مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی سکرما – گروه صنایع سیمان کرمان

در این مقاله تحلیل سکرما به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده سیمان و کلینکر انجام شده است. شركت گروه صنایع سیمان کرمان در سال 1346 به ثبت رسيد و در آبان ماه 1351در بورس اوراق بهادار تهران پذيرفته شد. در حال حاضر این شركت جزو واحدهای تجاری فرعی شركت سرمايه‌گذاری و توسعه صنايع سيمان است. در ادامه به تحلیل بنیادی سکرما از طریق محاسبه EPS و P/E فوروارد منتهی به سال 1402 این سهم پرداخته شده است.

صنعت سیمان در جهان

مقدار توليد سيمان در سال ٢٠٢١ ميلادی برابر با 4.4 ميليارد تن بود كه نسبت به سال گذشته‌اش حدود ٢٠٠ ميليون تن رشد داشته است. چين با توليد بيش از 2.5 ميليارد تن سيمان با اختلاف زياد رتبه نخست توليد سيمان در جهان را به خود اختصاص داده است. در این رده‌بندی، پس از چين به ترتيب كشورهای هند، ويتنام و آمريكا قرار گرفته‌اند. ايران نیز با توليد حدود ٦٢ ميليون تن سيمان جزو ١٠ كشور برتر جهان در سال ٢٠٢١ قرار گرفته است. توليد و مديريت بازار سيمان در جهان توسط هلدينگ‌های بزرگ انجام می‌شود. در حال حاضر سيمان در بيش از ١٥٠ كشور جهان توليد می‌شود. توليد جهانی اين محصول بيش از 4,000 ميليون تن است و مصرف سرانه آن چيزی بيش از ٥٢٠ كيلوگرم به‌ازای هر نفر در سال برآورد می‌شود. كشور چين به تنهایی بيش از نيمی از سيمان جهان را توليد می‌كند. در ادامه تحلیل سکرما، صنعت سیمان در کشور و جایگاه شرکت در صنعت مورد بررسی قرار گرفته است.

وضعیت صنعت سیمان در ایران

ظرفيت اسمی توليد سیمان ايران حدود ٨٨ ميليون تن است؛ اما به دليل مشكلات متعددی از جمله قطعی برق و گاز و قديمی بودن خطوط، در سال ١٤٠١ توليد سيمان كشور تنها ٦٢ميليون تن بوده است كه حدود ٧٠ درصد ظرفيت اسمی است.

در ايران ٦ هلدينگ سيمانی (شركت فارس و خوزستان، شركت سيمان تامين، شركت سيمان تهران، شركت سرمايه‌گذاری و توسعه صنايع سيمان (سيدكو)، شركت توسعه سرمايه و صنعت غدير و شركت سرمايه‌گذاری سيمان اسپندار ) وجود دارند و حضور هلدينگ‌های بزرگ در صنعت سيمان و پوشش شركت‌های سيمانی، كمک بسيار بزرگی برای شناسايی بازار و بازاريابی جهانی محسوب می‌شود. تقريبا ٩٠ درصد سيمان كشور تحت كنترل دولت است.
سازمان تامين اجتماعی از طريق زيرمجموعه‌هايش ٣١ درصد، بنياد مستضعفان با سيمان تهران ١٢ درصد، سيدكو ١٠ درصد، شركت غدير به همراه زيرمجموعه‌هايش حدود ٧ درصد و اسپندار ٥ درصد توليد سيمان كشور را برعهده دارند. همچنين از نظر ظرفيت توليد سيمان بعد از بخش خصوصی بالاترين ميزان توليد (حدود ٣١ درصد) متعلق به سازمان تامين اجتماعی به همراه زيرمجموعه‌هايش است. برای تحلیل بنیادی سکرما در تصویر زیر نمودار مقدار فروش هلدینگ‌های سیمان ایران قابل مشاهده است.

مقدار فروش هلدینگ‌های سیمان ایران

جايگاه گروه صنایع سیمان کرمان در صنعت سيمان

گروه صنايع سيمان كرمان با بهره‌گيری از سه خط توليد قديمی توانست مانند دهه‌های گذشته ضمن رسیدن به توليد ٩٧١.٧١٦ تن سيمان و ٩٣٠.٤٧٥ تن كلينكر در سال مالی منتهی به ١٤٠١/٠٩/٣٠، ضمن پاسخگويی به نياز استان و استان‌های مجاور، همچنان به‌عنوان يكی از قطب‌‎های توليدی كشور، جايگاه خود را در منطقه تداوم بخشد.
ركود در ساخت‌وساز داخلی و كاهش بودجه عمرانی دولت در سال‌های اخير و محدوديت‌های به‌وجود آمده در صادرات، باعث شد تا شركت سيمان كرمان باتوجه به داشتن پتانسيل توليد براساس ظرفيت اسمی و عملی، نتواند از بخش عمده‌ای از ظرفيت توليد سيمان خود استفاده كند.

موضوع فعالیت شرکت سیمان کرمان

موضوع فعاليت در تحلیل سکرما طبق اساسنامه شرکت به‌شرح زير است:

  • ايجاد و تاسيس كارخانجات توليد سيمان و صنايع جانبی وابسته به آن، تهيه و تامين كليه مواد و دستگاه‌ها و ماشين‌آلات مورد نياز اين صنايع از داخل و خارج از كشور
  • اكتشاف، استخراج و بهره‌برداری از كليه معادن مورد نياز اين صنعت از قبيل سنگ آهک، خاک رس، سنگ‌آهن، سيليس و غيره
  • انجام كليه آزمون‌های مربوط به سيمان و فرآورده‌های مرتبط

طبق پروانه بهره‌برداری صادرشده در سال 1385 توسط اداره صنايع و معادن، بهره‌برداری از كارخانه در حال حاضر با ظرفيت اسمی جمعا 3,600 تن در روز انجام می‌شود. فعاليت شركت‌های فرعی عمدتا در زمينه ارائه خدمات حمل و جانبی كارخانه گروه صنايع سيمان كرمان و همچنين خريد و فروش سهام است.

سرمایه و ترکیب سهامداران در تحلیل بنیادی سکرما

سرمایه سکرما در بدو تاسیس مبلغ 160 میلیون ریال بوده است که طی چندین مرحله افزایش سرمایه به مبلغ 1,500,000 میلیون ریال رسیده است.

در تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد سکرما قابل مشاهده هستند. در تحلیل سکرما شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع سیمان با 61.09 درصد مالکیت رتبه اول سهامداران شرکت سیمان کرمان را در اختیار دارد. شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران نیز با 13.45 درصد مالکیت در جایگاه دوم سهامداران مهم سکرما قرار دارد.

سهامداران بالای یک درصد شرکت سیمان کرمان

در مرجع تحلیل بنیادی انیگما می‌توان علاوه بر استخراج داده‌های مربوط به  سهامداران عادی، سهامداران تلفیقی را نیز مشاهده کرد. این نوع از سهامداران به‌واسطه زیر مجموعه‌های خود مالک یک شرکت هستند.

سهامداران تلفیقی در تحلیل سکرما

فروش شرکت سیمان کرمان

سيمان‌های موجود در بازار ايران، در انواع مختلفی توليد می‌شوند. سيمان‌های پرتلند به ٥ گروه تيپ 1، تيپ ٢، تيپ ٣، تيپ ٤ و تيپ ٥ تقسيم می‌شوند. تفاوت انواع پنج‌گانه سيمان، در مقدار تركيبات اصلی آن‌ها است.

محصولاتی ارائه شده در تحلیل بنیادی سکرما ، شامل انواع سیمان‌های تیپ 2 و 5، سفید، فله، چاه‌ نفت، خاکستری، پوزولاتی و… هستند که در بازارهای بورسی، غیربورسی، بورس کالا، داخلی و صادراتی به فروش می‌رسند. سکرما در دوره سه ماهه منتهی به اسفند ۱۴۰۱، 116,408 تن سیمان پاکتی تیپ ۲ بورسی تولید کرده است. پیش‌بینی می‌شود سکرما از همین میزان محصول در دوره ۱۲ ماهه منتهی به ۳۰ آذر سال ۱۴۰۲، حدود ۴۹۲ میلیارد تومان درآمد کسب کند.

در جدول زیر مجموع مقادیر و مبلغ حاصل از فروش محصولات شرکت سیمان کرمان برای سه دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای دوره‌های ۱۲ ماهه و ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر سال ۱۴۰۲ قابل مشاهده است.

شرحپیش‌بینی 12 ماهه منتهی به 1402/09/30پیش‌بینی 9 ماهه منتهی به 1402/09/30دوره 3 ماهه منتهی به 1401/12/29دوره 12 ماهه منتهی به 1401/09/30دوره 9 ماهه منتهی به 1401/06/31
مجموع مقادیر فروش (تن)966,520740,101226,4191,916,416686,325
مجموع مبالغ فروش (میلیون ریال)9,603,8107,741,2421,862,56813,043,4604,446,567

مقدار و مبلغ مصرف مواد اولیه در تحلیل سکرما

تصویر زیر مربوط به مقدار و مبلغ مواد اولیه برای 4 دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای دوره‌های ۱۲ ماهه و ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر سال ۱۴۰۲ است. شرکت سیمان کرمان در دوره ۳ ماهه منتهی به تاریخ 1401/12/29 مبلغ 93,065 میلیون تومان بابت تامین مواد اولیه خود هزینه کرده است.

مواد اولیه مصرفی در تحلیل سکرما

سربار در تحلیل بنیادی سکرما

جزئیات آیتم‌های سربار سکرما در ۳ دوره مالی گذشته و پیش‌بینی آن برای سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ۱۴۰۲ در جدول زیر قابل مشاهده هستند. با درنظر گرفتن ۳۰ درصد نرخ افزایش حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۲، پیش‌بینی می‌شود در تحلیل سکرما هزینه سربار در این سال مالی به 445 میلیارد تومان برسد.

سربار شرکت سیمان کرمان

صورت سود و زیان در تحلیل سکرما

برای تحلیل بنیادی سکرما صورت سود و زیان آن مورد بررسی قرار گرفته است. بهای تمام شده عملیاتی این شرکت در سه ماهه منتهی به 29 اسفند 1401، 122 میلیارد تومان بوده است. همچنین سود ناخالص در سال مالی منتهی به آذر ۱۴۰۱ مبلغ 915 میلیارد تومان بوده است. باتوجه به مقادیر برآورد شده در این تحلیل، سود خالص سکرما در دوره ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ مبلغ 670 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی سکرما

سود مجمع (DPS) سکرما

مجمع عمومی عادی سالیانه برای دوره مالی منتهی به تاریخ 1401/09/30 سکرما در تاریخ 23 اسفند 1401 تشکیل شد. طبق تصمیمات اتخاذ شده در مجمع این شرکت از 2,702 ریال سود خالصی که به ازای هر سهم به دست آمده است، 2,440 ریال را به‌عنوان سود نقدی میان سهامداران تقسیم کرده است.

باتوجه به اطلاعیه منتشرشده در سامانه کدال زمان‌بندی پرداخت سود در تحلیل سکرما مطابق جدول زیر است:

نوع سهامداروضعیت سهامدارتاریخ واریز
سهامداران حقیقیدارای کد سجاماز 1402/02/01 لغایت 1402/02/31
سهامداران حقوقیدارای کد سجاماز 1402/04/01 لغایت 1402/06/31
سهامداران حقیقی و حقوقیفاقد کد سجاماز 1402/07/22 با مراجعه به شعب بانک ملی سراسر کشور

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به سال مالی 1402/09/30

برای تحلیل بنیادی سکرما قیمت مارل 149,995 ریال بر تن و درصد افزایش نرخ محصولات داخلی صنعت سیمان در ایران 40 درصد در نظر گرفته شده است.

باتوجه به مفروضات فوق پیش‌بینی می‌شود شرکت سیمان کرمان در دوره مالی منتهی به پایان آذر سال ۱۴۰۲، مبلغ 4,470 ریال سود برای هر سهم به‌دست آورد. باتوجه به قیمت روز تاریخ 1402/05/01، نسبت پی بر ای فوروارد سکرما 6.9 محاسبه شده است.

تحلیل بنیادی سکرما

در سایت انیگما این قابلیت وجود دارد که افراد مفروضات مدنظر خود در تحلیل سهم‌‎ها را وارد کرده و سود شخصی‌سازی شده خود را مشاهده کنند. میانگین پی به ای محاسبه شده توسط کاربران انیگما نزدیک به تحلیلگران انیگما و معادل 6.8 است.

روند قیمتی سکرما

چارت زیر روند قیمتی سهام سکرما را از ابتدای سال 1398 تا به امروز، نشان می‌دهد. قیمت این سهام از ابتدای سال ۹۸ روند صعودی خود را آغاز کرده است. سکرما در تاریخ ۱۴ تیر ۱۳۹۹ به اولین قله قیمتی خود با ارزش بازار حدود 2,854 میلیارد تومان رسید. بیشترین قیمت این سهم در تاریخ 18 تیر ۱۴۰۲ بوده که به ارزش بازار 4,848 میلیارد تومان رسید.

نمودار قیمتی سکرما
5/5 - (1 رای)

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا