تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی شفا – شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو

تحلیل شفا به‌عنوان یکی از هلدینگ‌های تخصصی شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا در این مقاله انجام شده است. شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو در سال 1383 به ثبت رسید. این شرکت در سال 1390 با نماد «شفا» در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. در ادامه به تحلیل بنیادی شفا از طریق محاسبه ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) و همچنین پیش‌بینی EPS تحلیلی این نماد پرداخته شده است.

  • می‌توانید در مقاله تحلیل بنیادی چیست، با رویکردها، مزایا و معایب تحلیل بنیادی بیشتر آشنا شوید.

موضوع فعالیت شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو

شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو به‌صورت عمده در سهام شرکت‌های دارویی، غذایی، شیمیایی، بهداشتی و درمانی در داخل و خارج از کشور سرمایه‌گذاری می‌کند. همچنین این شرکت در زمینه سرمایه‌گذاری در سهام و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها یا سایر اوراق بهادار نیز فعال است. فعالیت اصلی شرکت، سرمایه‌گذاری به‌صورت مدیریتی مستقیم و غیرمستقیم در سهام شرکت‌های دارویی، شرکت دارویی پخش رازی و شرکت پخش رازی است.

سهامداران شفا

سهامدار اصلی در تحلیل شفا، شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا با دراختیار داشتن 71.82 درصد از سهام این شرکت است. سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (نماد وبانک) با مالکیت 15.05 درصد از سهام این شرکت در رده دوم سهامداران شفا دارو قرار دارد. وبانک یکی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری چند رشته‌ای است که فعالیت‌های خود در زمینه محصولات شیمیایی و دارویی را از طریق شرکت شفادارو انجام می‌دهد که تحلیل آن در لینک تحلیل وبانک قابل مشاهده است. سایر سهامداران بالای ۱ درصد شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو در جدول زیر قابل مشاهده است.

سهامداران شفا

در حالت تلفیقی، سهامداران اصلی شفا زیرمجموعه بانک ملی هستند. در واقع حدود 91 درصد از سهام این شرکت به‌صورت غیرمستقیم در اختیار بانک ملی است.

محاسبه و تحلیل NAV شفا

برای تحلیل بنیادی هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری مانند این شرکت، باید خالص ارزش دارایی‌ها (ان ای وی) برآورد شود. برای ارزش‌گذاری دقیق این نوع شرکت‌ها و محاسبه NAV علاوه بر پورتفوی بورسی، باید ارزش روز پرتفوی غیربورسی نیز برآورد شود؛ اما به دلیل سختی محاسبه مازاد ارزش غیربورسی، برخی تحلیلگران آن را صفر در نظر می‌گیرند. در ادامه برای تحلیل بنیادی شفا ارزش روز پورتفوی بورسی و غیربورسی آن مورد بررسی قرار گرفته است.

ارزش‌گذاری پورتفوی بورسی در تحلیل شفا

در جدول زیر دارایی‌های بورسی شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو به همراه ارزش بازار آن‌ها قابل مشاهده هستند. همان‌طور که مشاهده می‌شود، شرکت‌های داروسازی اسوه، دانا و جابرابن حیان در پورتفوی بورسی شفا قرار دارند. مجموع مازاد ارزش پورتفوی بورسی شفا در تاریخ 12 مهر 1402، 8 هزار و 774 میلیارد تومان است.

پرتفوی بورسی در تحلیل شفا

ارزش‌گذاری پورتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی شفا

مطابق جدول زیر که بخشی از پرتفوی غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری شفا را نشان می‌دهد، بخشی از سهام شرکت‌های دارویی پخش رازی و فرایند شیمی حکیم جزو دارایی‌های غیربورسی شفا محسوب می‌شوند. طبق اطلاعات موجود تا 12 مهر 1402 در سایت تحلیل بنیادی انیگما، مازاد ارزشی برای پرتفوی غیربورسی شرکت در نظر گرفته نشده است.

پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی شفا

سود هر سهم (EPS) شفا

بخشی دیگر از سود حاصل‌شده در شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سود نقدی دریافتی از شرکت‌های بورسی و غیربورسی زیرمجموعه آن‌ها است. در ادامه برای بررسی و ارزش‌گذاری دقیق‌تر شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو، سود نقدی حاصل از پرتفوی بورسی و غیربورسی این شرکت محاسبه شده است.

سود نقدی پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری شفا

جدول زیر سود نقدی پیش‌بینی شده پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی شفا را نشان می‌دهد. طبق این جدول سود سال مالی منتهی به 1402/12/29 شرکت داروسازی سینا 8,379 ریال برآورد شده است و پیش‌بینی می‌شود 80 درصد از آن را به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کند؛ بنابراین باتوجه به درصد مالکیت شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو از سهام این شرکت، سود سهم شفا 433 میلیارد تومان محاسبه می‌شود. به‌صورت کلی سود سهم شرکت از سود نقدی پرتفوی بورسی آن 1,040 میلیارد تومان است.

سود نقدی پرتفوی بورسی

سود نقدی حاصل از پرتفوی غیربورسی شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو صفر در نظر گرفته شده است.

صورت سود و زیان در تحلیل شفا

جدول زیر صورت سود و زیان شفا برای 4 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن تا پایان سال مالی 1402 را نشان می‌دهد. طبق این جدول درآمد سود سهام شرکت در سال مالی 1401 معادل 644 میلیارد تومان و سود خالص محقق شده 761 میلیارد تومان بوده است.

باتوجه به درآمد سود سهام پیش‌بینی شده در بخش پیش، سود خالص شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو تا پایان سال مالی منتهی به 1402/12/29 معادل 1,031 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

صورت سود و زیان شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو

نسبت‌های مالی شفا

جدول زیر شامل نسبت‌های مالی مهم شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو مانند نسبت P/E ،P/S، P/B و همچنین حاشیه سود خالص و ناخالص این شرکت است. طبق جدول زیر نسبت P/E ttm در تحلیل بنیادی شفا برای دوره 3 ماهه منتهی به 1402/03/31 برابر با 8 واحد بوده است.

نسبت‌های مالی شرکت

سود مجمع (DPS) شفا

مطابق صورت سود و زیان در بخش قبل، EPS منتهی به سال 1401 شفا 2,809 ریال بوده است. مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت در تاریخ 1402/03/20 برگزار شد. طبق تصمیمات اتخاذشده در این مجمع، سود نقدی شفا به ازای هر سهم 2,100 ریال تصویب شد. جدول زیر سود تقسیمی شفا در 3 سال متوالی را نشان می‌دهد.

سال مالی منتهی بهسود خالص به ازای هر سهم (ریال)سود نقدی به ازای هر سهم (ریال)درصد تقسیم سود
1401/12/292,8092,10074%
1400/12/291,6801,20071%
1399/12/303,0112,00066%

سود سهامداران حقیقی شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو در تاریخ 1402/06/04 به شماره حساب معرفی‌شده در سامانه سجام واریز شد. همچنین شرایط پرداخت سود شفا برای سهامداران حقوقی با هماهنگی‌های لازم در نیمه اول بهمن محقق خواهد شد.

تحلیل بنیادی شفا

برای محاسبه ان ای وی شفا حقوق صاحبان سهام متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و 722 میلیارد تومان محاسبه شده است. باتوجه به تحلیل شفا، NAV هر سهم این نماد 35,015 ریال برآورد می‌شود. نسبت قیمت سهم در سایت TSE در تاریخ 1402/07/12 (23,080 ریال) به ان ای وی شرکت (P/NAV) 64.2 درصد محاسبه می‌شود. همچنین باتوجه به سود پیش‌بینی شده، نسبت P/E تحلیلی شفا 5.9 واحد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی شفا

سوالات متداول

EPS تحلیلی شفا چند است؟

ای پی اس فوروارد در تحلیل شفا 3,805 ریال پیش‌بینی شده است.

ان ای وی هر سهم شرکت سرمایه‌گذاری شفادارو چقدر است؟

NAV نماد شفا در تاریخ 12 مهر 1402 معادل 35,015 ریال است.

سود نقدی شفا چقدر است؟

DPS شفا در سال مالی 1401, 2,100 ریال است.

4.5/5 - (6 رای)
۲ دیدگاه
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا