تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی شیران «شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران»

در این مقاله، تحلیل شیران به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده ماده اولیه شوینده‌ها در ایران انجام شده است. این شرکت در خرداد 1373 با ظرفیت اسمی تولید 50 هزار تن آلکیل بنزن خطی و 41 هزار تن نرمال پارافین با استفاده از دانش فنی و مهندسی پایه شرکت UOP شعبه لندن به بهره‌برداری رسید و در سال 1382 با اجرای طرح توسعه اول، ظرفیت اسمی خود را به 75 هزار تن آلکیل بنزن خطی و 140 هزار تن نرمال پارافین در سال افزایش داد. این شرکت تا سال 1384 تنها تولیدکننده ماده اولیه شوینده‌ها (LAB) در کشور بود و از سال 1384 شرکت پتروشیمی بیستون با ظرفیت تولیدی 50 هزار تن LAB در کرمانشاه به بهره‌برداری رسید. در این مقاله سعی شده است گزارش دقیقی از تحلیل بنیادی شیران با استفاده از محاسبه EPS و P/E تحلیلی آن ارائه شود.

جایگاه شیران در صنعت

بیش از 70 درصد از نیازهای مواد اولیه (LAB) شرکت‌های تولیدکننده مواد شوینده در ایران توسط شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران تامین می‌شود. در حال حاضر شیران با ظرفیت عملی تولید 115٬000 تن آلکیل بنزن خطی (LAB)‌ و 6٬900 تن آلکیلات سنگین و 163٬000 تن نرمال پارافین در سال مشغول فعالیت است. در منطقه غرب آسیا، کشورهای قطر و عربستان صعودی از تولیدکنندگان بزرگ LAB و نرمال پارافین در منطقه هستند. از آن‌جایی که کشورهای قطر و عربستان در روابط مالی خود محدودیت‌های تحریم ندارند، به‌راحتی می‌توانند به شیوه‌ی LC محصولات خود را عرضه و سهم بازار را به خود اختصاص دهند. در حالی‌که صنایع شیمیایی ایران باتوجه به دانش فنی و مهندسی پایه خود که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصول LAB و NP (نرمال پارافین) در منطقه به‌شمار می‌آید، تا حدودی از این امکان محروم است.

فرآیند تولید نرمال پارافین و LAB

شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران با استفاده از برش میانی C10-C13 که با استحصال از نفت سفید دریافتی از پالایشگاه نفت اصفهان حاصل می‌شود، محصول میانی نرمال پارافین (NP) را تولید می‌کند. نرمال پارافین تولیدی این شرکت در فرآیند بعدی در ترکیب با بنزن که عمدتا از شرکت‌های پتروشیمی بوعلی و پتروشیمی اصفهان تامین می‌شود، تبدیل به LAB می‌شود. حدود 5 درصد از تولید LAB تحت عنوان آلکیلات سنگین HAB (به‌عنوان محصول جانبی) است که تولید سالانه آن بالغ بر 7,500 تن و عمدتا صادراتی بوده که در صنایع روغن‌سازی کاربرد دارد.

فرایند تولید شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران
فرآیند تولید محصولات در تحلیل شیران

سرمایه و ترکیب سهامداران شیران

سرمایه شیران در بدو تاسیس مبلغ 165 میلیون ریال (تعداد 165,000 سهم به ارزش اسمی هر سهم 1,000 ریال) بوده است. این سرمایه طی چندین مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 54٬433٬650 میلیون ریال در تاریخ 1402/06/19 به ثبت رسیده است. آخرین افزایش سرمایه شیران از محل تجدید ارزیابی‌ دارایی‌های ثابت (طبقه زمین) و به میزان 182 درصد است.

بانک صنعت و معدن و گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند از سهامداران عمده شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران هستند. در ادامه سهامداران بالای یک درصد در تحلیل بنیادی شیران قابل مشاهده است. برای دیدن تمامی سهامداران حقوقی زیر یک درصد می‌توان به سایت تحلیل بنیادی انیگما مراجعه کرد.

سهامداران شیران

به‌صورت کلی با توجه به اینکه تمامی سهامداران عادی شیران از زیرمجموعه‌های بانک صنعت و معدن هستند، می‌توان گفت در تحلیل شیران بازیگر اصلی سهم نیز، بانک صنعت و معدن است. این بانک به‌صورت تلفیقی به همراه زیرمجموعه‌های خود 86٫52 درصد از سهام شیران را در اختیار دارد.

سهامداران تلفیقی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران

محصولات شیران

آلکیل بنزن خطی (LAB) به‌دلیل تجزیه‌پذیری مناسب در محیط‌زیست به‌طور گسترده در صنایع تولید مواد شوینده‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد. آلکیل بنزن خطی پس از سولفونه‌شدن (Sulfonation) در واحدهای پایین‌دستی به سولفونیک آلکیل بنزن اسید (LABSA) تبدیل شده و به‌عنوان عامل پاک‌کننده در شوینده‌های مایع و پودرهای لباسشویی دستی و ماشینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آلکیلات سنگین (HAB) محصول جانبی فرآیند تولید آلکیل بنزن خطی بوده و ترکیبی از دی‌فنیل‌آلکان‌ها و دی‌آلکیل‌بنزن‌ها است. این ترکیب به علت خواص دی‌الکتریک و پایداری اکسیداسیون بالا و همچنین نقطه ریزش (Pour point) پایین دارای کاربردهای گسترده در صنایع تولید روغن‌های ترانسفورماتور، روانکارهای صنعتی، افزودنی‌های سوخت دیزل و روغن‌های داغ برای انتقال حرارت بوده و در شوینده‌های صنعتی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نرمال پارافین (NP) با محدوده کربنی C10-C13 به‌طور گسترده در تولید آلکیل بنزن خطی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین نرمال پارافین دارای کاربرد در صنایع تولید الکل‌های چرب برای استفاده در عوامل فعال سطحی (Surfactants) و حلال‌های مورد استفاده در صنایع رنگ و رزین است.

نرمال پارافین (NP) ویژه شامل پارافین خطی با محدوده کربنی C10-C13 و حاوی آروماتیک پایین­تر از 0.15 درصد وزنی می­‌باشد.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی شیران

شیران آلکین بنزن خطی خود را در بورس کالا به فروش می‌رساند. نرخ عرضه داخلی محصول LAB تابعی از نرخ مجله I.C.I.S (با اعمال 5 درصد تخفیف) و بر مبنای نرخ حواله ارزی سامانه بازار متشکل ارزی است که به‌صورت هفتگی توسط هفتگی توسط دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی اعلام می‌شود.

تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ فروش و همچنین پیش‌بینی سال 1403 مقادیر هر یک از محصولات در تحلیل شیران را نشان می‌دهد. درآمدهای عملیاتی شیران در دوره 9 ماهه منتهی به 1402/06/31 مبلغ 6٬179 میلیارد تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه سال مالی 1401 حدود 22 درصد رشد داشته است. پیش‌بینی می‌شود شرکت در دوره 12 ماهه منتهی به آذر ماه 1403 حدود 11٬892 میلیارد تومان فروش داشته باشد.

تحویل فرآورده‌های شرکت به خریداران داخلی، فله‌ای و EX-WORK است و صادرات آن‌ها عمدتا به شیوه FOB در بندر بوشهر یا EX-WORK در گمرک اصفهان انجام می‌شود.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی شیران

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل شیران

مطابق آخرین مصوبات وزارت نفت، نرخ خرید نفت سفید دریافتی از شرکت پالایش نفت اصفهان بر اساس نرخ حواله ارزی سامانه بازار متشکل ارزی و میانگین نرخ تن دلار نفت سفید فوب با اعمال 5 درصد تخفیف است که توسط انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت اعلام می‌شود. در ادامه مقدار مصرف مواد اولیه، قیمت و مبلغ هزینه‌شده برای تامین آن‌ها در تحلیل بنیادی شیران مطابق تصویر زیر است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل شیران

سربار شیران

در تصویر زیر هزینه‌های سربار شیران شامل حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت و… آمده است. هزینه سربار این شرکت در دوره 9 ماهه منتهی به شهریور ماه 1402 مبلغ 497 میلیارد تومان بوده است. پیش‌بینی می‌شود شیران تا پایان سال مالی 1403 مبلغ 907 میلیارد تومان هزینه سربار داشته باشد.

سربار شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی شیران

برای بررسی EPS شرکت‌های تولیدی باید صورت سود و زیان آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه صورت سود و زیان شیران برای 4 دوره گذشته و پیش‌بینی آن تا پایان سال مالی 1403 به شرح تصویر زیر آمده است.

درآمدهای عملیاتی شیران در پایان دوره مالی 9 ماهه منتهی به 1402/06/31 حدود 22 درصد نسبت به دوره مشابه سال مالی 1401 افزایش یافته است. همچنین بهای تمام‌شده شیران در همین دوره برابر با 3٬919 میلیارد تومان بوده است که به‌دلیل افزایش بهای مواداولیه مصرفی و هزینه‌های تبدیل در تحلیل شیران ، حدود 17 درصد نسبت به دوره مشابه سال مالی گذشته رشد کرده است.

با توجه به آنچه در ستون پیش‌بینی مشاهده می‌شود، برآورد می‌شود سود خالص شیران در دوره 12 ماهه منتهی به 1403/09/30 مبلغ 3٬793 میلیارد تومان باشد.

صورت سود و زیان در تحلیل شیران

سود مجمع (DPS) در تحلیل شیران

سود خالص منتهی به پایان سال مالی 1401/09/30 به ازای هر سهم 1٬581 ریال بوده است. مجمع عمومی عادی سالیانه شیران در تاریخ 1401/12/27 برگزار شد. در این مجمع سود نقدی به ازای هر سهم 1٬350 ریال تصویب شده است.

زمان و نحوه پرداخت سود شیران مطابق جدول زیر بوده است.

سهامدارانتاریخ پرداختنحوه پرداخت
حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های دارای کد سجامدر تاریخ 1402/01/30از طریق سامانه سجام
حقیقی فاقد کد سجاماز تاریخ 1402/03/23مراجعه به شعب بانک ملت با ارائه کارت ملی و کد بورسی
حقوقیظرف مهلت قانونیاز طریق سامانه سجام

محاسبه EPS و P/E تحلیلی شیران منتهی به سال مالی 1402/09/30

برای تحلیل بنیادی شیران ، قیمت نفت سفید 720 دلار بر تن و بنزن داخلی 930 دلار بر تن پیش‌بینی شده است. همچنین اگر نرخ افزایش حقوق و دستمزد در سال 1403، 30 درصد و میانگین دلار در همین سال 50 هزار تومان در نظر گرفته شود، EPS تحلیلی شیران 697 ریال محاسبه خواهد شد. برای ارزش‌گذاری از طریق نسبت P/E، قیمت روز این سهم در تاریخ 1402/11/23 در سایت www.tsetmc.com بر EPS آن تقسیم شده است. در نتیجه پی بر ای فوروارد در تحلیل شیران 6٫8 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی شیران

کاربران می‌توانند با وارد نمودن مفروضات خود در سایت تحلیل بنیادی انیگما، تحلیل شخصی مربوط به سهم مورد نظر را مشاهده کنند. همچنین از طریق لینک بهترین سهام امکان مشاهده شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E تحلیلی وجود دارد.

اهداف شرکت

هدف از سرمایه‌گذاری در شرکت نیرو کار (پروژه تولید پارافین کاره) ایفای نقش مدیریتی در تکمیل زنجیره تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر است. در حال حاضر شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران سهامدار عمده شرکت نیروکلر و همچنین تولیدکننده عمده پارافین است. با توجه به اینکه شرکت نیروکلر به‌عنوان یکی از واحدهای تولید کلر آلكالی در کشور شناخته می‌شود، یکی از اهداف این شرکت برنامه‌ریزی برای تولید پارافین کلره است. در ادامه تحلیل بنیادی شیران ، روند قیمتی این سهم بررسی شده است.

نمودار قیمتی شیران

چارت زیر بیانگر روند قیمتی سهام شیران است. اولین قله قیمتی سهام شیران در تاریخ 1399/04/22 و دومین قله قیمتی شیران در تاریخ 1402/02/13 بوده است. ارزش بازار سهام شیران در 13 اردیبهشت ماه 1402 به مبلغ 40 هزار و 527 میلیون تومان رسید. سپس سهام شیران با کاهش قیمت مواجه شد. اکنون با توجه به شرایط کنونی بازار سرمایه، قیمت سهام شیران حول 4٬812 ریال در نوسان است. ارزش بازار سهام شیران در زمان نگارش این مقاله بیش از 26 هزار میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی شیران

سوالات متداول

تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شیران چه زمانی است؟

مجمع عمومی عادی سالیانه شیران منتهی به 1401/09/30 در تاریخ 1401/12/27 برگزار شد.

سود نقدی شیران چقدر است؟

براساس تصمیمات صورت‌گرفته در مجمع، سود نقدی به ازای هر سهم در تحلیل بنیادی شیران تا پایان سال مالی 1401، 1٬350 ریال است.

P/E فوروارد شیران چقدر است؟

پی بر ای فوروارد در تحلیل شیران با توجه به قیمت روز سهم 6٫8 واحد محاسبه شده است.

مهم‌ترین سهامداران شیران چه کسانی هستند؟

بانک صنعت و معدن و گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند از سهامداران عمده شیران هستند.

4.4/5 - (10 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا