مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی وکغدیر – شرکت بین‌المللی توسعه صنایع معادن غدیر

تحلیل وکغدیر به‌عنوان یک هلدینگ چند رشته‌ای در این مقاله انجام شده است. شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر به‌عنوان یکی از هلدینگ‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در حوزه تخصصی صنعت و معدن در سال 1390 تاسیس شد. این شرکت با سرمایه ثبتی 18٬500٬000 میلیون ریال در حوزه صنایع معدنی، معادن، پهنه‌های اکتشاف و صنایع غیر معدنی سرمایه‌گذاری کرده است. شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر در بورس اوراق بهادار با نماد وکغدیر شناخته می‌شود. در ادامه به تحلیل بنیادی وکغدیر از طریق ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی و غیربورسی این شرکت و همچنین محاسبه NAV و نسبت P/E تحلیلی سهام آن پرداخته شده است.

  • می‌توانید در مقاله تحلیل بنیادی چیست با تحلیل بنیادی و انواع رویکردهای آن بیشتر آشنا شوید.

موضوع فعالیت وکغدیر

سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع و معادن محور اصلی فعالیت این شرکت است که در فرآیند، هلدینگ نقش سرمایه‌گذار و مدیریت کلان پروژه‌ها را بر عهده داشته و امور اجرایی آن از طریق شرکت‌های گروه یا خارج از آن انجام می‌شود. کسب و کار وکغدیر حول معدن و صنایع معدنی شکل گرفته است. نمودار زیر میزان سرمایه‌گذاری شرکت در صنایع مختلف را نشان می‌دهد.

درصد مشارکت شرکت در صنایع مختلف

ترکیب سهامداران وکغدیر

سرمایه‌گذاری غدیر با مالکیت 84٫98 درصد سهامدار عمده شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر است. تصویر زیر سایر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل وکغدیر را به‌ همراه ارزش آن‌ها نشان می‌دهد.

سهامداران وکغدیر

سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در تحلیل بنیادی وکغدیر به‌صورت تلفیقی 90 درصد از سهام این نماد را در اختیار دارد. در سایت تحلیل بنیادی انیگما می‌توان تمام سهامداران وکغدیر را به‌ همراه زیرمجموعه‌هایشان که به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مدیریت آن‌ها را بر عهده دارند، مشاهده کرد.

سهامداران تلفیقی شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر

محاسبه و تحلیل NAV وکغدیر

در تحلیل بنیادی وکغدیر ، خالص ارزش دارایی‌ها (ان ای وی) آن محاسبه شده است. برای پیش‌بینی ارزش ذاتی این شرکت می‌بایست ارزش روز پورتفوی بورسی و غیربورسی آن محاسبه شود. محاسبه مازاد ارزش دارایی‌های غیربورسی به دلیل عدم وجود اطلاعات کافی، دشوار است؛ به همین دلیل برخی تحلیلگران آن را معادل بهای تمام شده در نظر می‌گیرند. در ادامه به محاسبه مازاد ارزش بورسی و غیربورسی وکغدیر پرداخته شده است.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل وکغدیر

مجموع مازاد ارزش پورتفوی بورسی شرکت در تاریخ 24 آبان‌ماه 1402، 48 هزار و 576 میلیارد تومان محاسبه شده است. تصویر زیر بخشی از سرمایه‌گذاری‌های بورسی این شرکت به همراه ارزش بازار آن‌ها را نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌شود، شرکت‌های سنگ آهن گهرزمین، آهن و فولاد غدیر ایرانیان و… در پورتفوی بورسی وکغدیر قرار دارند.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل وکغدیر

مازاد ارزش پرتفوی غیر بورسی در تحلیل بنیادی وکغدیر

شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر 64 درصد از سهام شرکت فولاد غدیر نی ریز و 10 درصد از سهام توسعه آهن و فولاد گل گهر را در اختیار دارد. مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی وکغدیر در زمان نگارش این مقاله 15٬307 میلیارد است.

مازاد ارزش پرتفوی غیر بورسی در تحلیل بنیادی وکغدیر

انیگما تنها مجموعه‌ای است که مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری را ارزش‌گذاری می‌کند که در ادامه به نمونه‌ای از نکات ارزش‌گذاری در تحلیل وکغدیر اشاره شده است.

  • شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر سالیانه 3 میلیون تن آهن اسفنجی تولید می‌کند که با فرض دلار 40 هزار تومان، بیلت 500 دلار و نسبت آهن اسفنجی به شمش 60 درصد در سال 1402 می‌تواند حدود 36‌٬000 میلیارد تومان فروش و 16٬000 میلیارد تومان سود خالص داشته باشد.

نکات تحلیل دیگر شرکت‌های پرتفوی غیربورسی وکغدیر و نحوه ارزش‌گذاری هریک از این شرکت‌ها در سایت انیگما وجود دارد. همچنین در مقاله پرتفوی غیربورسی شرکت های سرمایه گذاری نحوه ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی آموزش داده شده است.

سود هر سهم (EPS) وکغدیر

درآمد حاصل از دریافت سود نقدی زیرمجموعه‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری یکی از روش‌های کسب درآمد آن‌ها است. از این‌رو در این مقاله به بررسی سود نقدی پرتفوی بورسی و غیربورسی این نماد و همچنین پیش‌بینی EPS تحلیلی منتهی به سال مالی 1403 آن پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل وکغدیر

سود نقدی حاصل از پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی وکغدیر 5٬935 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود. مطابق تصویر زیر بیشترین سود نقدی شرکت در پایان سال مالی 1403 از شرکت سنگ آهن گهرزمین با 2٬749 میلیارد تومان خواهد بود. برآورد می‌شود شرکت فولاد آلیاژی ایران در پایان سال مالی منتهی به 1402/12/29، 90 درصد از سود خود را میان سهامداران تقسیم کند.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل وکغدیر

سود نقدی پرتفوی غیربورسی وکغدیر

شرکت بین‌المللی توسعه صنایع و معادن غدیر در پایان سال مالی منتهی به شهریورماه 1403 تنها از شرکت توسعه آهن و فولاد غدیر سود نقدی به مبلغ 342 میلیارد تومان دریافت خواهد کرد. همچنین سود هر سهم این شرکت مبلغ 947 ریال است.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی وکغدیر

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی وکغدیر

مجموع درآمدهای عملیاتی در تحلیل وکغدیر (شامل درآمد سود سهام و درآمد سود تضمین‌شده) در دوره 9 ماهه منتهی به خردادماه 1402 مبلغ 5٬318 میلیارد تومان بوده است. تصویر زیر صورت سود و زیان وکغدیر برای 4 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای دوره 12 ماهه منتهی به شهریورماه 1403 را نشان می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود وکغدیر 90 درصد از درآمدهای عملیاتی خود در پایان سال مالی 1403 (معادل 5٬896 میلیارد تومان) را به سود خالص تبدیل کند.

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی وکغدیر

نسبت‌های مالی وکغدیر

جدول زیر نسبت‌های مالی گذشته‌نگر وکغدیر را نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌شود، P/E ttm این شرکت در دوره 9 ماهه منتهی به 31 خردادماه 1402، 7٫8 واحد بوده است. در بخش کدال پلاس انیگما، نسبت P/B وکغدیر و همچنین حاشیه سود خالص و حاشیه سود ناخالص این سهم در دو دوره‌ مالی گذشته قابل مشاهده است.

نسبت‌های مالی وکغدیر

سود مجمع (DPS) در تحلیل وکغدیر

مجمع عمومی عادی سالیانه وکغدیر برای سال مالی 1401 در تاریخ 27 دی‌ماه 1402 برگزار شد. بر اساس تصمیمات اتخاذشده در این مجمع، شرکت از 2٬777 ریال سود خالصی که به ازای هر سهم در پایان سال مالی 1401 ساخته است، مبلغ 1٬710 ریال به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرده است.

سود وکغدیر ظرف مهلت قانونی از طریق سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شماره‌ حساب معرفی‌شده توسط سهامداران در سامانه سجام پرداخت می‌شود.

تحلیل بنیادی وکغدیر

برای محاسبه ان ای وی، حقوق صاحبان سهام آن متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و حدود 9 هزار و 116 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم وکغدیر 19٬021 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت به NAV شرکت (P/NAV) در تاریخ 1402/08/24 برابر با 71٫9 درصد است. همچنین EPS تحلیلی وکغدیر برای پایان سال مالی 1403 مبلغ 1٬537 ریال برآورد شده است.

تحلیل بنیادی وکغدیر

نمودار قیمتی و کغدیر

وکغدیر در تاریخ 23 اسفندماه 1401 برای اولین بار سهام خود را عرضه کرد. در ابتدا قیمت سهام این نماد وارد کانال صعودی شد و در تاریخ 1402/02/12 به بالاترین قیمت تاریخی خود 32٬060 ریال رسید. ارزش بازار وکغدیر در تاریخ مذکور 59٬311 میلیارد تومان بوده است. سپس قیمت سهام این نماد کمی کاهش یافت و در حال حاضر قیمت این سهم در تاریخ 1402/08/24 در سایت TSE مبلغ 13٬690 ریال است. ارزش بازار وکغدیر در زمان نگارش این مقاله 52٬521 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی سهام شرکت بین‌المللی توسعه ص.
5/5 - (1 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا