مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی شوینده – شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر

در این مقاله تحلیل شوینده به‌عنوان هلدینگ فعال در صنعت محصولات شیمیایی انجام شده است. شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر در سال 1383 تاسیس و در سال 1396 با نماد شوینده در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. این شرکت در تولید مواد شوینده، پاک‌کننده، بهداشتی آرایشی و شیمیایی فعالیت دارد. در حال حاضر شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر جز واحدهای تجاری فرعی شرکت توسعه صنایع بهشهر می‌باشد. در ادامه به تحلیل بنیادی شوینده و محاسبه NAV آن پرداخته شده است.

  • برای آشنایی با تحلیل بنیادی و انواع رویکردهای آن مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

جایگاه شوینده در صنعت

بازار اصلی عرضه و فروش محصولات نهایی شرکت‌های گروه این هلدینگ عمدتا بازار داخل کشور است. مقدار کل بازار داخلی محصولات شوینده حدود 1٬450٬000 تن می‌باشد که حدود 14 درصد آن توسط شرکت‌های گروه این هلدینگ تامین می‌شود. لازم به توضیح است کل محصولات تولیدی شرکت‌های گروه حدود 200 هزار تن در سال است.

مهم‌ترین سهامداران شوینده

شرکت توسعه صنایع بهشهر با مالکیت 76٫70 درصد از سهام شوینده، مهم‌ترین سهامدار این شرکت است. در لیست زیر سهامداران بالای یک درصد به‌همراه ارزش هر یک در تحلیل شوینده قابل مشاهده است.

سهامداران شوینده

در سایت انیگما برای تمامی شرکت‌ها علاوه بر سهامداران عادی، سهامداران تلفیقی نیز قابل مشاهده است. بانک ملی به واسطه زیرمجموعه‌های خود و به‌صورت تلفیقی مالک حدود 79 درصد از سهام شوینده است.

سهامداران تلفیقی شرکت مدیریت صنعت توسعه صنایع بهشهر

تحلیل بنیادی شوینده

برای ارزش‌گذاری شرکت مدیریت صنعت شوینده ت.ص.بهشهر، باید ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) محاسبه شود. برای محاسبه NAV در شرکت‌های سرمایه‌گذاری، دارایی‌های بورسی (پرتفوی بورسی) و غیربورسی (پرتفوی غیربورسی) و همچنین حقوق صاحبان سهام مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ادامه پرتفوی بورسی و غیر بورسی شوینده ارزش‌گذاری شده است.

ارزش روز پرتفوی بورسی در تحلیل شوینده

مازاد ارزش پرتفوی بورسی شوینده در تاریخ 1402/03/10، مبلغ 4٬145 میلیارد تومان است. باتوجه به لیست زیر که قسمتی از پرتفوی بورسی این شرکت را نشان می‌دهد، 71 درصد از سهام گلتاش متعلق به شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر می‌باشد.

ارزش پرتفوی بورسی در تحلیل شوینده

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی شوینده

باتوجه به ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی شوینده مازاد ارزش غیربورسی آن در تاریخ 1402/03/10 ناچیز بوده و برابر صفر در نظر گرفته شده است.

ارزش پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی شوینده

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی یکی از عوامل مهم در دقت محاسبه NAV است. در سایت انیگما محاسبه مازاد ارزش دارایی غیربورسی تمامی شرکت‌های سرمایه‌گذاری انجام شده است.

سود هر سهم (EPS) شوینده

مطابق صورت سود و زیان منتشرشده در سایت کدال، سود خالص (EPS) شوینده به ازای هر سهم در پایان سال مالی منتهی به 1401/09/30، 1٬432 ریال بوده است. باتوجه به جدول زیر نسبت P/E ttm در دوره 3 ماهه منتهی به اسفندماه 1401 معادل 12٫9 و P/S ttm معادل 11٫8 محاسبه شده است. همچنین در این جدول حاشیه سود خالص و ناخالص شوینده برای دوره‌های مالی مختلف قابل مشاهده است.

نسبت‌های مالی در تحلیل شوینده

سود مجمع (DPS) شوینده

مجمع عمومی عادی سالیانه شوینده منتهی به سال مالی 1401 در تاریخ 1402/01/31 برگزار شد. طبق تصمیمات اتخاذ شده در مجمع شرکت از 1,450 ریال سود به‌دست آمده در این سال 750 ریال به‌عنوان سود نقدی برای سرمایه‌گذارانی که در زمان مجمع مالک سهم بوده‌اند، واریز خواهد کرد. طبق زمانبندی اعلام شده، سود سهامداران حقیقی در تاریخ 1402/08/30 توسط شرکت سپرده‌گذاری تسویه وجوه و از طریق سامانه سجام پرداخت خواهد شد. همچنین سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها از تاریخ 1402/09/05 و سود سهامداران حقوقی از تاریخ 1402/09/20 با اعلام شماره حساب مستقیما از طریق شرکت پرداخت خواهد شد.

محاسبه و تحلیل NAV شوینده

در تحلیل بنیادی شوینده حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و 498 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم شوینده 46٬447 ریال برآورد شده است. نسبت قیمت سهم در سایت www.tsetmc.com به ان ای وی شرکت، نسبت P/NAV در تاریخ 1402/03/10 معادل 50٫6 درصد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی شوینده

نمودار قیمتی در تحلیل شوینده

روند صعودی افزایش قیمت سهام شوینده در آذرماه 1398 آغاز و پس از دوماه قیمت سهام این شرکت در تاریخ 1399/04/07 به بالاترین میزان خود (62٬310 ریال) با ارزش بازار 6٬231 میلیارد تومان رسید. سپس قیمت نماد شوینده طی یک روند نزولی کاهش یافت. در حال حاضر در تاریخ 1402/03/10 قیمت سهام این نماد 23٬540 ریال است. ارزش بازار این سهم در تحلیل شوینده در زمان نگارش این مقاله 2٬354 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی شرکت مدیریت صنعت.ص.بهشهر
3/5 - (2 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا