مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی وبوعلی – شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی

تحلیل وبوعلی به‌عنوان یک هلدینگ سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه کشور در این مقاله انجام شده است. شرکت خدمات سرویس بوعلی در تاریخ 1362/10/24 تاسیس شد. این شرکت در سال 1380 به نام شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی تغییر یافت و در سال 1382 با نماد وبوعلی سهام خود را عرضه کرد. شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی در صنعت سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کند. بازار اصلی فعالیت شرکت بازار بورس اوراق بهادار و بازار فرابورس است. در ادامه به بررسی جایگاه این شرکت در صنعت، تحلیل بنیادی وبوعلی و محاسبه NAV و EPS تحلیلی از طریق بررسی پرتفوی بورسی و پرتفوی غیربورسی این شرکت پرداخته شده است.

مروری بر بازار بورس اوراق بهادار تهران در سال 1401

بازار سرمایه در یکسال منتهی به پایان بهمن‌ماه 1401 در مجموع بازدهی قابل قبولی به ثبت نرساند و کمترین بازده را نسبت به سایر بازارهای موازی در این دوره کسب کرد. رشد بازار در دوره سه ماهه منتهی به اردیبهشت 1401 عمدتا به دلیل افت قابل توجه قیمت سهام در دوره 3 ماهه منتهی به بهمن‌ماه 1400، افزایش شدید نرخ کامودیتی‌ها به دلیل شروع جنگ اکراین و روسیه و همچنین حذف تخصیص دلار 4٬200 تومانی به کالاهای اساسی بود. سپس از ابتدای خرداد تا هفته اول آبان‌ماه شاخص‌های بازار سرمایه روند نزولی شدید را تجربه کرد که منجر به ثبت بازدهی منفی 3 درصدی از ابتدای اسفند تا هشتم آبان‌ماه شد. در ادامه همزمان با رشد روزانه نرخ دلار در بازار آزاد و کاهش اعتراضات اجتماعی، روند قیمتی سهام و شاخص‌های بازار سرمایه وضعیت بهتری را تجربه کرد.

در ماه‌های پایانی سال انتشار اخبار و قوانین به‌عنوان نیروهای محرک منجر به رشد بازار شدند. مجموع عوامل فوق منجر به رشد 19،6 درصدی شاخث کل و 46٫6 درصدی شاخص هم‌وزن در یکسال منتهی به پایان بهمن‌ماه 1401 شد. تصویر زیر روند حرکتی شاخص کل در سال مالی منتهی به 30 بهمن‌ماه 1401 را نشان می‌دهد.

روند حرکتی شاخص کل در سال مالی منتهی به 30 بهمن 1401

جایگاه وبوعلی در صنعت

شرکت‌های فعال در صنعت سرمایه‌گذاری در ابعادهای مختلف و در دامنه وسیعی از صنایع کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند که می‌توان آن‌ها را از دیدگاه‌های متفاوتی رتبه‌بندی کرد. یکی از بارزترین آن‌ها ارزش بازار این شرکت‌ها است. ارزش بازار شرکت‌های سرمایه‌گذاری از ابتدای اسفندماه 1401 تا پایان مردادماه 1402 بیش از 25 درصد افزایش داشته و از مبلغ 708٬108 به 884٬892 میلیارد ریال رسیده است. ارزش بازار شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی در این بازه زمانی بیش از 33 درصد افزایش را تجربه کرده و از مبلغ 14٬298 میلیارد ریال به 19٬086 میلیارد ریال افزایش یافته است.

نمودار زیر بازدهی شاخص صنعت سرمایه‌گذاری را در مقایسه با بازدهی سهام این نماد در تحلیل وبوعلی تا پایان دوره 6 ماهه منتهی به 1402/05/31 نشان می‌دهد.

بازدهی شاخص صنعت سرمایه‌گذاری در مقایسه با بازدهی سهام وبوعلی در دوره 6 ماهه منتهی به 1402/05/31

سرمایه و ترکیب سهامداران وبوعلی

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 5 میلیون ریال بوده که طی چندین مرحله به میزان 6٬000٬000 میلیون ریال طبق مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام در تاریخ 1401/07/29 از محل سود انباشته افزایش یافته است.

بانک دی با در اختیار داشتن 37٫86 درصد از سهام این شرکت مهم‌ترین سهامدار در تحلیل بنیادی وبوعلی است. همچنین گروه مالی و اقتصادی دی با 17٫62 درصد مالکیت در جایگاه دوم سهامداران وبوعلی قرار دارد. تصویر زیر سایر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل وبوعلی را نشان می‌دهد.

سهامداران وبوعلی

در محصول سهامداران سامانه تحلیل بنیادی انیگما تمام سهامداران بالای یک درصد و حقوقی‌های زیر یک درصد که در کدال گزارش شده‌ است، به‌صورت عادی و تلفیقی قابل مشاهده هستند. در حالت تلفیقی هر شرکت با شرکت مادر خود نمایش داده می‌شود. برای مثال بنیاد شهید به‌واسطه زیرمجموعه‌های خود و به‌صورت تلفیقی بیش از 73 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد.

سهامداران تلفیقی شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی

محاسبه و تحلیل NAV وبوعلی

برای تحلیل بنیادی با روش ارزش‌گذاری مبتنی بر دارایی‌ها، ارزش ذاتی یک سهم از طریق محاسبه خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) برآورد می‌شود. شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ دو نوع دارایی بورسی (پورتفوی بورسی) و غیربورسی (پورتفوی غیربورسی) دارند. در ادامه تحلیل بنیادی وبوعلی و محاسبه ارزش خالص دارایی‌های (NAV) این شرکت، پرتفوی بورسی و غیربورسی و همچنین حقوق صاحبان سهام آن مورد بررسی قرار گرفته است.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل وبوعلی

مازاد ارزش پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی در تاریخ 28 آبان‌ماه 1402 معادل 968 میلیارد تومان است. تصویر زیر شرکت‌های زیرمجموعه وبوعلی را به‌همراه ارزش بازار و سود (زیان) آن‌ها نشان می‌دهد.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل وبوعلی

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وبوعلی

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی صفر در نظر گرفته شده است. با توجه به اطلاعات و صورت‌های مالی منتشرشده در سامانه کدال، سهامی اهرمی کاریزما در زمان نگارش این مقاله بیش از 19 میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است.

مازاد ارزش پرتفوی غیر بورسی در تحلیل بنیادی وبوعلی

سود هر سهم (EPS) شرکت سرمایه‌گذاری وبوعلی

شرکت‌های سرمایه‌گذاری از محل‌های مختلفی موفق به کسب سود می‌شوند. یکی از این منابع مهم دریافت سود نقدی از زیرمجموعه‌های آن‌ها است. بنابراین در ادامه برای پیش‌بینی دقیق سود در تحلیل وبوعلی به بررسی سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه آن پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی وبوعلی

باتوجه به تصویر زیر سود نقدی حاصل از پرتفوی بورسی وبوعلی بیش از 185 میلیارد تومان برآورد می‌شود که عمده آن نیز حاصل از سود هر سهم شرکت فولاد مبارکه است.

سود نقدی پرتفوی بورسی وبوعلی

شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی از زیرمجموعه‌های غیربورسی خود در پایان سال مالی 1402 مبلغ 132 میلیون ریال سود نقدی دریافت خواهد کرد.


صورت سود و زیان در تحلیل وبوعلی

تصویر زیر جزئیات صورت سود و زیان وبوعلی برای 4 دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن برای سال مالی 1402 را نشان می‌دهد. طبق این تصویر مجموع درآمدهای عملیاتی در دوره 6 ماهه منتهی به 31 مردادماه 1402 بیش از 318 میلیارد تومان بوده است. با کسر هزینه‌های فروش، اداری و عمومی و…، سود خالص شرکت در این دوره 308 میلیارد تومان است. پیش‌بینی می‌شود سود خالص وبوعلی در پایان سال مالی 1402 به مبلغ 378 میلیارد تومان برسد.

صورت سود و زیان در تحلیل وبوعلی

نسبت‌های مالی شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی

جدول زیر نسبت‌های مالی گذشته‌نگر در تحلیل بنیادی وبوعلی را نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌شود، P/E ttm این شرکت در دوره 6 ماهه منتهی به 31 مردادماه 1402، 5 واحد بوده است. در بخش کدال پلاس انیگما، نسبت P/B در تحلیل وبوعلی، حاشیه سود خالص و حاشیه سود ناخالص این سهم در دوره‌های مالی گذشته قابل مشاهده است. مطابق جدول زیر حاشیه سود وبوعلی در دوره 12 ماهه منتهی به 30 بهمن‌ماه 1401 برابر با 96 درصد بوده است.

نسبت‌های مالی شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی

سود مجمع (DPS) وبوعلی

مجمع عمومی عادی سالیانه وبوعلی برای سال مالی منتهی به 1401/11/30 در تاریخ 29 خرداماه 1402 برگزار شد. در این مجمع سود تقسیمی به ازای هر سهم 300 ریال تصویب شد. باتوجه به اینکه سود وبوعلی در این سال مالی معادل 740 ریال بوده، شرکت حدود 40 درصد از سود به دست آمده را میان سهامداران تقسیم کرده است. طبق اطلاعیه منتشرشده در سامانه کدال زمانبندی پرداخت سود در تحلیل وبوعلی مطابق جدول زیر است:

سهامداراننحوه پرداخت
سهامداران حقیقی، حقوقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای کد سجاماز طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب بانکی معرفی‌شده در سامانه سجام در تاریخ 1402/06/29
سهامداران حقیقی، حقوقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری فاقد کد سجامواریز به حساب معرفی‌شده به واحد امور سهام شرکت از تاریخ 1402/07/15

تحلیل بنیادی وبوعلی

برای محاسبه ان ای وی و تحلیل وبوعلی حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و هزار و 300 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم برای وبوعلی 2٬527 ریال است. نسبت قیمت به NAV شرکت (P/NAV) در تاریخ 1402/08/28 معادل 88٫5 درصد محاسبه شده است.

باتوجه به محاسبات انجام‌شده در این تحلیل EPS تحلیلی وبوعلی برای پایان سال مالی 1402 مبلغ 421 ریال برآورد می‌شود. نسبت P/E تحلیلی این سهم نیز 5٫3 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی وبوعلی
  • در مقاله آموزش تحلیل بنیادی نحوه دسترسی به اطلاعات مالی شرکت‌ها و نحوه انجام تحلیل بنیادی آموزش داده شده است.

نمودار قیمتی وبوعلی

چارت زیر روند قیمتی سهام شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی را از سال 1399 تا به امروز نشان می‌دهد. قیمت سهام وبوعلی بعد از ورود به کانال صعودی، در تاریخ 1399/05/15 به بالاترین قیمت با ارزش بازار 4٬211 میلیارد تومان رسید. سپس قیمت این سهم کاهش یافت و در حال حاضر در تاریخ 1402/08/28 در سایت TSE با قیمت 2٬214 ریال معامله می‌شود. ارزش بازار وبوعلی در زمان نگارش این مقاله بیش از 1٬992 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی وبوعلی
5/5 - (2 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا