مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی تیپیکو – شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین

در این مقاله تحلیل تیپیکو به‌عنوان یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری فعال در حوزه دارو مورد بررسی قرار گرفته است. شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین یکی از هلدینگ‌های تخصصی شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌ اجتماعی است. این شرکت در تاریخ 1392/09/24 به‌عنوان چهارصد و هفتاد و نهمین شرکت در فهرست شرکت‎‌های پذیرفته شده در سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت. در ادامه به تحلیل بنیادی تیپیکو و بررسی صورت‌های مالی این شرکت پرداخته شده است.

موضوع فعالیت شرکت

موضوع فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین به‌صورت زیر است:

سرمایه‌گذاری در سهام، سهم‌الشرکه، واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار دارای حق رای با هدف کسب انتفاع به‌طوری‌که در زمینه‌های زیر فعالیت کند:

  1. تهیه، تولید، واردات و صادرات مواد اولیه دارویی، دارو، محصولات آرایشی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی و فرآورده‌های بیولوژیکی
  2. انجام فعالیت‌های زیر در ارتباط با اشخاص سرمایه‌پذیر موضوع بند قبل، اعم از خدمات اجرایی در تهیه و خرید مواد اولیه و ماشین‌آلات برای اشخاص حقوقی سرمایه‌پذیر؛ خدمات طراحی و مهندسی اصولی و تضمین پروژه‌ها برای اشخاص حقوقی سرمایه‌پذیر؛ انجام مطالعات، تحقیقات و بررسی‌های تکنولوژیکی، فنی، علمی، بازرگانی و اقتصادی برای بهره‌برداری توسط اشخاص حقوقی سرمایه‌پذیر؛ تامین منابع مالی اشخاص حقوقی سرمایه‌پذیر از منابع داخلی شرکت یا از طریق سایر منابع از جمله اخذ تسهیلات بانکی به نام شرکت یا شخص حقوقی سرمایه‌پذیر
  3. سرمایه‌گذاری با هدف کسب انتفاع و کنترل عملیات یا نفوذ قابل ملاحظه در سهام، سهم‌الشرکه و سایر اوراق بهادار دارای حق رای آن عده از اشخاص حقوقی که خدمات زیر را منحصرا به اشخاص سرمایه‌پذیر ارائه می‌کنند.

سرمایه و ترکیب سهامداران در تحلیل بنیادی تیپیکو

سرمایه تیپیکو در بدو تاسیس مبلغ 50 میلیارد ریال بوده است که طی چندین مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 11 هزار میلیارد رسیده است. حدود 90 درصد افزایش سرمایه تیپیکو از محل آورده نقدی و مطالبات حال‌شده سـهامداران بوده است.

جدول زیر اسامی سهامداران بالای یک درصد در تحلیل تیپیکو را نمایش داده است. شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با داشتن حدود 35 درصد از سهام این شرکت سهامدار عمده آن است. همچنین صندوق بازنشستگی عشایر نیز با حدود 17 درصد در رتبه دوم سهامداران این شرکت قرار دارد.

سهامداران تیپیکو

در سایت تحلیل بنیادی انیگما برای تمامی شرکت‌ها علاوه بر سهامداران عادی، سهامداران تلفیقی نیز قابل مشاهده هستند. سازمان تامین اجتماعی به‌واسطه زیرمجموعه‌های خود مالک حدود 57 درصد از سهام شرکت است.

تحلیل بنیادی تیپیکو

برای ارزش‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین، محاسبه ارزش خالص دارایی‌های این شرکت‌ (NAV) لازم است. برای به‌دست آوردن این مقدار در شرکت‌های سرمایه‌گذاری، دارایی‌های بورسی، غیربورسی و حقوق صاحبان سهام مورد بررسی قرار می‌گیرند. در شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و 1,894 میلیارد تومان محاسبه شده است.  در ادامه ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی این شرکت مورد بررسی قرار گرفته است.

ارزش روز پورتفوی بورسی در تحلیل تیپیکو

تصویر زیر قسمتی از پورتفوی بورسی تیپیکو به‌همراه ارزش بازار و سود هر یک از شرکت‌ها را نشان می‌دهد. مازاد ارزش پرتفوی بورسی تیپیکو باتوجه به قیمت سهام در تاریخ 14 تیر 1402 حدود 44 هزار میلیارد تومان است.

ارزش روز پورتفوی بورسی در تحلیل تیپیکو

ارزش‌گذاری پورتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی تیپیکو

در پرتفوی غیربورسی تیپیکو هم براساس ارزش‌گذاری‌های صورت‌گرفته می‌توان به شرکت‌هایی نظیر آنتی بیوتیک سازی ایران و اوزان اشاره کرد. مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی تیپیکو در تاریخ چهاردهم تیر 1402 حدود 3 هزار میلیارد تومان محاسبه شده است.

ارزش گذاری پورتفوی غیربورسی

سود مجمع (DPS) در تحلیل تیپیکو

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام تیپیکو برای سال مالی منتهی به 31 اردیبهشت 1401 در تاریخ 1401/06/12 برگزار شد و درخصوص تقسیم سود تصمیم‌گیری صورت گرفت. طبق تصمیمات شرکت، از 3,260 ریال سود خالصی که به‌ازای هر سهم داشته است، 2,750 ریال سود تقسیمی به‌ازای هر سهم تصویب کرد. به‌عبارت‌ دیگر شرکت 84 درصد سود به‌دست‌آمده خود در سال 1401 را میان سهامداران تقسیم کرده است.

طبق گزارشات مندرج در سامانه کدال که مربوط به زمان‌بندی واریز سود است، تاریخ واریز سود تیپیکو به تفکیک نوع سهامدار مطابق جدول زیر است.

نوع سهامدار تاریخ واریز
سهامداران حقیقی آبان‌ماه 1401
سهامداران حقوقی دارنده تا یک میلیون سهم از تاریخ 1401/12/01 تا 1401/12/20
سهامداران حقوقی دارای بیش از یک میلیون سهم از تاریخ 1401/12/21 تا 1402/02/11

نحوه واریز سود:

  • سهامداران حقیقی: سود سهامداران حقیقی كه در سامانه سجام ثبت‎‌نام كرده‌اند، طبق برنامه زمان‌بندی اعلام‌شده، از طریق سامانه سجام به حساب آنان واریز شد. آن دسته از سهامداران حقیقی كه فاقد کد سجام هستند و یا به‌دلیل مشكل حساب بانكی سود سهام خود را از طریق سامانه سجام دریافت نكنند، از تاریخ 1401/10/30 می‌توانند با مراجعه به شعب بانک رفاه‌ كارگران ارائه اصل كارت ملی نسبت به دریافت سود سهام خود اقدام کنند.
  • سهامداران حقوقی: سود سهام سهامداران حقوقی در صورت تامین منابع مالی برای پرداخت سود سهام و ثبت‌نام در سامانه سجام و مساعدت شركت سپرده‌گذاری مركزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، از طریق سامانه سجام طبق زمان‌بندی پرداخت خواهد شد.

محاسبه و تحلیل NAV تیپیکو

در تحلیل بنیادی تیپیکو مجموع خالص ارزش دارایی‌های این شرکت (مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پورتفوی بورسی و غیربورسی) به ازای هر سهم (NAV) 44,747 ریال برآورد شده است. برای تحلیل تیپیکو قیمت روز در تاریخ 1402/04/14 در سایت TSE بر ان ای وی محاسبه شده، نسبت P/NAV این شرکت 80.1% درصد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی تیپیکو

روند قیمتی شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین

تصویر زیر تغییرات قیمت سهام تیپیکو را از ابتدای سال 1397 تا به امروز نشان می‌دهد. طبق این نمودار قیمت تیپیکو در تاریخ 9 تیرماه 1399 به بالاترین مقدار خود یعنی 10,220 ریال رسید و پس از آن با ریزش مواجه شد. ارزش بازار شرکت در تاریخ مذکور حدود 18 هزار و 800 میلیارد تومان بوده است. این سهم هم اکنون در تاریخ 14 تیر 1402 در محدوده 35,000 ریال در حال نوسان است.

نمودار قیمتی شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین
1.5/5 - (2 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا