر در صنایع مختلف را نشان می‌دهد.

میزان سرمایه‌گذاری شرکت در صنایع مختلف

مهم‌ترین سهامداران والبر

تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل والبر را نشان می‌دهد. شرکت دارویی برکت با 46٫36 درصد مالکیت در جایگاه اول و سرمایه‌گذاری ملی ایران با بیش از 13 درصد مالکیت در جایگاه دوم سهامداران در تحلیل بنیادی والبر قرار دارند.

سهامداران والبر

در سامانه تحلیل بنیادی انیگما علاوه بر سهامداران عادی، امکان دسترسی به سهامداران تلفیقی این نماد نیز وجود دارد. مطابق تصویر زیر ستاد اجرایی فرمان امام در حالت تلفیقی به همراه زیرمجموعه‌های خود سهامدار 50٫91 درصد والبر است.

سهامداران تلفیقی شرکت گروه سرمایه‌گذاری البرز

محاسبه و تحلیل NAV والبر

برای تحلیل بنیادی والبر و ارزش‌گذاری این شرکت اولین قدم محاسبه ارزش خالص دارایی (NAV) آن‌ است. شرکت‌های سرمایه‌گذاری دو نوع دارایی بورسی (پرتفوی بورسی) و غیربورسی (پرتفوی غیربورسی) دارند. در ادامه علاوه بر محاسبه ارزش پرتفوی بورسی، به بررسی مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی والبر و همچنین حقوق صاحبان سهام آن پرداخته شده است.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل والبر

تصویر زیر بخشی از پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری والبر را نشان ‌می‌دهد. این شرکت 69 درصد از سهام شرکت گروه دارویی سبحان و 62 درصد از سهام شرکت پخش البرز را در اختیار دارد. مجموع مازاد ارزش پرتفوی بورسی والبر در تاریخ 1402/09/08 مبلغ 8٬182 میلیارد تومان محاسبه شده است.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل والبر

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی والبر

شرکت بیوسان فارمد از شرکت‌های موجود در پرتفوی غیربورسی والبر با مازاد ارزش 394 میلیارد تومان است. بسیاری از تحلیلگران به‌دلیل دشواری دسترسی به اطلاعات پرتفوی غیربورسی، ارزش روز آن‌ها را معادل بهای تمام‌شده در نظر می‌گیرند که این امر باعث کاهش دقت در تحلیل می‌شود. اما در این تحلیل مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی این نماد محاسبه شده است.

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی والبر

با توجه به اینکه مهم‌ترین شرکت غیربورسی ارزنده والبر شرکت بیوسان فارمد است، بنابراین مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی والبر نیز در زمان نگارش این مقاله (تاریخ 1402/09/08) مبلغ 394 میلیارد تومان محاسبه شده است. در ادامه به نمونه‌ای از نکات ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل والبر اشاره شده است.

  • بر اساس آخرین معامله صورت‌گرفته شرکت بیوسان فارمد در سال 1401، این شرکت نزدیک به 2٬500 میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است.

سود هر سهم (EPS) شرکت گروه سرمایه‌گذاری البرز

شرکت گروه سرمایه‌گذاری البرز علاوه بر درآمد حاصل از خرید و فروش سهام، از طریق سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه خود نیز درآمد کسب می‌کند. بنابراین برای ارزش‌گذاری دقیق سهام این شرکت سود نقدی پرتفوی بورسی و غیربورسی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

سود نقدی پرتفوی بورسی والبر

سود هر سهم شرکت گروه دارویی سبحان در پایان سال مالی 1402 مبلغ 1٬392 ریال برآورد شده است. همچنین بیشترین پیش‌بینی مقدار سود خالص در تصویر زیر مربوط به شرکت دارویی رازک (2٬132 ریال) است. پیش‌بینی می‌شود مجموع سود نقدی دریافتی از شرکت‌های زیرمجموعه پرتفوی بورسی در تحلیل والبر تا پایان سال مالی منتهی به 1402/12/29، مبلغ 966 میلیارد تومان باشد.

سود نقدی پرتفوی بورسی شرکت گروه سرمایه‌گذاری البرز

باتوجه به ناچیز بودن سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه پرتفوی غیربورسی والبر، مجموع سود نقدی برای این شرکت در نظر گرفته نشده است.

صورت سود و زیان در تحلیل والبر

مجموع درآمدهای عملیاتی در تحلیل بنیادی والبر، شامل درآمد سود سهام، درآمد سود تضمین‌شده در دوره 6 ماهه منتهی به شهریورماه 1402 بیش از 2 میلیارد تومان بوده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل (1401)، 95 درصد کاهش یافته است. تصویر زیر صورت سود و زیان والبر برای 4 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای دوره 12 ماهه منتهی به اسفندماه 1402 را نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود والبر 1٬269 میلیارد تومان از درآمد عملیاتی خود در پایان سال مالی 1402 را به سود خالص تبدیل کند.

صورت سود و زیان در تحلیل والبر

سود نقدی (DPS) والبر

در حال حاضر سرمایه شرکت گروه سرمایه‌گذاری البرز مبلغ 1٬350 میلیارد تومان است. براساس تعداد سهام این شرکت، سود خالص والبر به ازای هر سهم در پایان سال مالی 1401 مبلغ 858 ریال محقق شده است. والبر مجمع عمومی عادی سالیانه خود را در تاریخ 1402/03/31 برگزار کرد. بر اساس تصمیمات اتخاذشده در این مجمع، والبر مبلغ 530 ریال سود نقدی به ازای هر سهم تقسیم کرد.

زمان‌بندی و نحوه پرداخت سود والبر برای سال مالی 1401 به شرح جدول زیر است.

سهامدارانزمان پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی دارای کد سجام1402/10/25از طریق سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شماره حساب معرفی‌شده در سامانه سجام
سهامداران حقیقی فاقد کد سجامبعد از تاریخ اعلام‌شدهمراجعه حضوری به شعب بانک پارسیان با ارائه کارت ملی
سهامداران حقوقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها1402/11/09از طریق سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شماره حساب معرفی‌شده در سامانه سجام، در غیر این‌صورت با درخواست کتبی به همراه اعلام شماره حساب

تحلیل بنیادی والبر

برای محاسبه ان ای وی و تحلیل والبر حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و 2٬799 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم برای والبر 8٬401 ریال است. نسبت قیمت به NAV شرکت (P/NAV) در تاریخ 1402/09/08 معادل 74٫5 درصد محاسبه شده است.

باتوجه به محاسبات انجام‌شده در این تحلیل EPS فوروارد والبر برای پایان سال مالی 1402 مبلغ 941 ریال برآورد می‌شود. نسبت P/E تحلیلی این سهم نیز 6٫7 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی والبر
  • در مقاله آموزش تحلیل بنیادی نحوه دسترسی به اطلاعات مالی شرکت‌ها و نحوه انجام تحلیل بنیادی آموزش داده شده است.

نمودار قیمتی والبر

چارت زیر روند قیمتی سهام شرکت گروه سرمایه‌گذاری البرز را نشان می‌دهد. قیمت سهام والبر بعد از ورود به کانال صعودی، در تاریخ 1399/04/16 به قله قیمتی با ارزش بازار 16٬195 میلیارد تومان رسید. سپس قیمت این سهم کاهش یافت و در حال حاضر در تاریخ 1402/09/08 در سایت TSE با قیمت 6٬070 ریال معامله می‌شود. ارزش بازار والبر در زمان نگارش این مقاله 8٬194 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی والبر

3/5 - (2 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا