مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی شهر – شرکت گروه مالی شهر

تحلیل شهر به‌عنوان بازوی نیرومند بانک شهر در این مقاله انجام شده است. شرکت گروه توسعه اقتصادی رستا به منظور بهره‌برداری از فرصت‌های اقتصادی و مدیریت بهینه شرکت‌های تابعه بانک شهر در چارچوب قوانین و مقررات کشور تاسیس شد و در تاریخ 1399/06/15 به نام شرکت گروه مالی شهر تغییر یافت. شرکت گروه مالی شهر با سرمایه 33٬000 میلیارد ریال در محیط قانونی و اجرایی بازار سرمایه ایران با نماد شهر فعالیت می‌کند. در ادامه به محاسبه NAV و P/NAV سهام شهر از طریق پرتفوی بورسی و غیربورسی آن پرداخته شده است. از دیگر موارد بررسی‌شده در این مقاله می‌توان به برآورد EPS فوروارد در تحلیل بنیادی شهر اشاره کرد.

  • برای آشنایی و درک عمیق‌تر مفاهیم تحلیل بنیادی، مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

ماهیت شرکت و صنعت

فعالیت اصلی گروه مالی شهر و شرکت‌های فرعی و وابسته آن عمدتا در زمینه خدمات مالی و بازار سرمایه، تولید و فروش آب و برق، فروش املاک و مستغلات، لیزینگ، گردشگری و ارائه خدمات مشاوره است. تصویر زیر میزان سرمایه‌گذاری شرکت گروه مالی شهر را به تفکیک صنعت نشان می‌هد:

میزان سرمایه‌گذاری شرکت در صنعت
نوع فعالیتشرح
خدمات مالی و بازار سرمایهفعالیت‌های سرمایه‌گذاری و واسطه گری مالی در بازار سرمایه از طریق شرکت اصلی، شرکت کارگزاری شهر و شرکت تامین سرمایه تمدن انجام می‌شود.
املاک و مستغلاتفعالیت‌های حوزه املاک و مستغلات از طریق شرکت سرمایه‌گذاری شهر آتیه انجام می‌شود.
تولید و فروش برقشرکت آب و برق کیش با در اختیار داشتن نیروگاه تولید برق و تجهیزات انتقال آن و همچنین تجهیزات آب شیرین‌کن، تولید و فروش برق و تامین آب جزیره کیش را در انحصار خود دارد.
لیزینگعملیات واسپاری از طریق ارائه خدمات لیزینگ در شرکت لیزینگ شهر انجام می‌شود.
اعتبار سنجیعملیات اعتبارسنجی مشتریان بانک شهر از طریق شرکت توسعه اعتبار سنجی شهر انجام می‌شود.
گردشگری و ارائه خدمات مشاوره تبلیغاتیخدمات گردشگری و ارائه خدمات مشاوره تبلیغاتی شامل تدوین استراتژی، تولید محتوا، طراحی، برنامه‌ریزی و اجرا

مهم‌ترین سهامداران در تحلیل شهر

شرکت گروه مالی شهر از واحدهای فرعی بانک شهر است. تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل بنیادی شهر را نشان می‌دهد. مطابق تصویر صندوق بازارگردانی لاجورد دماوند با در اختیار داشتن 8٫91 درصد در جایگاه دوم سهامداران شرگت گروه مالی شهر قرار دارد.

سهامداران شهر

سایر سهامداران شهر در محصول سهامداران سایت تحلیل بنیادی انیگما قابل مشاهده هستند. علاوه بر آن در این محصول، قابلیت دسترسی به سهامداران تلفیقی نماد شهر و سایر شرکت‌های تولیدی و سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه وجود دارد. به طور مثال، شهرداری در حالت تلفیقی با مالکیت بیش از 71٫77 درصد تاثیر به‌سزایی در تصمیمات شرکت دارد.

محاسبه و تحلیل NAV شهر

برای تحلیل بنیادی شرکت‌های سرمایه‌گذاری مانند شهر، باید خالص ارزش دارایی‌ها (ان ای وی) از طریق محاسبه ارزش روز دارایی‌های بورسی و غیربورسی برآورد شود. محاسبه مازاد ارزش غیربورسی عاملی مهم برای افزایش دقت در محاسبه  NAV محسوب می‌شود؛ اما به‌دلیل سختی محاسبه، برخی تحلیلگران آن را صفر در نظر می‌گیرند. در ادامه ارزش روز پورتفوی بورسی و غیربورسی گروه مالی شهر محاسبه شده است.

ارزش‌گذاری دارایی‌های بورسی در تحلیل بنیادی شهر

شرکت گروه مالی شهر در پرتفوی بورسی خود شرکت‌هایی نظیر بهمن دیزل، سرمایه‌گذاری دارویی تامین، پالایش نفت اصفهان و… را دارد. مطابق تصویر زیر ارزش روز پرتفوی بورسی در تحلیل شهر تا تاریخ 1402/10/02 بیش از 2٬600 میلیارد تومان محاسبه شده است.

ارزش‌گذاری دارایی‌های بورسی در تحلیل شهر

مازاد ارزش دارایی‌های غیربورسی شهر

مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی شرکت گروه مالی شهر بر اساس آخرین گزارشات منتشرشده در تاریخ 1402/10/02 مبلغ 7٬197 میلیارد تومان محاسبه شده است. طبق آنجه قابل مشاهده است، گروه مالی شهر 99 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری شهر آتیه را در اختیار دارد.

مازاد ارزش دارایی‌های غیربورسی

برای ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی شرکت‌های سرمایه‌گذاری به نکات تحلیلی زیرمجموعه‌های آن نیاز است. در ادامه به نکاتی از شرکت‌های زیرمجموعه‌ پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی شهر اشاره شده است.

  • بر اساس آخرین برآوردها، تامین سرمایه تمدن ارزشی معادل 12 هزار میلیارد تومان دارد.
  • شرکت سرمایه‌گذاری شهر آتیه در تاریخ 31 شهریور ماه 1402 دارای 30 میلیارد تومان پرتفوی بورسی با بهای تمام‌شده 37 میلیارد تومان بوده است. با توجه به آخرین حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی این شرکت، می‌توان ارزش آن را معادل 7 هزار میلیارد تومان در نظر گرفت.

سود هر سهم (EPS) شرکت گروه مالی شهر

شرکت‌های سرمایه‌گذاری در کنار سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌های خود، از راه‌های مختلفی درآمد حاصل می‌کنند. یکی از این راه‌ها دریافت سود نقدی از زیرمجموعه‌های پرتفوی بورسی و غیربورسی در تحلیل شهر است. در ادامه به برآورد سهم شهر از سود نقدی شرکت‌های زیرمجموعه آن پرداخته شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی شهر

عمده درآمد ناشی از سود سهام شرکت گروه مالی شهر از محل پرتفوی بورسی آن در پایان سال مالی 1402 محقق شده است. سهم شهر از سود نقدی زیرمجموعه‌های پرتفوی بورسی خود مبلغ 253 میلیارد تومان است. تصویر زیر جزئیات سود سهم شرکت از زیرمجموعه‌های آن را نشان می‌دهد.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی شهر

سود نقدی پرتفوی غیربورسی در تحلیل شهر

سود هر سهم شرکت‌ سرمایه‌گذاری شهر آتیه هزار ریال و شرکت تامین سرمایه تمدن 800 ریال برآورد شده است. پیش‌بینی می‌شود مجموع سود نقدی حاصل از زیرمجموعه‌های پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی شهر تا پایان سال جاری مبلغ 832 میلیارد تومان باشد.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی در تحلیل شهر

صورت سود و زیان شهر

تصویر زیر صورت سود و زیان شهر را برای 4 دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن برای دوره 12 ماهه منتهی به اسفند ماه 1402 نشان می‌دهد. درآمد حاصل از سود سهام در دوره 6 ماهه نخست سال مالی 1402 مبلغ 237 میلیارد تومان و مجموع درآمدهای عملیاتی شهر در این دوره بیش از 458 میلیارد تومان بوده است. با کسر هزینه‌ها، سود خالص شهر در دوره مالی مذکور مبلغ 386 میلیارد تومان محقق شده است.

مطابق آنچه در تصویر زیر پیش‌بینی شده است، درآمدهای عملیاتی شرکت گروه مالی شهر در پایان سال مالی 1402 مبلغ 1٬431 میلیارد تومان و سود خالص در تحلیل شهر مبلغ 1٬304 میلیارد تومان خواهد بود.

صورت سود و زیان

سود نقدی (DPS) شرکت گروه مالی شهر

مجمع عمومی عادی سالیانه شهر منتهی به پایان سال مالی 1401 در تاریخ 1402/02/27 برگزار شد. در این مجمع شرکت گروه مالی شهر از 341 ریال سود خالصی که به ازای هر سهم ساخته است، مبلغ 35 ریال را به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرده است.

سود شهر مربوط به عملکرد سال مالی منتهی به 1401/12/29 حداکثر تا تاریخ 1402/06/27 به شماره حساب اعلام شده آنان واریز و تسویه شد.

تحلیل بنیادی شهر

در تحلیل شهر حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و 5٬347 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم شهر 4٬087 ریال است. نسبت قیمت سهم در سایت TSE (1٬997 ریال) به ان ای وی شرکت (P/NAV) در تاریخ 1402/10/02 معادل 48٫9 درصد محاسبه شده است. همچنین در این تحلیل EPS فوروارد شهر 395 ریال برآورد می‌شود.

تحلیل بنیادی شهر

چارت قیمتی شهر

چارت زیر روند معاملاتی سهام شرکت گروه مالی شهر را نشان می‌دهد. سهام این شرکت از 21 خرداد ماه 1402 عرضه شد و از همان ابتدا روند صعودی قیمت سهام شهر آغاز شد. قیمت این سهم در تاریخ 31 خرداد ماه 1402 به قله قیمتی 2٬715 ریال با ارزش بازار 8٬959 میلیارد تومان رسید. سپس قیمت سهم شهر کاهش یافته و هم اکنون در تاریخ 1402/10/02 با قیمت 1٬997 ریال معامله می‌شود. ارزش بازار سهام مذکور در زمان نگارش این مقاله 6٬543 میلیارد تومان است.

چارت قیمتی شهر
3.6/5 - (5 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

one

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا