ارزنده‌ترین‌هابورس

شرکت‌ها با بهترین P/S بورس – لیست کمترین پی به اس

نسبت P/S (ارزش بازار بر میزان فروش شرکت) یکی از نسبت‌های مالی مهم برای سنجش ارزندگی در تحلیل بنیادی شرکت‌های تولیدی است. در این مقاله علاوه بر تعریف نسبت پی به اس، به بررسی شرکت‌های تولیدی با بهترین P/S (کمتر از 1) پرداخته شده است. نحوه محاسبه نسبت P/S و همچنین رویکرد بررسی شرکت‌ها از طریق این نسبت، از دیگر مواردی است که در این مقاله به آن اشاره می‌شود.

تعریف P/S

نسبت ارزش روز بر فروش یک شرکت را نسبت P/S می‌گویند. در تعریف پی به اس، P مخفف Price به معنای قیمت یا ارزش بازار و S مخفف Sale به معنای فروش شرکت است.

در تحلیل بنیادی برخی شرکت‌ها علاوه بر نسبت P/E، نسبت P/S نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. عموما در شرکت‌های خدماتی و شرکت‌هایی که فعالیت خود را به تازگی آغاز کرده‌اند و هنوز در مسیر رشد به سوددهی نرسیده‌اند، نسبت پی به اس از اهمیت بیشتری برخوردار است. به‌طور مثال اگر سهمی دارای EPS منفی باشد، شرکت زیان‌ده است؛ اما در صورتی که این شرکت دارای P/S نزولی باشد، می‌توان گفت روند فروش آن رو به رشد است. بنابراین یافتن بهترین P/S در بازار می‌تواند در کنار سایر نسبت‌های مالی به تحلیل بنیادی شرکت‌ها کمک کند.

مقاله پیشنهادی : لیست بهترین سهم با کمترین p/e تحلیلی

نحوه محاسبه P/S

برای محاسبه P/S دو روش کلی وجود دارد؛ در روش اول این نسبت با تقسیم ارزش بازار شرکت در سایت TSE  به میزان کل فروش شرکت در یک سال گذشته محاسبه می‌شود. در روش دوم نیز از طریق تقسیم قیمت هر سهم بر فروش به ازای هر سهم شرکت محاسبه می‌شود. برای محاسبه میزان فروش به ازای هر سهم باید میزان فروش شرکت بر تعداد سهام آن تقسیم شود.

رشد فروش ثابت و قوی یک شرکت نشان‌دهنده رشد آن شرکت است. به بیان دیگر رشد میزان فروش، رشد شرکت را رقم خواهد زد. این نسبت می‌تواند موجب برآورد صحیح تحلیلگران از وضعیت شرکت‌های مختلف شود؛ به‌ویژه شرکت‌های زیان‌ده، شرکت‌هایی که جریان نقدی منفی دارند یا حتی شرکت‌هایی که به صورت سیکلی رشد کرده و سودشان نزدیک به صفر است. این نسبت در کنار نسبت P/E از مقدمات ارزیابی وضعیت کلی سهام یک شرکت بورسی محسوب می‌شود. در ادامه توضیح داده شده است که چگونه می‌توان شرکت‌ها را بر اساس این نسبت مورد بررسی قرار داد.

بررسی شرکت‌ها از طریق بهترین P/S بازار

عموما در برخی شرکت‌ها مانند شرکت‌های خدماتی و پالایشی نسبت پی به اس پایین است. اما می‌توان گفت در شرکت‌های تولیدی هرچه نسبت P/S کمتر باشد، به اصطلاح آن شرکت اهرمی‌تر است و با تغییرات کوچک در سودآوری، شرایط مناسبی را تجربه خواهد کرد؛ لازم به ذکر است که حدود نسبت قیمت بر فروش برای هر صنعت متفاوت است و باید توجه کرد که هر شرکت در مقایسه با شرکت‌های هم‌گروه خود سنجیده شود.

به‌صورت کلی اگر نسبت پی بر اس یک شرکت برابر یا نزدیک به 1 باشد، یعنی ارزش بازار شرکت با میزان فروش آن یکسان است.
نسبت پی بر اس بیشتر از 1 به این مفهوم است که افراد سهام آن شرکت را با قیمت بیشتر از هر واحد فروش خریداری می‌کنند. شرکت‌های تولیدی عمدتا دارای پی به اس بالاتر از 1 هستند و اگر P/S یک شرکت تولیدی کمتر از 1 باشد، یعنی باتوجه به درآمدزایی شرکت، قیمت سهام آن کم است. در این شرایط احتمال رشد قیمت آن سهم وجود دارد.

لازم به ذکر است که نسبت پی بر اس به‌تنهایی برای تحلیل بنیادی و بررسی یک شرکت کافی نیست و موارد بسیار دیگری مانند سودآوری شرکت در قیمت آن تاثیرگذار هستند.

شرکت‌هایی با بهترین P/S در بورس

در جدول زیر شرکت‌ها با کمترین P/S نمایش داده شده است. شرکت پالایش نفت شیراز با نماد شراز پایین ترین P/S بورس را دارد.

نمادهای شاوان و شبریز نیز با نسبت P/S معادل 0/5 در ردیف دوم و سوم جدول پایین ترین P/S بورس قرار دارند. در صنعت غذایی نمادهایی چون غپاذر، غبشهر، غشصفها، بهپاک و غفارس در این لیست حضور دارند.

ردیف نماد P/S ttm P/E ttm
1 شراز 0/4 5/3
2 شاوان 0/5 5/5
3 شبریز 0/5 6/6
4 شبندر 0/6 5/3
5 خمهر 0/6 58
6 نبروج 0/6 30/3
7 پلاسک 0/6 2220
8 شپنا 0/6 5/5
9 غپاذر 0/6 14/4
10 غبشهر 0/7 8/4
11 ذوب 0/7
12 خودرو 0/7
13 شپاس 0/7 8/9
14 خشرق 0/7 12/5
15 فسازان 0/7 10/7
16 لبوتان 0/7 17/1
17 شتران 0/7 5/2
18 غشصفها 0/7 11/1
19 بهپاک 0/8 12/7
20 خرینگ 0/9 25/6
21 غفارس 0/9 15/3
22 شپارس 0/9 27

در ادامه پس از بررسی شرکت‌هایی با بهترین P/S بازار به بررسی P/S بازار پرداخته شده است.

P/S بازار

به جمع کل فروش شرکت‌های تولیدی موجود در بازار سرمایه تقسیم بر ارزش بازار را P/S بازار گفته می‌شود. ارزش بازار 9,880 هزار میلیارد تومان و پی به اس فوروارد بازار 2/5 محاسبه شده است.

ارزش بازار (هزار میلیارد تومان) 9,880
P/S 2/5

یکی از مواردی که بسیاری از فعالین بازار برای افزایش سرعت در تحلیل‌ها و تصمیم‌گیری‌های خود به دنبال آن هستند، دسترسی سریع به اطلاعات طبقه‌بندی شده و اعمال فیلترهایی بر روی آن‌هاست تا بتوانند در کمترین زمان ممکن به نتیجه دست یابند.

در محصول کدال پلاس انیگما می‌توان به‌صورت رایگان به تمام اطلاعات تاریخی شرکت‌ها با امکاناتی نظیر دسته‌بندی گزارشات، فیلترنویسی، انواع نمایش و بررسی جدولی و نموداری دسترسی داشت. همچنین قابلیت گرفتن خروجی اکسل از تمامی اطلاعات نیز در این بخش وجود دارد.

در تصویر زیر بخشی از خلاصه بازار و صنایع کدال پلاس انیگما نمایش داده شده است. شما می‌توانید شرکت‌ها یا صنایع را بر اساس هر یک از اطلاعات مانند سود خالص و سود ناخالص و برخی نسبت‌های مالی از جمله P/S ttm به ترتیب مشاهده کنید. برای مثال در این لیست می‌توان صنایع را بر اساس بهترین P/S مشاهده کرد و هر شرکت را بر اساس این نسبت در صنعت خود مورد بررسی قرار داد.

لیست بهترین P/S در کدال پلاس

سوالات متداول

کدام شرکت دارای بهترین P/S بازار است؟

شرکت پالایش نفت شیراز میان شرکت‌های تولیدی دارای کمترین پی بر اس بازار است.

چگونه می‌توان پی بر ای شرکت‌های بورسی را مشاهده کرد؟

در کدال پلاس انیگما می‌توان لیست P/S تمامی شرکت‌ها و صنایع را به‌صورت رایگان مشاهده کرد.

پی بر اس بازار چند است؟

P/S ttm بازار سرمایه در تاریخ 23 خرداد 1402 معادل 2/5 است.

5/5 - (8 رای)
۶ دیدگاه
  1. خیلی ممنون از مقاله های خوبتون
    فقط یه سوال برام پیش اومد الان هر چی پی به اس کوچیکتر شرکت ارزنده تر درسته؟
    ممنون از پاسخگوییتون

    1. خوشحالیم که مقاله‌ها براتون مفید بوده
      خیر، پایین بودن پی به اس یک شرکت لزوما نشان از ارزندگی آن نیست و این نسبت یک معیار برای سنجش و داشتن دید بهتر از عملکرد شرکت در فروش می‌باشد.

    1. در این مقاله تنها شرکت‌های تولیدی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در بخش کدال پلاس انیگما می‌توانید به تمامی نسبت‌های مالی گذشته‌نگر شرکت‌های بورسی دسترسی داشته باشید.

    1. سلام در ویدئو آموزشی جلسه ششم و جلسه نهم آکادمی انیگما نحوه محاسبه پیش‌بینی فروش شرکت‌ها در دوره مالی آتی آموزش داده شده است، پس از پیش‌بینی فروش می‌توانید قیمت روز سهم را بر فروش تقسیم کرده و نسبت p/s فوروارد را محاسبه کنید.

دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا