تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی سپاها «شرکت سیمان سپاهان»

تحلیل سپاها به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سیمان کشور در این مقاله انجام شده است. شرکت سیمان سپاهان در سال 1348 به‌ منظور تولید سیمان پرتلند با استفاده از سرباره کوره ذوب‌آهن اصفهان به بهره‌برداری رسید. این شرکت تولیدکننده انواع سیمان و کلینکر در کشور است و در حال حاضر با مجموع 78 شرکت سیمانی و با تعداد 102 کوره پخت کلینکر در حال فعالیت است. شرکت سیمان سپاهان در سال 1375 با نماد «سپاها» در گروه صنعت سیمان در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. در این مقاله به تحلیل بنیادی سپاها و همچنین محاسبه EPS و P/E تحلیلی این شرکت پرداخته شده است.

  • برای آشنایی با مفاهیم تحلیل بنیادی (فاندامنتال) مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت شرکت

سپاها در زمینه تولید انواع مختلف کلینکر، سیمان و مصالح ساختمانی مشتق از سیمان فعال است. ایجاد کارگاه‌های تولید مصالح ساختمانی، احداث، خرید، نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری از کارخانجات سیمان و سایر مصالح و مواد ساختمانی از دیگر اقدامات شرکت سیمان سپاهان است. همچنین از دیگر فعالیت‌های شرکت می‌توان به بازاریابی، حمل و نقل، توزیع، فروش و صادرنمودن انواع محصولات تولیدی شرکت اشاره کرد. علاوه بر این، شرکت در زمینه اکتشاف، استخراج، بهره‌برداری و اخذ پروانه بهره‌برداری برای کلیه معادن نیز فعالیت دارد.

جایگاه سپاها در صنعت سیمان، آهک و گچ

تولید سیمان در سال 1401 حدود 64 میلیون تن و در دوره 6 ماهه ابتدای سال 1402 حدود 32 میلیون تن اعلام شده است. شرکت سیمان سپاهان با سه خط تولید و ظرفیت تولید 3٬660٬000 تن سیمان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سیمان در کشور است. به‌طوری‌که در دوره مالی 3 ماهه منتهی به 1402/09/30 با تولید 575 هزار تن کلینکر و 434 هزار تن سیمان در بین شرکت‌های برتر سیمان کشور قرار گرفته است.

سپاها سهم عمده‌ای از تامین سیمان موردنیاز طرح‌های عمرانی در کشور را بر عهده دارد. شرکت سیمان سپاهان عنوان صنعت برگزیده سبز کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین این شرکت تنها تولیدکننده سیمان‌های سرباره‌ای در کشور است. این شرکت در 6 ماهه ابتدای سال 1402 از لحاظ تولید کلینکر در جایگاه سوم و از لحاظ تحویل کلینکر در جایگاه دوم قرار گرفته است.

سرمایه و ترکیب سهامداران سپاها

سرمایه سیمان سپاهان در بدو تاسیس مبلغ 100 میلیون ریال بوده که طی سال‌های فعالیت، سرمایه آن به 2٬450٬000 میلیون ریال رسیده است. آخرین سرمایه این شرکت سال 1396 از محل آورده نقدی و مطالبات به‌ میزان 16٫66 درصد نسبت به سرمایه قبلی افزایش یافته است.

مهم‌ترین سهامدار سپاها، شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر (36٫10 درصد سهام) است. پس از آن، شرکت سرمایه‌گذاری آذر با داشتن بیش از 16 درصد از سهام سپاها در جایگاه دوم سهامداران این شرکت قرار گرفته است. لیست سهامداران بالای یک درصد به‌همراه ارزش آن‌ها در تحلیل بنیادی سپاها مطابق تصویر زیر است.

سهامداران شرکت سیمان سپاهان

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌شود، در حالت تلفیقی، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح به‌ همراه زیرمجموعه‌های خود حدود 56 درصد از سهام سپاها را در اختیار دارد.

سهامداران تلفیقی

لیست سهامداران تمامی شرکت‌ها به‌ صورت عادی و تلفیقی به‌ همراه شرکت‌های زیرمجموعه خود در سایت تحلیل بنیادی انیگما قابل مشاهده هستند.

محصولات و خدمات اصلی

شرکت سیمان سپاهان با اعتقاد به ایجاد تنوع محصول مطابق با نیاز مشتری و تولید سیمان‌های با کیفیت و بهره‌گیری از امکانات تجهیزاتی، آزمایشگاه مجهز و پتانسیل نیروی انسانی متخصص، توان تولید انواع سیمان و کلینکر خاکستری را در تیپ‌های مختلف به شرح جدول زیر دارد.

شرحتیپ 1تیپ 2تیپ 5سرباره‌ای ضد سولفات
سیمان****
کلینکر**

بر اساس سابقه طولانی در تولید انواع سیمان سرباره‌ای و مطالعات گسترده تحقیقاتی و کاربردی و کسب دانش فنی و بهره‌برداری از دپارتمان اختلات سیمان و سرباره، سپاها به‌عنوان اولین و تنها تولیدکننده این نوع سیمان بر اساس استاندارد ملی ایران و اروپا است.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی سپاها

با توجه به عرضه سیمان در بورس کالا، قیمت نهایی محصولات بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بورس کالا تعیین می‌شود. شرکت سیمان سپاهان در دوره مالی 3 ماهه منتهی به 1402/09/30 با فروش بیش از 489 هزار تن از انواع سیمان و 202 هزار تن کلینکر صادراتی در بین شرکت‌های فعال در این صنعت رتبه اول را به خود اختصاص داده است. درآمد سپاها در این دوره مبلغ 670 میلیارد و 602 میلیون تومان بوده است. طبق محاسبات انجام‌شده در تحلیل سپاها ، فروش شرکت تا انتهای سال مالی 1403 حدود 3٬219 میلیارد تومان خواهد بود. جزئیات فروش محصولات سپاها برای دوره‌های مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن برای سال مالی 1403 در تصویر زیر ارائه شده است.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی سپاها

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل سپاها

مواد اولیه مصرفی در شرکت سیمان سپاهان شامل سنگ آهن و گچ، سرباره، آهک، سیلیس و مارل هستند. تصویر زیر جزئیات مصرف مواد مذکور و همچنین پیش‌بینی روند مصرف آن‌ها را نشان می‌دهد. این شرکت در دوره 3 ماهه منتهی به 30 آذر ماه 1402 حدود 32 میلیارد تومان برای تامین مواد اولیه خود هزینه کرده است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل سپاها

سربار سپاها

مجموع هزینه‌های سربار سپاها در دوره 3 ماهه ابتدای سال مالی 1403 مبلغ 392 میلیارد تومان بوده است. تصویر زیر جزئیات هزینه‌های پرداخت‌شده برای هر یک از اقلام سربار را نشان می‌دهد. همانطور که مشاهده می‌شود، بیشترین هزینه سربار، مربوط به هزینه حمل و نقل و انتقالات است. در تحلیل بنیادی سپاها با درنظرگرفتن مفروضات، هزینه سربار این شرکت تا پایان سال مالی 1403 مبلغ 1٬586 میلیارد تومان برآورد شده است. نرخ افزایش حقوق و مزایا در سال 1403 معادل 30 درصد لحاظ شده است.

سربار سیمان سپاهان

صورت سود و زیان در تحلیل سپاها

تصویر زیر، صورت سود و زیان شرکت سیمان سپاهان را برای دوره‌های مالی مختلف نشان می‌دهد. تحلیل بنیادی سپاها ، با توجه به مفروضات این تصویر ارائه شده است. همانطور که مشاهده می‌شود، بیش از نیمی از درآمدهای عملیاتی سپاها، صرف بهای تمام‌‌شده می‌شود. با کسر سایر هزینه‌ها، سود خالص سپاها در دوره 3 ماهه منتهی 1402/09/30 مبلغ 308 میلیارد تومان محقق شده است. طبق محاسبات صورت‌گرفته در این مقاله، این مبلغ در انتهای سال مالی 1403 به 1٬254 میلیارد تومان خواهد رسید.

صورت سود و زیان در تحلیل سپاها

سود مجمع (DPS) در تحلیل بنیادی سپاها

مجمع عمومی عادی سالیانه سپاها منتهی به سال مالی 1402 در تاریخ 1402/09/18 برگزار شد. سپاها در این مجمع از 3٬327 ریال سود خالصی که شرکت به ازای هر سهم ساخت، مبلغ 2٬395 ریال را به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرد.

در ادامه سود سپاها برای کلیه سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها و سهامداران حقوقی در تاریخ 1403/01/15 از طریق سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در سامانه سجام پرداخت خواهد شد.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی سپاها منتهی به 1403/06/31

در تحلیل بنیادی سپاها ظرفیت اسمی تولید کلینکر 2٬700 هزار تن و سیمان 3٬660 هزار تن در سال در نظرگرفته شده که طی پنج سال اخیر به‌صورت میانگین با 70 درصد ظرفیت سیمان تولید کرده است. همچنین نرخ افزایش محصولات داخلی صنعت سیمان در سال 1403 معادل 30 درصد لحاظ شده است. لازم به ذکر است مطابق اطلاعات حاصل از مجمع عمومی عادی سالیانه، سپاها در سال مالی 1402 حدود 1٬280٬000 تن موجودی کلینکر دارد اما در تحلیل سال 1403 فروشی از این موجودی در نظر نگرفته شده است.

با درنظرگرفتن 30 درصد تورم در سال 1403 و میانگین دلار 50٬000 تومان در این سال، میزان سود خالص سپاها به ازای هر سهم (EPS تحلیلی) 5٬121 ریال پیش‌بینی شده است. با توجه به قیمت سهام این شرکت در تاریخ 1402/12/05 در سایت www.tsetmc.com نسبت قیمت به EPS شرکت در تحلیل سپاها 4٫0 محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی سپاها
  • برای مشاهده شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E تحلیلی می‌توان از لینک بهترین سهم اقدام کرد.

نمودار قیمتی سپاها

چارت زیر روند قیمتی سهام سپاها از سال 1399 تا به امروز را نشان می‌دهد. سپاها اولین بار در تیرماه 1399 به قله قیمتی رسید. سپس این نماد با افت قیمت مواجه شد. مجدد از بهمن‌ ماه 1401 روند صعودی سپاها آغاز شد و در تاریخ 1402/02/16 به بالاترین قیمت خود (24٬590 ریال) به ارزش بازار 6٬034 میلیارد تومان رسید. در حال حاضر سپاها در تاریخ 5 اسفند ماه 1402 با قیمت 20٬290 ریال معامله می‌شود. ارزش بازار سپاها در زمان نگارش این مقاله 5 هزار میلیارد تومان است.

چارت قیمتی سپاها

سوالات متداول

EPS تحلیلی سپاها برای سال مالی 1403 چقدر پیش‌بینی شده است؟

ای پی اس تحلیلی این شرکت در تحلیل سپاها برای سال مالی جاری 5٬121 ریال برآورد شده است.

سود نقدی سپاها چقدر است؟

مطابق تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه منتهی به سال مالی 1402، سپاها به ازای هر سهم 2٬395 ریال سود نقدی تقسیم کرده است.

مهم‌ترین سهامداران سپاها چه کسانی هستند؟

شرکت توسعه سرمایه و صنعت غدیر با مالکیت بیش از 36 درصد از سهام سپاها، سهامدار عمده آن است.

نسبت P/E تحلیلی سپاها چقدر محاسبه شده است؟

نسبت پی بر ای فوروارد در تحلیل بنیادی سپاها با توجه به قیمت روز سهم 4٫0 واحد محاسبه شده است.

3/5 - (6 رای)
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا