مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل وآوا – شرکت سرمایه‌گذاری آوا نوین

در این مقاله تحلیل وآوا با استناد بر اطلاعات منتشرشده در سامانه کدال انجام شده است. شرکت سرمایه‌گذاری عمران سبحان در سال 1383 به صورت سهامی عام تاسیس شد و بر اساس مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده در سال 1397 نام شرکت به سرمایه‌گذاری آوانوین و سال مالی آن از 31 شهریور ماه به 29 اسفند ماه هر سال تغییر یافت. شرکت سرمایه‌گذاری آوا نوین در صنعت سرمایه‌گذاری مشغول فعالیت است و امکان سرمایه‌گذاری در سهام منتشره در بورس اوراق بهادار، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری و همچنین گواهی سپرده بانکی و… برای آن فراهم است. سهام این شرکت در بازار سرمایه با نماد وآوا شناخته می‌شود. در ادامه به بررسی پرتفوی بورسی و غیربورسی این شرکت و تحلیل بنیادی وآوا از طریق محاسبه NAV و EPS تحلیلی پرداخته شده است.

  • برای درک بهتر مفاهیم تحلیل بنیادی که یکی از روش‌های ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های بورسی محسوب می‌شود، مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

بررسی جایگاه وآوا در صنعت سرمایه‌گذاری

صنعت سرمایه‌گذاری طیف وسیعی از ابزارها و نهاد‌های مالی را در بر می‌گیرد که از جمله می‌توان به صندوق‌های بازنشستگی، شرکت‌های بیمه‌ای یا صندوق‌های بیمه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک اشاره کرد. شرکت‌های سرمایه‌گذاری یکی از نهاده‌های مالی محسوب می‌شوند و مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری، واسطه‌ای برای خرید و فروش سهام شرکت‌های بورسی هستند.

شرکت سرمایه‌گذاری آوا نوین در صنایع مختلفی سرمایه‌گذاری می‌کند که مطابق تصویر زیر 31 درصد از پرتفوی شرکت در تحلیل وآوا به بخش زراعت و خدمات وابسته، 15 درصد به صنایع فلزات اساسی و الباقی به سایر صنایع اختصاص یافته است.

سهم سرمایه‌گذاری شرکت در صنایع مختلف

شایان ذکر است ارزش بازار شرکت سرمایه‌گذاری آوا نوین از 4٬297 میلیارد ریال در پایان سال مالی 1401 به 6٬370 میلیارد ریال در انتهای دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 رسید که نشان‌دهنده رشد 48 درصدی در تحلیل بنیادی وآوا است و از این منظر رتبه 21 را در بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارا است.

سرمایه و ترکیب سهامداران وآوا

سرمایه اولیه وآوا مبلغ 5 میلیون ریال بوده است که طی چندین مرحله در سال‌های فعالیت به مبلغ 1٬320 میلیارد تومان رسیده است. آخرین افزایش سرمایه این شرکت در سال 1399 و از محل سود انباشته بوده است.

سازمان اقتصادی کوثر مالک نیمی از سهام شرکت سرمایه‌گذاری آوا نوین است و در تحلیل وآوا مهم‌ترین سهامداران این نماد محسوب می‌شود. تصویر زیر سایر سامداران درصدی وآوا را به همراه درصد آن‌ها نشان می‌دهد.

سهامداران وآوا

در حالت تلفیقی بنیاد شهید به واسطه زیرمجموعه‌های خود و به صورت غیرمستقیم 53٫55 درصد از سهام وآوا را در اختیار خود دارد. سایر سهامداران تلفیقی این نماد در سامانه تحلیل بنیادی انیگما قابل مشاهده هستند.

سهامداران تلیفقی شرکت سرمایه‌گذاری آوا نوین

محاسبه و تحلیل NAV وآوا

برای تحلیل بنیادی و ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) محاسبه شود. شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ دو نوع دارایی بورسی (پورتفوی بورسی) و غیربورسی (پورتفوی غیربورسی) دارند. در تحلیل بنیادی وآوا مازاد ارزش پورتفوی غیربورسی این شرکت محاسبه شده است. با ارزش‌گذاری پورتفوی غیربورسی و محاسبه مازاد ارزش آن، می‌توان ارزش واقعی شرکت‌های سرمایه‌گذاری را برآورد کرد. در ادامه ارزش روز پرتفوی بورسی و غیربورسی وآوا مورد بررسی قرار گرفته است.

ارزش‌گذاری پرتفوی بورسی در تحلیل وآوا

تصویر زیر بخشی از پرتفوی بورسی وآوا را به همراه ارزش بازار و سود هر یک نشان می‌دهد. مطابق تصویر زیر مجموع ارزش روز بورسی وآوا در تاریخ 1402/10/25 مبلغ 257 میلیارد تومان محاسبه شده است.

مازاد ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل وآوا

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی وآوا

با توجه به تصویر زیر 100 درصد از سهام شرکت توسعه مدیریت آوا نوین و 90 درصد از سهام صندوق اختصاصی بازارگردانی آوای فراز در تملک شرکت سرمایه‌گذاری آوا نوین هستند. مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی وآوا تا تاریخ 25 دی ماه 1402 مبلغ 30 میلیارد تومان محاسبه شده است.

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی  در تحلیل بنیادی وآوا

برای محاسبه ارزش پرتفوی غیربورسی، باید تمامی شرکت‌های مهم غیربورسی را تحلیل و ارزش‌گذاری کرد. همچنین لازم است که این تحلیل‌ها به‌طور پیوسته به‌روز شوند. تیمی متخصص در انیگما ارزش روز و مازاد ارزش تمامی شرکت‌های غیربورسی را تحلیل و به‌روزسانی می‌کنند. در ادامه نمونه‌ای از نکات ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل وآوا آمده است.

  • شرکت توسعه مدیریت آوا نوین در تاریخ 30 آذر ماه 1402 دارای 95 میلیارد تومان پرتفوی بورسی با بهای تمام‌شده 115 میلیارد تومان است. با توجه به آخرین حقوق صاحبان سهام این شرکت، خالص ارزش دارایی‌های آن را می‌توان معادل 130 میلیارد تومان در نظر گرفت.

سود هر سهم (EPS) در تحلیل بنیادی وآوا

شرکت‌ سرمایه‌گذاری آوا نوین بخشی از سود دریافتی خود را از محل سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه پرتفوی بورسی و غیربورسی شرکت حاصل می‌کند. بنابراین بررسی سهم شرکت از سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه از اقدامات مهم محسوب می‌شود. در ادامه به پیش‌بینی دقیق سود وآوا پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری آوا نوین

مجموع سود نقدی وآوا از زیرمجموعه‌های پرتفوی بورسی خود در پایان سال مالی 1402 بیش از 18 میلیارد تومان برآورد شده که بیش از 4 میلیارد تومان آن توسط شرکت سرمایه‌گذاری کشاورزی کوثر محقق شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری آوا نوین

سود نقدی شرکت سرمایه‌گذاری آوا نوین از زیرمجموعه‌های پرتفوی غیربورسی خود در دوره 12 ماهه منتهی به اسفند ماه 1402 مبلغ 526 میلیون تومان خواهد بود.


صورت سود و زیان در تحلیل وآوا

مجموع درآمدهای عملیاتی در تحلیل بنیادی وآوا متشکل از درآمد سود سهام و سود فروش سرمایه‌گذاری در پایان دوره 6 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 بیش از 57 میلیارد تومان شده است. با اعمال هزینه‌های و سایر درآمدهای این شرکت، سود خالص وآوا در این دوره مبلغ 51 میلیارد تومان محقق شده است. تصویر زیر صورت سود و زیان وآوا را برای 4 دوره مالی گذشته و همچنین برای دوره 12 ماهه منتهی به سال مالی جاری نشان می‌دهد. مطابق آنچه در تصویر مشاهده می‌شود، سود خالص وآوا در پایان سال مالی 1402 بیش از 49 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل وآوا

سود نقدی (DPS) وآوا

مطابق صورت سود و زیان وآوا در بخش قبل، سود خالص شرکت سرمایه‌گذاری آوا نوین در پایان سال مالی 1402 مبلغ 120 میلیارد تومان بوده که با توجه به سرمایه این شرکت، سود خالص هر سهم وآوا 910 ریال محقق شده است. براساس تصمیمات اتخاذشده در مجمع سالیانه وآوا که در تاریخ 1402/04/18 برگزار شد، سود نقدی وآوا به ازای هر سهم 350 ریال تصویب شد.

سود وآوا مطابق جدول زمان‌بندی زیر پرداخت شد.

نوع سهامدارزمان و نحوه پرداخت سود
سهامدار حقیقی، حقوقی و صندو‌ق‌های سرمایه‌گذاری دارای کد سجامدر تاریخ 1402/08/10 از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب معرفی‌شده در سامانه سجام
سهامدار حقیقی، حقوقی و صندو‌ق‌های سرمایه‌گذاری فاقد کد سجاماز تاریخ 1402/08/11 به بعد، واریز به حساب از طریق نرجعه به واحد امور شرکت

تحلیل بنیادی وآوا

برای محاسبه ان ای وی و تحلیل وآوا حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و 383 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم برای وآوا 3٬226 ریال است. همچنین در ادامه نسبت قیمت به NAV شرکت (P/NAV) در تاریخ 1402/10/25 معادل 182٫9 درصد محاسبه شده است.

براساس محاسبات انجام‌شده در این تحلیل EPS فوروارد وآوا برای سال مالی 1402 مبلغ 374 ریال برآورد شده است. نسبت P/E تحلیلی این سهم نیز با توجه به قیمت روز سهم در سایت TSE مقدار 15٫8 واحد محاسبه شده است.

نمودار قیمتی وآوا

چارت زیر روند قیمتی سهام وآوا را نشان می‌دهد. 25 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری وآوا در تاریخ 1398/08/01 با قیمت اولیه 2٬160 ریال عرضه شد. قیمت وآوا بعد از ورود به کانال صعودی در تاریخ 1399/05/07 به قله قیمتی با ارزش بازار 1٬344 میلیارد تومان رسید. در حال حاضر ارزش بازار وآوا در زمان نگارش این مقاله 784 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی وآوا
5/5 - (1 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا