مقالات تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی ریشمک «شرکت تولید و صادرات ریشمک»

تحلیل ریشمک به ‌عنوان شرکت فعال در صنعت تولید و صادرات شیرین بیان در این مقاله انجام شده است. شرکت تولید و صادرات ریشمک در سال 1350 تاسیس شد. ظرفیت اسمی تولید سالانه پودر و عصاره شیرین بیان ایران حدودا 21 هزار تن است که از این میزان 11 هزار و 950 تن مربوط به استان فارس است. ظرفیت اسمی سالانه تولید کارخانه ریشمک پس از انتقال به محل کارخانه جدید به 3٬000 تن در سال رسیده است. در ادامه به تحلیل بنیادی ریشمک و برآورد EPS و P/E تحلیلی منتهی به سال مالی 1403 این شرکت پرداخته شده است.

  • برای آشنایی بیشتر با تحلیل بنیادی و انواع رویکردهای آن مطالعه مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

ماهیت شرکت تولید و صادرات ریشمک

موضوع فعالیت اصلی شرکت ایجاد، تاسیس و تصدی واحدهای تولیدی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی مرتبط با انواع فرآورده‌های گیاهی، غذایی، دارویی و نیز مبادرت به هرگونه عملیات مالی، بازرگانی و همچنین خرید و فروش کالا در داخل و خارج کشور است. بهره‌برداری از کارخانه لپویی با ظرفیت 2٬000 تن پودر و 1٬000 تن عصاره در تاریخ 1351/06/06 و کارخانه زرقان با ظرفیت 300 تن پودر و 300 تن عصاره در تاریخ 1349/08/20 انجام شده است.

همانطور که گفته شد ریشمک با فعالیت در صنعت تولید و محصولات شیرین بیان حدود 14٫28 درصد از ظرفیت اسمی تولید پودر و عصاره شیرین بیان کل ایران را به خود اختصاص داده است.

سرمایه و ترکیب سهامداران ریشمک

سرمایه اولیه شرکت تولید و صادرات ریشمک مبلغ 56 میلیون ریال بوده است. پس از ادغام ریشمک با شرکت شیرین بیان زرقان سرمایه فعلی شرکت به مبلغ 300 میلیارد ریال رسیده است. آخرین افزایش سرمایه ریشمک در سال 1397 از محل سود انباشته و اندوخته توسعه بوده است.

تصویر زیر سهامداران بالای یک درصد ریشمک را به همراه درصد و ارزش آن‌ها نشان می‌دهد. مطابق تصویر زیر بیش از 32 درصد از سهام شرکت تولید و صادرات ریشمک در تملک گروه سرمایه‌گذاری تدبیر قرار دارد. سرمایه‌گذاری پویا و شخص حقیقی 956 از دیگر سهامداران بالای درصد این شرکت هستند.

سهامداران ریشمک

ستاد اجرای فرمان امام در حالت تلفیقی مالک 39 درصد از سهام ریشمک است. سهامدار تلفیقی به سهامداری گفته می‌شود که به واسطه زیرمجموعه‌های خود بخشی از سهام یک شرکت را در اختیار دارد. در سایت تحلیل بنیادی انیگما تمامی سهامداران عادی و تلفیقی این نماد وجود دارد.

سهامداران تلفیقی شرکت تولید و صادرات ریشمک

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی ریشمک

کل فروش‌های شرکت صادراتی و بر اساس نرخ‌های مورد توافق با خریدار خارجی (شرکت لیکوگامز گلوبال – اشخاص وابسته) انجام می‌شود. مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت برای سال مالی 1402 بیش از 148 میلیارد تومان بوده است. کاهش 32 درصدی میزان فروش در مقایسه با دوره مشابه سال مالی 1401 ناشی از وجود تحریم‌های موجود است. تصویر زیر مقدار، قیمت و مبلغ فروش محصولات شرکت را برای دوره‌های مالی مختلف نشان می‌دهد.

مقدار، قیمت و مبلغ فروش در تحلیل بنیادی ریشمک

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی

تنها ماده مصرفی ریشمک ریشه شیرین بیان است. نحوه قیمت‌گذاری مواد اولیه با توجه به شرایط بازار داخلی توسط کمیته‌ای متشکل از سه نفر شامل دو عضو هیئت مدیره و یک نفر مسئول دانشگاه به صورت ماهانه تعیین می‌شود. علاوه بر آن نرخ خرید ریشه شیرین بیان در تحلیل بنیادی ریشمک برابر با آخرین نرخ خرید فصلی شرکت در نظر گرفته شده است. با توجه به تصویر زیر ریشمک در سال مالی 1402 برای تامین 1٬356٬210 کیلوگرم ریشه شیرین بیان مبلغ 29 میلیارد و 834 میلیون تومان هزینه کرده است.

مقدار، قیمت و مبلغ مواد اولیه مصرفی در تحلیل ریشمک

سربار شرکت

هزینه سربار ریشمک در دوره 12 ماهه منتهی به آذر ماه 1402 با در نظر گرفتن افزایش 30 درصدی حقوق و مزایا بیش از 17 میلیارد تومان محاسبه شده است. این مبلغ در مقایسه با دوره مشابه سال مالی 1402 بیش از 8 درصد افزایش یافته است. پیش‌بینی می‌شود سربار شرکت در پایان سال مالی 1403 حدود 22 میلیارد تومان باشد.

سربار شرکت تولید و صادرات ریشمک

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی ریشمک

همانطور که در بخش‌های قبل گفته شد، درآمدهای عملیاتی ریشمک در پایان سال مالی 1402 مبلغ 148 میلیارد تومان بوده است. با کسر بهای تمام‌شده از این درآمد، سود ناخالص ریشمک مبلغی معادل 95 میلیارد تومان شده است. با در نظر گرفتن سایر هزینه‌ها و درآمدها، سود خالص ریشمک در این دوره بیش از 139 میلیارد تومان محقق شده است. مطابق صورت سود و زیان ریشمک، پیش‌بینی می‌شود درآمدهای عملیاتی شرکت در دوره 12 ماهه منتهی به آذر ماه 1403 مبلغ 220 میلیارد تومان و سود خالص آن بیش از 101 میلیارد تومان باشد.

صورت سود و زیان در تحلیل بنیادی ریشمک

سود سهام (DPS) ریشمک

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام ریشمک منتهی به سال مالی 1401 مورخ 1402/01/15 برگزار شد. بر اساس تصمیمات اتخاذشده در این مجمع، ریشمک از 3٬270 ریال سود خالصی که به ازای هر سهم ساخته است، مبلغ 330 ریال به‌ عنوان سود نقدی میان سهامداران خود تقسیم کرده است.

سود کلیه سهامداران حقیقی و حقوقی روز شنبه تاریخ 1402/05/14 از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب سهامداران در سامانه سجام پرداخت شد. لذا سهامداران برای دریافت سود ریشمک می‌بایست به تکمیل اطلاعات سهامدارای خود اقدام کنند.

محاسبه EPS و P/E تحلیلی منتهی به 1403/09/30

برای محاسبه نرخ فروش در تحلیل بنیادی ریشمک، 20 درصد اختلاف ناشی از دلار آزاد و نیما لحاظ شده است. همچنین با توجه به موجودی بالای محصولات شرکت، فروش از موجودی شرکت در نظر گرفته شده است. در صورتی که نرخ حامل‌های انرژی در سال 1403 معادل 30 درصد افزایش یابد، EPS تحلیلی ریشمک برای سال مالی 1403 مبلغ 1٬014 ریال برآورد می‌شود. با تقسیم قیمت روز سهم در تاریخ 1402/12/09 در سایت TSE (9٬660 ریال) بر ای پی اس تحلیلی، نسبت P/E فوروارد ریشمک 9٫5 واحد محاسبه می‌شود.

تحلیل بنیادی ریشمک

برای مشاهده شرکت‌های تولیدی با کمترین P/E تحلیلی می‌توانید از لینک بهترین سهم اقدام کنید.

چارت قیمتی ریشمک

تصویر زیر نمودار قیمتی سهام ریشمک را از ابتدای سال 1399 تا به امروز نشان می‌دهد. سهام ریشمک مورخ 1399/04/24 به بالاترین قیمت تاریخی خود با ارزش بازار 2 هزار میلیارد تومان رسید. در حال حاضر با توجه به کاهش چشم‌گیر قیمت سهام ریشمک، ارزش بازار آن در زمان نگارش این مقاله 966 میلیارد تومان است.

چارت قیمتی ریشمک
امتیاز خود را ثبت کنید
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا