بورستحلیل سهامدارن

سهامدار کیست؟ انواع سهامداران عمده و خرد در بورس + وظایف آنها

در پاسخ به سهامدار کیست باید گفت که شرکت‌های بزرگ همواره با بنیان‌گذاران و سهامداران عمده خود شناخته می‌شوند. به عنوان مثال اشخاصی مانند بیل‌گیتس و استیوجابز که در دنیا شناخته شده‌اند، بنیان‌گذاران و سهامداران شرکت‌های مشهور مایکروسافت و اپل هستند. شناخت سهامداران عمده به عنوان بازیگران بورس و تاثیر معاملات آن‌ها می‌تواند یکی از عوامل مهم در بازار سرمایه باشد. اکنون سوال اینجاست که چگونه می‌توان عملکرد سهامداران بورس و اهمیت آن را فهمید؟ در این مقاله انواع سهامداران و استراتژی‌های معاملاتی دنبال کردن بازیگران بورس و سهامداران پربازده توضیح داده شده است.

در محصول سهامداران بورس انیگما می‌توان لیست سهامداران پربازده بورس را به همراه بازدهی و ورود و خروج هر یک در نمادهای مختلف را شناسایی و مشاهده کرد.

سهامدار کیست؟

سهامدار (Share Holder) به مالک بخشی از شرکت گفته می‌شود. افراد با خرید حداقل یک سهم (یا بیشتر) از سهام یک شرکت، مالک آن بخش از شرکت یا به عبارتی سهامدار آن شرکت می‌شوند. سهام هر شرکت در ایران برابر با سرمایه شرکت تقسیم بر ارزش اسمی آن (100 تومان) می‌باشد؛ یا می‌توان گفت در صورتی که سرمایه شرکت را به بخش‌های مساوی تقسیم کنیم، برابر با تعداد سهام یک شرکت است.

سهامداران یک شرکت به نسبت سهام خود، مالک آن شرکت هستند و به همان نسبت از عواید شرکت بهره‌مند می‌شوند. به عنوان مثال اگر شخصی مالک 20 درصد از سهام یک شرکت باشد، 20 درصد از کل سود تقسیمی شرکت به وی می‌رسد.

اهمیت و نقش سهامدار چیست؟

سهامداران نسبت به درصد سهام خود در تصمیم‌گیری‌های شرکت حق رای دارند. عموما تصمیم‌های یک شرکت‌ در مجامع عمومی اتخاذ می‌شوند و تمامی سهامداران می‌توانند در آن حضور داشته باشند. موارد زیر شامل برخی از مهم‌ترین تصمیماتی است که سهامداران در آن نقش دارند:

  • انتخاب اعضای هیئت مدیره
  • تعیین میزان تقسیم سود و اندوخته اختیاری
  • انتخاب بازرس یا بازرسان شرکت
  • تصویب امور مالی

لازم به ذکر است که انتخاب اعضای هیئت مدیره در انتخاب مدیرعامل و به‌ صورت غیرمستقیم بر تمامی تصمیمات و عملکرد شرکت تاثیرگذار است.

انواع سهامدار

انواع سهامدار در بورس متفاوت می‌باشد. سهامداران را می‌توان از جنبه‌های مختلف مانند حقیقی و حقوقی، عمده و خرد و… دسته‌بندی کرد. از سوی دیگر سهامداران از نظر ماهیتی نیز در دسته‌های گوناگون قرار می‌گیرند؛ از جمله سهامداران بزرگی که از نظر ماهیتی در این مقاله بررسی شده‌اند می‌توان به شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد. در ادامه سهامداران حقیقی و حقوقی به‌صورت مختصر توضیح داده شده است.

سهامدار حقیقی کیست؟

افرادی که به‌صورت مستقیم و با نام حقیقی خود سهام شرکتی را نگهداری می‌کنند، سهامدار حقیقی نام دارند. سهامداران حقیقی کد بورسی را از سامانه سجام دریافت کرده و از طریق کارگزاری‌ها اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند. عموما بخش زیادی از افراد حقیقی دیدگاه کوتاه مدتی نسبت به نگهداری سهم در بازار سرمایه دارند.

سهامدار حقوقی کیست؟

اگر یک شرکت، نهاد یا سازمان سهام شرکتی را خریداری کند، سهامدار حقوقی آن شرکت به حساب می‌آید. به عبارت دیگر به شرکت‌هایی که دارای کد بورسی هستند، شخص حقوقی گفته می‌شود.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها، کارگزاری‌ها و… اشخاص حقوقی فعال در بازار سرمایه هستند. برخی شرکت‌های تولیدی نیز در کنار فعالیت‌های عملیاتی خود، در سایر شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند که به‌عنوان فعالیت‌های غیرعملیاتی آن شرکت شناسایی می‌شود. این شرکت‌ها نیز سهامداران حقوقی محسوب می‌شوند.

عموما اشخاص حقوقی برای فعالیت در بازار سرمایه علاوه بر کسب سود اهداف دیگری را نیز دنبال می‌کنند. یکی از این اهداف می‌تواند گرفتن سیت هیئت مدیره برای تعیین مدیرعامل و بهبود عملکرد شرکت باشد. گاهی نیز هدف از گرفتن سیت هیئت مدیره، مدیریت بر بخشی از زنجیره صنعت شرکت است. گاهی نیز برخی شرکت‌ها با هدف رقابتی وارد سیت هیئت مدیره یک شرکت می‌شوند. در ادامه طبق دسته‌بندی دیگر، توضیح داده شده است که سهامدار خرد و عمده کیست.

سهامدار عمده و خرد

به سهامدارانی که درصد بالایی از سهام یک شرکت را در اختیار دارند، سهامدار عمده گفته می‌شود. سهامدار عمده می‌تواند حقیقی یا حقوقی باشد. سهامداران عمده سرمایه بسیار بیشتری نسبت به سهامداران خرد دارند و معاملات آن‌ها تاثیر زیادی بر روند قیمتی سهام دارند.

سهامداران خرد عمدتا بخش کمی از سهام یک شرکت را خریداری کرده و معاملات آن‌ها تاثیر زیادی بر قیمت سهم آن شرکت ندارد.

سهامدار حاکمیتی یا خانوادگی کیست

به نهادهای حاکمیتی که عموما سهامداران عمده شرکت‌های بزرگ هستند، سهامدار حاکمیتی گفته می‌شود. از سهامداران حاکمیتی می‌توان به دولت، سازمان تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی بانک‌ها و صندوق بازنشستگی کشوری اشاره کرد.

سهامداران برخی شرکت‌ها نیز به‌صورت خانوادگی می‌باشند؛ یعنی عمده سهامداران شرکت اعضای یک خانواده و اصولا فرزندان بنیان‌گذار آن شرکت هستند. از شرکت‌هایی که دارای سهامداران خانوادگی می‌باشند می‌توان به نمادهای مادیران، غکورش، فسپا، فروس و… اشاره کرد.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان یک نهاد مالی با استفاده از سرمایه افرادی که در آن صندوق سرمایه‌گذاری کرده‌اند، سهام سایر شرکت‌ها را خریداری می‌کنند. بنابراین صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز سهامدار بزرگ برخی شرکت‌ها به حساب می‌آیند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری موظف‌اند پرتفوی خود را منتشر کنند؛ بنابراین افراد می‌توانند سابقه معاملاتی صندوق‌ها را مشاهده کنند و از این طریق با استراتژی معاملاتی آن‌ها نیز آشنا شوند. از سوی دیگر بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز در سایت فیپیران قابل مشاهده است. در تصویر زیر بازدهی برخی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در یک سال گذشته آمده است.

بازدهی صندوق های سرمایه گذاری

شرکت‌های سرمایه‌گذاری

شرکت‌های سرمایه‌گذاری از طریق سرمایه‌گذاری بر انواع دارایی‌ها تلاش بر کسب سود دارند. یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری خرید سهام سایر شرکت‌ها است. بنابراین شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز بخشی از سهامداران حقوقی عمده بازار سرمایه هستند.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری هر ماه اطلاعات مالی خود را در سامانه کدال منتشر می‌کنند و افراد می‌توانند از این طریق به جزئیات پرتفوی شرکت‌های سرمایه‌گذاری دسترسی داشته باشند.

تفاوت شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌ها در این است که شرکت‌های سرمایه‌گذاری خود نیز دارای سهامدار می‌باشند؛ اما صندوق‌های سرمایه‌گذاری به جای سهامدار دارای یونیت‌های قابل معامله هستند. بنابراین خرید و فروش صندوق های سرمایه گذاری از طریق خرید و فروش یونیت انجام می‌شود.

در ادامه تصویر پرتفوی بورسی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر قابل مشاهده می‌باشد.

پرتفوی بورسی وغدیر در مقاله سهامدار کیست

شرکت‌های سبدگردان

شرکت‌های سبدگردان نیز از سهامداران عمده بازار سرمایه هستند. این شرکت‌ها علاوه بر اینکه به‌صورت مستقیم سهامدار دیگر شرکت‌ها هستند، از طریق سبدهایی که در اختیار دارند نیز سهام سایر شرکت‌ها را خریداری می‌کنند.

استراتژی معاملاتی توسط سهامداران

همانطور که در بخش سهامداران حقیقی و حقوقی گفته شد افراد با اهداف و استراتژی‌های متفاوتی در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند. برخی به دنبال کسب سود در کوتاه مدت هستند. برخی نیز با هدف کسب یا حفظ حاکمیت یک سهم را خریداری می‌کنند. بنابراین برای دنبال کردن معاملات یک سهامدار بورس باید در ابتدا هدف آن سهامدار از سرمایه‌گذاری را بدانیم.

در استراتژی معاملاتی فالوتریدینگ ابتدا باید سهامداران عمده را شناسایی و بازدهی هر یک را بررسی کرد. سپس می‌توان سهامداران با بازدهی بالا را شناسایی و معاملات آن‌ها را دنبال کرد.

عمدتا اشخاص حقیقی بازدهی بالاتری نسبت به افراد حقوقی دارند. بنابراین شناسایی و دنبال کردن بازیگران حقیقی می‌تواند منجر به کسب بازدهی بیشتری شود.

بازیگران بورس

بازیگران بورس به افرادی گفته می‌شود که معاملاتشان بر قیمت یک سهم یا به‌طور کلی بر روند کلی بازار سرمایه اثرگذار است. در واقع برخی سهامداران حقیقی و حقوقی در بورس، با سرمایه زیادی اقدام به خرید و فروش سهام شرکت‌ها می‌کنند. این افراد با ورود و خروج به هر سهم می‌توانند قیمت آن را تغییر دهند. در ادامه ویژگی بازیگر سهم در بورس آمده است.

  • درصد قابل توجهی از یک سهم را در اختیار دارند.
  • سرمایه زیادی در اختیار دارند.
  • معاملات آن‌ها بر روند قیمتی یک سهم اثرگذار است.

چگونه بازیگران بورس را بشناسیم؟

اکنون که دانستیم سهامدار کیست و انواع سهامداران در بورس چه کسانی هستند، باید بدانیم چگونه می‌توان از این اطلاعات در معاملات خود استفاده کرد. همانطور که در بخش سهامداران حقیقی و حقوقی گفته شد افراد با اهداف و استراتژی‌های متفاوتی در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند. برخی به دنبال کسب سود در کوتاه مدت هستند. برخی نیز با هدف کسب یا حفظ حاکمیت یک سهم را خریداری می‌کنند. بنابراین برای دنبال کردن معاملات یک سهامدار باید در ابتدا بدانیم هدف سهامدار از سرمایه‌گذاری چیست.

در استراتژی معاملاتی فالوتریدینگ ابتدا باید بازیگران بورس را شناسایی و بازدهی هر یک را بررسی کرد. سپس می‌توان معاملات بازیگران با بازدهی بالا را دنبال کرد.

عمدتا اشخاص حقیقی بازدهی بالاتری نسبت به افراد حقوقی دارند. بنابراین شناسایی و دنبال کردن بازیگران حقیقی می‌تواند منجر به کسب بازدهی بیشتری شود؛ اما شناخت تمامی بازیگران بورس غیرقابل دسترس است و عموما افراد تعداد محدودی از بازیگران بازار سرمایه را می‌شناسند.

در محصول سهامداران انیگما می‌توان تمامی بازیگران بازار و ورود و خروج هر یک بر نمادهای مختلف را مشاهده کرد.

5/5 - (5 رای)
۲ دیدگاه
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا