مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی وهامون – شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا

تحلیل وهامون به‌عنوان یکی از شرکت‌های فعال در صنعت سرمایه‌گذاری در این مطلب آورده شده است. شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا در سال 1384 به صورت سهامی عام تاسیس شد. این شرکت در بازار سهام و بازارهای موازی سرمایه‌گذاری می‌کند و اصلی‌ترین منابع درآمدی آن شامل فروش سرمایه‌گذاری‌ها و دریافت سود نقدی است. در این مقاله به تحلیل بنیادی وهامون از طریق محاسبه مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیر بورسی آن پرداخته شده است. همچنین برآورد EPS تحلیلی منتهی به سال مالی 1402 وهامون از دیگر اقدامات انجام‌شده در این مقاله است.

  • برای آشنایی بیشتر با مفاهیم تحلیل بنیادی و مزیت‌ها و معایب آن، مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

بررسی جایگاه وهامون در صنعت

همانطور که گفته شد شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا در بازار سرمایه ایران فعالیت می‌کند. خرید دارایی اعم از سهام و سایر اوراق بهادار از بین شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس و فرابورس محیط عملیاتی شرکت را تشکیل می‌دهد. شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا در سال 1393 با نماد وهامون مورد پذیرش سازمان بورس اوراق بهادار قرار گرفت. تصویر زیر سرمایه‌گذاری‌های وهامون را به‌صورت درصدی نشان می‌دهد.

درصد سرمایه‌گذاری‌های شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا

شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا در میان شرکت‌های رقیب از منظر سرمایه، ارزش بازار و درآمدهای عملیاتی در رتبه چهارم قرار دارد. همچنین سهم شرکت از کل صنعت سرمایه‌گذاری 0٫05 درصد بوده و یکی از نقاط قوت وهامون، سرمایه‌گذاری در صنایعی با رشد سود آوری در بلند مدت است.

سرمایه و ترکیب سهامداران وهامون

سرمایه وهامون منقسم به 5 میلیارد سهم یک هزار ریالی است. آخرین افزایش سرمایه شرکت در تاریخ 1401/07/12 از مبلغ 3٬000٬000 میلیون ریال به مبلغ 5٬000٬000 میلیون ریال از محل مطالبات و آورده نقدی بوده است.

مطابق تصویر زیر که نشان‌دهنده سهامداران بالای یک درصد در تحلیل وهامون است، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین با مالکیت 65٫77 درصد سهامدار عمده آن محسوب می‌شود.

سهامداران وهامون

در مرجع تحلیل بنیادی انیگما علاوه بر سهامداران عادی، امکان مشاهده سهامداران تلفیقی نیز وجود دارد. برای مثال، سازمان تامین اجتماعی در حالت تلفیقی به ‌واسطه زیرمجموعه‌های خود بیش از 70 درصد از سهام وهامون را در اختیار دارد.

سهامداران تلفیقی شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا

محاسبه و تحلیل NAV وهامون

برای تحلیل بنیادی با روش ارزش‌گذاری مبتنی بر دارایی‌ها، ارزش ذاتی یک سهم از طریق محاسبه خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) برآورد می‌شود. شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ دو نوع دارایی بورسی (پورتفوی بورسی) و غیربورسی (پورتفوی غیربورسی) دارند. در ادامه تحلیل بنیادی وهامون، محاسبه ارزش خالص دارایی‌های (NAV) این شرکت، پرتفوی بورسی و غیربورسی و همچنین حقوق صاحبان سهام آن انجام شده است.

ارز‌ش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل وهامون

مازاد ارزش پرتفوی بورسی وهامون در زمان نگارش این مقاله (تاریخ 1402/09/14) مبلغ 419 میلیارد تومان است. تصویر زیر شرکت‌های زیرمجموعه پرتفوی بورسی وهامون را نشان می‌دهد.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل وهامون

مازاد پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وهامون

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا صفر در نظر گرفته شده است. با توجه به اطلاعات و صورت‌های مالی منتشرشده در سامانه کدال، مجموع زیرمجموعه‌های پرتفوی غیربورسی این شرکت بیش از 10 میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است.

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وهامون

سود هر سهم (EPS) شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا

بر اساس آنچه در بخش‌های قبل گفته شد، اصلی‌ترین منابع درآمدی وهامون شامل فروش سرمایه‌گذاری‌ها و دریافت سود نقدی است. در ادامه این مطلب به بررسی دقیق سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه پرتفوی بورسی و غیربورسی این نماد پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی وهامون

مطابق تصویر زیر سود هر سهم شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان در سال مالی منتهی به 1402/06/31 مبلغ 6٬807 ریال برآورد شده است. در صورتی که این شرکت 90 درصد از سود خود را تقسیم کند، سهم وهامون از سود نقدی شرکت مبلغ 12 میلیارد تومان خواهد شد. به طور کلی نیز مجموع سود نقدی سهم وهامون از زیرمجموعه‌های بورسی خود بیش از 143 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل وهامون

سود نقدی پرتفوی غیربورسی در تحلیل وهامون

تصویر زیر سود نقدی حاصل از پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وهامون را نشان می‌دهد. سود هر سهم (EPS) کارگزاری بیمه تامین آینده مبلغ 29٬207٬400 ریال تخمین زده شده است.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی وهامون

صورت سود و زیان شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا

تصویر زیر جزئیات صورت سود و زیان وهامون را برای 4 دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن برای سال مالی 1402 نشان می‌دهد. مجموع درآمدهای عملیاتی وهامون در دوره 6 ماهه منتهی به 1402/06/31 بیش از 303 میلیارد تومان بوده است. با کسر هزینه‌های فروش، اداری و عمومی و…، سود خالص شرکت در این دوره 295 میلیارد تومان است. پیش‌بینی می‌شود سود خالص در تحلیل وهامون تا پایان سال مالی 1402 به بیش از 376 میلیارد تومان برسد.

صورت سود و زیان شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا

سود مجمع (DPS) وهامون

مجمع عمومی عادی سالیانه وهامون منتهی به سال مالی 1401 در تاریخ 31 تیرماه 1402 برگزار شد. بر اساس تصمیمات صورت‌گرفته در این مجمع، شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا از 688 ریال سود خالصی که در پایان سال مالی 1401 به ازای هر سهم محقق کرده است، مبلغ 650 ریال را به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرد.

نحوه پرداخت سود وهامون مطابق جدول زمان‌بندی زیر اعلام شد.

گروه سهامدارانتاریخ پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی، حقوقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های دارای کد سجام1402/07/02واریز به حساب فعال‌شده در سامانه سجام، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه
سهامداران حقوقی دارای کد سجام1402/08/29واریز به حساب فعال‌شده در سامانه سجام، توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه
سهامدارام حقیقی فاقد کد سجاماز 1402/08/15 الی 1402/08/29مراجعه به شعب بانک پارسیان
سهامداران حقوقی فاقد کد سجام1402/08/29از طریق مکاتبه با شرکت و اعلام شماره حساب

تحلیل بنیادی وهامون

در تحلیل وهامون ، حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و بیش از 935 میلیارد تومان محاسبه شده است. ان ای وی هر سهم وهامون از طریق تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، 2٬722 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت سهم در سایت TSE (2٬910 ریال) به ان ای وی شرکت (P/NAV) در تاریخ 1402/09/14 حدود 109٫5 درصد است. همچنین در این تحلیل EPS تحلیلی وهامون 754 ریال برآورد شده است.

تحلیل بنیادی وهامون
  • در مقاله آموزش تحلیل بنیادی نحوه دسترسی به اطلاعات مالی شرکت‌ها و نحوه انجام تحلیل بنیادی آموزش داده شده است.

روند معاملاتی سهام وهامون

عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه‌گذاری هامون صبا در تاریخ 6 مردادماه 1400 بود. با عرضه این سهام قیمت آن نیز افزایش یافت و اولین بار در تاریخ 1400/06/13 به بالاترین مقدار تاریخی خود رسید. سپس قیمت سهام وهامون کاهش یافت ولی مجدد روند صعودی سهام وهامون از اواخر سال 1401 آغاز شد. وهامون در تاریخ 1402/02/12 به قله قیمتی 4٬121 ریال با ارزش بازار 2 هزار میلیارد تومان رسید. در حال حاضر قیمت این سهام افت کرده و ارزش بازار آن 1٬460 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی وهامون
2.7/5 - (3 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا