مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی سمگا – شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران

در این مقاله، تحلیل سمگا به‌عنوان اولین هلدینگ تخصصی در زمینه گردشگری در ایران انجام شده است. شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران که به اختصار «سمگا» می‌نامند با هدف توسعه صنعت گردشگری کشور و سرمایه‌گذاری در این بخش از طریق مشارکت‌های عمومی در سال 1388 تاسیس شد. این شرکت اولین شرکت بخش خصوصی پذیرفته‌شده در سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) است. در ادامه به تحلیل بنیادی سمگا و محاسبه NAV این شرکت پرداخته شده است.

  • برای آشنایی با مفاهیم تحلیل بنیادی و انواع رویکردهای آن مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

جایگاه سمگا در صنعت

شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران طبق طبقه‌بندی سازمان بورس در حوزه گردشگری فعالیت می‌کند. این شرکت بازوی اجرایی گروه مالی و گردشگری در حوزه گردشگری و هتل‌داری است. همانطور که مشاهده می‌‌شود، عمده‌ترین سرمایه‌گذاری سمگا در بانک‌ها و موسسات اعتباری است. 22 درصد مابقی نیز مربوط سرمایه‌گذاری در حوزه هتل، رستوران و سایر هستند.

صنایع سمگا

محیط کسب و کار و صنعت گردشگری، تحت تاثیر قوانین و مقررات و سایر عوامل برون سازمانی، ازجمله مولفه‌های اقتصاد کلان است. در جدول زیر به عوامل موثر در این صنعت اشاره شده است:

عوامل موثرعوامل پیش از سفرعوامل پس از سفر
اقتصادیدرآمد، تورم، نرخ ارز، مالیات، مهاجرترقابت‌پذیری قیمتی کالا و خدمات، اثر تورم، اثر مالیات
سیاسیسیاست بازاریابی کشور، توافقات آسمان باز، ظرفیت (فرودگاه، آب و بهداشت)، جهانی‌سازی، تلقی از میزان امنیت و سلامتمالیات بر کالا و خدمات، تجربه سفر همراه با سلامت و امنیت
اجتماعیحساسیت محیطی – اجتماعی، ساختار خانواده، معروفیت به‌دلیل داشتن هوای خاص، ذائقهانتخاب‌های موجود کالا و خدمات، تجربه عمومی سفر، تجربه بر اساس آب و هوا یا فصل‌ها، تضاد/تفاهم فرهنگی
زیرساخت‌هامحیط چشم‌انداز طبیعی، خطوط هوایی کم‌هزینه، اینترنت، تکنولوژی سیار برای سفر کاریآسانی سفر در طول مسافرت، سیستم‌های یکپارچه

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه اولیه سمگا مبلغ 200 میلیارد ریال بوده است که طی چندین مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 10٬000 میلیارد ریال رسیده است. آخرین افزایش سرمایه شرکت در سال 1400 و از محل سود انباشته و اندوخته سرمایه‌ای بوده است.

شرکت فراز عمران آریانا با مالکیت 18٫85 درصد از سهام سمگا، مهم‌ترین سهامدار این شرکت است. در لیست زیر سهامداران بالای یک درصد به‌همراه ارزش آن‌ها در تحلیل سمگا قابل مشاهده است.

سهامداران در تحلیل سمگا

در تحلیل بنیادی سمگا بیش از 47 درصد از سهام این شرکت متعلق به گروه مالی گردشگری است. به‌عبارتی گروه مالی گردشگری به‌صورت تلفیقی سهامدار عمده سمگا محسوب ‌می‌شود.

سهامداران تلفیقی شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی

تحلیل بنیادی سمگا

برای تحلیل بنیادی و ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری باید ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) محاسبه شود. شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ دو نوع دارایی بورسی (پورتفوی بورسی) و غیربورسی (پورتفوی غیربورسی) دارند. محاسبه ارزش روز دارایی‌ غیربورسی عاملی مهم برای افزایش دقت در محاسبه ان ای وی محسوب می‌شود؛ اما به‌دلیل سختی محاسبه آن، برخی تحلیلگران آن را معادل بهای تمام‌شده در نظر می‌گیرند. بنابراین مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی صفر محاسبه می‌شود. اما در تحلیل سمگا توسط انیگما مازاد ارزش پورتفوی غیربورسی نیز محاسبه شده است. با ارزش‌گذاری پورتفوی غیربورسی و محاسبه مازاد ارزش آن، می‌توان ارزش واقعی شرکت‌های سرمایه‌گذاری را برآورد کرد.

ارزش روز پرتفوی بورسی در تحلیل سمگا

جدول زیر بخشی از پرتفوی بورسی سمگا را نشان می‌دهد. 37 درصد از سهام شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان متعلق به گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگی است. مجموع مازاد ارزش پرتفوی بورسی شرکت در تاریخ 1402/03/13 مبلغ 4٬611 میلیارد تومان است.

پرتفوی بورسی در تحلیل سمگا

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی سمگا

همانطور که گفته شد در این تحلیل مجموع مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی سمگا محاسبه شده است که در تاریخ 1402/03/13 معادل 4٬513 میلیارد تومان است. باتوجه به لیست زیر مالکیت 100 درصد شرکت تجارت بین‌الملل میلاد آریا زیگورات در اختیار سمگا است. جدول زیر بخشی از پرتفوی غیربورسی این شرکت را به‌همراه ارزش‌گذاری و مازاد ارزش هر یک نشان می‌دهد.

پرتفوی غیر بورسی در تحلیل بنیادی سمگا

در ادامه به بخشی از نکات ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی برای تحلیل سمگا اشاره شده است:

  • شرکت تجارت بین‌الملل میلاد آریا زیگورات مالک 100 درصد شرکت تجارت بین‌الملل پارس زیگورات به ارزش 400 میلیارد تومان است.
  • شرکت زیر ساخت و توسعه سرمایه‌گذاری مهروماه مالک 3 هتل در شهرهای نجف و کربلا می‌باشد.

برای مشاهده سایر نکات تحلیلی این شرکت و همچنین تغییر مفروضات خود می‌توانید به تحلیل سمگا در سایت انیگما مراجعه کنید.

سود خالص هر سهم (EPS) سمگا

شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران در دوره مالی منتهی به 1400/12/29 مبلغ 1٬101 ریال به ازای هر سهم سودخالص ساخته است. جدول زیر نسبت‌های مالی چون P/E ttm، P/S ttm، P/B، حاشیه سود خالص و ناخالص این شرکت را برای 5 دوره مالی گذشته نمایش می‌دهد. باتوجه به جدول زیر نسبت P/E ttm در دوره 9 ماهه منتهی به تاریخ 1401/09/30، 5٫3 و نسبت P/B در همین دوره 5٫9 بوده است.

نسبت‌های مالی گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری

سود مجمع (DPS) سمگا

مطابق تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه سمگا منتهی به پایان سال مالی 1400 که در تاریخ 1401/04/30 برگزار شد، این شرکت به ازای هر سهم 250 ریال سود نقدی تقسیم کرده است. به‌عبارتی در تحلیل بنیادی سمگا فقط 23 درصد از سود خالص شرکت میان سهامداران تقسیم شده است.

سود سهامداران حقیقی و صندوق‌ها و سبدهای سرمایه‌گذاری دارای کد سجام در تاریخ 1401/07/27 و سهامداران حقوقی دارای کد سجام در تاریخ 1401/10/14 از طریق سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شماره حساب معرفی‌شده در سامانه سجام پرداخت شد.

سهامداران حقیقی فاقد کد سجام در تاریخ 1401/08/15 بعد از تکمیل و ارسال فرم سهامداران به شماره فکس یا آدرس شرکت تا پایان مهلت قانونی نسبت به دریافت سود خود اقدام کردند.

صندوق‌ها و سبدهای سرمایه‌گذاری فاقد کد سجام در تاریخ 1401/09/15 با ارسال اصل درخواست کتبی و اعلام شماره حساب بانکی، سود خود را دریافت کردند. همچنین سود سهامداران حقوقی فاقد کد سجام طی در خواست کتبی و اعلام مشخصات حساب به اداره سهامداران از تاریخ 1401/11/10 تا پایان مهلت قانونی واریز شد.

محاسبه و تحلیل NAV سمگا

برای تحلیل بنیادی سمگا و محاسبه ان ای وی این نماد، حقوق صاحبان سهام آن متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و 2٬492 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت، NAV هر سهم سمگا 11٬618 ریال برآورد شده است. نسبت قیمت سهم در سایت www.tsetmc.com به NAV شرکت (P/NAV) در تحلیل سمگا در تاریخ 1402/03/13 معادل 74 درصد محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی سمگا

مقاله پیشنهادی: آموزش تحلیل بنیادی

نمودار قیمتی در تحلیل سمگا

چارت زیر که روند قیمتی سهام سمگا را نشان می‌دهد، در تاریخ 1399/10/21 به بالاترین قیمت با ارزش بازار 17٬417 میلیارد تومان رسیده است. سپس قیمت سهام سمگا ریزش کرده است. در حال حاضر قیمت سمگا در تاریخ 1402/03/13 در محدوده 8٬500 ریال در نوسان است. ارزش بازار این سهم در تاریخ نگارش مقاله 8٬540 میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی

4.7/5 - (3 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

۲ دیدگاه

  1. سلام و روز بخیر
    واقعا تشکر میکنم از محتوای خیلی چکیده و مفیدی که گذاشتین
    من تقریبا برای 90 درصد سرچ تحلیل بنیادی خودم از سایت شما استفاده میکنم و واقعا دوست داشتم از تیم خوبیتون تشکر کنم
    توللی از شیراز

    فقط توی بخش “جایگاه سمگا در صنعت”
    ظاهرا اعداد توی متن با نمودار دایره ای مغایرت داره

    1. با سلام سپاسگزاریم از شما که همراه ما هستید.
      عدد موجود در جایگاه سمگا مربوط به جمع سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه هتل، رستوران و سایر بوده که مجموعا برابر با ۲۲ درصد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا