اخبار بورسسود سهام

مجمع پکرمان؛ میزان سود سهام تقسیمی شرکت گروه صنعتی بارز

مجمع عمومی عادی سالیانه متشکل از سهامداران و مدیران شرکت‌های فعال در بازار سرمایه است که با هدف بررسی عملکرد و وضعیت مالی شرکت و همچنین تصمیم‌گیری در جهت برنامه‌ها و طرح‌های آتی شرکت برگزار می‌شود. همانطور که از نام این مجمع مشخص است، شرکت‌ها موظف به برگزاری این مجمع به صورت سالانه هستند. عموما حضور در این مجمع برای سرمایه‌گذاران با دیدگاه بلندمدت که تمایل به دریافت سود نقدی دارند، جذاب‌تر است. در ادامه به بررسی مجمع پکرمان، میزان سود تقسیمی و بازده نقدی سهام آن در سال‌های گذشته پرداخته شده است.

مجمع عمومی عادی سالیانه

به گردهمایی مدیران و سهامداران (مالکین) یک شرکت در راستای بررسی وضعیت شرکت و اتخاذ تصمیماتی مانند تصویب صورت مالی، استماع گزارش حسابرس، تعیین میزان سود تقسیمی و… مجمع عمومی عادی سالیانه گفته می‌شود. همانطور که گفته شد شرکت‌ها موظف هستند حداکثر 4 ماه پس از اتمام سال مالی، مجمع سالیانه خود را برگزار کنند. لازم به ذکر است سال مالی شرکت‌ها لزوما مطابق با سال شمسی نیست. برای مثال سال مالی برخی از شرکت‌ها ممکن است در تیرماه، شهریورماه یا با توجه به سیاست‌های شرکت در ماه‌های دیگر باشد.

در مجمع عمومی عادی سالیانه ابتدا مدیرعامل گزارش عملکرد شرکت را تحت عنوان «گزارش هیئت‌مدیره» و مواردی از قبیل مطالبات و دیون، طرح‌های آتی و… به مجمع ارائه می‌کند. پس از آن حسابرس و بازرس قانونی گزارش خود را مبنی بر رعایت اصول و قوانین حسابداری به مجمع ارائه می‌کند. در صورت تصویب صورت‌ مالی، میزان سود تقسیمی تعیین می‌شود.

شرکت در این مجمع عمومی عادی سالیانه بدون محدودیت است. سهامدارانی که تمایل حضور در این مجمع را دارند می‌توانند از طریق سامانه کدال زمان و محل برگزاری مجمع شرکت مربوطه را جستجو کرده و از آن آگاه شوند. زیرا الزامی است که شرکت‌ها تاریخ و مکان برگزاری مجمع عمومی سالیانه را حداقل 10 روز پیش از برگزاری، از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار یا سامانه کدال اطلاع‌رسانی کنند.

زمان و محل برگزاری مجمع پکرمان

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت گروه صنعتی بارز بر اساس آگهی منتشرشده در سامانه کدال مورخ 1402/04/05 درخصوص دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه راس ساعت 09:30 روز پنج شنبه مورخ 1402/04/15 در آدرس کرمان، کیلومتر 25 جاده جوپار، مجتمع صنایع لاستیک کارخانه بارز، سالن همایش‌های گروه صنعتی بارز، سالن مرحوم صفی زاده برگزار شد.

سهامدارانی که مايل به شرکت در جلسه مجمع بودند، برای دریافت برگه ورود به جلسه می‌بایست روز دوشنبه مورخ 1402/04/12 (ساعات اداری 09:00 لغايت 14:00) به امور سهام شرکت به آدرس کرمان، کيلومتر 25 جاده جوپار، مجتمع لاستيک بارز واحد مالی يا تهران، خيابان سهروردی شمالی، خيابان هويزه غربی، پلاک 103، طبقه دوم با در دست داشتن تصوير ورقه سهام و کارت ملی برای اشخاص حقيقی، وکالتنامه رسمی برای نمايندگان سهامداران حقيقی و همچنين معرفی‌نامه موثق و معتبر کتبی برای نمايندگان اشخاص حقوقی شرکت مراجعه می‌کردند. همچنين سهامدارانی که امکان حضور در مجمع را نداشتند می‌توانستند از طريق تارنمای شرکت به آدرس www.barez.org ، لينک ورود به جلسه را دريافت کنند و به صورت مجازی و آنلاين با مجمع در ارتباط باشند.

حاضرین در مجمع عمومی عادی سالیانه پکرمان

شرکت‌های سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین با مالکیت 88٫02 درصد، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی با 31٫79 درصد و سایر سهامداران با 5٫95 درصد حاضرین مجمع پکرمان بودند.

دستور جلسه مجمع شرکت گروه صنعتی بارز

در مجمع سالانه پکرمان در خصوص دستور جلسات زیر تصمیم‌گیری شد:

  • استماع گزارش هیئت مدیره و بازرس قانونی
  • تصویب صورت‌های مالی سال (دوره) مالی منتهی به 1401/12/29
  • انتخاب حسابرس و بازرس قانونی
  • انتخاب روزنامه کثیرالانتشار
  • انتخاب اعضای هیئت مدیره
  • تعیین حق حضور اعضای غیرموظف هیئت مدیره
  • تعیین پاداش هیئت مدیره
  • سایر مواردی که در صلاحیت مجمع عمومی عادی سالیانه است.

مطابق تصمیمات اتخاذشده در مجمع پکرمان ایران مشهود به‌عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و بهمند به‌عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب شدند. همچنین در این مجمع روزنامه اطلاعات به‌عنوان روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی‌های شرکت تعیین شد.

سود نقدی پکرمان

شرکت‌های فعال در بازار سرمایه عموما پس از پایان یک دوره مالی بخشی از سود هر سهم خود را به‌عنوان سود نقدی سهم میان سهامداران تقسیم می‌کنند. میزان سود نقدی در پایان سال مالی شرکت یکی از عوامل تاثیرگذار بر جذب سهامداران برای سرمایه‌گذاری است. بنابراین سهامداران برای سرمایه‌گذاری خود به میزان سود نقدی یک شرکت و زمان تقسیم آن توجه می‌کنند، زیرا بر بازدهی آن‌ها تاثیرگذار است. در ادامه به بررسی سود مجمع پکرمان و درصد تقسیم آن در سال‌های مالی گذشته پرداخت شده است.

سال مالی منتهی بهسود خالص هر سهم (EPS)سود نقدی هر سهم (DPS)درصد تقسیم سود
1401/12/291٬479 ریال550 ریال٪37
1400/12/29563 ریال740 ریال٪131
1399/12/302٬635 ریال2٬450 ریال٪92

بازده نقدی سهم پکرمان

در کنار بررسی سود تقسیمی سهم، محاسبه بازده نقدی از معیارهای مهم در بورس است. این معیار نمایانگر نسبت سود نقدی به ازای هر سهم (DPS) به قیمت سهم پیش از بسته شدن (Price) در سایت TSE است. بازده نقدی، تا حدودی نشان‌دهنده کارایی سرمایه‌گذاری در سهام است و تغییرات آن بر حضور سهامداران در مجمع عمومی عادی سالیانه تاثیرگذار است. در نتیجه سهامداران با بررسی بازده نقدی سهام شرکت‌، برای حضور یا عدم حضور در مجامع تصمیم‌ می‌گیرند. جدول زیر بازده نقدی پکرمان را برای سه سال مالی گذشته نشان می‌دهد.

سال مالی منتهی بهقیمت سهم پیش از بسته شدن (PRICE)سود نقدی هر سهم (DPS)بازده نقدی (D/P)
1401/12/2926٬920 ریال550 ریال٪2
1400/12/2914٬680 ریال740 ریال٪5
1399/12/3029٬340 ریال2٬450 ریال٪8

زمان‌بندی پرداخت سود مجمع پکرمان

سود عملکرد پکرمان برای سال مالی 1401 به شرح موارد زیر پرداخت شد.

سهامداران حقیقی و سبدگردان‌ها:

  • سهامداران حقیقی و سبدگردان‌های دارای کد سجام دی ماه 1402 از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به شماره حساب معرفی‌شده در سامانه سجام سود خود را دریافت کردند.
  • سود سهامداران حقیقی فاقد کد سجام در بهمن‌ ماه 1402 با مراجعه به شعب بانک پاسارگاد پرداخت شد.

سهامداران حقوقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری:

  • سود سهامداران حقوقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری حداکثر ظرف مهلت قانونی در ماده 240 اصلاحیه قانون تجارت و اساسنامه شرکت از طریق سامانه سجام پرداخت شد. سود سهام مربوط به سهامدارانی که دارای بیش از 10 درصد بودند طبق توافق فی مابین و با ارائه درخواست کتبی و اعلام شماره حساب بانکی متعلق به شخص حقوقی واریز شد.
5/5 - (1 رای)

رقیه محمدپور

تحلیل بنیادی سهم‌ها و تولید محتوا در این زمینه از علایق بنده است. در حال حاضر به مدت 3 سال است که در این زمینه فعالیت دارم و به طور پیوسته در حال ارتقای اطلاعات خود در زمینه بازار سرمایه هستم.

سایر مقاله‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا