مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی شپاکسا – شرکت پاکسان

تحلیل شپاکسا به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده محصولات شوینده و بهداشتی در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. شرکت پاکسان سال 1341 تاسیس شد و سال 1373 سهام آن در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. در حال حاضر این شرکت جزو واحدهای تجاری فرعی شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر است. در ادامه به تحلیل بنیادی شپاکسا از طریق محاسبه EPS فوروارد آن و همچنین جایگاه شرکت در صنعت پرداخته شده است.

  • مقاله تحلیل بنیادی چیست برای آشنایی بیشتر با مفاهیم تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال)، پیش از مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت و جایگاه شرکت در صنعت

تهیه و تولید انواع مواد شوينده و پاک‌کننده، محصولات بهداشتی و آرايشی، فعالیت‌های تولیدی و بازرگانی، سرمايه‌گذاری، صادرات، واردات و انجام هرنوع عملیات و معاملات مرتبط ازجمله فعالیت‌های اصلی این شرکت هستند.

شرکت پاکسان دارای سبد کامل محصولات شوینده و بهداشتی و مالک برند‌های معروف و باسابقه، با بیش از 150 کد کالا (SKU) در حوزه مذکور، است. برند سپید در بخش پودرهای ماشینی، برندهای برف، کیمیا و ارکید در قسمت پودرهای دستی، برندهای سیو، گلنار و عروس در حوزه صابون بهداشتی و حمام و همچنین مواد اولیه محصولات صنعتی مانند گلیسیرین، اسید چرب، اسید سولفونیک و سدیم لوریل اتر سولفات با نام تجاری پاکساپون از عمده محصولات این شرکت هستند.

در تحلیل شپاکسا، این شرکت باتوجه به پتانسیل بالای تولید اقلام فوق، بخشی از ظرفیت تولید خود را به سایر تولیدکنندگان محصولات نهایی به فروش می‌رساند. مالکیت برندهای شبنم و گلی نیز در اختیار شرکت پاکسان قرار دارند که تولید محصولات مربوط به آن تحت لیسانس شرکت پاکسان و در شرکت‌های ساینا و گلتاش تولید می‌شود. لازم به ذکر است که مالکیت برندهای پونه و نسیم تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ در اختیار پاکسان بوده است.

در حال حاضر شرکت پاکسان در صنعت شوينده در محصولات اصلی صابون و کفشوی رتبه اول و در پودرها
رتبه سوم را به خود اختصاص داده است. فروش شرکت پاکسان در بازارهای داخلی در سال مالی منتهی به تاریخ 1401/09/30 مبلغ 17،349 میلیارد ريال بوده است.

سرمایه و ترکیب سهامداران سپاکسا

سرمایه شرکت پاکسان در بدو تاسیس مبلغ 5 میلیون ریال بوده است. هم‌اکنون سرمایه شرکت پس از چند مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 9,221,398 میلیون ریال رسیده است.

جدول زیر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل بنیادی شپاکسا را نشان می‌دهد. نزدیک به 67 درصد از سهام شپاکسا در اختیار شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر است و همانطور که گفته شد شرکت پاکسان از واحدهای فرعی این شرکت می‌باشد.

سهامداران شپاکسا

در سایت انیگما علاوه بر سهامداران عادی شرکت‌ها، امکان مشاهده سهامداران به‌صورت تلفیقی نیز وجود دارد. در حالت تلفیقی هر شرکت مادر به‌همراه شرکت‌های زیرمجموعه خود نمایش داده می‌شود. طبق جدول زیر که بخشی از سهامداران تلفیقی شپاکسا را نشان می‌دهد، بانک ملی به‌صورت تلفیقی 67 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد.

سهامداران تلفیقی شرکت پاکسان

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل شپاکسا

در جدول زیر مقدار فروش محصولات شرکت پاکسان در دوره‌های مالی متفاوت و پیش‌بینی آن تا پایان سال مالی 1402 نمایش داده شده است. 60 درصد از مبلغ فروش محصولات نهايی شرکت پاکسان از طريق شرکت به‌پخش توزیع می‌شود. شرکت به‌پخش از شرکت‌های گروه توسعه صنايع بهشهر است. 22 درصد مبلغ فروش شرکت در سال مالی 1401 مربوط به حوزه صادرات و مابقی فروش محصولات صنعتی و خدمات کارمزدی بوده است.

مقدار فروش محصولات پاکسان

مجموع فروش شرکت پاکسان در سال مالی منتهی به تاریخ 1401/09/30 مبلغ 22,266,380 میلیون ريال بود که نسبت به سال مشابه گذشته خود (سال مالی 1400)، حدود 12 درصد کاهش يافته است. اما فروش شرکت در دوره 6 ماهه منتهی به 1402/03/31، 40 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته خود افزایش یافته است. بنابراین در تحلیل شپاکسا مبلغ فروش شرکت تا پایان سال مالی 1402 حدود 3,512 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

فروش در تحلیل بنیادی شپاکسا

مواد اولیه مصرفی در تحلیل بنیادی شپاکسا

جدول زیر جزئیات مواد اولیه مصرفی شپاکسا ازجمله مقدار، نرخ و مبلغ فروش را نشان می‌دهد. طبق این جدول شرکت در دوره 6 ماهه منتهی به 1402/03/31 حدود 815 میلیارد تومان بابت تامین مواد اولیه خود هزینه کرده است که پیش‌بینی می‌شود این مقدار تا پایان دوره 12 ماهه منتهی به 1402/09/30 به بیش از 266 میلیارد تومان برسد.

مواد اولیه در تحلیل شپاکسا

سربار شپاکسا

سربار شرکت پاکسان شامل مواردی همچون حقوق و مزایا، استهلاک، سوخت، هزینه مواد مصرفی و… مطابق جدول زیر هستند. پیش‌بینی می‌شود هزینه سربار سال مالی 1402 در تحلیل شپاکسا به 206 میلیارد تومان برسد.

سربار شرکت پاکسان

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی شپاکسا

بهای تمام‌شده درآمدهای عملیاتی در دوره 6 ماهه منتهی به 1402/03/31 نسبت به دوره مشابه سال گذشته حدود 23 درصد افزايش يافته است که عمدتا به دلیل افزايش در مقدار مصرف این مواد بوده است. در صورتی که بهای تمام‌شده شرکت تا پایان سال مالی 1402 به 3 هزار میلیارد تومان برسد، باتوجه به درآمدهای عملیاتی پیش‌بینی شده و سایر درآمدها و هزینه‌ها، سود شپاکسا در سال مالی 1402 حدود 367 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

لازم به ذکر است که مطابق افشای اطلاعات شرکت مبنی بر فروش کامل حق مالکیت علامت تجاری برند پونه و نسیم به مبلغ قرارداد 235 میلیارد تومان در سال مالی 1402 در سایر درآمدهای غیر عملیاتی شناسایی شده است.

صورت سود و زیان در تحلیل شپاکسا

مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به تاریخ 1401/09/30 شپاکسا در تاریخ 29 فروردین 1402 برگزار شد. باتوجه به اینکه شرکت پاکسان در این سال زیان‌ده بوده است، سود نقدی به سهامداران پرداخت نکرده است.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1402/09/30

برای تحلیل بنیادی شپاکسا مفروضات زیر لحاظ شده است:

  • 40,000 تومان میانگین نرخ دلار
  • 30 درصد افزایش نرخ شوینده در سال 1402
  • 30 درصد تورم در سال 1402

باتوجه به مفروضات فوق ای پی اس تحلیلی شپاکسا برای سال مالی 1402، 399 ریال پیش‌بینی شده است. باتوجه به قیمت روز سهام شپاکسا (28 تیر 1402) در سایت tse نسبت پی بر ای این سهم 7.7 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی شپاکسا

در سایت تحلیل بنیادی انیگما این قابلیت وجود دارد که کاربران مفروضات مدنظر خود را وارد کرده و تحلیل شپاکسا را مطابق با مفروضات خود مشاهده کنند. میانگین P/E تحلیلگران در این سهم 6.2 است.

روند قیمتی در تحلیل شپاکسا

نمودار زیر روند قیمتی شپاکسا از سال 1397 تاکنون را نشان می‌دهد. طبق این نمودار قیمت سهام شپاکسا در تاریخ 1399/04/14 به بیشترین مقدار خود رسید. ارزش بازار شپاکسا در این تاریخ حدود 5 هزار میلیارد تومان بوده است. اکنون قیمت سهام شپاکسا حدود 50 درصد ریزش داشته است و ارزش بازار آن در تاریخ 28 تیر 1402 معادل 2.7 هزار میلیارد تومان است.

چارت قیمتی شپاکسا
5/5 - (1 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا