تحلیل‌ بنیادی

خرید سهام تپسی در بورس

باتوجه به امکان خرید سهام تپسی در بورس توسط عموم مردم به معرفی این شرکت پرداخته شده است. تپسی یکی از بزرگترین پلتفرم‌های درخواست خودرو به‌صورت آنلاین است. این شرکت با نام تجاری شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس، در سال ۱۳۹۵ تاسیس شد و در دی ماه سال ۱۳۹۹ پذیرش قطعی ورود به بازار سرمایه را به‌عنوان اولین استارتاپ ایرانی دریافت کرد. در ادامه به بهانه رفع محدودیت معاملات توسط سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در نماد تپسی و قابل معامله شدن آن توسط عموم مردم در این مقاله به تحلیل بنیادی تپسی پرداخته شده است.
در مقاله‌ی تحلیل بنیادی چیست با تحلیل بنیادی و انواع روش‌های آن آشنا شوید.

موضوع فعالیت تپسی

شرکت تپسی با مدیریت میلاد منشی‌پور و حمید مهینی در سال ۱۳۹۵ تاسیس شد. تپسی ارائه‌دهنده‌ی سرویس‌های متفاوتی در زمینه‌ی حمل و نقل درون شهری است. این شرکت در حال حاضر در 29 شهر ایران، خدمات خود را ارائه می‌دهد. از خدمات تپسی می‌توان به ارسال مرسولات، سرویس‌های سفر اشتراکی درون شهری، درخواست خودرو تلفنی و… اشاره کرد. تپسی با بیش از 1,900,000 راننده‌ی فعال و 1035 نیروی انسانی، دومین پلتفرم درخواست خودرو در ایران می‌باشد. شرکت اسنپ را می‌توان به‌عنوان اولین و بزرگترین پلتفرم درخواست خودرو در ایران معرفی کرد.

خرید تپسی در بورس

بررسی تاکسی‌های اینترنتی در جهان

نمودار زیر سهم بازار تاکسی‌های اینترنتی را در مقایسه با تاکسی و خودرو‌های کرایه‌ای نشان می‌دهد. با توجه به نمودار زیر در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ تاکسی‌های اینترنتی نظیر اوبر، 73 درصد سهم بازار را در بین تاکسی‌ها و خودرو داشته‌اند.

سهم بازار تاکسی‌های اینترنتی

تصویر زیر نشان دهنده‌ی نتایج مطالعات بر بازار تاکسی‌های اینترنتی می‌باشد. تاکسی‌های اینترنتی به‌صورت عمده ۳ بخش از کاربران خدمات حمل و نقل را هدف قرار داده و از آن‌ها سهم بازار گرفته‌اند. عمده کاربران تاکسی‌های اینترنتی از بخش کاربران آژانس و تاکسی‌های دربستی هستند. افرادی که از وسایل حمل و نقل عمومی و خودروی شخصی خود استفاده می‌کنند، درصد کمتری از کابران تاکسی‌های اینترنتی را تشکیل می‌دهند.

بررسی کاربران تاکسی‌های اینترنتی

از دلایل بالا بودن حجم بازار بالقوه تاکسی‌های اینترنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کمبود ظرفیت حمل و نقل عمومی
  • کیفیت پایین حمل و نقل عمومی
  • اعتماد مسافران به تاکسی‌های اینترنتی
  • افزایش هزینه خرید و نگهداری خودرو شخصی
  • ترافیک شهری و معضل پارکینگ
  • فاصله‌ی بین نرخ رشد درآمد و تورم

در ادامه برای بررسی خرید سهام تپسی به سهامداران این شرکت پرداخته شده است.

سرمایه و ترکیب سهامداران تپسی

سرمایه‌ی شرکت تپسی در ابتدای تاسیس، معادل 20 میلیون ریال بوده که طی چند مرحله افزایش سرمایه در سال ۱۳۹۸ به 1,170,529 میلیون تومان رسیده است. بنابراین کل تعداد سهام تپسی یک میلیارد و 170 میلیون سهم است که 5 درصد از سهام آن در 24 خرداد ماه 1401 عرضه اولیه شده است.

سهامداران تپسی در حالت عادی مطابق جدول زیر می‌باشند. شرکت خورشید سان  با 17.41درصد و شرکت سرمایه‌گذاری راستین با 13.45 درصد از سهامداران عمده تپسی به حساب می‌آیند. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود، بخش زیادی از سهام این شرکت متعلق به اشخاص حقیقی می‌باشد.

سهامداران سهام تپسی

بخشی از سهامداران تلفیقی تپسی نیز در جدول زیر نمایش داده شده است. منظور از سهامداران تلفیقی، سهامدارانی هستند که به واسطه‌ی زیر مجموعه‌هایشان در یک شرکت مالکیت دارند.

سام گروه با زیر مجموعه‌های خود شامل شرکت خورشید سان و توسعه ساختمانی سلین دارای 19.53 درصد و ستاد اجرایی فرمان امام دارای 13.61 درصد از سهام تپسی می‌باشند.

سهامداران تلفیقی سهام تپسی

خرید سهام تپسی

پس از عرضه‌ی اولیه‌ی تپسی در بازار ثانویه، نماد این شرکت به‌منظور افزایش سرمایه از محل صرف سهام متوقف شد. تپسی در سال ۱۴۰۱ در جلسه‌ی مجمع عمومی سهام خود را تا مبلغ 2,462,566,989,000 ریال افزایش داد و بهای هر سهم پس از تغییرات سرمایه در پذیره‌نویسی تپسی به 4,988 ریال تغییر کرد.

درآمد تپسی

نمودار زیر میانگین درآمد تپسی از سال ۱۳۹۷ تاکنون را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است درآمد تپسی ناشی از اخذ ۱۵ درصد کیمیسیون از هزینه‌ی هر سفر انجام شده توسط رانندگان این شرکت است. طبق نمودار زیر پس از کاهش اثر کرونا، درآمد تپسی روندی صعودی داشته که در سال ۱۴۰۱ به 156 میلیارد تومان رسیده است.

درآمد تپسی

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی تپسی

برای خرید سهام تپسی گزارشات منتشر شده از سوی این شرکت در سایت codal.ir مورد بررسی قرار گرفته است. سود خالص تپسی در سال ۱۴۰۰ معادل 19 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل 309 درصد افزایش داشته است. همچنین با توجه به گزارشات شرکت، درآمد ماهانه‌ی تپسی به‌صورت میانگین معادل با 43 میلیارد تومان و ارزش سفرهای تپسی در ماه معادل 280 میلیارد تومان می‌باشد. در ادامه برخی از مهم‌ترین آیتم‌های صورت سود و زیان تپسی در 6 ماهه ابتدای سال 1400 و 1401 با یکدیگر مقایسه شده است.

گزارش‌های مالی در تحلیل خرید سهام تپسی
بررسی خرید سهام تپسی
5/5 - (2 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا