مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی شپارس – شرکت بین المللی محصولات پارس

تحلیل شپارس به‌عنوان یکی از قطب‌های صنعت شوینده در بازار داخلی و صادراتی کشور انجام شده است. شرکت بین‌ المللی محصولات پارس در تاریخ 31 تیرماه 1342 با نام شرکت سهامی پراکتراند گمبل ایران به ثبت رسید و در سال 1347 به نام فعلی خود تغییر یافت. این شرکت با حدود 58 سال سابقه تولید در کشور دارای سبد محصولات شوینده و بهداشتی با بیش از 200 قلم کالا است. شرکت بین المللی محصولات پارس در سال 1370 با نماد شپارس در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. در ادامه به تحلیل بنیادی شپارس از طریق محاسبه EPS و P/E تحلیلی آن پرداخته شده است.

  • برای آشنایی بیشتر با مفاهیم تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

نگاهی بر فعالیت و جایگاه شپارس

فعالیت عمده شرکت بین المللی محصولات پارس تولید، ساخت، خرید و فروش و معاملات مربوط به اجناس مورد استفاده شخصی، خانگی و صنعتی ازجمله محصولات پاک‌کننده و شستشودهنده مانند مواد پاک‌کننده مصنوعی، صابون توالت و محصولات بهداشتی مخصوص توالت است. در حال حاضر فعالیت شرکت، تولید انواع پودرهای لباسشویی (دستی و ماشینی) داخلی و صادراتی، سولفونیک اسید و سدیم سیلیکات است.

این شرکت در بین تولیدکنندگان پودرهای خاص در رتبه سوم و از لحاظ تولید کل پودر شوینده رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین شپارس 8 درصد از سهم بازار داخلی پودرهای شوینده را در اختیار دارد. جدول زیر سهم محصولات این شرکت از کل بازار داخلی و صادراتی در تحلیل شپارس تا پایان سال مالی 1401 را نشان می‌دهد.

محصولکل بازار داخلی در سال 1401سهم شرکت از بازار داخلی در سال 1401درصدصادرات در سال 1401
مواد شوینده520٬000 تن45٬014 تن٪8٫68٬791 تن

سرمایه و ترکیب سهامداران شپارس

شرکت بین المللی محصولات پارس فعالیت خود را با سرمایه اولیه 75 هزار ریال آغاز کرد. سپس در طی دوران فعالیت شپارس سرمایه آن افزایش یافت و در حال حاضر به مبلغ 1٬100٬000 میلیون ریال رسیده است. عمده افزایش سرمایه این شرکت از محل آورده نقدی بوده است.

تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد شپارس را نشان می‌دهد. شرکت سرمایه‌گذاری سپهر با در اختیار داشتن 56٫63 درصد از سهام شرکت بین المللی محصولات پارس مهم‌ترین سهامدار در تحلیل بنیادی شپارس است.

سهامداران شپارس

در سامانه تحلیل بنیادی انیگما علاوه بر مشاهده سهامداران عادی، امکان مشاهده سهامداران تلفیقی این شرکت و سایر شرکت‌های فعال در بازار بورس نیز وجود دارد.

محصولات، فرآیندهای تجاری و روش‌های توزیع

پودرهای ماشینی و دستی با برندهای بانو طلایی، رخت طلایی و هوم کر و همچنین محصولات واسطه‌ای مانند سولفونیک اسید، سدیم سیلیکات و تگزاپون از عمده محصولات این شرکت هستند. مالکیت برندهای بانو، بانوی طلایی، رخت، رخت طلایی و عاج در اختیار این شرکت و مالکیت برندهای هوم کر، لایف کر و دنتاکر در اختیار گروه صنعتی بین المللی محصولات پارس است.

تولید و فروش محصولات با برندهای گروه بر اساس قرارداد فی‌مابین به‌عهده این شرکت و از بابت فروش محصولات هوم کر حق رویالیتی پرداخت می‌شود. همچنین این شرکت مایعات شوینده با برندهای بانو، هوم کر، لایف کر و خمیر دندان دنتاکر را در سبد فروش خود عرضه می‌کند.

در تحلیل شپارس، 77٫65 درصد از مبلغ فروش محصولات نهایی در دوره مالی 9 ماهه منتهی به 1402/03/31 از طریق شرکت‌های پخش عمده سراسری و نمایندگان فروش در تهران و شهرستان‌ها انجام شده است. 4٫76 درصد از مبلغ فروش مربوط به حوزه صادرات بوده و 17٫59 درصد آن مربوط به حوزه زنجیره‌ای است.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی شپارس

شرکت بین المللی محصولات پارس در دوره 9 ماهه منتهی به خردادماه 1402 مقدار 41٬600 تن محصولات تولیدی و 4٬927 تن پودر صادراتی به فروش رسانده است. درآمد حاصل از فروش این محصولات در دوره 9 ماهه ابتدای سال مالی 1402 بیش از هزار میلیارد تومان بوده است. این مبلغ نسبت به دوره مشابه سال قبل 71 درصد افزایش یافته است. مطابق تصویر زیر مبلغ فروش شرکت در پایان سال مالی 1402 بیش از 1٬458 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

فروش در تحلیل شپارس

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه در تحلیل شپارس

مبلغ هزینه‌شده مواد اولیه در دوره 9 ماهه منتهی به خردادماه 1402 نسبت به دوره مشابه سال قبل 64 درصد رشد داشته است. تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ فروش مواد اولیه مصرفی شپارس برای 5 دوره مالی گذشته را نشان می‌هد.

مواد اولیه در تحلیل بنیادی شپارس

سربار شرکت بین المللی محصولات پارس

اقلام سربار در تحلیل بنیادی شپارس شامل حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت و… مطابق جدول زیر هستند. هزینه سربار شپارس در دوره 9 ماهه منتهی به 1402/03/31 مبلغ 53 میلیارد تومان بوده است. عمده هزینه سربار در این دوره مربوط به حقوق و مزایا به مبلغ 21 میلیارد تومان است. باتوجه به افزایش 30 درصدی حقوق و مزایا در سال 1402، هزینه سربار در پایان سال جاری بیش از 86 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

سربار شرکت بین المللی محصولات پارس

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی شپارس

یکی از اقدامات مهم در تحلیل شپارس بررسی صورت سود و زیان شرکت است. مطابق تصویر زیر، بهای تمام‌شده شرکت در دوره 9 ماهه ابتدای سال مالی 1402 در مقایسه با دوره مشابه سال قبل 58 درصد افزایش یافته است. همچنین سود خالص شپارس در این دوره مبلغ 24 میلیارد و 882 میلیون تومان بوده که نسبت به سال قبل این شرکت از حالت زیان‌ده خارج شده و به سوددهی رسیده است. مطابق محاسبات انجام‌شده در این تحلیل، سود خالص شپارس در دوره 12 ماهه منتهی به شهریورماه 1402 بیش از 34 میلیارد تومان خواهد بود.

صورت سود و زیان در تحلیل شپارس

سود نقدی (DPS) در تحلیل شپارس

شرکت بین المللی محصولات پارس مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به شهریورماه 1401 خود را در تاریخ 21 دی‌ماه 1401 برگزار کرد. مطابق تصمیمات صورت‌گرفته در این مجمع، شرکت از 86 ریال سود خالصی که به ازای هر سهم ساخته است، 58 درصد آن معادل 50 ریال را به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرد. سود تمامی سهامداران اعم از حقیقی و حقوقی در تاریخ 1402/06/15 از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شماره حساب معرفی‌شده در سامانه سجام پرداخت شد.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/06/31

در تحلیل بنیادی شپارس نرخ محصولات تولیدی این شرکت 244٬038٬108 ریال بر تن در نظر گرفته شده است. مطابق تصویر زیر با تقسیم قیمت روز سهم در تاریخ 1402/07/05 بر EPS تحلیلی، نسبت P/E فوروارد در تحلیل شپارس 27٫6 واحد محاسبه شده است. همچنین بخش دوم این تصویر پیش‌بینی تحلیل کابران انیگما را نشان می‌دهد. میانگین EPS تحلیلگران در این تحلیل 418 ریال برآورد شده است. در مقاله آموزش تحلیل بنیادی نحوه ارزش‌گذاری سهام گام به گام توضیح داده شده است.

تحلیل بنیادی شپارس
  • می‌توانید لیست سهم‌های بنیادی با کمترین نسبت P/E تحلیلی را در مقاله بهترین سهام مشاهده کنید.

روند قیمتی سهام شپارس

چارت زیر روند قیمتی سهام شرکت بین المللی محصولات پارس را نشان می‌دهد. با شروع روند صعودی قیمت سهام شپارس از مردادماه 1398، قیمت این سهام افزایش یافت و در تاریخ 1399/04/21 به اولین قله قیمتی و در تاریخ 1400/01/10 به دومین قله قیمتی (23٬810 ریال) با ارزش بازار 1٬846 میلیارد تومان رسید. در حال حاضر قیمت این سهم در تاریخ 1402/07/05 در سایت TSE (8٬600 ریال) با ارزش بازار 941 میلیارد تومان است.

روند قیمتی سهام شرکت بین المللی محصولات پارس
3.5/5 - (4 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا