مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی واعتبار «شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران»

شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران در تاریخ 1349/04/14 تحت نام شرکت دوچرخه و موتورسیکلت سازی ایران تاسیس شد. این شرکت به استناد مصوبه مجمع عمومی صاحبان سهام مورخ 1385/05/15 به شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران تغییر نام یافت. شرکت مذکور عمدتا در واحدهای صندوق‌ سرمایه‌گذاری و سایر شرکت‌های بورسی و فرابورسی سرمایه‌گذاری می‌کند و تمرکز فعالیت خود را معطوف به این حوزه‌ها کرده است. در این مقاله به بررسی جایگاه شرکت در صنعت، تحلیل بنیادی واعتبار و محاسبه NAV و EPS تحلیلی از طریق ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی و غیربورسی آن پرداخته شده است.

  • برای آشنایی بیشتر با تحلیل بنیادی و نحوه ارزش‌گذاری سهام شرکت‌ها مطالعه مقاله تحلیل بنیادی پیشنهاد می‌شود.

ماهیت شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران

شرکت سرمایه‌گذاری ایران با توجه به موضوع فعالیت خود امکان سرمایه‌گذاری در سهام منتشرشده در بورس اوراق بهادار، اوراق مشارکت منتشرشده در فرابورس ایران، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF)، اوراق بهادار خارج از بورس و فلزات گران‌بها، گواهی‌های سپرده نزد بانک‌ها، دارایی‌های فیزیکی ازجمله ساختمان و املاک، پروژه‌های ساختمانی و واحدهای تولیدی را دارا است. در تصویر زیر میزان سرمایه‌گذاری واعتبار در صنایع مختلف قابل مشاهده است.

میزان سرمایه‌گذاری واعتبار به تفکیک صنعت

صنعت سرمایه‌گذاری با ارزش روز 5٬455٬357 میلیارد ریالی در تاریخ 30 دی ماه 1402، حدود 6 درصد از ارزش روز کل بورس و فرابورس را به خود اختصاص داده است. شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران با ارزش روز 10٬062 میلیارد ریال رتبه 63 را از منظر ارزش روز در بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارد.

سرمایه و ترکیب سهامداران در تحلیل بنیادی واعتبار

سرمایه شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران در بدو تاسیس مبلغ 227٫5 میلیون ریال بود که طی چندین مرحله به مبلغ 1٬800٬000 میلیون ریال در تاریخ 1400/11/02 افزایش یافت. همچنین مجمع عمومی فوق‌العاده در خصوص افزایش سرمایه از مبلغ 1٬800٬000 میلیون ریال به 3٬500٬000 میلیون ریال در تاریخ 1402/10/20 پذیرفته شد و مورخ 29 بهمن ماه 1402 نزد مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید.

بیشترین درصد از سهام‌ شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران در اختیار شرکت‌های سرمایه‌گذاری پایا تدبیر پارسا و گروه سرمایه‌‌گذاری توسعه صنعتی ایران است. در ادامه تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد واعتبار را به همراه درصد و ارزش آن‌ها نشان می‌دهد.

سهامداران واعتبار

در حالت تلفیقی هر شرکت مادر با زیرمجموعه‌های خود نشان داده می‌شود. صندوق بازنشستگی کشوری به صورت غیر مستقیم مالکیت 59٫34 درصد از سهام واعتبار را برعهده دارد. با مراجعه به سایت تحلیل بنیادی انیگما سایر سهامداران تلفیقی این شرکت و شرکت‌های فعال در بازار سرمایه قابل مشاهده هستند.

سهامداران تلفیقی شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران

محاسبه و تحلیل NAV واعتبار

برای تحلیل بنیادی واعتبار و محاسبه خالص ارزش دارایی‌های (NAV) این شرکت، پورتفوی بورسی و غیربورسی آن مورد بررسی قرار گرفته است. در این تحلیل برای افزایش دقت در محاسبه ان ای وی علاوه بر ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی، ارزش روز دارایی‌های غیربورسی نیز محاسبه شده است.

مازاد ارزش روز پرتفوی بورسی در تحلیل واعتبار

مازاد ارزش پرتفوی بورسی واعتبار در 16 اردیبهشت ماه 1402 مبلغ 33 ملیارد تومان محاسبه شده است. در ادامه بخشی از پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران قابل مشاهده است.

مازاد ارزش روز پرتفوی بورسی در تحلیل واعتبار

ارزش‌گذاری پرتفوی غیر بورسی واعتبار

مطابق تصویر زیر 49 درصد از سهام شرکت نماد اندیش آرین در تملک شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران است. ارزش روز دارایی‌های غیربورسی شرکت در زمان نگارش این مقاله بیش از 19 میلیارد ریال محاسبه شده است.

ارزش روز پرتفوی غیربورسی واعتبار

سود هر سهم (EPS) واعتبار

سود حاصل از دارایی‌های بورسی و غیربورسی شرکت‌های سرمایه‌گذاری یکی دیگر از روش‌های کسب سود این شرکت‌ها محسوب می‌شوند. در ادامه سود نقدی هر یک از شرکت‌های زیرمجموعه غیربورسی این شرکت و سود سهم واعتبار از این سودها آمده است. همچنین از این طریق می‌توان درآمد سود سهام و در نهایت سود خالص در تحلیل واعتبار را پیش‌بینی کرد.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی واعتبار

سود هر سهم شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سال مالی 1402، 973 ریال پیش‌بینی می‌شود. در صورتی که این شرکت 59 درصد از این سود را میان سهامداران خود تقسیم شود، سهم واعتبار از این سود نقدی 3 میلیارد و 352 میلیون تومان خواهد شد. به‌صورت کلی پیش‌بینی می‌شود سود سهم واعتبار از تمام زیرمجموعه‌های بورسی خود به بیش از 32 میلیارد تومان برسد.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی واعتبار

شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران در پایان سال مالی 1403 از زیرمجموعه‌های غیربورسی خود سود نقدی دریافت نخواهد کرد.


صورت سود و زیان در تحلیل واعتبار

جزئیات صورت سود زیان واعتبار برای 4 دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن برای دوره 12 ماهه منتهی به تیرماه 1403 مطابق تصویر زیر است. درآمدهای عملیاتی واعتبار متشکل از درآمد سود سهام و سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها در دوره 3 ماهه نخست سال مالی 1403 نزدیک 17 میلیارد تومان شده است. این مبلغ در مقایسه با مدت مشابه سال مالی 1402 حدود 33 درصد افزایش یافته است. همچنین در این دوره سود خالص محقق‌شده در تحلیل بنیادی واعتبار بیش از 14 میلیارد تومان محاسبه شده است.

پیش‌بینی می‌شود شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران در پایان دوره 12 ماهه منتهی به 1403/04/31 مبلغ 38 میلیارد و 643 میلیون تومان سود خالص بسازد.

صورت سود و زیان در تحلیل واعتبار

سود مجمع واعتبار

شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران در دوره 12 ماهه منتهی به تیرماه 1402 به ازای هر سهم مبلغ 1٬283 ریال سود خالص ساخته است. با توجه به تصمیمات اتخاذشده در مجمع عمومی عادی سالیانه واعتبار که مورخ 1402/07/10 برگزار شد، سود نقدی هر سهم 300 ریال تعیین شده است.

برنامه زمان‌بندی پرداخت سود واعتبار به شرح جدول زیر بود:

سهامدارانتاریخ پرداختنحوه پرداخت
سهامداران حقیقی، حقوقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های دارای کد سجام1402/09/01واریز به حساب اعلام‌شده از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه
سهامداران حقیقی، حقوقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های فاقد کد سجام1402/10/13با اعلام شماره حساب از طریق اداره امور سهام

تحلیل بنیادی واعتبار

برای محاسبه ان ای وی و تحلیل واعتبار حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و مبلغ 441 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم برای این نماد 1٬358 ریال است. نسبت قیمت به NAV شرکت (P/NAV) در تاریخ 1403/02/16 معادل 333 درصد محاسبه شده است.

با توجه به محاسبات انجام‌شده در این تحلیل EPS تحلیلی واعتبار برای پایان سال مالی 1403 مبلغ 110 ریال برآورد می‌شود. نسبت P/E تحلیلی این سهم نیز 41٫1 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی واعتبار

روند قیمتی سهام واعتبار

با توجه به تصویر زیر که نشان‌دهنده روند قیمتی سهام واعتبار از سال 1399 تاکنون است، قیمت سهام این شرکت از نیمه دوم اسفندماه 1402 روند صعودی خود را آغاز کرد. قیمت سهام واعتبار در تاریخ نهم اردیبهشت ماه 1403 به بالاترین قیمت تاریخی خود (5٬021 ریال) با ارزش بازار 1٬757 میلیارد تومان رسید. هم‌‌اکنون در تاریخ 1403/02/16 قیمت این سهم در سایت TSE مبلغ 4٬598 ریال و ارزش بازار آن 1٬609 میلیارد تومان است.

روند قیمتی سهام واعتبار
امتیاز خود را ثبت کنید

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا