اخبار بورس

مجمع شکبیر؛ زمانبندی پرداخت سود شرکت پتروشیمی امیرکبیر

مجمع عمومی عادی سالیانه محلی برای گردهمایی مدیران و سهامداران یک شرکت است که به منظور تعیین وضعیت و تصمیم‌گیری در خصوص فعالیت‌های آن شرکت، شکل می‌گیرد. میزان سود نقدی یکی از عوامل تاثیرگذار بر جذب سهامداران برای سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها است. در مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به سال مالی 1401 شرکت پتروشیمی امیرکبیر صورت‌های مالی شرکت بررسی و مبلغ 11٬680 ریال سود خالص به ازای هر سهم تصویب شد. در ادامه علاوه بر بررسی سود نقدی تصویب شده در مجمع شکبیر، به نحوه و زمانبندی تقسیم سود این سهم پرداخته شده است.

مجمع عمومی عادی سالیانه

شرکت‌های سهامی موظف هستند حداکثر تا 4 ماه پس از پایان سال مالی خود، مجمع عمومی عادی سالیانه برگزار کنند. در این مجمع صورت جلسه‌ای تحت گزارش هیئت مدیره توسط مدیرعامل ارائه می‌شود که در آن گزارش دقیقی از عملکرد گذشته، طرح‌های آتی شرکت و… ذکر شده است. پس از تصویب صورت‌ مالی در این جلسه، میزان سود تقسیمی تعیین می‌شود. میزان سود نقدی با توجه به برنامه‌ها و سیاست‌های هر شرکت متفاوت است. بعد از تعیین سود تقسیمی، شرکت می‌بایست حداکثر تا 8 ماه پس از برگزاری مجمع نسبت به پرداخت سود اقدام کند. برای آشنایی بیشتر با مجمع عمومی عادی سالیانه مطالعه مقاله مجمع چیست پیشنهاد می‌شود.

تاریخ و مکان برگزاری مجمع شکبیر

شرکت پتروشیمی امیرکبیر از کلیه سهامداران، وکیل یا قائم مقام قانونی صاحب سهم و همچنین نماینده یا نمایندگان اشخاص حقوقی دعوت کرد تا در جلسه مجمع عمومی این شرکت که در ساعت 10:00 روز سه‌شنبه مورخ 1402/04/27 به آدرس تهران، سعادت آباد، ميدان کاج، پشت مسجد جامع الرسول، کوچه نهم شرقی (شعبانی)، پلاک 14 برگزار شد، حضور بهم رسانند.

همچنین سهامداران می‌توانستند از طريق آدرس https://www.akpc.ir/fa/majma در برگزاری جلسه مجمع عمومی عادی ساليانه صاحبان سهام به صورت الکترونيک مشارکت و پرسش‌های خود را مطرح و از پاسخ پرسش‌های خود آگاهی حاصل کنند.

سهامداران حقيقی به منظور اخذ برگ ورود به جلسه با در دست داشتن اصل ورقه سهام و ارائه کارت ملی شخصا يا از طريق وکيل دارای وکالتنامه رسمی و يا قائم مقام قانونی شخص حقيقی صاحب سهم و سهامداران محترم حقوقی از طريق وکيل دارای وکالتنامه رسمی يا معرفی نماينده دارای حکم نمايندگي با امضای صاحبان امضای مجاز از ساعت 14:00 الی 16:00 روز دوشنبه مورخ 1401/4/26 به محل دفتر مرکزی شرکت واقع در تهران، سعادت آباد، خيابان شهيد احمد نفيسی (23 شرقی)، پلاک 21 امور سهام مراجعه و ورقه ورود به جلسه مجمع عمومی عادی ساليانه صاحبان سهام را دريافت کردند. دريافت برگ ورود به مجمع طبق ماده 99 قانون تجارت الزامی بود.

مقاله پیشنهادی: تحلیل بنیادی شکبیر

حاضرین در مجمع شرکت پتروشیمی امیرکبیر

مدعوین که در جلسه مجمع شکبیر حضور داشتند، به شرح اسامی زیر بودند:

  • شرکت توسعه سرمایه رفاه
  • شرکت صنعتی نوید زر شیمی
  • شرکت سرمایه‌گذاری سازمان بازنشستگی کشوری
  • شرکت صادر فر
  • شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا
  • شرکت توسعه پیشرو رفاه پردیس
  • سایر اشخاص حقیقی و حقوقی
  • شرکت توسعه فناوری رفاه پردیس
  • شرکت ارزش‌آفرینان تجارت صبا (سهامی خاص)
  • بانک رفاه کارگران
  • شرکت خدمات گستر صبا انرژی

دستور جلسه مجمع شکبیر

  • استماع گزارش هیئت‌ مدیره و بازرس قانونی
  • تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به 1401/12/29
  • انتخاب حسابرس و بازرس قانونی
  • انتخاب روزنامه کثیر‌الانتشار
  • انتخاب اعضای هیئت‌مدیره
  • تعیین حق حضور اعضای غیرموظف هیئت مدیره
  • تعیین پاداش هیئت مدیره
  • سایر موارد

لازم به ذکر است در این مجمع سازمان حسابرسی به‌‌‌عنوان بازرس قانونی، حسابرس شرکت و همچنین بازرس علی‌البدل انتخاب شد. روزنامه‌‌های اطلاعات و دنيای اقتصاد نیز به‌عنوان روزنامه‌های کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌های شرکت تعیین شدند.

سود مجمع شکبیر 1402

شرکت‌های فعال در بازار سرمایه عموما پس از پایان یک دوره مالی بخشی از سود هر سهم خود را به‌عنوان سود تقسیمی سهم میان سهامداران تقسیم می‌کنند. میزان سود نقدی در پایان سال مالی شرکت یکی از عوامل تاثیرگذار بر جذب سهامداران برای سرمایه‌گذاری است. در این بخش به میزان سود نقدی و درصد تقسیم این سود توسط شکبیر در سه سال مالی گذشته پرداخته شده است.

سال مالی منتهی بهسود خالص EPS (ریال)سود نقدی DPS (ریال)درصد تقسیم سود
1401/12/2911٬68010٬400٪89
1400/12/2911٬49111٬000٪95
1399/12/3010٬97810٬200٪92

باتوجه به جدول فوق می‌توان گفت که درصد تقسیم سود در سال مالی 1401 نسبت به سال مالی گذشته کاهش یافته و به زیر 90 درصد رسیده است. اما به‌صورت کلی شرکت در این سال‌ها همچنان به تداوم پرداخت سود نقدی پرداخته است.

بازده سود نقدی سهم شکبیر

در کنار بررسی سود تقسیمی سهم، محاسبه بازده نقدی از معیارهای مهم در بازار سرمایه است که نمایانگر نسبت سود نقدی به ازای هر سهم (DPS) به قیمت سهم پیش از بسته شدن (Price) در سایت TSE است. بازده نقدی، تا حدودی نشان‌دهنده کارایی سرمایه‌گذاری در سهام است و تغییرات آن بر حضور سهامداران در مجمع عمومی عادی سالیانه تاثیرگذار است. افزایش بازده نقدی می‌تواند باعث جذب سهامداران برای حضور در مجمع شود. در ادامه، بازده نقدی شکبیر در سال‌های مالی متوالی مورد بررسی قرار گرفته است.

سال مالی منتهی بهقیمت پیش از بسته‌شدن PRICE (ریال)سود نقدی EPS (ریال)بازده نقدی (D/P)
1401/12/2988٬20010٬400٪11
1400/12/2983٬85011٬000٪13
1399/12/3089٬60310٬200٪11

زمان پرداخت سود مجمع شکبیر

برنامه پرداخت سود شکبیر منتهی به سال مالی 1401 به شرح زیر بود.

سود سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها در تاریخ 1402/05/11 به حساب اعلامی سهامداران در سامانه سجام توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز شد. اشخاص حقیقی فاقد کد سجام از تاریخ 1402/07/01 با مراجعه به شعب بانک رفاه و ارائه اصل کارت ملی و کد بورسی نسبت به دریافت سود خود اقدام کردند.

سود سهامداران حقوقی در تاریخ 1402/08/01 از طریق شماره حساب معرفی‌شده در سامانه سجام پرداخت شد. در غیر این صورت سهامداران حقوقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های فاقد کد سجام سود خود را از تاریخ 1402/10/01 با درخواست کتبی واریز به شماره حساب، دریافت کردند.

1/5 - (1 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا