تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی میدکو – شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه

تحلیل میدکو از طریق برآورد ارزش روز دارایی‌های بورسی و غیربورسی آن در این مقاله انجام شده است. شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با تکیه بر دانش، تخصص و پشتوانه بانکی، معدنی و با بهره‌مندی از کارآمدترین اشخاص حقیقی و حقوقی در سال 1386 با سرمایه اولیه هزار میلیارد ریال تاسیس شد. این شرکت با نماد میدکو در بازار سرمایه شناخته می‌شود. در ادامه به بررسی عملکرد شرکت و تحلیل بنیادی میدکو از طریق محاسبه ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) و محاسبه EPS تحلیلی منتهی به سال مالی 1402 این نماد پرداخته شده است.

  • در مقاله تحلیل بنیادی چیست می‌توانید نحوه تحلیل بنیادی شرکت‌ها و رویکردهای مختلف آن را مطالعه کنید.

جایگاه میدکو در صنعت

فعالیت اصلی شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر است. میدکو عمدتا در سهام شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کند که در زمینه تحقیقات زمین‌شناسی متالوژی، استخراج و بهره‌برداری از معادن، تولید و فرآوری مواد معدنی فعال هستند. موضوع فعالیت شرکت‌های فرعی آن به‌صورت کلی در حوزه مشاوره، طراحی، نظارت و اجرای هرگونه عملیات ساختمانی، تاسیساتی و ایجاد کارخانجات آهن و فولادسازی و تولید کنستانتره، آهن اسفنجی، فولاد، کک و کاتد مس است.

میدکو رتبه سوم بزرگ‌ترین واحدهای تولیدکننده کنسانتره آهن در ایران با سهم 12٫1 درصدی از کل ظرفیت تولید کنسانتره سنگ آهن کشور را در اختیار دارد. همچنین این شرکت با سهم 11٫1 درصدی از واحدهای تولیدکننده گندله سنگ آهن از کل ظرفیت گندله سنگ آهن کشور در رتبه دوم قرار دارد.

سهامداران میدکو

اصلی‌ترین سهامدار نماد میدکو، شرکت مبنای خاورمیانه (14٫30 درصد سهام) است. شرکت مبنای خاورمیانه با هدف سرمایه‌گذاری و مشارکت در انواع طرح‌های صنعتی مربوط به صنایع معدنی و فلزی تاسیس شده است.

شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان مجد با در اختیار داشتن 10٫56 درصد، در جایگاه دوم سهامداران میدکو قرار دارد. در تصویر زیر، لیست سهامداران بالای یک درصد شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، تعداد سهام و درصد مالکیت هر یک از این نماد در تحلیل میدکو نمایش داده شده است.

سهامداران در تحلیل میدکو

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود، در حالت تلفیقی، بانک پاسارگاد به‌همراه زیرمجموعه‌های خود حدود 57٫66 درصد از سهام میدکو را در اختیار دارد. در سامانه تحلیل بنیادی انیگما می‌توانید تمام سهامداران میدکو را به‌همراه زیرمجموعه‌هایشان به‌صورت عادی و تلفیقی مشاهده کنید.

سهامداران تلفیقی شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه

تحلیل و محاسبه NAV میدکو

در تحلیل بنیادی میدکو برای محاسبه ارزش واقعی شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، ارزش خالص دارایی‌های آن (ان ای وی) برآورد شده است. برای محاسبه NAV شرکت، تمام دارایی‌های بورسی و غیربورسی آن بررسی و ارزش‌گذاری شده است. برخی تحلیلگران بنیادی ارزش پورتفوی غیربورسی شرکت‌های سرمایه‌گذاری را به‌دلیل سختی محاسبه آن، معادل بهای‌ تمام‌شده در نظر می‌گیرند؛ در صورتی‌که در برخی از شرکت‌ها مانند میدکو مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی تاثیر زیادی در محاسبه ارزش ذاتی آن دارد. زیرا در حال حاضر، شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، دارایی بورسی ندارد و مازاد ارزش بورسی میدکو، صفر در نظر گرفته شده است.

در سایت انیگما مازاد ارزش پورتفوی غیربورسی تمامی شرکت‌‌های سرمایه‌گذاری محاسبه شده است. همچنین می‌توانید در مقاله محاسبه NAV مراحل تحلیل بنیادی شرکت‌های سرمایه‌گذاری را آموزش ببینید.

ارزش‌گذاری دارایی‌های غیربورسی در تحلیل میدکو

بخشی از مهم‌ترین‌ شرکت‌های پرتفوی غیربورسی میدکو باتوجه به آخرین اطلاعات منتشرشده تا 18 مهرماه 1402 مطابق تصویر زیر هستند. همان‌طور که مشاهده می‌شود، سهم عمده شرکت‌های‌ بابک مس ایرانیان، فولاد سیرجان ایرانیان، فولاد زرند ایرانیان و… متعلق به میدکو هستند.

ارزش‌گذاری دارایی‌های غیربورسی در تحلیل میدکو

طبق تحلیل تیم انیگما، مازاد ارزش غیربورسی این شرکت 50 هزار و 232 میلیارد تومان محاسبه شده است. در ادامه به برخی از نکات تحلیل بنیادی میدکو در ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی آن اشاره شده است.

  • شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه مالک یک طرح 500 هزار تنی کنسانتره زغال‌سنگ است. پیش‌بینی می‌شود این شرکت سالیانه 2,850 میلیارد تومان فروش داشته باشد.
  • شرکت فولاد بوتیای ایرانیان دارای ظرفیت عملی 1٫8 میلیون تن گندله است. این شرکت در سال 1402 می‌تواند با فرض بیلت 500 دلار، درصد گندله به بیلت 21 درصد و دلار 40٬000 تومان، حدود 7٬500 میلیارد تومان فروش داشته باشد.

برای مشاهده دیگر نکات ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی میدکو و تغییر مفروضات مورد نظر خود، به تحلیل میدکو در سایت انیگما مراجعه کنید.

سود هر سهم (EPS) میدکو

یکی دیگر از روش‌های کسب سود در شرکت‌های سرمایه‌گذاری، دریافت سود نقدی حاصل از پرتفوی بورسی و غیربورسی این شرکت است. بنابراین برای ارزش‌گذاری دقیق سهام میدکو، سود نقدی پرتفوی غیربورسی این شرکت مورد بررسی قرار گرفته است.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی میدکو

مطابق تصویر زیر پیش‌بینی می‌شود شرکت فولاد سیرجان 588 ریال و شرکت فولاد بوتیای ایران 84 ریال سود به ازای هر سهم در پایان سال مالی خود بسازند. باتوجه به درصد تقسیم سود زیرمجموعه‌های پرتفوی غیربورسی، مجموع سود سهم شرکت در پایان سال مالی 1402 مبلغ 4٬514 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه

صورت سود و زیان در تحلیل میدکو

برای برآورد سود در تحلیل بنیادی میدکو، صورت سود و زیان آن تا پایان سال مالی 1402 بررسی شده است. پیش‌بینی می‌شود درآمدهای عملیاتی میدکو در دوره 12 ماهه منتهی به اسفندماه 1402 متشکل از درآمد سود سهام و سود تضمین‌شده، بیش از 4 هزار و 500 میلیارد تومان باشد. با کسر هزینه‌ها سود خالص این شرکت در دوره مذکور 4٬323 میلیارد تومان آورد می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل میدکو

نسبت‌های مالی میدکو

طبق جدول زیر نسبت P/E ttm میدکو در دوره 12 ماهه منتهی به 1401/12/29 برابر با 30٫1 است. همان‌طور که در تحلیل میدکو مشاهده می‌شود، نسبت قیمت بر فروش میدکو (P/S ttm) در دوره 3 ماهه منتهی به 31 خردادماه 1402، 39٫4 واحد محاسبه شده است. در جدول زیر سایر نسبت‌های مالی مانند P/B و حاشیه سود خالص و ناخالص برای دوره‌های مالی گذشته قابل مشاهده هستند.

در بخش کدال پلاس سایت انیگما، امکان مقایسه شرکت‌ها و صنایع بر اساس نسبت‌های مالی و پارامترهای مختلف از طریق فیلترنویسی وجود دارد.

نسبت‌های مالی شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه

سود مجمع (DPS) میدکو

مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به سال مالی 1401 میدکو در تاریخ 1402/03/10 برگزار شد. بر اساس صورت سود و زیان منتشرشده شرکت، سود هر سهم میدکو در دوره 12 ماهه منتهی به 29 اسفندماه 1401، 337 ریال بوده است. در جدول زیر روند تقسیم سود نقدی این سهم برای 3 سال مالی متوالی آورده شده است.

سال مالی منتهی به DPS (ریال) EPS (ریال) درصد تقسیم سود
1401/12/29 337 300 ٪89
1400/12/29 686 670 ٪97
1399/12/30 384 328 ٪85

سود میدکو در تاریخ 1402/07/30 برای تمامی سهامداران حقیقی و حقوقی از طریق سامانه سجام پرداخت خواهد شد.

تحلیل بنیادی میدکو

برای تحلیل میدکو ، حقوق صاحبان سهام آن متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل شده است. طبق این تحلیل، ان ای وی میدکو 65 هزار و 371 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش دارایی‌های بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت NAV هر سهم برای میدکو 3٬269 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت به ان ای وی میدکو (P/NAV) در تاریخ 1402/07/18 حدود 257٫6 درصد محاسبه شده است. همچنین در این مقاله ای پی اس تحلیلی شرکت برای سال مالی 1402 مبلغ 216 ریال برآورد شده است.

تحلیل بنیادی میدکو

نمودار قیمتی میدکو

چارت زیر روند معاملاتی سهام میدکو را نشان می‌دهد. این شرکت بعد از ورود به کانال صعودی قیمت، در تاریخ 1400/06/22 به بالاترین قیمت تاریخی خود یعنی 15٬073 ریال رسید. سپس قیمت میدکو در یک بازه طولانی مدت تا تاریخ 1401/03/23 حول مقداری ثابت در نوسان بود. در حال حاضر باتوجه به ریزش این سهم، قیمت میدکو در سایت TSE در زمان نگارش این مقاله 8٬420 ریال با ارزش بازار 167٫6 همت است.

نمودار قیمت میدکو

سوالات متداول

مهم‌ترین سهامداران میدکو چه کسانی هستند؟

شرکت مبنای خاورمیانه با 14٫30 درصد در جایگاه اول و شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان با 10٫56 درصد در جایگاه دوم سهامداران میدکو قرار دارند.

نسبت P/E فوروارد در تحلیل میدکو چقدر است؟

باتوجه به قیمت روز سهم در تاریخ 1402/07/18 نسبت پی بر ای میدکو 39 واحد محاسبه شده است.

ان ای وی هر سهم میدکو چقدر است؟

NAV میدکو در زمان نگارش این مقاله به ازای هر سهم، 3٬269 ریال محاسبه شده است.

3.7/5 - (7 رای)
۲ دیدگاه
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا