تحلیل‌ بنیادی

تحلیل بنیادی پترول – گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس

تحلیل پترول به‌عنوان یکی از هلدینگ‌های تخصصی در حوزه سرمایه‌گذاری پتروشیمی و تولید مواد شیمیایی در این مقاله آمده است. گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی خلیج فارس در سال 1389 تاسیس و با نماد پترول بورس پذیرفته شد. فعالیت اصلی این شرکت، سرمایه‌گذاری در سهام و سهم‌الشرکه واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها به‌خصوص در بخش صنایع پتروشیمی است. در ادامه به تحلیل بنیادی پترول و محاسبه NAV و EPS تحلیلی این نماد پرداخته شده است.

  • برای آشنایی بیشتر با مفاهیم تحلیل بنیادی (تحلیل فاندامنتال) مقاله تحلیل بنیادی چیست پیشنهاد می‌شود.

موضوع فعالیت و جایگاه پترول در صنعت

گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به‌عنوان یکی از هلدینگ‌های تخصصی صنعت پتروشیمی، تحت کنترل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس است. هدف اصلی این شرکت تبدیل شدن به بازیگر اصلی بخش خصوصی در صنایع پتروشیمی ایران و یکی از بازیگران مطرح در سطح منطقه به‌همراه مشارکت با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی و تحصیل نام تجاری معتبر و شناخته شده در تولید فرآورده‌های پتروشیمی است.

موضوع فعالیت سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌های سرمایه‌پذیر و اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی یا خارجی که در زمینه تهیه، تولید و بازرگانی محصولات موضوع بند ۱ زیر فعالیت می‌کنند، است:

  1. تهیه و تولید انواع مواد و محصولات پتروشیمی و شیمیایی و فرآورده‌های فرعی آن‌ها که از مواد خام آلی اعم از گازهای طبیعی و هیدروکربن‌ها به دست می‌آید.
  2. خرید و تأمین مواد اولیه موردنیاز برای تهیه و تولید محصولات
  3. طراحی و مهندسی اصولی و تفصیلی پروژه‌های در دست اجرا و آتی
  4. خرید، تهیه و تولید کلیه ماشین‌آلات موردنیاز برای تهیه و تولید محصولات
  5. حمل‌ونقل، انبارداری، بازاریابی، توزیع و فروش محصولات و خدمات

سهامداران پترول

سهامداران بالای یک درصد در تحلیل پترول مطابق جدول زیر هستند. طبق این جدول بیش از 70 درصد سهام این شرکت در اختیار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس است. شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد و صندوق بازارگردانی خلیج‌فارس در جایگاه دوم و سوم سهامداران پترول قرار دارند.

سهامداران پترول

همان‌طور که گفته شد شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، سهامدار عمده پترول است که به‌همراه زیرمجموعه‌های خود به صورت تلفیقی مالک حدود 77 درصد از سهام این شرکت است.

سهامداران تلفیقی گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس

محاسبه و تحلیل NAV پترول

در روش های ارزش گذاری ، شرکت‌های سرمایه‌گذاری از طریق محاسبه ارزش خالص دارایی‌ها (NAV) ارزش‌گذاری می‌شوند. ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی عاملی تاثیرگذار در محاسبه ان ای وی شرکت‌های سرمایه‌گذاری است؛ عموما تحلیلگران بنیادی مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی را به‌دلیل سختی محاسبه صفر در نظر می‌گیرند. در ادامه برای تحلیل بنیادی پترول پرتفوی بورسی و غیربورسی آن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ارزش روز پرتفوی بورسی پترول

در پرتفوی بورسی پترول شرکت‌های مهمی مانند شرکت کود شیمیایی اوره لردگان، پتروشیمی جم و شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه وجود دارند. جدول زیر شامل بخشی از پرتفوی بورسی گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به‌همراه ارزش‌گذاری هر یک طبق قیمت روز در تاریخ 8 مرداد 1402 است. به‌صورت کلی مجموع مازاد ارزش پرتفوی بورسی پترول در این تاریخ حدود 13 هزار و 500 میلیارد تومان محاسبه شده است.

پرتفوی بورسی در تحلیل پترول

ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی در تحلیل پترول

سهم عمده شرکت‌های پتروشیمی صدف خلیج‌فارس و شرکت مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایران متعلق به پترول است. در ادامه ارزش‌گذاری بخشی از پرتفوی غیربورسی این نماد توسط تیم تحلیلی انیگما قابل مشاهده هستند.

پرتفوی غیربورسی در تحلیل بنیادی پترول

به‌طور کلی طبق تحلیل انجام شده، مازاد ارزش غیربورسی شرکت در این تاریخ معادل 11 هزار و 693 میلیارد تومان است. در ادامه برخی نکات ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی پترول آمده است:

  • شرکت مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانیان در تاریخ 29 اسفند 1401 بیش از 810 میلیارد تومان پرتفوی بورسی با بهای تمام شده 200 میلیارد تومان داشته است. همچنین شرکت مالک 7 درصد شرکت کیمیای پارس خاورمیانه با بهای تمام‌شده 39 میلیارد تومان و ارزش روز 1400 میلیارد تومان است. باتوجه به آخرین حقوق صاحبان سهام این شرکت می‌توان ارزش آن را 2,200 میلیارد تومان برآورد کرد.

برای مشاهده دیگر نکات ارزش‌گذاری پرتفوی غیربورسی و تغییر مفروضات مورد نظر خود، به تحلیل پترول به مرجع تحلیل بنیادی انیگما مراجعه کنید.

سود هر سهم (EPS) پترول

سود نقدی که در پایان هر دوره مالی به ازای دارایی‌های یک شرکت سرمایه‌گذاری محقق می‌شود نیز یکی دیگر از محل‌های کسب سود این شرکت‌ها است. بنابراین برای هرچه دقیق‌تر شدن تحلیل پترول سود نقدی شرکت‌های پرتفوی بورسی و غیربورسی این شرکت مورد بررسی قرار گرفته است.

سود نقدی پرتفوی بورسی در تحلیل بنیادی پترول

سود سهم گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس از پرتفوی بورسی آن 734 میلیارد تومان محاسبه شده است. همانطور که در جدول زیر مشخص است، 432 میلیارد تومان سود نقدی برآورد شده حاصل از 95 درصد تقسیم سود پیش‌بینی شده برای شرکت پتروشیمی جم است. شما می‌توانید در مقاله تحلیل جم ، تحلیل بنیادی این شرکت را مطالعه کنید.

سود نقدی پرتفوی بورسی شرکت

سود نقدی پرتفوی غیربورسی گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس

جدول زیر بخشی از سود نقدی پیش‌بینی شده پرتفوی غیربورسی در تحلیل پترول را نشان می‌دهد. مجموع سود حال از این شرکت‌ها حدود 90 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

سود نقدی پرتفوی غیربورسی شرکت

صورت سود و زیان در تحلیل پترول

صورت سود و زیان پترول یکی دیگر از موارد قابل بررسی در تحلیل بنیادی این شرکت است. این شرکت در دوره 9 ماهه منتهی به تاریخ 1401/11/30، 523 میلیارد تومان درآمد سود سهام داشته است. سود خالص شرکت در دوره مذکور معادل 632 میلیارد تومان بوده است. باتوجه به محاسبات فوق درآمد سود سهام پترول تا پایان سال مالی منتهی به اردیبهشت 1403 حدود 825 میلیارد تومان و سود خالص شرکت 932 میلیارد تومان پیش‌بینی می‌شود.

صورت سود و زیان در تحلیل پترول

سود نقدی (DPS) پترول

جدول زیر درصد تقسیم سود پترول در 3 سال گذشته را نشان می‌دهد. طبق این جدول پترول در 2 سال گذشته تنها حدود 10 درصد از سود محقق شده را به‌عنوان دی پی اس میان سهامداران تقسیم کرده است.

سال مالی منتهی به سود خالص هر سهم (ریال) سود نقدی هر سهم (ریال) درصد تقسیم سود
1401/02/31 192 20 10
1400/02/31 3,744 400 10
1399/02/31 902 350 38

مجمع عمومی عادی سالیانه پترول برای سال مالی 1401 در تاریخ 1401/06/16 برگزار شد. مطابق اطلاعیه منتشر شده در سامانه کدال، زمانبندی پرداخت سود نقدی پترول در این سال به شرح زیر است:

  • سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های دارای کد سجام از تاریخ 1401/10/21
  • سهامداران حقیقی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌های غیرسجامی از تاریخ 1401/11/21
  • سهامداران حقوقی سجامی از تاریخ 1402/01/25
  • سهامداران حقوقی غیرسجامی از تاریخ 1402/02/01

تحلیل بنیادی پترول

برای محاسبه NAV و تحلیل پترول حقوق صاحبان سهام آن متناسب با افزایش سرمایه، سود تقسیمی و جمع درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها تعدیل و 14 هزار 874 میلیارد تومان محاسبه شده است. با تقسیم مجموع حقوق صاحبان سهام و مازاد ارزش پرتفوی بورسی و غیربورسی بر تعداد سهام شرکت NAV هر سهم برای پترول 4,012 ریال محاسبه شده است. نسبت قیمت به NAV شرکت (P/NAV) در تاریخ 1402٫05٫08، 48.9 درصد است.

همچنین طبق تحلیل انجام شده، EPS فوروارد پترول 93 ریال پیش‌بینی شده است. طبق این پیش‌بینی نسبت P/E تحلیلی پترول (نسبت قیمت روز به ای پی اس) 21.1 واحد است.

تحلیل بنیادی پترول

مقاله پیشنهادی: آموزش تحلیل بنیادی

نمودار قیمتی پترول

نمودار زیر چارت قیمتی در تحلیل بنیادی پترول را نشان می‌دهد. بیشترین ارزش بازار این سهم در تاریخ 1399/05/14 حدود 53 هزار میلیارد تومان بود. ارزش بازار این سهم در تاریخ نگارش این مقاله (8 مرداد 1402) پس از حدود 61 درصد ریزش از سقف قیمتی خود 19.45 هزار میلیارد تومان است.

نمودار قیمتی پترول

سوالات متداول

ان ای وی پترول چقدر است؟

nav هر سهم پترول در تاریخ 8 مرداد 1402 برابر با 4,012 ریال است.

مجمع پترول چه زمانی است؟

مجمع عمومی عادی سالیانه پترول در تاریخ 1401/06/16 برگزار شد.

سود سهام پترول در سال 1401 چقدر است؟

سود نقدی پترول به ازای هر سهم در سال مالی منتهی به 1401/02/31 برابر با 20 ریال تعیین شده است.

ای پی اس تحلیلی پترول چند است؟

ای پی اس فوروارد پترول برای سال مالی 1403 معادل 21.1 واحد محاسبه شده است.

4.3/5 - (13 رای)
۲ دیدگاه
دیدگاه خود را درباره این پست بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا