مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی سخواف – شرکت سیمان مجد خواف

در این مقاله تحلیل سخواف به‌عنوان یکی از شرکت‌های تولیدکننده سیمان انجام شده است. شركت سیمان مجد خواف در سال 1385 به ثبت رسيد و در آبان ماه 1390 در بورس اوراق بهادار تهران پذيرفته شد. موضوع فعالیت اصلی شرکت شامل تولید انواع سیمان و مشتقات آن، اجرا، راه‌اندازی، نصب و خرید ماشین‌آلات اعم از داخلی و خارجی، تجهیزات و قطعات یدکی صنعت سیمان و صنایع مرتبط با سیمان و در نهایت تولی، خرید و فروش انواع فرآورده‌های سیمانی، قطعات بتنی و مصالح ساختمانی، ساختمان‌سازی، راه‌سازی و پل‌سازی است. در ادامه به تحلیل بنیادی سخواف از طریق محاسبه EPS و P/E فوروارد منتهی به سال 1402 این سهم پرداخته شده است.

  • برای آشنایی بیشتر با تحلیل بنیادی (فاندامنتال) مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت شرکت سیمان مجد خواف

شرکت سیمان مجد خواف تا سال ۱۳۹۰ در مرحله پیش از بهره‌برداری فعالیت می‌کرد و در سال ۱۳۹۱ شروع به تولید سیمان از کلینکر کرد. باتوجه به پروانه بهره‌برداری ظرفیت تولید سیمان شرکت 640,000 تن در سال است که در سال 1401 شرکت تولید نکرده است.

همچنین لازم به توضیح است که در سال ۱۴۰۱ میزان ۳,۴۳۳ تن از سیمان بابت قرارداد انجام تولید دستمزدی با شرکت سیمان شرق به آن شرکت تحویل داده شد و مقدار ۴۸ هزار و ۸۶۴ تن سایش سنگ آهن به شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد و شرکت نگین کانی احیا تحویل داده شد. بنابراین باتوجه به اینکه شرکت با ظرفیت ۱۰ درصد فعالیت می‌کند، استهلاک دارایی‌های ثابت نیز بر همین مبنا محاسبه شده است. در ادامه نحوه فعالیت کارمزدی در تحلیل سخواف توضیح داده شده است.

نحوه تولید در تحلیل بنیادی سخواف

پس از راه‌اندازی فاز اول خط تولید در شهریورماه 1390 در ابتدا با خرید کلینکر از کارخانجات مجاور یعنی شرکت‌های سیمان زاوه، جوین، شرق و لار سبزوار سیمان تولید می‌شد. از آنجا که این کارخانه از مزیت رقابتی منحصر به فردی در قیاس با کارخانجات مذکور برای انجام صادرات برخوردار بوده است؛ علی‌رغم وابستگی به تامین کلینکر از آن‌ها یکی از بازیگران اصلی انجام صادرات به کشور افغانستان بوده و تنها گلوگاه برای افزایش تناژ تولید و توزیع، تامین کلینکر بوده است. اما از سال 1393 در پی مشکلات ناشی از فزونی یافتن عرضه سیمان نسبت به تقاضا و ایجاد رقابت منفی بین کارخانه‌های سیمان در کاهش قیمت و همچنین افزایش کرایه حمل و نقل به ناچار شرکت به سمت تولید به روش کارمزدی روی آورد.

شرکت سیمان مجد خواف در سال‌های 1393 و 1394 تحت قرارداد کارمزدی با شرکت سیمان زاوه بوده و در سال‌های 1395 الی 1400 شرکت سیمان شرق طرف قرارداد کارمزدی با این شرکت بوده است. گرچه در سال 1401 قرارداد با شرکت سیمان شرق تمدید نشد ولی میزان تحویل سیمان موجود در سیلوی کارخانه برای شرکت سیمان شرق در سال 1401 در تحلیل سخواف به شرح ذیل بوده است:

ماهتحویل پاکتی داخلی (تن)تحویل فله داخلی (تن)
فروردین1022.51155.210
اردیبهشت694.5932.230
خرداد14252069.97
تیر3.89323.4
مرداد31300.190
جمع3176.894781

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت سیمان مجد خواف (باتوجه به آگهی منتشرشده در سامانه کدال) در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ مبلغ 530,283 میلیون ریال بوده است که طبق آخرین افزایش سرمایه به مبلغ 2,864,901 میلیون ریال تا انتهای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ رسید.

در تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد در تحلیل بنیادی سخواف قابل مشاهده هستند. عبدالغفور صابر با 67.57 درصد مالکیت رتبه اول سهامداران شرکت سیمان مجد خواف را در اختیار دارد. پس از آن صدگل حیدری نشتیفانی با 39.83 درصد مالکیت جایگاه دوم سهامداران سخواف را دارد.

سهامداران بالای یک درصد در تحلیل سخواف

در سایت تحلیل بنیادی انیگما امکان مشاهده سایر سهامداران عادی و تلفیقی تمامی نمادها وجود دارد. سهامداران تلفیقی آن دسته از سهامدارانی هستند که به واسطه زیرمجموعه‌های خود مالکیت یک شرکت را در اختیار دارند.

مقدار، نرخ و مبلغ فروش در تحلیل سخواف

در جدول زیر مجموع مقادیر و مبلغ حاصل از فروش محصولات شرکت سیمان مجد خواف برای سه دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای دوره‌های 9 ماهه و 12 ماهه منتهی به 29 اسفند سال ۱۴۰۲ قابل مشاهده است. درآمد این شرکت تنها از خدمات کارمزدی است. پیش‌بینی می‌شود شرکت در پایان سال مالی ۱۴۰۲ نزدیک به 20 میلیارد تومان از این محل درآمد کسب کند.

فروش در تحلیل بنیادی سخواف

شرکت سیمان مجد خواف در سال 1400 تحت قرارداد همکاری به‌صورت کارمزدی با شرکت سیمان شرق تولید و تحویل سیمان را در دستور کار داشت؛ اما روند نزولی تولید و تحویل سیمان که از سال 1398 شروع شده بود در سال 1401 شدت یافت. در نهایت سال 1401 در پی عدم وجود عزم کافی در شرکت سیمان شرق برای ادامه روند گذشته، قرارداد تمدید نشد و فقط موجودی سیمان در سیلو به مقدار 7,626 تن در سال 1401 تحویل داده شد.

سربار در تحلیل بنیادی سخواف

جزئیات آیتم‌های سربار سخواف در 2 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای دوره 9 ماهه و سال مالی منتهی به 29 اسفند 1402 در جدول زیر قابل مشاهده هستند. با درنظر گرفتن 30 درصد نرخ افزایش حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۲، پیش‌بینی می‌شود هزینه سربار سخواف در این سال به 7 میلیارد و 98 میلیون تومان برسد.

سربار شرکت سیمان مجد خواف

صورت سود و زیان در تحلیل سخواف

در تصویر زیر صورت سود و زیان شرکت سیمان مجد خواف برای سه دوره مالی گذشته و همچنین پیش‌بینی آن برای دوره ۹ ماهه و ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۱۴۰۲ نمایش داده شده است. بهای تمام شده عملیاتی این شرکت در سه ماهه منتهی به 31 خرداد 1402، 3 میلیارد و 814 میلیون تومان بود. همچنین سود ناخالص در سال مالی منتهی به اسفند ۱۴۰۱ مبلغ 2 میلیارد و 305 میلیون تومان بوده است. باتوجه به مقادیر برآورد شده در این تحلیل، زیان خالص سخواف در دوره ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ 4 میلیارد و 895 میلیون تومان پیش‌بینی می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل سخواف

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به تاریخ 1402/12/29

برای تحلیل بنیادی سخواف قیمت خدمات کارمزدی این شرکت، 2,943,589 ریال بر تن و همچنین نرخ افزایش حامل‌های انرژی سیمان در سال 1402، 10 درصد و در نهایت نرخ افزایش حقوق و دستمزد در سال 1402، ۳۰ درصد در نظر گرفته شده است. باتوجه به این مفروضات پیش‌بینی می‌شود شرکت سیمان مجد خواف در دوره مالی منتهی به پایان اسفند سال ۱۴۰۲، سودی به ازای هر سهم نداشته باشد و زیان‌ده باشد.

تحلیل بنیادی سخواف

در سایت انیگما این قابلیت وجود دارد که افراد مفروضات مدنظر خود در تحلیل سخواف را وارد کنند و سود شخصی‌ خود را مشاهده کنند.

تحلیل بنیادی روشی برای تحلیل است که ارزش ذاتی هر سهم با لحاظ کردن عوامل موثر مانند اقتصاد کلان و خرد، صنعت و… محاسبه می‌شود. در واقع، هدف تحلیل فاندامنتال این است که سرمایه‌گذار با کشف ارزش ذاتی سهم و مقایسه آن با قیمت فعلی، یعنی محاسبه P/E تحلیلی به این نتیجه می‌رسد که آیا سهم ارزش سرمایه‌گذاری دارد یا خیر. برای یادگیری این نوع تحلیل در بازار سرمایه مقاله آموزش تحلیل بنیادی پیشنهاد می‌شود.

روند قیمتی و وضعیت معاملات سخواف

نمودار زیر تغییرات قیمت سهام سخواف را از ابتدای سال 1397 نشان می‌دهد. قیمت این سهم در تاریخ 26 مرداد 1399 به اولین قله قیمتی خود (20,843 ریال) با ارزش بازار 1,073 میلیارد تومان رسید. پس از آن در تاریخ 24 دی همان سال به بالاترین قیمت خود (23,379 ریال) با ارزش بازار 1,180 میلیارد تومان رسید. هم‌اکنون این سهم در تاریخ 21 مرداد ماه سال 1402 در محدوده 2,000 ریال با ارزش بازار حدود 802 میلیارد تومان در نوسان است.

نمودار قیمتی
5/5 - (2 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا